funkar det att bara köra detdär progget? I t.ex. gemini 4.20 eller vad man nu kör?
Utskriftsvy
funkar det att bara köra detdär progget? I t.ex. gemini 4.20 eller vad man nu kör?
flasha in imagen, kör enligt anvisningar för att byta mac, kopiera samtidigt ur progget ur imagen, flasha in valfri image igen. packa progget och posta här...
This a customized release of new gemini image 4.6 for DM500
in this release we delete clone bomb by replacing Bombed head.ko
it's tested & safe to be used with clone boxes
backup_gemini_4.50_dm500_without_bomb_original_ccc am_gbox_02112008
new gemini_4.50_dm500_without_bomb_original of dreambox 500s Special With speed open canal cccam and gbox and i tested this image in my clone (china) and I have the completion of great backup of gp_4.50 With many plugins
Har på begärat gjort den här tråden "Sticky"
Ändrade då rubriken i förstaposten för att mer spegla innehållet i tråden
Hänvisa gärna hit om nu någon skulle lyckas missa en "Sticky"
har dragit ur det själv när jag lekte lite förut,
tror det progget är uppbygt med hjälp av mtd utils
litet prog som man kan montera mtd partitioner och skriva lite hur som hellst till de mesta, ex linux routar, med openwrt, dreamboxar osv.
har man ännu tråkigare kanske man kan plugga lite bootloader programering =)
ops får inte glömma progget
vet ej om det behövs nå libs eller liknande
telneta till boxen
1) cd /tmp
2) wget http://www.dreamboxx.se/forhike/sat/patchME
3) chmod 755 patchME
4) ./patchME 00 09 34 BB AA DD
Någon som testat?
Jaha nu dog min, 500S, Gemini 4.6 på den. Hade den avstäng efter att kollat på TV igår och startade den nu och den dog med ett fint meddelande. :(
Bara att bända upp locket då.. Hade du bytt mac adress?
Nepp inte bytt mac-adress, men bara få en kabel nu och fixa.
hej, är nybörjare här, har en fråga om cardsharing.
måste man ha en fast IP adress hemma om man skall vara som klient i gruppen?
Jag har en ADSL modem från telia och en dynamisk tilldelning av adresser. vad kan man göra ifall man måste ha en fast ip adress.
Tack!
Hej. Jag vet att jag ska läsa och jag har försökt men, jag gör ett försök här iallafall.
Jag har en DM 500 C som är en klon,tyvärr. Däremot så börjar MAC-adressen 00:09:34...
Ska jag förvänta mig att den stendör snart eller vad? Kör med PLi Jade, senaste image
Du kan nog vara lugn.
Hur lång tid tar det innan clonen dör?
1 mån eller vad? någon som vet?
Den boxen jag körde med så var det nog ca 1-2 veckor efter att jag la in gemini 4.6.
lite olika 2 dagar tog det på en jag testa förut
Lär försöka få någon rätsida på det här nu..
Jag har precis köpt, fått levererad och packat upp en Optibox (då det var stört omöjligt att få tag på en DM500-t och det vart på tok för dyrt med en DM600 enbart för att utrusta gästrummet).
Jag är nu eg. bara ute efter att få igång en cam klient på den för att ansluta mot min redan befintliga server.
Struntar väl eg. i senaste versioner osv, men då man med den omdöpta version av gemini som medföljer tydligen inte kan ladda hem cam klienter via blå-knappen, som jag gjort med min andra riktiga DM500-T, ja då uppstår det problem....
Någon som har förslag på hur jag skall göra,?
Jag har inte heller lyckats med att göra en manuell installation av mgcamd, då hela filsystemet utom "/var" verkar vara "read-only" och en del filer (enligt de guider jag läst), tydligen skall ligga i "/bin"
Heltorka här nu....
Om det nu inte heller går att lägga in någon nyare image (som t.ex Leatherface's) än den som följer med, utan att riskera härdsmälta, vad ska jag då ta mig till....
:-(
Hoppas någon förstår vad jag menar och kan bistå med hjälp för hur jag ska få igång en cam emulator på min optibox.
Mvh
Koyodi..
Varför måste alla som har en klon tvunget använda Gemini?
Senaste Nabilosat och PLi funkar alldeles utmärkt och tar inte död på boxarna.
Alt. ändra MAC-adressen med hjälp av patch-programmet som forhike har tagit upp tidigare i denna tråd.
Softcams brukar ligga i /var/bin som inte är skrivskyddad och konfig i /var/keys.
Har nu i två timmar försökt JTAG:a, men lyckas ej, har provat både Jtagdm500 och 5xxx
fick kontakt någon gång med Jtagdm500 och den började på download, sen stannar den på 0%, händer inget mer, försöker då göra det igen, då hittar den ej boxen, vet ej vad jag ska göra nu, tips?
kan du kolla vilket flash krets du har i boxen
vad är det för Jtag ? om du byggt en sjäv och kablarna är för långa kan nog detta inträffa. körde en del Jtag på samsung 9500 förut. hade för tunna kablar då eller för långa..
Forhike: Hur ser jag det? fick fram att något var alps, men det är boatloadern de eller?
gump: Det är Jtag från Forhike
ja den borde ju funka tycker man. men du kan ju kolla hur lång din kabel till interfacet är. är den fullång så kan problemet ligga där. korta i så fall av kabeln. forhike bör veta hur lång kabeln ska/kan/bör vara. t.ex om de är en avkapad skrivar kabel och du själv har satt dit den. så bästa är om den bara är någon decimeter. de är iaf sådana här probelm man kan få. man får connect men inget uploadas eller bara delvis uploadat. ju kortare kabel desto stabilare Jtag. mät kabeln kolla lödningar och at den är rätt lödd. rapportera sen längden hit. så kanske nån här kan svara på om felet ligger där.
Den var färdiglödd, tror forhike har koll på detta att längden ska vara rätt, var ca 28 cm i alla fall. Kan man korta av den annars? kan man skarva med fiskögon?? har ingenting att löda med själv så de blir problem om jag behöver göra om något på den.
har du möjlighet så mät mellan pinnarna så att de är kontakt emellan och jämför med hans guide jtag guide. är säkert inget fel på längden. försök skippa fiskögonen ska den kortas så korta den till under 20 cm och löd ihop det igen för att va säker på sin sak. testa från en annan dator annars. gärna en så gamal dator som möjligt dom brukar va bäst på gamal teknik. kolla så rätt pinne går till rätt pinne enligt guide. yes jag kommer med förslag på hårdvarufelen.
forhike som har gjort de här tusen ggr får gärna ta över :P
mina förslag baseras på Jtaging av en helt annan box.dreambox kanske inte alls är lika känslig för mina påståenden.
kommer läsa igenom lite igenom inläggen under kvällen, och ge svar på allt :P
men som gump säger kan det vara kabel längden. jag har faktiskt gjort de sista jtagarna med lite längre kabel p.g.a klagomål av vissa som tyckte det var för korta.
vet ej om det kan vara så kännsligt så det spelar roll på olika datorer.
testar iaf på en labb dator jag hemma, men tycker det låter långsökt
första varianten hade endast 18cm, för att jag skulle vara säker på funktionen.
thokar: eftersom du köpt en "lödfri" produkt, kan jag göra iordning en med den gamla kabel längden så du slipper löda, eftersom det inte är tanken.
men innan dess.
1. Använder du windows progget, använd en förgrenings dosa med brytare, är nästan omöjligt att få kontakt med det progget annars, lättare att sköta timingen.
2. Körde med en pentium d 3.4ghz det var gränsfall för att windows progget skulle fungera, när jag klocka den till 3,6 fungerade det inte alls.
hoppas det kan vara till lite rikt värden.
3. testa att lägga lite tryck på jtagen under programeringen.
Har provat lite mer nu, men ingen skillnad. Dock ej provat någon annan dator då vi bara har bärbara. Igår fick jag ju kontakt någon gång, men idag ingen kontakt alls överhuvudtaget med boxen, kör dos proget.
1. ska prova med dosa med brytare.
2. Datorn jag provat med är en äldre dell, med en pentium 2.6
3. Har provat att lägga lite tyngd på den, men ingen skillnad, även försökt vinkla lite på stiften då de inte verkar komma helt rätt mot punkterna (antar att dom ska vara på dom)
Men fiskögon försämrar mycket om jag ska prova att korta kabeln?? Annars ska jag se om jag kan få tag liten lödkolv, har bara en stor.
Provade igen utan någon förändrar mot vad jag gjort tidigare, och nu fick den kontakt, erase flash, sen står det download 0%, hur lång tid ska det ta sen? verkar inte hända något i alla fall.
jag törrs nästan säga att de beror på kabel längden. eftersom du får kontakt men tappar kontakten så hinner inte trafiken med i kabeln. beter sig lite olika beroende i vilken timing man hamnar i. de är rena turen om du lyckas flasha varenda kb m.a.o..
angående att byta dator.
så körde jag en del seriell kommunikation med en miniräknare. (TI-82) för 10 år sen... på skolans värstingdatorer P2 slot1 eller A vad dom nu hette vägrade kommunicera med seriell RS232 andra datorer inga problem.. hurvida de är kan vara samma fenomen på paralellporten vet jag inte. antagligen spelar de ingen roll så långsökt förmodligen. men man kan ju testa en annan dator ändå.
fiskögon funkar säkert. men jag rekomenderar inte det.. är upp till dig vad du gör med kabeln. läste du forhikes inlägg såg ut som han erbjöd sig att fixa dig en kortare kabel.
LPT i bios ska vara inställd: ECP+EPP
vad står det i dos progget ex.
Flash Info: Intel unknown
eller ser du flashens namn
stannar den så här? eller kommer du längre
C:\Dreambox\Jtagdm500>jtagdm500 -m dm500 -e 00:09:34:00:11:22
Dreambox Dm500 board initialize
Flash info. : INTEL JS28F640J3D75
[dm500] reading CA:03 ff 07 ff 0f ff 1f ff 3f ff 7f ff ff ff 00 10
[CA] Ho Ho! CloneWARS corrupted bootloader eh?! consider getting a IPBOX!
Readed Config Area
Configuration Area
Mac Address: 00:09:34:aa:0b:cc
Redunderant Mac Address: aa:0b:cc
Tuner Type alps
Mac Address Change Requested
Commit Config Area
Configuration Area
Mac Address: 00:09:34:00:11:22
Redunderant Mac Address: 00:11:22
Tuner Type alps
Erase Flash. done
I bios kan jag inte ha både ECP/EPP samtidigt, det är det ena eller andra jag kan välja.
Fick fram flash info fick jag info på tidigare, men nu får jag ingen kontakt alls igen, :(
Den kommer så långt som du skrev, fast efter flash erase så står det
Download 0%
Edit: Ibland lyser det grönt i fronten på boxen, ibland röd, oftast är den helt släckt bara.
Funderar på om de där prickarna börja bli sletna efter allt testande på kortet. (hoppas du vet vad jag menar)
känner nån sig manad och kan assembler kanske man kan fixa jtagwin5xxx så det blir stabilare och ev möjlighet att knappa in valfri mac
Taggade min Optibox idag med godkänt resultat. Tog helt sonika en lpt kabel och klippte av så att den blev ca 10 cm lång. Lödde kablarna rätt på jtag bussen utan motstånd eller nått. Efter MÅNGA omstarter så tändes äntligen write knappen i jtag windows versionen och jag kunde köra dosversionen. Missade att ändra till terrestial på mottagaren så jag blev lite snopen när jag installerat pli och inte kunde söka efter kanaler. Bara att löda dit sladdarna igen och göra om och göra rätt.
Stor tack till alla hjältar som har lagt ner tid och eneri på denna fråga.
Speciellt tack till forhike som har massa guider och utils ute på nätet.
Backup Gemini 4.60 Non Bomb SuperII 27.04.09
Gäller detta även Pli Jade? Eller är det bara Gemini programvaran?
enligt pli utvecklarna ska det inte finnas någon timebomb. Men när det är så enkelt att byta mac adress så är det väl lika bra om man ändå ska flasha om?
spelar ingen roll vad pli eller nån annan imageskapare säger...
Dom kan inte ändra i drivers som är closed source... bara DMM kan göra det...
Om det inte finns nån "timebomb" så har dom isf slängt in gamla drivers...