-
ojooj...vilken diskution jag skapade:)
Nåväl..mina problem verkar vara över...gjorde både router o modem strömlösa i en halv timme... sedan dess funkar allt normalt oavsett hastighets inställningar o dyl.
Tack för er goda vilja o hjälpsamhet i alla fall!
-
-
Om man får sticka in näsan i denna eldstrid så kan jag tillägga för dom som inte vill roa sig men att grotta i Linux att kanske använda Zyxels nya P-336M den har något som Zyxel kallar steam-engine och är en funktion för prioritering, om den är bra eller anus återstår att se.
-
D-link är skit.
Vi har 10st 24p switchrar i skolan och ingen av dom funkar som dom ska. Min egen router som jag hade för ett års sedan dippade hela tiden.
-
Tja.
Över lag kan man säga, D-link, Netgear duger för små nätverk där det inte förekommer stora belastningar.
Har man större nätverk med många datorer kopplade på switchar, routers etc. Då blir det ju helt andra belastningar man måste ta hänsyn till.
T.ex. Hur mycket pallar switcha att skyffla data internt. Var har routern / brandväggen för hastighet, alltså "sessions" "thoughput" osv.
Snouser din skola har absolut köpt skit, har man sådär många switchar plus annat ska man köpa dyrare saker för att vara säker på slippa problem. Men det är säkert någon mupp som upphandlat skiten.
-
Ja, muppar finns lite varstans, speciellt då hos kommuner och skolor.
-
Linux och firewalling är ingen kanonkobination.
Det funkar tillfresställande men är ganska jobbigt att hålla på med.
Både OpenBSD och FreeBSD har vettigare paketfilter och statehantering och lämpar sig bättre i firewalls och produktionslösningar.
Det bästa av allt är att det är jäkla enkelt för en normal "Windowsanvändare" att få upp en freebsd firewall med kanonprestanda och riktigt bra regelset!
http://m0n0.ch/wall/
-
Jag har satt upp Clarkconnect som router/brandvägg och de har funkat super bra i 340 dagar nu (non-stop)
WebIF:et är helt överlägset.
-
Sen jag använde min gamla D-Link som frisbee och slängde in Linksysen funkar allt topp här. Inga avbrott eller annat strul som när jag hade D-Linken. Behöver man säga mer. Matkoh har nog lite rätt där...
-