Om boxen inte har DVB-S2 tuners, nej...
Utskriftsvy
Om boxen inte har DVB-S2 tuners, nej...
Puhhh, tack så hemskt mycket för detta! Är bevisligen lite för dåligt insatt i detta, men jag trodde det kunde vara så att man, oavsett tuner, kunde låsa på transpondrarna men att boxen sedan inte kunde hantera kanalerna om den inte var en HD box.
Men det är alltså en kombination av att den måste ha rätt tuner för att kunna låsa på transpondern och sedan kraft nog för att orka visa kanalen?
Sant, vill minnas att BER var låg för mig med! Men hur menar du att det funkar fint med 60% i SNR? Menar du att du har det även på din DM8000 och kan kolla på kanalerna?
Hmmm.
Ni kan inte jämföra % i SNR mellan boxarna, inte ens mellan 2 likadana. De värdena är helt lokala. Jag testade 10 olika boxar (500,600 7000, 800 ..) på samma parabol & i övrigt likadan inställning, samma vesion på image. Och värdena på en kanal varierade mellan 68% -95%. Det viktigaste är att BER = 0.
Jag har ex. på min DM500HD med GP 5.00 100% SNR & 60% AGC. Kopplar jag in min DM800 på den pottan så får jag 87% SNR. Så vad säger det dig -> NADA. Du kan bara använda värdet för att finjustera pottan.
Ok, ännu en gång visar det sig att mina kunskaper är för dåliga.
Men säg såhär då så får ni rätta mig om jag har fel. Det finns ju två fält när man är inne och kollar i Satfinder på boxarna som heter Lock och Synk. Som jag har förstått det så bockas dessa för när när SNR blir tillräckligt hög (jag upplever det som att det blir runt när den passerar 80% med min nuvarande box) och det är en förutsättning att ha Lock och Synk för att kunna göra en automatisk kanalsökning på den aktuella transpondern.
Men om jag förstått de senaste inläggen rätt så skulle jag kunna ta in och kolla på en kanal på en transponder även med låg SNR så länge min BER är 0?
Som Matkoh säger så är just SNR en dålig mätsticka, om jag har 55-60% SNR på min DM500 så har jag ingen mottagning alls jag kan alltså få det värdet utan att ens kabeln är ikopplad :/
Då du gör en automatisk sökning så får du in alla transpondrar på den position du söker av OM den transponderns signal kan tas emot tillräckligt bra.
BER är alltså Bit Error Rate och får du ett värde som är högre än noll på den så innebär det att du tar emot signalen men att du tappar information från den "beamen"
Japp, det där är jag med på! Men om nu inte SNR egentligen spelar in så mycket, tänker jag då rätt i att om jag har en ok BER (förutsatt att jag unyttjat SNR för att ställa in pottan så bra som möjligt som Matkoh säger) kommer att kunna scanna transpondern och ta in kanalerna på den trotts att jag inte har Lock och Synk på den? Och varför finns Lock och Synk med alls då i så fall?
Hmmmm.
Får du inte Lock + Sync så antar boxen att du inte är på rätt satellit eller du har för dålig signal, därför kan du inte göra en kanalsökning.
Hmmm.
Det är säkert några tröskelvärden som beror av SNR + AGC. Optimala signalen får du om AGC = 50% vilket innebär att boxen inte behöver förstärka signalen något (mer än 50%), eller dämpa signalen pga överstyrning (mindre än 50%).