Jag har ingen idé om vad detta skulle kunna vara. Om du flashar om boxen borde allt resettas.
Kan det vara något slags nätverksproblem? Har du nätverkskabeln i när du provar?
Utskriftsvy
Jag har ingen idé om vad detta skulle kunna vara. Om du flashar om boxen borde allt resettas.
Kan det vara något slags nätverksproblem? Har du nätverkskabeln i när du provar?
Jo, jag har kabel kvar i. Eftersom parabolen inte är på plats har jag inte gjort annat än installera openpli, lekt runt lite.
Den var inte seg från början, men blev detta sent på kvällen efter flera timmars pillande
Gjorde som sagt en fr och flashade in OpenPli på nytt. Men den var seg ändå. Processindikatorn snurrade uppe i vänstra hörnet. Försökte se om jag kunde hitta några processer som låg på max. top finns ju inte.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Kan det vara en clone?
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Jises vad svårt att ställa in parabolen. Jag har gjort detta förut, men lyckas inte hitta varken vs eller cd.
Vrider öster vrider väster. Får in bland annat hotbird.
Har cd band c eller band ku ?
Jag har fått huvudena av en kompis. Kan det vara gamla huvuden?
Jag har inte kopplat in några switchar, utan kör med kabel direkt från lnb till tuner.
Har inte installerat några softcam's ännu, men visst borde den i alla fall hitta kanalerna ?
Många frågor
För CD ska du välja Thor Ku-band.
Ja, du ska kunna göra kanalsökning och få in kanalerna i kanallistan även utan softcam.
Det kan vara bra att ta hjälp av en sida som http://www.dishpointer.com/ för att se vart man ska rikta parabolen. Det finns också en del bra appar till mobilen som kan hjälpa till.
Jo jag har använt http://www.satlex.net/ för att ta fram alla parametrar. Men skall kolla denna sidan ockå. Alla tips är supervälkomna.
Jag har använt appar också. Men varje gång som jag får utslag, dvs att styrkan är tillräckligt stark, Har jag antingen fått in 13.0E Hotbird eller 19.2E Astra 1 ku Band.
När jag tar ut riktningen för dessa båda satelliter, tolkar jag det som att jag skall vrida parabolen mer väster ut (höger om jag står bakom den). Men hittar inget som ger så mycket styrka som jag kan använda.
Om jag går in på tuner inställningar och väljer automatiskt, leter boxen själv upp vilken satellit den har hittat, kanal innehållet skvallrar en del också.
Jag har testat både det vänstra och högra huvudet. Dvs försökt att hitta både CD (högra sett framifrån) och VS (vänstra sätt framifrån).
Hur viktigt är LNB tilten vid själva uppletandet ?
Alla siffror du behöver veta står på dishpointer.com. Och du får en fin siktlinje så du kan ta ett riktmärke i terrängen att sikta på när du riktar parabolen.
Funderar lite hur hög är en björk kan bli. Grannes Björk ser dock inte så stor ut. Men om en Björk kan bli om kring 25 30 meter. Så om Elevation'en är 23.2 grader Sinus på 23.2 = 0.39, 25/0.39 = 64 meter. Nu sitter iof parabolen på ca 4 - 5 meter så säg att björken är 20 meter, blir det ändå 51 meter bort. Måste ut och mäta. Tror kanske att det är därför som jag inte får signal.
Boxen har börjat att uppföra sig bra. Den är inte längre seg. Konstigt. Men kan varti att jag inte anslutit den till någon parabol.
Idag hittade jag Thor 5/6 satelliten med grym signalstyrka men så har jag också fällt grannes träd. Trodde han skulle bli sur. Men han är jättetacksam för hjälpen. Skall se om jag också nu får in 4.8E SES 5.
Sedan skall jag instalera softcams och se om jag kan se några kanaler. Sedan blir det dags att beställa abonemang (Yehh!)
Tack ALLA som hjälpt mig !
Är det någon som har erfarenhet av sätta upp softcam för att kunna se CD eller VS fria utbud (Free to Air) ?
Vilken softcam behöver man för detta ?
Namnet har inte ändrats på två dagar :)
FTA-kanaler är precis vad de heter och behöver inte låsas upp. Scam låser upp det s.k. SVT-paketet/Frikanalspaketet hos Viasat (Astra 4.8E). Det ska bara vara att installera och se till att det är förvald softcam. Om det inte fungerar kan du starta det från kommandoraden istället och se om du får någon output, eventuellt kan du behöva skapa genvägar till några bibliotek eftersom det är en gammal plugin.
Sök även på scam här på forumet så hittar du mer info.
Fantastiskt är det. Nu fungerar allt som jag vill.
Vill tacka alla bra inlägg och svar i forumet, men vill rikta ett speciellt tack till atomized och MrPotatoHead som visat stort tålamod.
Jag har fått information som avgjorde mitt beslut att köpa boxen och gå på DVB-S2 i stället för DVB-T2, jag har fått bytit image, jag har fått ställt in min parabol (men grannen har ett träd mindre), jag har fått igång mina softcams.
Jag är enormt tacksam. Jag är nöjd så här långt, Fler frågor kommer säkert framöver. Men nu är den i alla fall uppe och rullar.
Tack
Nu kommer det lite nybörjar frågor som jag hoppas få hjälp med.
Jag har en Vu+ Duo2 med OpenPli 4 installerad
1. Jag har lagt ned massor av jobb på min Duo2 med OpenPli. Kan man göra en bra backup ? (Tänker mig som en typ NAND backup som man gör på Android). Alla tips välkomna så att man snabbt kommer tillbaka på banan.
2. Tycker att EPG'n fungerar dåligt, kan bara se aktuellt program och föregående program i EPG. Exempelvis så visas datum som 8.02 och så skriver vi ju inte datum. Skulle vilja hämta hem hela EPG så man har 1 eller 2 veckor framåt. Både för CD och VS.
3. Kan man använda något bra program på datorn för att underhålla kanallistan, favoritlistor och vilka kanaler som skall ligga i favoritlistorna ?
4. Har installerat en intern hårddisk. Men jag vill att timeshift startar automatiskt. Så man kan backa tillbaka i fall man missade något. Exempelvis säg att jag titta på en kanal, missar en händelse, och vill spola tillbaka och titta igen.
5. Skulle också vilja kunna spela in alla program med ett visst namn. Typ alla Startreck?
6. Vad är de stora skillnaderna mellan OpenPli och Back Hole ?
Tack på förhand
1.
http://www.comhit.net/showthread.php...up-OpenPLI-3-0
2. Den inbyggda EPG:n i OpenPLi brukar fungera bra. För att "fylla på" den så stå en stund på Motors TV för CD. För Viasat tyckte jag det räckte att stå en stund på vilken Viasat-kanal som helst, men vissa rekommenderar Viasat Motor.
3.
DreamBoxEdit. Finns i filarkivet, annars googla.
4.
Borde finnas i inställningarna nånstans. Nu har jag inte kvar OpenPLi, men titta i inställningarna för hårddisk t.ex. Eller också får någon annan tipsa.
5.
Vet ej.
6.
Prova så får du se! ;) Inga jätteskillnader. BlackHole har inga nedladdningsbara cam:ar utan det får letas upp på andra håll. Menyerna lite annorlunda. Kanske lite mer finesser och inställningsmöjligheter i BlackHole. Å andra sidan trivdes jag bäst med OpenPLi av de två.
Val av image handlar mycket om personlig smak. Just nu kör jag Openvix själv.
Du skojar. Detta skulle jag vetat från dag 1. Fungerar hur klockrent som helst. Även med OpenPli4 Det är super. Tack snälla
Nej inte i mitt fall. Vet inte men jag har ingen EPGdata efter ca 10 timmars tittande. Men är ute efter något i CrossEPG stilen. Mao Jag undersöker om det går att köra CrossEPG för CD och VS samt att man kan ha en EPG som går att se på och inte är ful.
Tack. Säkert jättebra, men för Windows, jag kör inte Windows utan Ubuntu. så jag får googla vidare. Hittat en del, men blir osäker då det verkar vara oseriösa sajter....
Nej jag har inte hittat detta efter att gått igenom varje entry i alla menyer. Och detta är verkligen en supervikig funktion. Min gamla box som är snart 10 kan spola tillbaka och visa "repriser" utan att man först måste pausa. Låt säga at bollen går i nät. Va vad hände..... Spola tillbaka och titta igen. Eller Fasiken denna rulle var ju bra (efter 50 minuters tittande). Den vill jag se, men jag skall lägga mig. Spela in och spara buffern från start och spela in till filen slut. Borde väl gå när det gick för ca 10 år sednan :-)
Ok, får kolla vidare. Det jag är ute efter är typ nu när det är os. i EPG'n markera OS: Ishockey, spela alla med match så spelas alla program in där namnet matchar. Och det beöver nödvändigtvis inte betyda att det är samma kanal.
Ok det skall jag göra. Anledningen till att jag är lite sugen är att man ser en hel del aktivitet i forumen, och att jag tycker att OpenPli ser lite fult ut och lite gammalt ut.
Kanske går att snygga till med Skins....
Hur som helst. Bra tips och hjälp som vanligt. Tacksam för allt. Backupen var ju bara hur grym som helst
jag är nyfiken på hur bildkvaliten är på denna mottagare?
är den bättre än på en dm800hd se?
är det någon som har jämfört båda två?
Någon som vet hur man kan installera en annan EPG än den som man får upp när man trycker på EPG knappen på fjärrkontrollen?
Går man på Extention menyn så finns där en Grafisk Multi EPG som jag tycker är bättre än den man får upp med EPG knappen. Kan man inte ändra så man får den som standard ?
På Fjärkontrollen finns det dessutom en AV knapp som jag inte har hittat att den används på något sätt. Kan man programmera in den till något kul ?
Har försökt utan framgång att ta reda på hur man får ned Picons.
Kör Vu+ Duo2 med OpenPli 4. Det finns under plugins -> Ladda ned plugins -> picons en del att ta ned.
Testade att ta ned tv-east-004.8 (20130521-r2) och tv-west-0008 (20130521-r2) då jag tolkade att det kanske kunde vara picons för den satelliter jag har kanaler för.
Jag får inte upp en ända Picons i kanallistan.
Jag får inte en ända bild i LCD displayen heller.
Ser att dom lägger sig /media/hdd/picon
Hoppas att någon kan hjälpa mig
Jag antar att det är samma som Duo2 som Solo2, och i såna fall ska det här fungera.
Skapa en mapp som heter "picon" under root\etc\share\enigma2 (har jag för mig), finns ju lite olika tips om hur man ska göra men jag har helt enkelt gjort så att jag gått in direkt på VUsolo2 som finns under nätverksplatser i mitt hemnätverk och gjort det den vägen. Sen har jag kopierat ner de piconerna jag vill ha direkt till den mappen så att de ligger där. Har även en mapp på hårddisken på min dator där jag lägger dem. Jag tror jag hittade en picon-fil här eller nån annan stans på nätet. Jag har ivf. inte laddat ner den genom boxen.
Därefter så redigerar jag mina kanalistor i "Dreamboxedit 5", först laddar jag ner kanallistorna från boxen och sen redigerar jag och väljer alternativet "assign picon to channel" genom att högerklicka på kanalnamnet i redigeringsfönstret, väljer rätt picon osv. Sen laddar jag upp kanallistan till boxen igen, då är det viktigt att alternativet "ladda upp picons" är ibockat.
Därefter ska det fungera, steget med att kopiera ner dem till boxen först ska nog inte behövas egentligen, men jag var tvungen att göra det när jag uppdaterade till OpenPli 4.
Lite rörig beskrivning, och kanske inte det enklaste sättet att göra det? Men det har funkat för mig.
Nej det var en bra beskrivning, testade att hoppa över att manuell skapa picon katalogen. Det räcker med att lägga i dem i dreamboxedit och sedan skicka upp dem och precis som du skriver så måste man ha också vara noga med att man bockar i att man vill ladda upp dem till vu+ boxen.
Jag har ställt in så att jag får mina picons i /media/hdd/picon (tror att jag har ställt in det så), det är i alla fall där dom sparas.
Som tack för all hjälp hag får här, vill jag tipsa om en sida med fantastiska picons för våra svenska kanaler.
http://piconpack.blogspot.se/
Några andra saker som jag funderat på.
PPanels, vad är den bra för?
Kan man byta kanal på "kanalen" i PIP ?
Börjat leka med LCD displayen. Har börjat ana hur den fungerar.
I LCD4Linux kan man ställa in flera LCD. Men det är väl så att man inte skall det, eftersom duo2 endast har en LCD ?
Men man kan ha flera screens. Har jag fattat rätt?
Just nu har jag samma picons som för kanallistan jag lade in med dreamboxEdit. Dessa har ju en maxupplösning 100x60 och duo2's LCD har 400x240.
De felesta syns ju, men man skulle vilja ha mer höguplösta picons.
Alla tips och förslag här är mycket välkomna
Jag har lyckats släcka min LCD skärm på min duo2.
Ser i LCD4Linux att det finns konfigurationsval för Key for Screen On/Off vilket är satt till 1651, men vilken knapp är det ?
Givetvis kan jag ändra värdet till en en annan knapp. Men vill veta vilken knapp 1651 är.
Det verkar stå config.KeyOff=165l
Men oavsett vilken knapp jag väljer kan jag inte få igång min LCD display på min duo. Jag ändrar till 2 x Info Key / Long InfoKey / 2 x FastBackwardKey / Long FastBackwardKey
Vad jag än väljer är min LCD släckt.
Den slocknade efter att jag varit inne och tittat på bilder med Bildvisaren.
i min står det "config.KeyOff=165" = "2 x FastBackwardKey"
men jag tror det har med vad du gjorde med bildvisaren.
PPanels är PLi-Panels, d.v.s. OpenPLi´s konfigurations menyer.
DreamBox orginal "Panels" och även Gemini´s meny system heter Blue-panel.
Något sånt...har jag för mig.
PIP är något helt annat och står för Picture In Picture.
Detta byter att man kan se på se på två kanaler samtidigt, en kanal över hela skärmen och den andra kanalen i ett av hörnen på bilden.
För att kunna köra detta i en tv som stöder PIP & i regel dubbla tuners.
Tack för ditt svar. Jag uttrycker mig no väldigt klumpigt. Förlåt för detta. Behöver förtydliga min fråga :-)
Jag vet vad PIP (dvs Picture in picture är). Det jag undrar är när man har PIP bilden uppe, undrar jag hur man enkelt kan byta kanal på pip kanalen (inte huvudkanalen) ?
Tack för svaret med PLI-Panels., när jag från extensions menyn tar väljer PPanels, får jag bara upp liten "preview" i vänstra övre hörnet, i övrigt en svart skärm utan några menyer, val eller liknande.
Antar att detta skall användas för något. Men till vad eller har det hänt något hos mig ?