Det var bara önsketänkande, märkte under kvällen att det var tillbaka igen...:(
Utskriftsvy
Tjena, Har skaffat en VU+ box och vips så är ljudproblemet borta. Tidigare box var en DM500hd och en DM800hd, bägge med ljudproblem.
Har fått upp signalstyrkan några procent till, men drömboxarna har fortfarande problem medans vu+Solo2 burkarna låter bra... Lite konstigt hur detta bara kan uppstå...
Någon som hittat lösningen på problemet? Upplever själv taskigt ljud på 3HD! Det verkar så fort ac3 nedmoxning hoppar igång! 800hdse med newnigma2 4.0.11
Men rawx har du problem med ljudet hela tiden på TV3HD ? För mina drömboxar(DM7020HD) så kommer problemet nu och då, vilket just nu ser ut som att det är kopplat till signalstyrkan... Det konstiga är att samtliga vu+Solo2 ligger så pass mycket högre i både snr och agc än mina DM7020HD... Den ena vu+Solo2 har dessutom längra kablar fram till sig...
Det kommer och går! Det verkar vara kopplat till ljudsändningen! Såfort nedmixbing från surround till stereo så brummar det
OK, är ju inte så hemma på hur deras ljudsändningar funkar, men du menar alltså att det kan "skifta" under ett program beroende på om det musik eller prat tex ?... Gumman spelade in Idol på TV4HD och det låter som någon kör motorsåg imellanåt :(
Börjar bli riktigt leds på detta... Ett sätt verkar ju vara att köpa vu+burkar instället
Är det någon som har både Canal Digital och Viasat som kan bekräfta att det är samma problem från Viasat eller inte ?
Snarare mellan programmen! Eller mellan reklamer..är det surround på reklamen surrar det men är det stereo så är det lugnt!
Har samma problem på Tv3HD och Tv4HD, verkar bara komma när det är DolbyDigital ljud på programmet.
Samma problem med TV4 HD, TV3 HD och Cmore First HD
Ljudet Distar och skorrar på dessa kanaler
Någon som har en lösning eller tips på fungerande Box ?
Dm500-hd ,Newnigma2 V40.01
Någonting med signalnivåer på utsändning / ändrad codec eller liknande måste ju har hänt... fick exakt samma problem på båda mina boxar (DM800HD se) samtidigt.
Kan väl tillägga att det gäller ALLA HD-kanaler... SD-kanalerna verkar fortfarande ok
Nja vu+ burkarna funkar hemma, men inte mina Drömboxar...
Uppenbarligen Dreambox problem. Inga problem med min
Tiviar och inga rapporter med VU+.
Dåligt implementerad AC3 i DB?
OK nu har jag testat open webif från min DM7020HD och där funkar ljudet... Men vad säger det igentligen. Inget fel på sändningen och det har jag redan listat ut själv då mina vu+Solo2 burkar går som tåget. Är urkass på ljud rent allmänt men detta borde vara kopplat till någon drivis tycker jag rimligtvis, men varför funkar det för vissa med samma drömbox och tex openpli4 ?
Jag vet inte om det här felet drabbar bara SIM 2.10 boxarna med 400MHz processorn eller om det finns andra. Men när ljudet är OK via WebIf så stärks misstanken jag haft länge när jag spekulerar. Som du säger, ljudet funkar finfint via WebIf. Jag testade det för några veckor sen och har haft en del tid att fundera.
Nått fel på utsändningen är det inte det håller jag med om. Jag tror dom höjt ljudet en aning i sändningen som vissa boxar inte tycker om
Vad jag kan säga är att jag vet att SIM2 Teamet varit och pillat med Audio Boost i ALSA Playback och/eller ev. ALSA Mixern. Jag har svårt att tänka mig att Tyskarna på Dream MM skulle ändra nått utanför specifikationer. SIM2 kör patchade drivisar för att images skall funka i deras boxar och om det nu är så som jag spekulerar i så borde vi som har såna boxar gå ihop och få dom att fixa det.
Dom som varit och pillat i ALSA vet att det inte är lätt. Jag har försökt kika på det men filerna ser krypterade ut eller om det är HEX och då är det ännu värre för mej.
Det vore intressant och veta om nån med orginal drivisar till 500HD, 800HD SE, eller 7020HD har samma problem eller om jag har fel vilket jag så gärna har i detta fallet.
Skulle felet ligga i hårdvaran så är det bara att vänja sig att använda TV/Förstärkarens fjärrkontroll för Volymen.
Bonusen är att du får bättre ljud på AC3 om du kör utan mixern särskilt om du har surround högtalare. Ställ TVn på PCM output om ni har HDMI/TV/Förstärkare så är inte TVn och pillar på ljudet för er som har den setup'en.
Det var mina 2 cents... Jag har beställt lite grejor som jag får näst vecka. Jag skall testa då och får väl återkomma
Mina två DM7020HD är orginal drömmar... Får väl testa lite mer själv då.. :)
Tycker att jag testat ut och in men bara skit ljud... Ger upp bara att köpa en vu+ burk...
Jag har också samma ljudproblem DM800HD SE . Fan va irriterande. någon som har en lösning?
Någon som har tips på image där ljudet funkar?
Är nog mer kopplat till Dreambox som hårdvara och ett codec i enigma2... Det funkar ju på alla andra icke Dreamboxar.
Hej.
Nu börjar detta bli riktigt plågsamt. På TV3HD när reklamen för Efterlyst börjar skrapar det ordentligt i högtalarna.
Är det någon som har en 800se och INTE har dessa problemen? Och isf, vilken image kör ni?
Jag har problemen på en 800SE med Newnigma2 4.0.11.
Ingen som har en lösning eller idé ?
För min del så försvann ljudproblemen när jag bytte wok i somras. Tror det ev kan bero på tunern i boxarna.
Verkar drabba både original som cloneboxar. Med perfekt justerad parabol verkar dessa (problemtuners) funka bra.
Signalen från satelliterna varierar väl lite i styrka under året beroende på solreflexer mm.?
Hmm vet inte ens om jag hade problemet innan sommaren, jag tror inte det. Men lonn2se var har du i SNR % AGC efter ny tallrik. ?
Jag har 100% så det kan nog inte vara det
TV3HD sänder ljudet i AC3-format (5.1).
I reklamen spottar dom alltid ur sig stereoljud (matar allt ljud på 2 av de 6 kanalerna), så att du skiter ner dig..
Snr ligger på 99 % på de flesta kanaler på cd. 100 på via
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hmm kanske värt att koppla upp prylarna igen och testa. Ska se om jag hinner ikväll(dock tveksamt)
Jaha där fick vi svar på det :) nä Vu+ burken kommer närmare och närmare
Hej.
Jag har två 800hdse en är inkopplad med hdmi via förstärkare. Kör endast ljud via förstärkaren då jag kör på projje...Inga problem med ljudet.
Kör en 800hdse med hdmi rätt i teven. Inga problem med ljudet.
Kör en 8000hd med optisk till en förstärkare. Inga problem med ljudet.
Svärfar kör en 7020hd med hdmi till teven....Ljudet låter som faan.
8000hd och 7020hd är original
800hdse är cloner
Kan inte riktigt se någon röd tråd i det här ??
Vad kör du för image i burkarna då ? kör ju själv openpli4 i mina DM7020HD latest and greatest
I mina burkar har jag ganska nyligen bytt till openpli...Innan hade jag lt8 utan problem.
Min svärfar har lt8
lonn2se, går själv i byta wok tankar. Vilken wok bytte du till? Tips och länkar uppskattas😊
Det vart en T90 wok. Har följt denna tråd och några till ang. Ljudproblemet . Kan det vara Hdmi kablar som spökar för en del?
Sent from my iPhone using Tapatalk
För mig verkar det eskalera. Hade problem men Tv3 Hd, Tv4 Hd och C More First HD. Trodde kanske att problemet bara fanns på horisontella kanaler. Men nu har det även börjat skorra på SVT1 och SVT2.
Men Kanal 5 HD har aldrig skorrat. Ibland låter alla ok, förutom Tv4 Hd som alltid låter skit. Har bra signal via en T90, så jag är inne på sändningskvaliteten från CD.