Hmmm.
vad säger cccam när du startar den från prompten i boxen ? Klipp ut meddelandena så får vi se.
Hmmm.
vad säger cccam när du startar den från prompten i boxen ? Klipp ut meddelandena så får vi se.
he he näe då, men om du inte har gjort något extra med imagen, använd dreamboxedit ta backupp på kanaler och flasha in pli 2.1, från addon emu CCcam skriv i boxkey, restart emu och du får bild, om det är något hårdvarufel på boxen så fungerar inte pli heller, men jag vet att pli är så enkel att sätta upp med CCcam och viakort, fixade en senast igår, bör vara gjort på 10 minuter, skulle det funka kan du ju flasha tillbaka, är väldigt skum på var/bin som du hade
hänger inte med nu, har du flashat ny image ? ja du måste skriva boxkey från det kort och box som hör ihop
Nu har jag provat flera sätt, fungerar inte.
Jag gör ju tydligen något som inte stämmer :)
Har flashat pli 2.1
sedan har jag provat flera sätt.
Först, emu-install cccam 221,provade ändra boxkey men hittade inte cccam.cfg i FTP.
Då installerade jag cccam-config från addon , sedan ändrade jag boxkey, starta om cccam men ingen bild.
Är det rätt att jag ska installera cccam 221+cccam config?
Känner på mig att jag jag gör något idiotfel :rolleyes:
crille, har du samma som jag och orkar skriva något mer detaljerat hur du gör vore jag verkligen tacksam.
Mvh
men jag fattar nada av det du gör, Pli addon har ingen separat config att ladda ner, det enda du ska göra är gå till meny/plugins tryck grön knapp välja softcams sedan CCcam då installeras allt du behöver, ingen reboot behövs, men boxkey måste skrivas i det är allt.
och CCcam.cfg ligger i etc/
börjar misstänka att du använder typ TS-panel eller något annat program för att installera emu därav konstigheterna
Ja eftersom du skrev emu addons, och det hittade jag bara i ts-panelen.
Men nu har jag gjort som du beskev (var ju något smidigare :) ) ingen bild dock.
Jag har ju två viaboxar och kortet till box 1 la ju av, ringde via och han kopplade då kort 2 till box 1 och det fungerar nu i viaboxen 1.
Så då har jag använt boxid från box 1 som tidigare, men ingen bild.
Men då provade jag boxid från box 2, då står det "tune faild" . Har du några tankar om det?
Hoppas du förstår vad jag menar :o
tune faild har inget med kortet att göra, du ska alltid installera emu från image teamet om dom har addon för det, beror på vad du fått till nu om det är två CCcam startade från olika ställen gör en telnet och skriv ps för att se om det är usr/bin/CCcam som är igång och bara den. Och sluta dribbla med boxid, om kortet är knutet till box 1 ska du endast använda det.
Så här står der.
503 root 118m S /usr/bin/CCcam
det är rätt, det ska bara funka nu, prova igen och försäkra dig om boxid, du såg ingen mera instans av CCcam ?
Asså nu funkar inte telnet så jag flashar om pli och gör om allt.
Jag har ju installerat och avinstallerat om vart annat.
bra ide och glöm TS panel när du kör Pli
Nä, faan oxå! Ingen bild.
helt sanslöst, har du signal då, så det inte är nått sånt skit, default skin kan du dubbeltrycka ok knappen och få info
du kan även ladda hem skin army från pli addon, jag har moddat det för pli du får all info om emu, signal, epg etc vid dubbeltryckning av ok knappen
Ursäkta min okunnighet men när jag dubbel trycker OK så öppnar och stänger sig infobaren i nederkant där kanal, tid, program etc syns. Men det var det du mena kanske?
Army gick inte installera.
näe på senaste pli finns det extensionbar som öppnar vid dubbeltryck, men installera army som jag skrev då fungerar det till 100% va läste nu att du inte kan installera army ? vadå vad får du för felmedelande då ?
Du kanske använder en äldre pli då måste du installera second infobar från addon, det blir automatiskt med army, men du kunde ju inte installera den.
Ok, fick först install sec infob, sen army.
DVB-S 12091V 27498 QPSK-3/4 4,8E
NP MPEG 2 1280x720p25
Säger det dig något?
att du har signal från astra det borde även finnas signalstyrka och vilken emu du kör, lite konstigt att du har 1280x720 det borde va tomt, får du bild på någon kanal typ okodad ? och längst ner till vänster vad står det där ?
om du installerar scam från addon ska du få bild nrk 1-2-3 kanske det du gjort, för 1280x720 är HD
jag kan se en del ukrainska kanaler, då står det FTA. Och på en del är det bara ljud (låter inte som radio)
Men i infobar (där uppe står det lite olika beroende av vilken kanal som är på)
den kanal du tittade på sist med bild lämnar infon typ 1280x720 borde inte finnas nån hd fta, FTA = Free To Air alltså okodad
kanske nån linuxkille vet kommando för att checka kortläsaren, har aldrig haft problem med dom så jag vet inte hur man gör, borde gå hämta info från kortet också så man ser att den är igång, det kan ju vara något fel på din läsare, jag har slut på tips nu
Följ matkohs råd några sidor tillbaka...
Man måste börja titta på loggningen för att reda ut det här. Logga in på boxen med telnet och skriv på kommandoraden:
killall CCcam
för att döda alla ev. pågående processer av cccam. Skriv sedan på en ny rad:
/usr/bin/CCcam
för att starta cccam igen. Titta på skärmen efter ev. felmeddelanden. Klistra ev. in dem i ett inlägg här så att det finns något att gå på i felsökningen.
pli är lite lurig men enklast är att telnet cd /usr/bin när du står i biblioteket kör killall CCcam sedan skriv CCcam -dv och retur för logg
borde kunna läsa detta 17:57:51.631 CCcam: local ecm -> card /dev/sci0 0xb00(0x000) sid 0xd4f
hoppas du såg mellanslag efter cd
17:57:45.301 CCcam: online using nodeId 2741e47be49a7adb
17:57:45.307 CCcam: dvb api3 detected
17:57:45.308 CCcam: DM8000 detected
17:57:45.308 CCcam: create 8 cam device(s)
17:57:46.533 CCcam: conax card found
17:57:46.643 CCcam: card added to broker with caid b00
17:57:46.887 CCcam: added 710 keys from /var/keys/SoftCam.Key
17:57:46.888 CCcam: added 9 keys from /var/keys/AutoRoll.Key
17:57:46.895 CCcam: added 58 keys from /var/keys/constant.cw
17:57:46.895 CCcam: parsed 0 entries from /var/etc/CCcam.prio
17:57:46.896 CCcam: readProviderfile: cannot open /var/etc/CCcam.providers or no
Ok! Jag får vänta med det för det verkar onekligen vara något knas med kortläsarna för nu har båda mina viakort slutat funka efter att jag har haft dom i DB boxen.
Ska jag kolla telnet ändå utan kort i?
Hoppas jag gjorde detta rätt nu men så här blev det. (utan något kort i boxen)
root@dm800se:~# cd /usr/bin
root@dm800se:/usr/bin# killall CCcam
root@dm800se:/usr/bin# CCcam -dv
18:18:48.833 CCcam: ================================================== =========
==========
18:18:48.834 CCcam: starting CCcam 2.2.1 compiled on Nov 21 2010@02:20:48
18:18:48.834 CCcam: ================================================== =========
==========
18:18:48.834 CCcam: online using nodeId 56961de46c3201d5
18:18:48.838 CCcam: dvb api3 detected
18:18:48.840 CCcam: DM8000 detected
18:18:48.840 CCcam: create 8 cam device(s)
18:18:49.054 CCcam: readKeyfile: cannot open /var/keys/SoftCam.Key or not found
18:18:49.054 CCcam: readKeyfile: cannot open /var/keys/AutoRoll.Key or not foun
18:18:49.054 CCcam: static cw not found or bad
18:18:49.054 CCcam: parsed 0 entries from /var/etc/CCcam.prio
18:18:49.055 CCcam: readProviderfile: cannot open /var/etc/CCcam.providers or n
t found
18:18:49.055 CCcam: readChannelList: cannot open /var/etc/CCcam.channelinfo or
ot found
18:18:49.055 CCcam: server started on port 12000
18:18:49.058 CCcam: cam[0] set PMT for sid=19a0
18:18:49.059 CCcam: start EMM
18:18:49.097 CCcam: EMM demux 1 set
stoppa i kortet och kör en telnet, tror korten behöver uppdateras bara, ta det kort som inte fungerade förut, boxkey spelar ingen roll för detta
gör samma med étt av korten i
kommer upp massa "card init fail"
upps låter inte bra, kanske kortet är fuckat då, blir korten varma för dig ?
medans du är kvar logging mode prova och dra ur och stoppa i igen alltså kortet
blir så här:
card init fail
card detect fail (när jag drar ut kortet)
card init fail
Men som jag sa så funkar inga kort i nån av viaboxarna.
*Kortet blir inte varmt.
hmm nästa steg är att få dom att fungera i viaboxen då, men nu vet vi att kortläsarna är okay, vete fan om dom kan blocka sig själva på något vis, men plugga i kortet i viaboxen över natten och se om det händer något .
vet inte har aldrig fått stopp på något, men jag har hört om folk som ringt till via och dom har skickat nån uppdatering till kortet, annars får du väl nya
Jag fick ett nytt kort idag men vågar jag sätta i det i DB efter att 2 kort har gett upp?
Vad tror ni dom säger när jag ringer igen och säger att mitt andra kort har lagt av?
Jag hade i kortet i viaboxen över natten men det har inte hoppat igång.
Är en extern usb-läsare ett alternativ?
jag har ingen aning, fattar inte varför korten ger upp, smargo läsare ska va bra, dock har jag ingen erfarenhet av dom, men som sagt det enda jag vet är att kort blivit grillade i dreamboxar, men det verkar inte så i ditt fall.
Jag skulle säga att ungarna dribblat med korten i boxarna typ bytt plats m.m dom kanske låser om man har fel boxkey kanske nån som vet.