Om någon har samma problem som jag så prova bifogad fil. Den är till gp3-images.
Fungerade för mig, glöm ej att starta om boxen. Installera via bluepanel.
Utskriftsvy
Denna kan vara bra också
//Niclas
Hur fan installerar man mgcamd via cli på enigma 1 maskiner? dm500a o 600a?
OK, har lyckats stoppa in MGcamd och kan starta den från commandoprompten via telnet. Men hur fixar man att den autostartar via boot.
Blå knapp ger inget alternativ med MGCAMD.... Tänkte stoppa in något bra i /etc/rc..... någon som har en bra guide.
Kör GEMINI på en DB800
Super tack fungerar utmärkt att installera, dvs jag får upp att jag kan starta mgcamd i blå panelen. Men jag får ingen kontakt med min server:(, i min mapp /var så låg det bara en mapp nagra_rom och mg_cfg, så jag lade dit en newcamd.list. Men den kontaktar inte servern:(
vad gör jag för fel?
Jag fick mitt och funka på en dm800 med senaste icvs image samt gp3 plugin. Efter flashning installerade jag "gp-cam-mgcamd_1.35a-r3_mipsel.rar", startade om och installerade "gp-conf-mgcamd_1.0-r0_mipsel.rar"
Startade om igen, sedan ftp till /usr/keys och editera newcamd.list med serverns uppgifter. Klart och betalt!
Kan tilläggas att jag fipplade en stund med ovanstående filer efter att jag försökt ta bort de gamla manuellt men jag fick det aldrig att funka förens jag flashade om.
Tror du ska ha denna Filen
Nu ger jag upp:( suttit ca 3 timmar nu på förmiddagen. Laddat hem olika filer men bara e1-mgcamd135complete.tar.bz2 fungerar dvs att jag kan start mgcamd i blupanel, men jag hittar ingen mcamd1.35a som blu panel vill visa för installation:(. Samma gäller config filerna ingen fil har jag fått att fungerar och den vill inte connecta mot min server.
Skall ta upp kampen ikväll igen. En liten fundering, den här boxen är ju en 500s, kan jag inte ftpa alla mappar från min andra 500s till denna? Eller fungerar inte det?
Äntligen fick jag till det. Jag har en 500s, skriver hur jag gjorde om det är någon annan än jag som har tummen mitt i handen och inte vill sitta 4 timmar.
1. Ladda hem mgcamd från filarkivet.
2. Ftp över mgcamd.ppc till /var/bin och döp om den till bara mgcamd
3. Ladda hem Dream box Control Center, ifrån filarkivet
4. Följ sedan denna gudie http://www.comhit.net/content.php/15...C3%A5-Dreambox
5. Starta om boxen
6. Klart:)
Sitter med en 500HD och försöker få in mgcamd 1.35a...
Men när jag laddar upp filerna till /tmp mappen får jag inte fram något i addon -> My server, får hela tiden felmeddelandet;
download not successful!
Error:22 The requested URL returned error: 404
Går jag därimot in med File manager och in i tmp mappen så finns båda filerna där, installerar båda men det finns ändå ingen cam att starta sedan i BP trots omstart...
Har använt den som finns i filarkivet här på forumet:
http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=687
boxen är en 500hd med gemini2-510-dm500hd installerat
Jag kastade in Newnigma istället, dom har kvar alla Cam installationer!
Men jag tar gärna ett svar ändå på vad jag har gjort för "fel" då jag tyckte gemini var väldigt enkelt att hålla på med!
Har samma problem, skulle installera om min dreambox idag och nu finns inte ett skit i plugins mappen.
Finns det någon enkel guide hur man installerar cccam manuellt för en som inte är så jävla tekniskt lagd.
Vid problem med mgcamd som inte går att ladda ner. Gör det manuelt istället. Se nedan
Ladda ner mgcamd här: http://www.dreamboxx.nu/downloads.php?do=file&id=78
Packa upp och för över via ftp till boxen.
Ändra attributen på filen i bin mappen och filerna i script mappen till 755.
Starta om boxen och välj mgcamd i bluepanel
Hej Spider. Har flashat om boxen och får nu inte in några cam eftersom dom plockats bort från Gemini Server. Jag har ftp över filerna genom att dra in dom i resp mapp på DB som du säger men får det inte att funka. Skall hela namnet på resp fil bytas ut mot 775 eller är det bara 1.35? Om jag döper hela namnet tll 775 hittar den ingen cam säger den. Det följer ju även med en uninstall mapp, är den av betydelse? Har en DM600S PVR, med gemini i. Jag har laddat ner "e1-mgcamd135acomplete.tar" packat upp och använt filerna från den. Tacksam för svar.
Du ska inte döpa om filerna utan ändra attributen till 755.
Detta är enklast med Dreambox control center (dcc) tycker jag. Det går säkert i telnet med men jag har inte koll på hur.
Har också samma problem med att få mgcamd 1.35 att funka. Har en DM800 box, följer guiden till punkt och pricka men får inte upp något alls i blue panel. Har även testat att installera via IPK paketen i filarkivet.. det gick inte heller. Vad är det som kan saknas som gör att de inte dyker upp i blue panel?
Om ni inte får upp alternativet mgcamd i blåpanelen efter att ni har följt länken så har ni antagligen fört över filerna till fel mappar. Jag har bara provat på enigma 1 boxar och där funkar det att göra som ovan. Däremot verkar det vara problem med enigma 2 boxar
Ingen som har en dump på hela gps filserver innan dem stängde ner den?
det går tydligen att använda denhär: http://www.8a8f8.com/ubbthreads.php?...2.1_mipsel.ipk
tackar funkar hur bra som hälst
Den fil som finns här på forumet (mgcamd1.35a) och den som fanns på dreamboxx.nu. FÅr ingen av dem att fungera. Har installerat dem, fått in i BluePanel och även editerat config-filerna. Varje gång jag står på en kodad kanal, startar mgcamd så poppar kanalen igång i ca: 1 sek, sen startar boxen om och ställer sig på CCCam 2.1.4...dock fungerar de kodade kanalerna. Ungefär som att det ändå är mgcamd som ligger i bakgrunden och kör. (Ser i min server att boxen är uppkopplad...).
När jag sen startar om boxen igen för att testa så är den kvar på CCcam men de kodade kanalerna fungerar inte.
GÖr om samma procedur igen med mgcamd och det fungera....
Någon som stött på samma problem? Detta stötte jag på nu när mgcamd togs bort från geminiservrarna.
Den boxen jag har i Stugan installerad för längesen via Addons i BP fungerar klockrent...
/Jhunden
Ja det funkar på Gemini image. kopiera tunisiasat-addons-manager_2.1_mipsel.ipk till /tmp installera sedan via file manager. Gå till plugins och välj tunisiasat-addons-manager_2.1. Välj gp3cams. Glöm inte att även installera configen för den cam du valt.
Det fungerar däremot inte lika bra på LT6, där var jag tvungen att lägga in scripts i /usr/LTCAM (alltså de scripts som vald cam lägger in i /usr/script). Dock fungerar inte start/restart cam. skulle vara bra om någon har lösning på detta!?
Mvh: Zoogin99
Har följt denna guide du länkar till, men tar stopp vid "har man en DM70xx så ska man istället lägga in kodraden i /etc/rcS.d/S98configure för att det ska starta."
har ingen sådan mapp att gå in i, har en 7000S.
Vad göra?
Edit, testade denna istället för den som det länkades till tidigare, då funka det.
http://www.skystar.org/arsiv/index.p...mplete.tar.bz2
Men inte riktigt hela vägen, den loggar inpå CSPn, och allt ser ok ut men bilden är ändå svart ?!?
Hm!
Sök är bra ;-)
Postar mitt tidigare inlägg från annat inlägg!
Gemini och CCcam inst!
Tanka ner e2-mipsel-cccam_2.2.1_101122.tar.gz
härifrån:
http://rapidshare.com/#!download|159...122.tar.gz|496
edit(klista in länken i webläsaren så kommer du dit direkt)
Ladda upp filern e2-mipsel-cccam_2.2.1_101122.tar.gz till /tmp mappen
Men installera CAM manuellt, FTP till /tmp -> Blå panelen ->File Manager->
gå till tmp mappen -> välj filen cccam..tar.gz. Installera grön knapp -> klart->
Select cam->cccam2.2.1 ->Reboot
Nu saknas CCcam.cfg.
lägg in din .cfg fill gamla till/etc mappen
Ladda upp filen till /etc mappen
Ändra attributen på filen CCcam.cfg i /etc mappen till 755
eller om du vill ha den rätta vesionen:
ladda hem CCcam-2.2.1.zip
http://www.mediafire.com/?oik4y5v5445l7mr
plocka ur CCcam.cfg
lägg in dina värden.
Ladda upp filen till /etc mappen
Ändra attributen på filen CCcam.cfg i /etc mappen till 755
reboot-> klart
Jag fick precis igång min 500hd på samma sätt som ovan, Men jag använde mig utav: e2-mipsel-mgcamd_1.35a_100126
Samt att jag installerade allt manuellt via DCC, alltså inte med en "tar.gz", då jag inte fick boxen att hitta denna filen trots flera försök.
Sen följde jag guiden som finns i denna tråd på någon sida, dock så skall du inte ändra någonting i camd_cfg (om du laddar:e2-mipsel-mgcamd_1.35a_100126), då detta resulterade i flertalet skumma fel för mig under tv tittande...
Sen är det bara att ändra attributen till 755 som skribenten ovan säger.
Glöm inte (som jag gjorde) att köra in scriptfilerna i var/script, då detta inte stod med i guiden.
Allt fungerar bra nu, trots ett spännande problem som jag hoppas någon vänlig själ har lösningen på:
när jag väljer mgcamd_1.35a i bluepanel och restartar.. så hoppar boxen automatiskt över till CI när jag byter kanal, det sjuka är att det fortfarande fungerar (Bild på tv´n och OK i putty), trots att det står att jag kör CI ?! har någon någon idé vad detta beror på?
Hatten av till dig Freelock :)
Det fungerade klockrent.
Tack så mycket för denna info. och hoppas admins kan lägga upp detta på WiKin/Guider (eftersom de flesta Image utvecklare nu tagit bort softcams från sina addon servrar) så det kan hjälpa andra med samma problematik.
p.s söka i all ära men att hitta något vettigt är inte alltid så lätt ;) d.s
Hur gör man på en DM600 box. Jag har bara Gemini 1 på den.
jag har testat allt, hela dan har jag försökt med olika metoder. men det måste vara något allvarligt fel på imagen. det är GP2 till en dm800 klon sim 2.01 ... jag funderar på att flasha om den nu igen med en image som är "färdig" med mgcamd och kanallistor. ja dvs om ingen kanske vet en fil som faktiskt fungerar.. jag installerade pluginen tunisisat, står att den är klar men inte dyker det upp något i pluginen.
Testa tunisatpluginen som finns i denna tråd. Funkade på min 800klon med gp5.1
Hmmm.
Vad säger camen om du statar den från prompt. Skippa de grafiska verktygen som inte säger någonting & kör telnet som en riktig man. Du kan göra ALLT från prompt & dessutom får du loggning på vad som händer. Starta från /var/script
haha känns lite som överkurs för en lite tjej som jag :P har ingen aning om vad jag ska köra för kommando, gör jag det i dcc äns? kanske bara är lättare att flasha om med den färdiga imagen.. hmmm. jag testade tunisisatpluginen, la in den i tmp -> installerade -> startade om boxen men inget dykerupp i pluginfältet. :/
Hmmmm.
I plugins ska det naturligtvis INTE dyka upp något. Kolla i blå panelen.
DCC vad är det för något ?? Som sagt SKIPPA de grafiska verktygen & kör telnet från prompten på din PC.
Du ska få ett plugin som du kan köra för att ladda ner mgcamd och config.
Blir samma som innan gemini plockade bort cam:arna från servern.
Funkar inte det kanske du har fipplat för mkt med boxen. Flasha om och kör in pluginet, starta pluginet och ladda ner mgcamd.
http://www.8a8f8.com/ubbthreads.php?...2.1_mipsel.ipk
FTP--> tmp, installera med fjärren. Hamnar under plugins. Starta pluginen och därfrån kan du ladda ner och installera mgcamd ocg mgcamd config. Sen får du som vanligt editera newcamd.list Kör du kortet i boxen måste du även installera server-programvara men det finns även det att ladda ner i pluginet.
Har dock endast testat detta på dm800klon med gemini 5.1 så jag vet inte hur det fungerar på andra boxar eller image.
Kanske bör tilläggas att när ni först installerat tunisat och ska in i plugins så är det alltså inte plugins i Blue Panel ni ska in i. Utan den från vanliga huvudmenyn. Där hittar ni pluginen för tunisat. Går in i den, väljer cams för GP3 (ja även om ni har en GP2-image). Installerad mgcamd1.35a samt configfiler för mgcamd.
Starta om boxen - gå därefter in i BluePanel och mgcamd kommer ha dykt upp under Cams.
Verkar inte funka på dm500c med gemini 4.6. Jag kan inte hitta filen när jag lagt den i /tmp. Är det ingen som kan skriva en bra guide till hur man gör det manuellt. Dom guiderna som skrivits hittils är inte 100%iga verkar det som. Om man t.ex laddar ner "senaste" camen som det står i en guide så finns inte dom filerna med som det skriv om i guiden.