Det kanske börjar luta åt att det är något hårdvarufel på SD-kortet eller själva Pi:n...
Det kanske börjar luta åt att det är något hårdvarufel på SD-kortet eller själva Pi:n...
Jaa, när jag kommer hem så får jag börja med uteslutningsmetoden.
1. USB-Hub 2. Nytt SDI kort 3. skifta Pi.
Clas Olssons 2A PSU ser lockane ut, jag kör med en 1A PSU (Borde dock funka)
Meddelar hur det går....
Härligt att du inte tappar modet! :)
Vid knepiga fel är det ofta bara en systematiskt felsökning som ger resultat. Jag tycker du gör helt rätt!
Hoppas att du hittar en lösning på problemen!
Jag har precis samma problem som yxoman, pi:n stannar efter några timmar. Några gånger har nätverket ballat ur, någon gång har "readern" lagt av. Jag får samma felmeddelande som yxoman. Jag har omnikey 3021 men USB-hub med strömförsörjning. Jag har bytt psu till en ipad-laddare, 2A, 5v och således 10w och med den kommer inga felmeddelanden. Den gamla psu:n är den det hänvisas till i guiden. Det kanske är skiftande kvalitet på dem(vad får man för 50:-?). Jag har kört i ca 7h så jag kan väl inte ropa hej än...
atomized
Jag glömde tacka för den mkt genomtänkta och välgjorda guiden. Den är både enkel och grundlig. Tack!
Det är intressant att ta del av era erfarenheter. Tyvärr har jag ännu ingen direkt uppfattning om vad som kan vara orsaken till de problem ni rapporterar.
Vad gäller PSU:n från Portapow så kör jag själv med en sådan + två Gemalto kortläsare utan några som helst problem. Generellt har jag en god uppfattning om Portapow:s grejor. Jag har två PSU till Raspberry Pi samt en annan USB-laddare ifrån dem och samtliga grejor tycker jag har varit av hög kvalitet.
Apples laddare (original) sägs också fungera mycket bra. Men det är inget jag kunnat prova själv. Tyvärr finns det många dåliga kopior ute på marknaden så man får se upp om man köper t.ex. en Apple eller Samsung laddare från Kina så är det nästan alltid kopior av sämre kvalitet man får.
Så ska jag meddela mina försök, Jag har bytt allt till andra grejer. Har använt AD-teknik läsare också, jag har bytt sd, pi, läsare PSu jaa allt! Nu har jag återgått till min gamla stora HP-PC och nu verkar det snurra (Åtminstone sedan igår kväll) börjar misstänka mitt nätverk. Det får tiden utvisa. Återkommer....
Kan även meddela att om min andra pi står med läsare utan kort och access från boxarna då stannar den inte.
Kan det vara detta som påverkar det hela, Citat av Timtastic:
CSP körs betydligt bättre på Java 1.6 än 1.7 - värt att nämna.
Det är en sak som jag inte testat. Någon med stor linuxvana får gärna tipsa ett bra tillvägagångssätt.. :o
OK, jag har ingen förklaring.
Jag körde CSP med Raspbians inbyggda Java i två veckor utan problem på min test-Pi. Nu har jag ersatt min ordinarie kortserver med en Raspberry Pi enl. guiden sedan en dryg vecka tillbaka och den rullar på utan problem. Dock kör jag inte CSP på min ordinarie kortserver då jag tycker oscam räcker bra.
Om du vill kan du prova att avaktivera CSP och se om det gör skillnad:
insserv -r csp
så borde inte CSP gå igång efter boot.
Alternativt:
/etc/init.d/csp stop
så är CSP avstängd till nästa gång du bootar om den.
Ja just det, jag kan köra direkt till oscam och då utesluter jag java,...jag testar.
Min RPI har tuffat på 1 månad nu ( utan CSP) utan problem.
Den överlevde tom ett strömavbrott. Bara att starta om den.
Har dock kopplat in RPI:n på en UPS nu, för säkerhets skull.
beson
Min rasp med csp och pcsc läsare har gått i ett halvår utan problem.
Har du ett riktigt nätagg och inte någon laddare?
Jag gillar CSP och tar ogärna bort den...:( Vill ju förstås lösa problemet med CSP. Känns trist att ge upp genom att sluta köra CSP.
Timtasic...Vad har du för erfarenheter kring java 1.6 resp. 1.7?
Bogden, vad har du för version på Java?
uname -a Linux 3.2.27+
java version "1.6.0_38"
Java SE Embedded Runtime Environment (build 1.6.0_38-b05, headless)
Java HotSpot(TM) Embedded Client VM (build 20.13-b02, mixed mode)
Kör med soft float då det inte fanns annat val då jag körde igång denna.
Jag tror problemet för min del var värme, av någon anledning hade jag lagt usb-hubben ovanpå Rpi:n. Med placering bredvid har det snurrat problemfritt i snart två dygn.
@yxoman
Har du din i låda? Om så prova utan.
Man kan kolla temperaturen i sin Raspberry Pi med kommandot:
sudo /opt/vc/bin/vcgencmd measure_temp
Så länge man inte går över 60-70 grader eller så borde det inte vara någon fara.
Broadcom-CPU:n har en inbyggd temperatursensor och det är den man läser av med kommandot ovan.
50.8 grader efter 4 veckor utan avbrott :p
Jag gick tillbaka till min gamla PC och då funkar det klockrent. Jag har kört utan hölje och med USB-hub. Jag har även tagit tempen på PIn med fingret och fann kommunikationskretsen varm men inte het.
Jag har två tester kvar, Java och nätverk, men då måste jag koppla tillbaka läsarna från gamla "bettan" (min stora brummande Linux-PC). Testar "temp-kommandot" då.
Tempen ligger stabilt på 51,4 grader med locket på. Tror att jag är "boven" på spåret. Jag har en usel router som somnar in ibland. Ger mig på den innan jag går på Java 1.6 => 1.7
Funderat lite på detta, kan det vara så att ni har problem med SD minnet?
Kolla in detta på Rasberry sidorna http://elinux.org/RPi_SD_cards .
Kolla vilka kort ni har det kan vara roten till detta!
Jag hade problem med att installera raspbmc på min raspberry pi men när jag formaterade med det här programmet https://www.sdcard.org/downloads/for.../eula_windows/ så fungerade bra
Ett tips uppdatera inte linux versionen verkar vara nått med linux som gör att den hänger sig
min har gått utan problem sedan jag installerade den, men körde apt-get update och apt-get upgrade
sedan började min hänga sig, körde igen efter denna guide men då blev den mycket sämre
då körde jag in 2013-05-25-wheezy-raspbian.img samma som jag körde från början också skippade jag apt-get upgrade
nu rullar den på igen utan problem
Det kanske ligger något i det du säger men jag vill bara förtydliga att om man tänker installera CSP enl. guiden så behöver man minst 2013-09-25-wheezy-raspbian för det var i den versionen som Oracles Java kom in i Raspbian.
Det är också den versionen jag har använt och jag har gjort några uppdateringar efter det utan problem.
Sist jag uppdaterade var runt 20 november och min Pi har rullat fint både före och efter det.
Jag kör med Oscam
Jag körde apget för några dagar sedan (3/12) och det rullar på precis som vanligt, dvs problemfritt.
Har bråkat lite med USB hubbar till Raspberry Pi. De flesta (alla) billiga hubbar som jag testat har fungerar dåligt, antingen inte alls eller då bara med en läsare (strömbrist!). Köpte dock en lite dyrare från Dlink, DUB-4H. Den kostade 169:- på Webhallen. Den kommer med en 2,5 A nätadapter och en port är avsedd för snabbladdning av t.ex mobiler (klarar visst även IPAD). Med nätadapter ansluten och en omstartad Pi så hittade den omgående alla 3 läsare jag har (Viasat, CD och Boxer). Lite dyr men den fungerar. Den bakmatar inte.
Tack för tipset! :)
Det är nog nästan obligatoriskt med en strömmatad USB-hub till Raspberry Pi eftersom den egna matningen på USB-porten är väldigt klen. Det hjälper inte heller att byta till en kraftigare strömadapter för själva Pi:n eftersom det sitter en s.k. polyfuse på spänningsingången som begränsar strömmen.
En fördel med den typen av USB-hub som du tipsar om är också att det går att koppla i och ur USB-grejer under drift. Försöker man göra det i USB-portarna direkt på Pi:n så bootar den nästan alltid om p.g.a. att det uppstår dippar i spänningsmatningen.
Jag har också DUB-4H och en från The Pi Hut, båda fungerar lika bra/dåligt, förmodligen bara bra. Har nu provat allt utom en ny Pi: olika PSU:er, usb-hubbar, SD-kort och alla trix jag kunnat hitta efter att läst hela internet ca två gånger. Det fungerar kanon, i max tolv timmar!?! Sedan öken. smsc95xx är då ingen höjdare...
atomized, världen behöver fler som dig! grym guide!
Det är Du värd atomized ;)
dert säger felaktigt kommando när jag försöker med följande kommando
svn co http://www.streamboard.tv/svn/oscam/trunk oscam-svn
Antagligen p.g.a. att du ej är inloggad som "root" eller så har du inte svn installerat.
Se till att du är inloggad som administratör (root) och kolla även så du har svn installerat.
dert säger felaktigt kommando när jag försöker med följande kommando
svn co http://www.streamboard.tv/svn/oscam/trunk oscam-svn
Det är inget felaktigt kommando för när jag gör copy/paste på kommandot från ditt inlägg så fungerar det.
Troligen är det som Minime säger att du inte har paketet subversion installerat.
Prova:
apt-get install subversion
och testa sen igen.
Funkade
Tack för en bra guide.
Grymt enkel och bra guide.
Fungerade perfekt..
En nyfiken fråga bara,,
Hur hög belastning klarar en raspberry?
Antal klienter menar jag,,
Prestanda på Raspberry Pi borde inte utgöra någon begränsning. Begränsningarna ligger mer i kortet och vilka svarstider man har:
http://www.comhit.net/showthread.php...till-en-server
ok,, tackar igen =)
Provade guiden på min linux pc burk med ubuntu och den fungerade nästan lika klanderfritt som till pi'n.
Några små ändringar fick man göra men löjligt enkel att följa och få till.
Så creds till dig för att du hjälper till.
God jul och allt det där önskar jag dig och alla andra på forumet =)
En fråga,
behövs verkligen allt detta för att få OSCam att fungera?
Anledningen till att jag undrar är för att jag tidigare kört OSCam på en "vanlig" pc och då inte ens installerat hälften av dessa paket för att få det att fungera. Har sedan en tid kört OSCam på en Raspberry Pi, innan din guide och installerade inte allt detta här nedanför. Nu har den visserligen inte fungerat så bra heller då den lagt av efter några veckor och jag behövt starta om. Så tänkte se ifall din guide kan få min Raspberry att fungera utan strul.
apt-get install pcscd libpcsclite1 libccid libssl-dev openssl libusb-1.0 build-essential pcsc-tools cvs subversion pkg-config wget
apt-get install autoconf automake libtool gettext make cmake tar bzip2 gzip patch ncurses-bin gcc g++ flex bison libpng3 libpcsclite-dev
Jag har inte gjort någon fullständig utredning ifall alla dessa paket är nödvändiga. Jag har tagit listan från någon lathund jag hittade när jag började med oscam för några år sedan och sedan har jag byggt på med något paket som jag upptäckte behövdes.
Om du kan konstatera att något/några av dessa paket är överflödiga får du gärna tala om det. Det kan ju också vara så att om du installerade på en PC så hade du dragit in en större Linux-distribution där en del av paketen redan fanns med...?