Sådär nu funkar de prima.. Körde in PLI, scannade kanalerna och vips allt där igen :)
Utskriftsvy
Sådär nu funkar de prima.. Körde in PLI, scannade kanalerna och vips allt där igen :)
Tackar för filen exstazi!!! Men jag måste verkligen vara helt jävla värdelös på detta...
Vart ska jag lägga in filen?
Har kollat igenom alla möjliga filer...
Kanske står här någonstans, men då måste jag missat det.
Har samma problem! Hittar 83 kanaler och saknar hur många som helst... Har testat manuellt också men hittar färre än vid auto... Börjar överväga imagebyte efter Sonic's inlägg.. Bor i Kalmar, någon annan med samma problem? Har en dm800 PVR - 2.01 med Gemini 5.10
[EDIT] Lösning till DM800 PVR SIM 2.01
Fixat... Gjorde som Sonic och la in PLi enligt följande --->
La först in den bifogade filen (i flashläget) "SSL84b" därefter http://www.dreamoem.com/content.php?...2.1-beta-dm800
Körde en manuell "Cable Scan"
Frekvens: 362
Symbol Rate: 6875
Modulering: QAM64
Network ID: NUMMER FÖR DIN REGION http://www.comhem.se/blob/view/-/3440/data/10640/-/natnummer.pdf
Hittade allt direkt... :)
Hej!
Jag har alla kanaler förutom TV10. Kan någon vara snäll och skriva frekvens för TV10.
Tack
Jag kör en dm500... men det här med filer känner jag att jag är rätt kass på, var en polare som fixade det åt mej tidigare.
Men jag får väl leta lite så borde jag väl hitta på någonting :)
Så med andra ord har jag ingen aning vilken firmware jag kör med... eller Gemini om det är det du menar...hehe
Men tack för tipsen!
Hej! Efter kanalomläggningen så har jag problem med signalstyrka på vissa kanaler? Hade inte det problemet innan. Det kan funka i en halvtimme... sen får jag högt BER-värde och sen tappar man helt signalen. Det räcker med att byta kanal och sedan tillbaka så funkar de igen ... ett tag iaf... sen blir det samma sak igen... är typ på Kanal5, TV4 Fakta & TV11. Kan dreamboxen (DM500C) vara speciellt känsligt på den/de frekvenser som just dessa kanaler ligger på? Tror ni antennförstärkare kan hjälpa?
Testa med antennförstärkare, Eller ring till Comslem och felanmäla.
Hej!
Jag har intensivt läst alla inlägg och tips i dessa trådar, men får inte ordning på min box...
Har en AZBox Premium HD med Enigma 2 1.5.3 i boxen, förra måndagen försvann de flesta kanalerna då ComHem la om nätet här i Karlskrona. Har testat med den filen som finns i denna tråden men hittar fortfarande bara enstaka kanaler?
Kan det var andra frekvenser här, eller ska man inte knappa in nätverksid någonstans?
Tacksam för hjälp och tips!
Tack för hjälpen! Fick göra kanalsökning på Comhem istället för all (6875), fungerade fint sen:)
Hej exstazi!
Hjälp mig!!
Jag har lagt in din fil i var/etc mappen. Startar om boxen! Tog bort alla kanaler ("alla kanaler alltså") i listan + även favoritlistorna helt! Starta om och gör en automatiskt kanalsökning med 6875. Men inga kanaler funkar. Vad gör jag för fel? :(
EDIT: nu hitta den typ 20 kanaler.. Och dom funkar att kolla på.. men varför lägger den inte till ALLA :(
Om du har lagt in filen rätt så ska di inte söka på 6875 utan du ska välja COMHEM CABLE som jag lagt först på listan. Sen gör du din sökning och då ska du se att den hittar alla kanaler. Säg till om du lyckas med det annars kan jag ladda upp en firmware med kanaler färdigt sökta åt dig.
Jag har lagt in cables.xml på 2 boxar utan problem..
När jag nu lagt in det på den 3:e 500 boxen som drivs med plijade , så kommer inte comhem listan upp. Har fortfarande bara 6875 & 6900 att välja, och man kan ju inte ställa in något mer...
Någon som har en bra lösning åt mig ??
Finns det någon lösning på detta till en DM800 med enigma 2 utan att lägga in PLI?
Har laddat ner filen och väljer cables.xml, men det fungerar precis som för andra i den här tråden inte.
Hallå är ju lite kass på sånt här så en dum fråga hur får man in cabels.xml i boxfan?
Jag använder Dreambox control center E2
Fan vad grymt exstazi!! Suttit med detta en vecka, så styr du upp det klockrent! Tack som fan!!
Ursäkta mina sena svar..har fullt upp med flytt :O
Prova och starta om boxen ibland när jag lägger in den får jag starta om boxen innan det fungerar. Annars ladda ner ny FW från
http://openpli.org/download/dm500-maxvar/ och lägg sedan in cables.xml
Yes det finns det. Vilken FW har du i boxen. För filerna kan ligga på olika platser. Prova med etc/enigma2 eller i etc/tuxbox
Starta: Total Commander
Tryck sen CTRL+N
Tryck in ip nummer(dreambox) bocka bort anonymous
Logga in med Användarnamn: root password: dreambox (eller vad du själv har lagt)
Gå till var/etc och kasta in filen där
Startaom boxen och gör en ny sökning på COMHEM
Här finns en frekvenstabell för er som bara saknar några transpondrar
http://www.lesve.org/digtv/service/
Har problem med IP:et till boxen när jag försöker lägga in filen. Har IP 10.0.0 osv...
Är inte så haj på sånt här och vore tacksam hjälp.
Vore bra om man kunde köpa en Idiots Guide. Jag hade köpt en direkt ;)
Detta låter jättebra och känns som att det är precis detta jag vill göra på min dm800 också. Kör en gammal gp2 (4.60 eller nå sånt) å har velat uppgradera rätt länge.
Men... vad menar du med "den bifogade filen"?
Har försökt hitta denna bootloader uppgradering, #84b, men det är fanken helt omöjligt. Alla sidor man hittar är typ cabaler med innebördes cirkelreferenser. Sidan som jag uppfattade som den "officiella" (http://www.dm800sim2.com) har inte ens 84, bara 82...
Till råga på allt, när jag till slut hittade en fil som liknade en #84 image... så lyckades jag tegelstena skiten. Nu säger den bara "No CA found" direkt vid uppstart. Tydligen är enda sättet ur det att köra DreamUP med nollmodem, men hur många datorer har serieportar nuförtiden? Inte nån som jag har iaf..
Men när jag nu förhoppningsvis lyckas hitta en dator med serieport, så vill jag ju flasha med en korrekt bootloader... Nån som har en länk, som funkar? :)
Argh!! frustrationen är maximal...
[edit]
Å en annan sak, det dyker ofta upp i forumtrådar där #84 diskuteras att folk har kloner. Hur är det, är #84 bara för kloner eller gäller det alla dm800? Det står inget sim2.01 eller 2.10 nånstans på min burk (har inte kollat inuti dock).
Tror jag brickade min 800HD SE 100ggr idag eller ngt. Men de är hur enkla som helst att fixa.
Om du kollar Bredvid hdim utaget har du mini usb. Koppla in den och om windows inte hittar drivern så kan du ladda ner drivrutiner härifrån DRIVRUTINER. Sen Laddar du ner denna för att flasha ssl version tebax på din box NCF SIM2. Och sen kör jag med OpenPli Image för ssl84b som jag flashade OPENPLI.SSL84b.
Kopplad in Dreambox 800 med mini usbn till datorn .
Starta NCF SIM2 och välj comport och version du vill instalera på din box.
Flasha med rätt image för ssl versionen du skickade in klart att användas :O
Tack för svar!
Lät lovande, tills jag insåg att min box inte har nåt mini-USB uttag, bara två vanliga USB. Kanske är det bara SE-varianten som har den?
Men den där OpenPLi imagen du länkade, är den nån icke-officiell, patchad variant? Det va inte samma (inte samma storlek) som finns på http://openpli.org/download/dm800/ som jag antar är originalet. Hur skiljer sig den du länkade till? En teori kanske skulle kunna vara att den du länkade till innehåller SSL också, men den var mindre än den utan.
[edit] Nu såg jag att den OpenPLi du länkade till var för dm800se. Antar det e därför den är olika. nvm.
[edit2] Såg att den där NCF-tool funkade med nollmodem också. Tack för tipset! Då gäller det bara å hitta en dator med serieport...
Har nu kört NCF fixar-toolet... den säger att allt är frid och fröjd. Men efteråt säger boxen precis samma sak. No CA Found.... har inte hittat nåt på nätet om detta, ännu.
[edit] NU funkar det!! Efter ett otal försök med alla permutationar av SSL versioner, DreamUp versioner, NCF-tool... så till slut lyckades jag få en box som bootar normalt igen.... Helt otroligt...
Kom ihåg en sak när du lägger in ssl filen. Ocj ja det funkar med serial port oxå. Du behöver ingen dator med serial port. Jag har en serial till usb converter som jag köpte från mediamarkt för ett tag sen. Och den fiunkar utan problem med. När du tex. lägger in ssl84 så ska du flasha med firmwawre som är ssl84 patchad. Säg mig vilken ssl version du lagt in så ska jag länka dig till rätt firmware. Och du hade en vanlig dm800 oxå ?
Jao, det kanske funkar. Har inte provat. Förvånansvärt nog så funkade det på första försöket (att få kontakt med boxen) från VirtualBox med serieport över ethernetkabel med donglar i var ände (hittade ingen nollmodemkabel).
Jag är rätt säker på att det var #84b jag fick in till slut.Citat:
Ursprungligen postat av exstazi
Jag la in senaste OpenPLi, från http://openpli.org/download/dm800/, som jag förstått det förutsätter senaste SSL (annars falerar flashningen, vilket den oxo gjorde när jag hade fel version). Har inte kopplat den till en TV än, men den verkade boota normalt... började leta efter inkopplad skärm.
Jo, jag har en original dm800hd pvr.
Nu har jag också kommit hit. vååågen! :)
Och minsann, den hittar "allt", 181 kanaler säger den när man gör en "Cable scan"... men dom kommer inte in i listan?
Jag kanske e korkad, men jag såg inget val om att spara/alt. inte spara det den hittade...
[edit] mkt riktigt, det var halvmetersfelet.... Nevermind! :D
Ang DM800, har bootloadern något att göra med det egentliga problemet eller gäller det själva PLI Imagen.
Om det handlar om imagen, behövs verkligen en ny bootloader för en orginalbox (genuin alltså)?
Gemini2 5.10 tror jag den heter.
under etc/tuxbox ligger terrestials.xml och satellites.xml så jag la cables där när jag testade. Jag kan välja Comhem (cable) eller vad den heter, men det verkar inte som att sökningen tar någon hänsyn till det.
Så vitt jag förstått så klarar inte enigma 2 av det. Så jag har precis lagt in openpli, men finns det någon bra workaround så byter jag gärna tillbaka.
Hoppas flytten går bra!
Det är ju terrestrial. Xml som du ska editera den styr sökningen även för comhem på Gemini e2
Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Där har du mycket rätt. enigma2 skiter i den filen. Men om du lägger in openpli för enigma2 så behöver du inte den cables.xml För i pli imagen har du en search grej som heter cable scan. Där kan du skriva in network id och söka bara. Funkade klockrent. Säg till mig när du flashat den med openpli så kan jag hjälpa dig med sökningen.