Det ser jättebra ut.
Men ser du inget i loggen om att klienten försöker logga in?
Utskriftsvy
Det ser jättebra ut.
Men ser du inget i loggen om att klienten försöker logga in?
Nej det syns inget i loggen via webgränssnittet eller den som ligger på server datorn i var/log/oscam
Hmmmm.
Finns user:dummy i oscam.user ?
OK.
Testa det här:
Logga in på din Dreambox och skriv följande vid kommandoprompten:
telnet 192.168.1.50 8000
Det är en test för att se om du kan nå din kortserver och ifall den svarar. Om det fungerar så ska du få upp några konstiga tecken och sedan "Connection closed by foreign host".
Det verkade den svara på 18:03:29 94E1CB8 c client connected to 8000 port
Connection closed by foreign host". kom också upp
OK. Du såg detta i serverloggen antar jag?
Jag tror din server funkar OK men mgcamd på klienten verkar av någon anledning inte läsa sin inställningsfil...
Så när mgcamd drar igång så vet den inte var servern finns och servern får aldrig några anrop.
Jag antar att det är en DM500 HD-modell du har?
18:03:29 94E1CB8 c client connected to 8000 port
Var i serverloggen.
Det andra var i promten.
Nej det är ingen Dm500hd, jag klantade mig och läste inte på. Jag ville bara ha en billig box till sovrummet för att se att allt funkade med servern för att sedan köpa en Dm7025hd box till vardagsrummet.
Så det är en 500s klon från dreambox_sverige, eftersom jag inte läst på så trodde jag det var en orginalbox. Fick veta sen att dom slutade tillverkas för flera år sen. sucker:(
OK. Det gör det lite lättare för mig om du inte har en HD-box för det har inte jag heller. Då är det en vanlig DM500 vi ska försöka få fart på och en sådan har jag så jag kan jämföra.
Jag misstänker att det är något med din newcamd.list fil som är fel. Kanske det blivit något skräptecken i den eller något annat som blivit fel.
Prova att skapa en ny med de här kommandona (kör copy/paste så det blir exakt), kör kommandona en rad i taget och tryck på Enter efter varje rad. Du ska alltså vara inloggad på Dreamboxen:
cd /var/keys
mv newcamd.list newcamd.list.old
echo "CWS_KEEPALIVE = 300" > newcamd.list
echo "CWS = 192.168.1.50 8000 dummy dummy 01 02 03 04 05 06 07 08 09 0A 0B 0C 0D" >> newcamd.list
Efter detta så ska det ha bildats en ny newcamd.list och din gamla ska ha blivit omdöpt till newcamd.list.old.
Prova sedan att starta om Dreamboxen och se om det blir någon skillnad.
Jag har dåligt minne jag.
Men var det inte så att på stenålder fanns det flera varianter av mgcamd för ppc ???
vad det nu var för skillnad på dem
Finns Openpli för 500, sorry visste inte det.
Jo kolla den finns men inte 3 som TS skriver
tuxbox mgcamd v1.35a by mixvt (compiled Jan 26 2010 15:59:04)
[mg] Net:1:7:0:5s Show ecm:1, emm:1 Up:1 Au:2 Dir:0 Osd:no:80:0 Cache:7 Log:3:172.16.1.1:28007 Reread:0
[mg] Ecm cache time: 15
Box type: dreambox
Conax.Key error 2: No such file or directory
Keys readed
AutoRoll.Key error 2: No such file or directory
Conax.Key error 2: No such file or directory
newcamd keep alive: 300, incoming port: 0
root@dm500 ~ # [mgcam] emm thread started
got 72 cmd 9F
[mg0] namespace 300000 t-id 3 on-id 56
[mg0] descramble on 1, source 0
[mg0] service 44C index 0 pmt pid 44C (1), pids: video 0x044D, audio 0x044E 0x0452
[mg0] ECM: CaID: 0x090F -> CaPID: 0x0453 ProvID: 000000
[mg0] ECM: CaID: 0x093E -> CaPID: 0x00A1 ProvID: 000000
[mg0] network can't decode
[mg0] pid 0x0453 failed to decode.
[mg0] network can't decode
[mg0] pid 0x00A1 failed to decode.
[mgcamd] emm started
EMM: CaID: 0x090F -> CaPID: 0x00C0 ProvID: 000000
EMM: CaID: 0x093E -> CaPID: 0x00C1 ProvID: 000000
[mgcamd] emm stopped
så vart det nu.
Jag har tagit Jade pli 3.0 här från fil arkivet under Dm500
Sys inget i server loggen
Ja, det är exakt likadant som förut...
Blir faktiskt inte klok på vad detta kan vara...?
OK. De filerna är ganska gamla fast det borde väl inte vara något fel på dem egentligen.
Om du orkar installera om så skulle jag föreslå att prova den nyaste du kan hitta på denna sida som inte heter något med "old framebuffer":
http://openpli.org/download/dm500/
Sorry my bad såg inte att du skrivit jade i din trådstart, jag läste "openpli"
har du provat både maxvar och den andra ?
prova att byta mgcamd binären finns en nyare i arkivet här
Dock så borde det blivit rätt om han installerade via fjärren.
Skräptecken kan man se med cat -a eller cat -A och kommer säkert visa sig Windows radavsluts tecken.
Laddar du hem både mgcamd softcam och config från downloadmenyn? Edit: för jag glömde config-filerna en gång o la in egna, då funkade det inte.. Testat att köra n-line och cccam?
ska prova att flasha om till nyare open pli. Hör av mig med resultat.
nu när jag kör flash wizard så hakar den up sig efter 84%
måste nog skaffa en nollmodem kabel
Du kan prova med en s.k. Maxvar image istället:
http://openpli.org/download/dm500-maxvar/
Om din nuvarande image var partionerad för maxvar så går det inte att lägga in en standardimage utan nollmodemkabel. Men du kan som sagt prova om det funkar med en maxvar image utan nollmodemkabel.
Har nu flashat om boxen med OpenPLi-beta-dm500-maxvar-20130505-305. det gav dock inget resultat varken när jag startar mgcamd från promten, och inga anslutnings försök i server loggen.
Det som jag tycker är lite konstigt är att i mappen var/keys så finns ingen newcamd.list fil på den här heller.
Och kör jag kommandot find eller locate newcamd.list i promten så hittar den inget. Men det kanske inte går att göra så?
Det brukar finnas med en exempel-fil som heter newcamd.list.example. Tanken är att man ska göra en kopia av den och modifiera så att den passar ens behov. Kopian döper man sedan till newcamd.list.
Du kan kopiera den om du loggar in på boxen och gör:
cd /var/keys
cp newcamd.list.example newcamd.list
Sedan kan du editera kopian så att den passar till din server:
vi newcamd.list
Glöm inte bort att efter varje gång du ändrat i en konfigurationsfil t.ex. newcamd.list så måste du starta om mgcamd. Antingen med
killall mgcamd
mgcamd
eller genom att starta om Dreamboxen.
Vet inte om du känner till så många Linux-kommandon, men här är några:
För att gå till en viss mapp t.ex. /var/keys:
cd /var/keys
För att lista alla filer i mappen:
ls -al
För att snabbt titta på en fil, t.ex. newcamd.list:
cat newcamd.list
För att ta bort en fil, t.ex. newcmd.list
rm newcamd.list
Kan kanske vara bra att ha när du håller på. ;)
Jo jag har läst på lite om terminal kommandon. Är bara livrädd när jag ska använda vi editor fattar inte riktigt hur man flyttar runt i den om man råkar skriva fel. Men ta i trä det gick bra den här gången.
Men tyvär så blev det ingen skillnad.
Kan det vara så att mgcamd söker efter newcamd.list någon annanstans än i /var/keys?
Du skulle kunna prova med cccam.
Jag tror den är förinstallerad i PLI.
I så fall är det enda du behöver göra att skapa en fil som heter CCcam.cfg i /etc mappen. I den filen behövs en enda rad:
N: 192.168.1.50 8000 dummy dummy 01 02 03 04 05 06 07 08 09 0A 0B 0C 0D
Sedan kanske du måste gå in i menyerna och ställa in att CCcam skall vara default cam. Jag är uppriktigt sagt inte så duktig på CCcam, har bara kört det på en enda burk. Men där fungerar det fint med en sån konfigurationsfil med en enda N-line.
En liten tanke för jag kan inte komma på vad det kan vara som du gör fel... Men du vet väl om att i Linux måste små och stora bokstäver stämma? Man kan t.ex. inte skriva Newcamd.list istället för newcamd.list.
Jo, allting ser rätt ut, men jag kan inte komma på varför det inte fungerar... :confused:
ska man ta bort allt annat i CCcam_cfg filen?
Ska # vara kvar före N:et
Funderar på en sak varje gång man kör kommandot killall mgcamd så får man upp att den inte kunde döda massa pid ingen sådan process
Det är normalt. Mgcamd startar flera processer. Om du gör en processlista med kommandot
ps
så ser du att det finns t.ex. tre mgcamd-processer. Någon av dem har startat de andra. Beroende på vilken ordning man slår ihjäl dem så kan det bli så att om ursprungsprocssen slås ihjäl först så dör de andra innan kill-kommandot hinner slå ihjäl dem.
killall kommandot dödar alla processer som heter mgcamd men kommandot vet inte i vilken ordning de är startade utan slår bara ihjäl dem i godtycklig ordning.
Okej då fattar jag.
Ja det blev ingen skillnad med CCcam:(
Kanske är ide att lämna boxen till en som kan prova att den är okej. har en bekant som kör med dreambox som kanske kan prova den.
För att utesluta någonting ivarjefall. Jag kanske har något nätverks fel.
Jag tror inte det är nätverksfel för när vi testade från boxen med
telnet 192.168.1.50 8000
så syntes det ju ett inloggningsförsök i loggen på servern. Så då utgår jag ifrån att nätverket och servern är OK.
Men jag kan inte komma på vad som är problemet. Förmodligen något som är så enkelt att jag inte tänker på det men som är okänt för dig... ;)