Okej, Tack!!!
Utskriftsvy
Okej, Tack!!!
Min kompis kusin har en dreambox med hårdisk. Kommer det att finnas sådana till Com Hem också, måste man "Card Share" även om man har hårdisk i Boxen?
ja det spela inga roll om du har hårdisk eller inte cartsharing funkar ändå
:P :wink: :wink: :wink: och det bror på vilken img man använder
det inte bra ha hårdisk i db för att den blir så varmt och samt du kan skicka allt från db till din data så man behöver inga hårdisk .jag har taget bort min hårdisk och klar mig utmärk utan den :wink: :wink: :wink:
Ja just det. Man måste dela kort så länge inga nycklar finns till Com Hem även om det rör sig om hådisk va?
jo vet ni hur man gör ? menar jag card sharing? :wink:
jag gör så här
Det finns två varianter egentligen.
1. single sharing
2. multi sharing.
Om det bara är ni två så är single sharing enklare.
Jag har använder själv PP 2003-12-25 så vet inte om din är lika eller inte....
Jag kör multisharing server då jag själv har två boxar (en server) och sedan polare som är klienter.
Single sharing
Det första du som server måste göra är förstås att
slå på sharingen det gör du på blå knapp och konfiguration av radegast (OK knapp på radegast).
Kryssa i det kort du vill "shara" genom kryssrutan till höger. Ange port nummer 666.
Stäng av och starta om.
På klientsidan går han in på blå knapp och på samma sätt i radegast konfigurationen.
Men han väljer connect servers och fyller i caId t.ex 0B = canal digital. Din yttre IP adress samt port 666.
Stäng av och start om
Sedan måste DU om du har en firewall se till att port 666 routas in mot din dreambox.
Detta kan göras på flera sätt men det enklaste men mest osäkra är via "virtual server".
Vet hur man gör på DLINK du får säga vad du har...
Multi sharing
Nästan likadant men i ditt fall kryssar du för Multi sharing.
Detta gör att ett program som heter netpilot skall starta. Stäng av och starta om. :wink:
Telneta in i boxen och ge kommandot "ps" för att kolla om netpilot är startat.
Om inte måste du ändra i en fil som ligger i var/tmp. Hojta till i så fall.
Klienten gör precis likadant förutom att han anger port 678 istället.
I routern måste du routa 678 istället för 666 mot din dreambox.
Hoppas det hjälpte till att börja med :wink: :wink: :wink:
hmm nice tack :D :wink:
ch2001: det där har du inte skrivit eller kommit på själv, du har tagit det någonstans ifrån, eller hur?
nej det här jag fått från min kompisar som vi kör cardsharing :wink: