Dom har ju själva sagt det och finns ju redan pairing cams för CD så vi får väl se.
http://www.hansa-electronic.com/cams.asp#pairing-CD
Utskriftsvy
Dom har ju själva sagt det och finns ju redan pairing cams för CD så vi får väl se.
http://www.hansa-electronic.com/cams.asp#pairing-CD
Jag tror knappast CD kommer erbjuda CAM modul när pairing är väl igång, det är ju bara titta på NDS, inte finns det NDS cam som Viasat eller Sky godkänner för privatpersoner idag, de vill ha total kontroll och det kommer CD vilja ha också.
CAM modulerna kommer dock godkännas för olika kabel-tv nät som det gör idag med Sky och Viasat och flera andra, men aldrig privatpersoner.
Fel.. CD erbjuder redan nu pairing-cam för satellit.
http://www.canaldigital.se/Kundservi...ox/Kortlasare/
men är väl förmodligen ci+
CD har alltid erbjudit CA moduler för andra boxar och som du ser i länken säljs det redan pairing ca moduler.
Och dom flesta andra operatörer gör desamma.
Det är mest operatörer som kör med Videoguard (NDS) som är annorlunda.
Och med CI+ så sätter man ju stopp på cardsharingen då allt är krypterad mellan CA modul och tv/box.
Går inte att avlyssna alltså utan rätt nyckel.
CD har inte alltid erbjudit CA-moduler, i början av 2006 drog dom åt snaran för nytäckning och man fick inte täckna abb om man inte hade en godkänd box från dom, det dög inte ens med deras gamla "hyrbox" det skulle vara combo-boxen då.
Det är först nu det blivit möjligt igen med pairing-camen.
Vad jag vet har det alltid varit möjligt med godkänd CA modul eller kanske inte alltid men länge iaf.
Och pairingen som bla comboboxen använder stoppar inte CS eller att man använder kortet i t.ex Dreambox.
Däremot Conax CAS7 chippairing gör det och CD har redan gått över till Conax CAS7 som sagt.
Deras godkända pairing cam och HD boxar har stöd för det så det är bara slå på då det inte finns några tekniska hinder längre.
har canal digital tagit bort pairing har 2st polare som fått 2st hd boxar att funka med alla hd kanaler med smart wi funkar
helt sjuk att det funkar hos dom men inga andra....... nån som har nån ide varför?
//johan
CD's pairing gäller bara deras egna godkända boxar och ca moduler.
Funkar alldeles utmärkt med softcams osv eftersom dom inte har nån chippairing än sålänge.
CD's HD kanaler funkar på alla satellit HD-boxar med Conax stöd...
Det funkar även med alex mot Sagem HD ITSD81, så det är inte bara smartwi som funkar.
är inte CD kortet låst till boxens serie nr? altså paring
Nope
Ja det är låst till boxens serienummer men bara på deras egna boxar.
Det hindrar inte användning av kortet i Dreambox eller andra boxar för det måste dom slå på chippairing och det har dom inte gjort än. Fast det problemet löser ju deras pairing CA moduler.
Är det någon som vet med säkerhet att Strong CAM:en är Ci+?
Om den är det, är det någon som känner till vilka DVB-S2 tv kort som stödjer Ci+
/P
Svarar mig själv i denna fråga, nedan kan ni följa min konversation med Strong:
"No it is not CI+, this is fist for the next model. There is no time frame for this yet but under development.
Med venlig hilsen / Best regards
Jesper Sørensen
Nordic Product Manager
STRONG Scandinavia A/S
Sendt: 20. september 2010 10:19
Til: Jesper Sørensen
Emne: SV: A question about the Canal Digital Conax Strong CAM
So the CAM is not Ci+?
Mvh
Peter
Från: Jesper Sørensen [mailto:jsorensen@strong.tv]
Skickat: den 20 september 2010 09:18
Till: Peter
Ämne: SV: A question about the Canal Digital Conax Strong CAM
Hi Peter
CI+ platform is under development at the moment but not ready yet.
Jesper Sørensen
Nordic Product Manager
STRONG Scandinavia A/S
Sendt: 20. september 2010 08:50
Hello again.
I just have one more question for you. Could you please tell me if the Canal Digital Strong Pairing CAM for DVB-S2 is a CI+ CAM?
Best Regards
Peter
Skickat: den 8 september 2010 09:33
Hi Peter
I spoke with the manufacturer and we can unfortunately not make any guarantees. This has not been tested. And the test is very expensive and long.
No the professional CAM is not the CAM for Canal Digital, this is for multi users systems. used for big cable systems,
Jesper Sørensen
Nordic Product Manager
STRONG Scandinavia A/S
Sendt: 7. september 2010 13:26
Hello and thanks for you answer.
What I would like to know is if I could use your CAM, that you have provided to CanalDigital here in Sweden and supports CanalDigital pairing, in a DVB-S2 dualtuner TV tuner card fitted in a PC. So that I could look at one channel while recording another channel. For that to be possible with only one CAM running against a Dualtuner DVB-S2 card, the CAM has to be able to decrypt more than one transponder at the same time.
But this professional CAM he mentions, is that the CAM you have provided to CanalDigital that supports pariring and that works in TV sets with a built in CI interface for Sattelite, or is it another CAM?
Hope you understand what I am looking to find out
The TV card I would like to buy is these cards: http://www.dvbshop.net/index.php/cat...l-Devices.html
Best Regards
Peter
Skickat: den 7 september 2010 13:09
Hi Peter
Sorry for my late answer.
Please see the below answer from the manufacturer.
""Dear Jesper,
I think you have tested our professional CAM which can descramble multi-channels in one transponder,there is a bit difference in multi-transponders,we haven’t tested this situtation,I want to analyse the stream,could you help to record the streams of all the transponder which need to descramble?and could you tell me the model number of IRD/STB?
Can I ask what this is for?""
Jesper Sørensen
Nordic Product Manager
STRONG Scandinavia A/S
Sendt: 1. september 2010 15:03
Til: Jesper Sørensen; support_dk
Emne: A question about the Canal Digital Conax Strong CAM
Hi.
I have a question regarding how many MTD the CAM can decrypt? (MTD = Multi Transponder Decrypting ist a new technology, to decrypt up to 4 TV channels with only one CAM (depends on CAM manufacturer)
Is it possible to use this CAM with a Dual Tuner DVB-S2 card?
Best Regards
Peter
Detta innebär ju att det bör fungera med Strong CAM:en i typ ett TerraTech Cinergy S2 HD Ci tv kort.
/P
Tjena,
jag är djävulskt ny på detta så ni får ha lite överseende :)
Jag funderar på att teckna ett NYTT CD abonnemang (via parabol) och köpa lös en Dreambox 600-S (eller någon annan)
Det jag undrar är om jag måste teckna abonnemanget på ett "speciellt" sätt så att kortet de skickar lirar med Dreamboxen? dvs. spelar det någon roll vilken digitalbox jag väljer från CD?
Scchhhhvajnit bra... :D
Tack för svaret! :)
förslag, skaffa en 500HD istället eftersom HD-kanalerna ingår i CDs utbud
och än så länge skiner solen.....
tror INTE CD med sin prissättningsstrategi kommer börja ta extra betalt för HD-kanalerna. Det är en av deras sales-argument att de har största utbudet av HD.
men..det är som med allt annat, man får vara glad så länge solen skiner, en dag slocknar den också.
hei
Fikk et tilbud fra CD om å få tilsendt en HD-kabel-box gratis sammen med nytt kort, siden jeg har en gammel std. box.
Tenkte da å sette denne på soverommet og kjøre ALEX-kort via NEWCS
på den, da jeg har PC på loft stue og stue som kjører via NEWCS idag.
Kan jeg risikere at kort er parret og ikke kan brukes i NEWCS heller at HD box er parret slik at ALEX ikke vil virke der ?
Tips ang. mottas med takk.
Kickin
Det kommer inte att bli någon pairing på ett bra tag eller rättare sagt ALDRIG!
Läs tidningen gottomtv från Canal Digital som kom i brevlådan denna veckan på sidan 6:
Nyheter:
Inbyggd box
.....
.....
.....
.....
Tjola hopp!
Det är ju ingen garanti för att dom inte kör igång Pairing. Det måste ju vara godkände CD ca moduler för att det skall gå att använda.
Och om dom kör igång Pairing så måste du troligen uppge lite information ifrån Ca modulen och är den inte godkänd så får man då köra ny :-/
HD kanalerna funkar med alla Conax CA moduler även icke godkända.
Det jag menar är att det går att titta på HD kanalerna med endast en "vanlig" CA modul, ej en CA+ modul. CD kan aldrig gå ut med info om att man kan titta på HD kanalerna med "vanlig" CA modul idag och sen i morgon säga att det krävs CA+... Då skulle dem förlora ett antal kunder...
Jag ingår i CD´s kundpanel och jag har tagit upp med dem att de är den enda operatören som inte kör med pairing på HD kanaler vilket är ett STORT plus för CD...
Jag beställda Canal Digital och valde deras standardbox och familjepaketet.
Stoppade i kortet i en conax CA-modul i ett FireDTV S2 kort i datorn och kunde konstatera att alla kanaler funkar utom vissa HD-kanaler.
Alla SD kanaler funkar men enbart SVT HD och Nat Geo Wild HD. Resten av HD kanalerna säger Media Center/DVB Link att de är krypterade.
Jag kan bara tolka det som om jag inte har HD kanalerna på mitt kort så jag ringde canal digital kundtjänst och det första de sa var att jag inte hade någon HD box. Jag sa då att jag hade en HD box som jag tagit över från den som bodde i huset innan jag flyttade in (ljög) frågade mig då direkt efter serienumret på min HD box och sa att jag inte kunde få HD kanalerna utan att uppge serienummer på HD boxen.
Vad skall jag göra?
Uppgradera till deras HD box för massa onödiga pengar? Eller kommer HD kanalerna att pairas på den boxen då och köra kortet obrukbart i mitt FireDTV kort i datorn?
/Linus
Det är bara en uppdatering av kortet som behövs, testa att sätta det standardboxen från CD ett par timmar så ska du se att HD kanalerna kommer igång, de har ingen pairing mellan box och kort.
Måste provas i helgen!
Har inte vågat stoppa i kortet i boxen jag fick av Canal Digital då jag läst rykten om att folk som gjort det fått sitt kort pairat med boxen i och med detta. Men det finns inte många raka svar att hitta på nätet vad gäller sådana här saker.
/Linus
Det fungerade tyvärr inte :(
Jag tror jag vet varför också. När jag beställda Canal Digital valde jag deras standardbox (som ej klarar HD) eftersom den var gratis och jag ändå inte skulle använda deras box. Jag beställde också familjepaketet där det skall ingå en hel del HD kanaler.
Jag misstänker att de inte aktiverat HD kanalerna på mitt kort eftersom jag enligt deras uppgifter inte har en HD box.
Om jag ringer dem och försöker få dem att aktivera HD kanalerna trilskas de med att jag skall bevisa att jag har en godkännd HD box vilket jag inte har.
Vad skall jag göra?
/Linus
Ett alternativ är ju att du köper en begagnad godkänd HD-box för CD på tradera, blocket eller någon annan billig marknad.
Sedan uppger du serienummer för denna till kundtjänsten på CD.
MVH
Och det finns ingen risk för att de i det läget pairar kortet med just den boxen i samband med att man lämnar sådana uppgifter?
Vet att när jag snackade med dem sist och påstod att jag hade en HD box som jag tagit över efter förra husägaren så ville de att jag skulle fylla i ett överlåtelseavtal tillsammans med den förra ägeren av boxen och skicka in till Canal Digital tillsammans med underskrifter och boxens serienummer. Varför bry sig om sådana uppgifter om de inte är ute efter att para ihop kortet med boxen på något sätt?
Finns det ingen annan som varit i samma sittuation som mig och löst det?
Pengarna att köpa in en HD box är egentligen inte problemet även om det naturligtvis vore trevligt att hitta en billig lösning på mitt problem. Största problemet som jag ser det är risken att kortet slutar fungera i min datorlösning och enbart funkar i en eventuellt inköpt HD-box som jag rapporterar till Canal Digital.
/Linus
Du skall kunna se HD kanalerna om du har en HD kompatibel box , CD tar inte extra betalt för sina HD kanaler så du kan se de du har i ditt abbonemang. Funkar det inte så har du inte konfat din cardserver korrekt eller så har du inte bra signalstyrka.
HD kanalerna är aktiverade default då du får ditt kort, så var det iaf för mig som inte heller hade en HD box då jag tog abonnemanget.
Det är bara 2 HD kanaler som funkar korrekt (förutom alla SD-kanaler).
SVT HD
Nat Geo Wild HD
Resterande HD kanaler får jag ingen bild på när jag växlar till dem. Dock kan jag se vilka audio/video/subtitle streams kanalen består av om jag skickar den till exempelvis VLC player. I VLC får jag en grön bild på dessa kanaler och kan se vad signalen består av i form av streams och format. Får inget ljud. Trodde att det eventuellt kunde vara att jag inte hade korrekt codec installerad på datorn, men VLC säger att det är samma codec på alla HD kanaler så det finns inget codec mässigt på ljud/bild som skiljer de HD kanaler som funkar från de som inte funkar.
Kör i dagsläget inte med någon cardserver. Kortet sitter direkt i CA-modul i tv-mottagaren i datorn.
Det är möjligt att jag är ute på fel spår i min felsökning, men eftersom två HD kanaler och samtliga SD-kanaler funkar och jag har stark signal utan störningar på dem så vet jag inte vad för annan slutsats man kan dra.
/Linus