Det är fan sånt här beteende som driver den alternativa teknikutvecklingen (streaming-tjänster med tveksamma juridiska aspekter)..
Det är fan sånt här beteende som driver den alternativa teknikutvecklingen (streaming-tjänster med tveksamma juridiska aspekter)..
De svenska programmen är gratis. Jag tittade själv på Motorama med Kennet Tonef från Discovery förut.
Kolla själv i deras FAQ "Alla svenska program visas gratis":
http://www.dplay.se/faq/
Jo det har jag sett, men jag tänkte närmast på livesändningar.
beson
Alternativ teknikutveckling i all ära, men jag kan leva med att kanalerna är borta ett tag, jag förväntar mig att CD gör allt dom kan för att prisökningen ska bli så liten som möjligt, men samtidigt förstår jag att bolaget vill ha mer pengar. Nu vet jag inte hur länge man tecknar avtalen men det skulle inte förvåna mig om det rör sig om ganska långa kontraktstider, typ 5år eller kanske till och med 10år. Så priserna är säkert ganska avgörande för priset mot slutkund och vad som händer längre fram också.
Åtminstone så håller CD oss kunder uppdaterade, det är ju i alla fall bra. Det värsta som finns är ju typ som SJ, som sagt i flera år att dom ska bli bättre på att informera kunder om tågstopp men det händer inte mycket på den fronta. Lika dåligt som det varit tidigare, och samma problem varje år.
den lilla info jag fått ut ser det ut som att cd har höjt priset själva medan program tillverkarna typ inte fått något på flera år
så man har satt sej själv i rävsaxen men som vanligt blir vi drabbade om det nu handlar om 2 kr så kan vi räkna på minst 5kr för dom kommer att säja att deras admin kosnad är inräknad :_(
Nu ska man ta det där med en nypa salt och dom där 2 kronorna är nog i bästa fall per kanal och inte totalt och sen vill dom ha in kanaler i basutbuden som gör att speciellt dom paketen höjs kraftigt.
Bara kolla Telias Lagom som höjts med 80:- på mindre än 1 år efter deras bråk med Discovery.
Även Boxers paket har höjts en hel del som också var i bråk med Discovery.
Jag håller med dig om det, för jag tittar inte heller på sport, så jag har fan inte fått nån kompensation för att kanalerna är borta och den enda kompensation jag tänker gå med på är att få avdrag på månadsavgiften så länge som kanalerna är borta.... Och blir det en för stor prishöjning när dom väl är klara, så kanske jag säger upp det och nöjer mig med markkanalerna för så viktiga är inte dessa kanaler, än att jag överlever och får en tjockare plånbok på köpet... :)
Precis som andra här säger.
Om det nu är så att dom vill ha något i stil med 1-3 kr höjning per kanal, beroende på vilka kanaler det är. Om vi säger att höjningen mot slutkund blir 20-30kr totalt för dessa kanaler. Så kommer ju det faktiska slutpriset mot kund bli högre, för man måste ju räkna med annat, administration osv. Så jag anser att Telias exempel förmodligen är vägledande. Så jag skulle tro att höjningen till slut blir kanske 60-80kr om man räknar in alla kostnader som kan tänkas finnas.
Vad jag minns av kanalerna och priserna per kanal när jag var insatt i det, var just att när det skedde en höjning så var det oftast något i stil med 50öre till 2kr eller så... inte så mycket men det är ju per kanal per kund, så det blir ju en del och priserna för kanalerna justeras i takt med andra kostnadsökningar, inflation osv.
Alternativt får CD kanske öka antal kanalpaket dom har, t.ex. kan man ju flytta över alla barnkanalerna till ett extra paket och hålla på så, för att folk ska kunna få större valfrihet och välja lite mer vad dom vill, då blir ju priserna lägre om du inte behöver betala för sådant du inte tittar på. Ungefär samma som med film- och sportkanalerna. Jag vad tidigare intresserad av filmkanalerna men då kunde man inte skaffa dessa separat utan du fick sportkanalerna också, var för dyrt tyckte jag i jämförelse med hur mycket jag tittar på sportkanalerna. Kanske är mer lönsamt i långa loppet för CD att lägga mer krut på detta så folk kan välja i ett större utbud, även om det kan kosta lite mer för administration osv.
Vet någon vart den tekniska begränsningen ligger på antal kanalpaket som dom kan ha?
Givetvis har dom ändå datorstöd för att hantera paketen, så 3 eller 30 paket skall inte ha någon betydelse..
Inser att man inte själv kan välja exakt de kanaler man vill ha, men Boxer har ju t.ex. "välj 8 favoriter".
Uppenbarligen har Viaccess stöd för ett flertal olika kombinationer..
Idag har CD släppt pairingen på CmoreSport kanalerna :)
rolrn, jag vet faktiskt inte hur många paket man kan ha på ett kort, antagligen så är det fler än vad som gick tidigare, för samma sak gäller sim-kort, tidigare kort hade ganska lite utrymme för kontakter, och annat men dom moderna sim-korten har betydligt mer plats (utrymme) på själva kortet. Så troligtvis borde även dagens smartcards som används för t.ex. CD, Viasat osv också ha med kapacitet. Men exakt hur många paket man kan ha vet jag inte. Dock går det garanterat inte att prenumerera på individuella kanaler, så kommer det nog aldrig bli, även om det var teknisk möjligt (vilket jag tvivlar på att det är).
Känns ju inte som att CD gör sig någon brådska med att fixa tillbaka kanalerna. Undra om dom kommer förlora något på det. Tycker dom kunde bjussat på sportkanalerna OCH filmkanalerna under konflikten. Inte alla som tittar på sport så mycket. Gratis hyrfilmer är ointressant anser jag.
Tänk hur mycket reklamintäckter som försvinner under detta. Enligt vad man läser så är det runt 800.000 hushåll som drabbas. Det är rätt mycket reklampengar som SBS går miste om...
Har nu löst hushållets akuta problem, genom att låna ett boxer-tvillingkort från grannen som jag satt i kortservern på en extra kortläsare.
Eftersom jag ändå har DVB-T kort i min HTPC (för TV6 och andra lokala FTA), så var det bara att dra igång Acamd för den tunern också :D
..fast att se Gold Rush på sunkig SD var ingen höjdare. Vill ha tillbaka HD-kanalerna!!
Märkligt att förhandlingarna ska pågå så länge, dom har ju vetat om att kontraktstiden går ut och så släcks kanalerna, brukar man inte sätta lite fart då så man blir klar med förhandlingarna och fixar nytt kontrakt.
Och visst måste dom ha förhandlat innan släckningen också, varför hände det inget. Trodde dom att kanalerna inte skulle släckas, ganska naivt att tro det, när Telia var dom första som drabbades av detta.
Om jag hotar med att släcka dina kanaler och ger dig ett pris för att inte göra det. Kommer du då med ett lägre bud så skulle jag inte känna någon direkt stress över att svara på det budet. För i slutändan har jag kanalerna och du vill ha dom, vilket innebär att du måste betala mig det jag vill för att få dom.
Ungefär som att man inte svarar på skambuden man får när man lägger ut en bilannons på blocket.
Jo vart, i slutändan är det ju dom som äger kanalerna som bestämmer, men skambud får man ju nästan alltid, och pruta försöker ju nästan alltid folk göra. Jag själv skiter i det, jag köper saker jag behöver till priser jag kan tänka mig betala, gör mig inte besvär med resten. Men visst, CD kan ju välja att inte teckna avtal. Det mest intressanta vore ju om det inte blir något avtal och alla dessa kanaler försvinner från satellit i norden, hur ställer sig bolaget till den situationen. Antar att marknaden här inte är så stor men det blir ändå lite märkligt om dom plötsligt inte har någon möjlighet att sända ut kanalerna i norden.
Kanske Telia och andra också hänger på och så blir det krig, då lär dom ju själva få problem för bolaget som äger kanalerna måste ju också tjäna pengar, men om ingen vill köpa deras tjänster, då tvingas man ju anpassa sin produkt. Precis som ingen köper en bil som kostar många gånger mer än vad den faktiskt är värd. Det är ju marknaden som bestämmer, dvs vi som är kunder, då borde dom ju fråga oss, men vi får inget veta. Det här skulle dom såklart ha gjort innan det blev på detta vis, då hade dom ju kunnat undersöka vad kunderna är villiga att betala, behövs det fler kanalpaket pga detta osv.
Men nu är det som det är, jag klagar inte, och bryr mig faktiskt inte om kanalerna är borta eller kommer tillbaka. Jag slötittar ändå bara på TV och följer inga serier, det gör jag med min dator och internet.
Jag skiter också i kanalerna egentligen. Jag är den i familjen som tittar minst på tv. Det jag försökte få fram var att förhandlingarna kanske varit igång under en lång tid, och CD har absolut vetat om att kanalerna kan komma att släckas men att discovery inte har haft någon brådska att få till ett avtal.
CD har ju redan 9 kanalpaket, det är väl bara att skapa fler. (tilläggspaket eller Ā la carte)
Lokalpaketet
Lokalpaketet + 4
Lokalpaketet + 6
Lokalpaketet + 8
Lokalpaketet + 10
Lokalpaketet + Discovery
Lokalpaketet + Kanal5/9/11
osv...
Bort med Kanal5/9 från grundutbudet och skriv ut kostnaden för varje tilläggskanal som inte ingår i lokalpaketet.
Vill då SBS ha mycket mer betalt så ser man det som kund och kan välja att hoppa över dessa "premiumkanaler".
Nu är det ju även det bråket handlar om.
Discovery Networks vill ha in fler av deras kanaler i dom mindre paketen och på så sätt göra dom dyrare.
Dom kommer inte gå med på att ligga utanför Familjepaket osv.
Discovery Networks kanaler kostar ju kaffepengar hos Telia.
https://www.telia.se/privat/tv/tvpak...dukt/discovery
Märkligt, man undrar vad bråket egentligen handlar om. Känns som vi inte vet hela sanningen.
Ja, dricker inte alla det dyra bajskaffet Kopi Luwak?
Discovery ska väl skita i hur CD paketerar kanalerna. Man borde vara glad för varje betalande tittare.
Det var så här jag menade:
http://www.kalejdo.tv/index.php/tv-p...-carte-kanaler
https://www.telia.se/privat/tv/tvpak...onella-kanaler
Nu har man slutat att uppdatera EPG på "SBS gold pack". Går bara till lördag. :p
Ja det är en bra fråga... För jag var inne på deras sida och skulle se om det fanns nån ny info, men det fanns det inte så då loggade jag in på mina sidor för jag behövde mitt kun nr för att jag skulle skriva till dom och då fick jag se att mina paket jag har har blivit bundna igen, fast dom har varit obundna förut och när jag tryckte på att jag skulle kontakta dom så kom det upp ett redan ifyllt formulär, men mitt kund nr som stod där var inte mitt för det stämde inte med det jag har på mina sidor, så jag rekommenderar alla att kolla sina mina sidor och se om det är fler som råkat ut för samma som mig, för tänkte om det är så att dom har börjat panikbinda folks abonnemang så att det ska va svårare att säga upp det? För det var precis detta som Viasat hade gjort mot mig när jag valde att häva mitt abonnemang vilket inte var det lättaste.... :/
Va i helvete!!! Mitt abb. har inte varit bundet på flera år... nu står det:
Bindningstid
Ditt huvudabonnemang är bundet till och med:
2016-05-31
Va faan??
Inte OK!!
edit: mailade CD direkt o undra va fan de sysslar med...
Samma här.. låg obunden och är nu bunden till 2016-05-31
Inte OK!
Ja det är tydligen så dom försöker för det står samma på mina paket med och detta kan väl inte vara tillåtet väl?
[h=Familjepaketet]5[/h] Familjepaketet är det breda kanalpaketet som ska passa hela familjen. Här får du en skön blandning av sport, film, dokumentärer, barnprogram och mycket mycket mer.
[h=Bindningstid]6[/h] Ditt huvudabonnemang är bundet till och med:
2016-05-31
[h=C More Film]5[/h] Detta kanalpaketet erbjuder dig film och serier dygnet runt, sju dagar i veckan.
[h=Bindningstid]6[/h] Ditt huvudabonnemang är bundet till och med:
2016-05-31
Och jag vet att båda dessa var obundna förut och jag har inte heller fått nåt svar från dom varför dom har gjort så...
Detta kan man juh inte tillåta att de bara binder hur som helst.. Fö nån vecka sedan när jag var inne o kolla så var mina obundna iaf o nu bundna som sagt..
Postar här asap när jag får svar från CD...
Är det inte uppsägningstiden som visas (fast dom kallar det för bundet), har för mig den är 3mån (om man haft abonnemang i mer än 2år), det kan ju vara det som visas i systemet att du tidigast kan avsluta ditt abonnemang då ?
Så när man kommer fram till 2016-05-31 så får det ett nytt datum, 2016-08-31 osv.
Nä, så har det inte varit för mig i alla fall, för jag vet att det stod obundet innan och det är bara en månadsuppsägningstid för det har jag frågat om när jag la till mina film kanaler i efterhand, men är det inte lustigt att det står samma datum för alla då för alla har ju olika datum som det går ut beroende på när man tecknade det?
De kan omöjligt binda obundna abonnemang. Säkert bara en glitch eller något när de gett alla tillgång till sportkanalerna. Jag äter upp min hatt om någon skulle ha problem att säga upp.
I övrigt får jag hålla med Rolsten på sid 2. Förstår inte vad som är överdrivet konstigt eller att "alla förlorar". Förhandlingar kan självklart dra ut på tiden, och kommer man inte överens får man visa att man menar allvar. Ingen här är troligen tillräckligt insatt i företagens ekonomi för att bedöma rimligheter i olika kostnader.
Jaha är det bara en månad uppsägning, var det inte 3mån tidigare då ? Har för mig det var tre månader förut i alla fall.
Macuser, nej så sant. Det är bara lite förvånande att man började gorma från CD's sida om att kanalerna stängdes av,
inget konstigt med tanke på hur det gick för Telia tidigare, så då kunde man ju gissa sig till att dom skulle spela "hard ball"
som Telia fick äta upp.
Jo du har så rätt i att det var det... Men när jag för cirka ett år sen när dom hade frivisning på c more film så sa dom att det var en månadsuppsägningstid och därför tog jag deras erbjudande på 12 månader vilket jag bara betalade för sex som nu gick ut i November så snart är det dags att säga upp det och hoppas på att det är en månad som dom sa... Och här är lite ytligare information för er som har C More för antar att ni inte heller har fått veta nåt om att det skulle tas bort och vill ni läsa mer om det så står det mer på länken jag bifogar, sen får ni gärna skriva era kommentarer här...
[h=Erotisk film]1[/h] Hej!
Har ni slutat med dom erotiska filmerna!?
Mvh Robert
https://secure.gravatar.com/avatar/c...e=1454407666.0
Robert 3 dagar sedan Rapportera olämpligt innehåll
Följ inlägget 21 följare
[h=Kommentarer]2[/h] http://kontakt.cmore.se/site_media/l...jorGgPN_rj.png Hej Robert!
Ja från den 1 februari visar vi inte längre erotik på våra kanaler.
https://kundo.se/site_media/avatar/0z3pclEgBDJa.png
Pontus Kundservice
http://kontakt.cmore.se/org/c-more/d/erotisk-film-1/
14. AVTALSPERIOD
Avtalet gäller under en inledande avtalsperiod om 12 eller 24 månader. Om inte Kunden eller CD säger upp Avtalet senast 30 dagar innan avtalsperiodens slut gäller Avtalet därefter tills vidare med en ömsesidig uppsägningstid om tre månader, dock att Avtalet tidigast upphör vid utgången av den kalendermånad som infaller vid eller efter uppsägningstidens slut. För Kund som ingått Avtal med CD efter den 1 mars 2015, förlängs Avtalet att gälla tillsvidare med en ömsesidig uppsägningstid om tre månader.
Enligt Canal Digitals avtalsvilkor från hemsidan
Det är nu dock tillåtet att säga upp sitt bundna avtal med Canal Digital med hänvisning till punkt 8 i de allmänna villkoren. Jag gjorde det själv i tisdags och jag har då kvar mitt abonnemang till den 29 februari. Så ni som vill komma ifrån ett bundet abonnemang är det bara att ringa Canal Digital och hänvisa till punkt 8.
Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk