Liten test av inspelning till nätverksdisk
I natt ställde jag boxen på inspelning av ett en timme långt program till nätverksdisk. Jag valde ett program på Discovery Science för att se om textningen följde med.
Jag spelade in till en utdelning på min WinXP dator. Jag monterade utdelningen på enklaste sätt via web-GUI:t i PLI. Jag valde default på alla alternativ, utom rw som jag kryssade i.
Då skapades en montering på Dreamboxen som ser ut så här:
//192.168.1.5/dream on /media/hdd type cifs (rw,nodiratime,unc=\192.168.1.5\dream,username=xxx x,rsize=8192,wsize=8192)
Programmet blev inspelat i sin helhet. Jag valde att se första halvan på PC:n med hjälp av VLC och andra halvan valde jag att se på boxen.
Via VLC på PC:n funkade det relativt bra. Enstaka rader med pixelleringar någon gång per minut, men inte så störande.
När jag spelade upp resten av programmet via boxen blev det mer störningar. Kanske inte så konstigt eftersom datat då skickats över nätet två gånger. Jag fick fler pixelleringar och de var större ibland upp till halva bilden men alltid mycket kortvariga. Det var inga problem att följa med i programmet men jag störde mig lite på alla bildstörningar.
Textremsorna följde med i båda fallen och var i synk. Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att detta fungerar om man inte har så stora krav på kvalitet. Det är fullt möjligt att spela in ett program och titta på det efteråt utan att tappa något av sammahanget. Dock får man vara beredd på en del bildstörningar, särskilt om man väljer att spela upp via boxen. Tittar man på en inspelning direkt på PC:n via VLC så blir det bättre men inte helt felfritt.
Jag är medveten om att man kanske kan "tweaka" ytterligare med parametrar, prova att spela in till en NFS-share i stället m.m. Men det är inget jag har tid att experimentera med nu så det får vara för min del.