Ok tack. Jag försökte göra det själv men det blev bara rubriken inne i inlägget som byttes.
Utskriftsvy
Får testa det någon gång.
För övrigt sitter jag redan i soffan och styr min Lenovo Tiny med ett trådlöst multimediatangentbord. Det är en lösning jag gillar eftersom det är lika enkelt att titta på något på internet som ett TV-program som en valfri videofil eller bilder. Kan prova att slänga in Kodi på PC:n också.
Jag har ingen erfarenhet av Kodi, men att välja Cmore, Viaplay och Dplay via fjärr funkar ju fint med tex Apple TV också.
Det som egentligen vore intressant är att i ett add-on till någon app/plattform kunna lägga in de individuella kanalerna från olika ip-tjänster.
Alltså att jag i samma miljö kan ordna en kanallista innehållande livekanalerna från Cmore/Viaplay/Dplay. Typ att byta kanal mellan TV3HD och TV4HD utan att gå ur Viaplay appen och sedan gå in i C More appens menyer.
Att bara ha Viaplay/C More/Dplay apparna som sådana i samma interface är alltså inte vad jag avser.
AndroidTV kan ju integrera från olika tjänster i samma gränssnitt.
Poängen i Kodi är ju att jag använder det till allting och tror det ska gå lägga till själva linjära kanalerna i nåt av PVR addon som finns då man kan lägga till streams från addons i det.
Saknar däremot Telenor addon då ingen med Telenor haft intresse att skriva det ännu.
Konstigt att du upplever precis tvärtemot vad jag gör.
Tycker Viaplay funkar betydligt mycket bättre än Cmore och Canal Digital to go, där det vanligaste programmet är "ett tillfälligt fel uppstod". Jag kör via Chromecast från mobil/sutfplatta, kan det vara det som gör skillnaden?
Nja Android TV har ju en live channel app som är tänkt att fungera med underliggande appar som bas men har inte sett att att Viaplay/Dplay/Cmore har anpassat sig (vilket krävs) för att köra Live Channel appen med inladdade kanaler från andra appar.
Kodi skulle kunna funka fint men det verkar inte vara så tydligt om det finns någon konkret lösning.
Nu tänkte jag inte på Live Channels utan att den visar information från olika appar i själva gränssnittet dvs dom flesta Playtjänster.
Tack för den informationen. Jag har alltid tyckt det varit galet att man har två leverantörer av satellit TV. I flera andra länder
finns det bara EN leverantör även om det inte gynnar konkurrens så kostar det faktiskt grymt mycket att köra ut TV kanaler
via satellit.
Kalla fakta är nog att dom helt enkelt måste förenkla för sig själva och bolagen måste gå ihop och växa om det ska finnas
en chans att överleva, med växa menar jag inte att det tillkommer nya kunder utan att att färre bolag för att fortfarande kunna
behålla någon form av lönsamhet. Streaming och annat har ju stulit en hel del kunder från de mer traditionella systemen.
CD och Viasats streaming tjänster är ju riktigt usla tekniskt sett om man jämfört med t.ex. Netflix. för inte tala om D-play osv.
Anledningen till att jag fortfarande använder parabol är att jag uppskattar stabiliteten om man jämför med fiberkabel
då det är avbrott och problem då och då eftersom de flesta kör via stadsnät då det är prismässigt fördelaktigt. För inte tala
om de ständiga kanal flyttarna i marksänd TV som jag blev galen på. Vet inte om det är så numera men tröttnade på att man
måste installera om boxen och kanalsöka som dom alltid säger. Parabolboxen sköter sig själv och funkar bra men då har jag
ju CDs egna box, dock inte den äckliga one-place boxen som kör android. Har bytt ut den vita boxen då det funkade
bra tidigare men blev slö efter någon muppig programuppdatering.
Nej, streaming är helt klart framtiden men det är också skönt att bli matad med ett utbud man inte styr över för man
helt enkelt inte orkar. Har man för mycket utbud kan man också bli frustrerad över att man inte vet vad man ska titta på.
Hoppas att Viasat verkligen går ihop med CD och att dom kan byta ut hela streaming plattformen.
Varför inte licensera Netflix systemet (om det går) eller hitta någon bättre lösning, jag har inget emot reklam men
det viktigaste för mig och förmodligen alla andra är flexibilitet och smidighet samt även möjligheten att köra med
dreambox och annat för dem som vill det.
I övrigt har jag långt tillbaka i tiden haft en dator kopplad till TVn och kört utbud den vägen, det var innan netflix,
youtube, smartphones, IPTV osv. Det hela började när man fick xDSL bredband, sedan gick det inte att gå
tillbaka till vanlig usel TV som jag endast använder till att slö-titta och ibland går det någon film osv.
Ni som jämför priser på digital-TV med abonnemang på streaming-/play-tjänster, flesta av dessa stödjer ju inte Dolby Digital och 5:1-ljud. Tex SVT Play, Cmore, SF Anytime mfl. Dessutom är bitraten på videoströmmen låg jämfört med broadcast-kvaliteten man får via parabol och marksända nätet. Bryr ni er inte om att få ut bra ljud när ni ser filmer eller kollar på TV-shower som sänder i 5:1-ljud? Många av oss har riktigt bra hemmabioljud som inte är mycket värt med dagens rätt kassa playtjänster.
Förväxla inte heller IPTV med streamade TV-kanaler (Play-tjänster). Seriösa tjänsteleverantörer av IPTV skickar ut (som jag förstått det iaf) en icke omkodad version av respektive kanals HD-broadcastsänding som ska ha samma bitrate på både bild och ljud som originalet. För skojs skull kollade jag vad senaste Mello-sändningen i HD låg på via marknätet, den pendlade på ca 10-20Mbps (H.264) ljudet hade fast bitrate på 480Kbps. Cmore tror jag skickar ut HD-kanalerna via sina appar och streamingtjänst med max 3Mbps på IP-nivå (dvs ännu lägre för H.264-strömmen).
Hursomhelst spännande att det rör sig på digital-TV-marknaden. De som inget gör lär ju snart vara stendöda.