MHK: Tryck på OK, välj favoriter (gul knapp). Sedan när du valt en kanal där så kan du zappa med ch +-.
mavericken: Aha. ok. knepigt. Bra att veta. Skönt att det löste sig.
Utskriftsvy
MHK: Tryck på OK, välj favoriter (gul knapp). Sedan när du valt en kanal där så kan du zappa med ch +-.
mavericken: Aha. ok. knepigt. Bra att veta. Skönt att det löste sig.
Har inte verifierat detta ännu, men lägger ut det ändå ... :idea:
Hittade följande i den uppdaterade manualen (i Juli -04) för 1188T/510T och 530T ... (manualen för 320T är INTE uppdaterad):
"Om du har installerat mottagaren med installations guidens hjälp kommer kanal listan visas i den ordning som de valts utav din operatör. Du kan enkelt ändra den här listan:
• Gå in i huvudmenyn, markera INSTÄLLNING. Tryck OK.
• Markera LISTOR. Tryck OK.
• Markera TV.Tryck OK.
För att ställa in radio kanaler gör man likadant som för TV kanaler, med undantaget att vuxenlås inte finns tillgängligt.
För att dölja en kanal, välj den röda snabbvals knappen genom att använda pilknapparna på fjärrkontrollen. Du kommer fortfarande kunna se kanalen i listan, fast det är svart text, men de kommer inte synas i kanal-listan där du väljer program. För att återställa kanalen till den aktiva listan, upprepa den här proceduren.
För att flytta en kanal tryck på den gröna knappen på fjärrkontrollen. Du kommer nu kunna se nummer "1" till vänster om kanalen. Tryck röd snabbvals knapp så kommer du se en röd pil. Använd upp/ner och vänster/höger knapparna för att flytta pilen och placera den där du vill lägga kanalen, tryck sedan röd knapp för att lägga in kanalen på önskad plats.
Du kan även flytta flera kanaler samtidigt. Efter att ha tryckt grön knapp för första gången, som beskrevs ovan, välj nästa kanal (från den här eller vilken sida som helst) och tryck på grön knapp varje gång. Det här är ett enkelt sätt att skapa nya listor i din egna ordning; tryck bara på grön knapp mot varje kanal i den ordning du vill ha dem. Tryck sedan röd snabbvals knapp för att kunna se placerings pilen och fortsätt enligt det sätt som beskrivs ovan.
För att visa kanaler som innehåller specifik text, använd den blå snabbvals knappen, lägg in texten och markera spara. För att visa alla kanaler, upprepa det här men flytta text valet eller markera REDIGERA och tryck OK, markera sedan SPARA igen och tryck OK. "
Hur i hela friden kan man kalla en försämring för ännu mera användarvänlig?
Jag har favoritlista problem med min 320. Efter att ha skapat en favoritlista och valt den så kan jag zappa med + och - knapparna mellan kanalerna i listan. Men tittar jag en stund, ca 10 sekunder räcker, på en kanal och sedan använder + och - igen så är det INTE favoritlistan jag zappar i utan vanliga kanalistan.
Den vanliga kanallistan fungerade fint förut då man kunde flytta kanaler i den. Den funktionen är av någon outgrundlig anledning borttagen. Det är så man bara blir trött på Force.
Det var tydligen ett krav från Boxer, det ska vara autouppdatering av kanallistan samt att den ska ha de nummer som Boxer har bestämt.
Angående autouppdateringen stämmer det, boxen måste kunna lägga in nya kanaler på de "nummer" de är programmerade att lägga sig på. Sen så "köper" även programbolagen in sig på de nummer där de vill att sin kanal ska ligga. Detta är egentligen specat från Teracom men Boxer har ett finger med i spelet också.
Skickade precis detta till Force angående buggar/önskade funktioner:
1. Den har stängt av sig minst en gång när jag tittat på tv.
(visade då det gamla meddelandet om att den ställer klockan, som togs bort i den nya verionen. mycket märkligt)
2. Om man gör en kanalsökning för att finna nya kanaler, men trycker på avbryt så försvinner samtliga kanaler. även uhf-kanalerna.
3. Vore mycket bra om mottagaren kom ihåg att man vill ha "favorit"-navigering när man startar den, så man slipper OK-GUL varje gång. Lika så vore det skönt om man kunde numrera favorit-kanalerna, så
man kan använda sifferknapparna. (eller åtminstånde att tex om jag trycker på knapp 5 så ska den komma ihåg att jag fortfarande vill använda favoritnavigering och inte gå tillbaka till vanlig navigering om jag sedan använder kanal+- -knapperna).
4. Jag får en gul kanttill höger på min tv när boxen är inställd för 16:9-tv och med "svarta streck" då det är en 4:3-utsändning. Precis i kanten där det svarta börjar. (tittar via en svhs-växel, och då har man ju inte signalen för widescreen i scarten.
5. Logos. Vore skoj med logos för alla kanaler.
6. Önsketänkande: Ljudinställning per kanal. Så man kan "normalisera" ljudet manuellt. Utsändningarna på kanal 3 och 5 har tex mycket lägre ljud än kanal 1 och 2. Då vore det bra om man kunde justera nivån per kanal.
7. Skulle vilja ha en inställning där man kan välja att mottagaren automatiskt ska lägga till 5 minuter på en PVR-inspelning programmerad med EPG (om ingen annan inspelning följer, kanske då). Har missat slutet på filmer pga att filmen dragit ut på tiden med några minuter.
8. Inställning för automatisk övergång till Dolby Digital när sådan utsänding görs. Eller åtminstånde en DD-indikering under några sekunder i ena hörnet när man växlar kanaler, om att DD finns att tillgå.
9. PVR-inspelning med DD. Nu verkar den växla över till vanligt stereoljud..
10. Skulle vilja ha en EPG-lista med bara favoritkanalerna..på favorit-listan kan man ju se vad som sänds på dom olika kanalerna men det kräver ju att man navigerar runt i listan.
Force svarar i alla fall inte på mejl.
Allt tjaffs med att inte kunna använda +/- knapparna i favoritlistan på ett stabilt sätt gör att jag allvarligt funderar på att ta tillbaka boxen dit jag köpt den och klassa den som icke fungerande.
Uppdateringen som nu gick ut var ett rent skämt. Kan inte ha testats i någon QA avdelning hos Force.
:)
Jag har fått svar fått svar av dom förut och hoppas på det igen. Men de ger ju bara support via handlarna i sverige normalt, så det är kanske inte så konstigt?
Tycker gott att du kan gå tillbaka till butiken med din box och reklamera den.
Såklart mjukvaran kunde vara bättre innan dom släppt den. Jag tycker dock DD och PVR-förbättringarna uppväger att man inte kan sortera eller ta bort kanaler från kanal-listan. (den funkar ju iaf bättre än favorit-listan)
Att annan teknik är bättre uppväger tyvärr inte att min fru och barn skriker åt mig då de inte hittar sina kanaler där de vill ha dem :-)
Därför klassar jag denna bugg som allvarlig :-)
Om du saknar möjligheten att sortera kanallistan så maila till Boxer och klaga för det är ju trots att deras ide att ta bort den.