Fast jag tycker det är bra med olika plattformar men nu har dom ju beslutat ett packa ihop kanalerna ännu mer på redan trångt utrymme så inte så mycket och göra åt.
Utskriftsvy
Fast jag tycker det är bra med olika plattformar men nu har dom ju beslutat ett packa ihop kanalerna ännu mer på redan trångt utrymme så inte så mycket och göra åt.
Ja och nu kommer SVT's SD kanaler nästan hamna i samma kvalite som övriga kanaler.
Dom andra 2 ska dessutom packas in i redan fulla muxar utan att nån kanal ska gå över till MPEG4.
Sen så gnäller inte jag mer än ni som gnäller på att radion sänds i MUX1 det är också gnäll.
Fast personligen bryr jag mig inte längre då jag helt gått över till kabel istället.
Tacka vet jag radio på nätet. Kvaliteten duger och sedan finns det ett underbart utbud (inga sega förhandlingar om sändningstillstånd).
Nu när de ska sända med DVB-T2 gissar jag att man måste ha nya tv-kort också eller är det bara att uppdatera mjukvaran i dem?
nu menade jag inte programkortet jag menade Tv-kortet som man tar emot DVB-T singalen med
Vad jag vet finns det inga DVB-T2 mottagare för datorer än. Vissa (mindre nogräknade) affärer har "USB HDTV-mottagare" till försäljning. Men de kommer inte fungera för att ta emot de svenska HD-kanalerna i marknätet. (De kunde dock användas för att ta emot den tidigare provsändningen av SVT-HD.)
Problemet är att många förväxlar MPEG4 med HDTV men MPEG4 har inget med HDTV och göra utan är en annan komprimeringsteknik som ger ungefär dubbla antalet kanaler i dagsläget på samma utrymme.
DVB-T2 ger ytterligare mer bandbredd ca 37mbit mot dagens 22mbit per mux.
Skulle dom börja köra även SD kanalerna med DVB-T2/MPEG4 skulle närmare 20 SD kanaler få plats på 1 mux med samma kvalite.
På 5 muxar så skulle det ge 100 SD kanaler och skulle utan problem rymma alla kanaler som finns idag utan timeshare slots och annat svammel.
Men problemet är att svenska folket skulle bli ännu argare då.
Sen kan man sända DVB-T2 både horisentellt och vertikalt för att rymma upp till runt 100% mer än dagens DVB-T men det kräver nya antenner så det kommer inte användas.
Också nåt som skulle göra svenska folket ännu argare :)
Sen finns det TFS som kan användas för att dela bandbredd mellan alla muxarna och på så sätt utnyttja totala utrymmet mer effektivt och ger även det mer kanaler då.
Med allt det där skulle man lätt fått in alla dagens radiokanaler i marknätet också.