Kan du ta en bild som visar hur en klonfläkt + kylfläns är monterad?
Utskriftsvy
Kan du ta en bild som visar hur en klonfläkt + kylfläns är monterad?
mycket andra lösningar i denna tråd:
http://dreamboxx.nu/e107_plugins/for...pic.php?115758
är en liten fläkt som sitter på cpu kylaren på bcm7401, fläkten är inte fullt så stor som cpu kylaren, sen är det ny pcb med intern fläkt kontakt, så man slipper löda från ingången för nätadaptern, koppla sladd från strömförsörjningen för sata disken. eller ta via interna usb porten.
såg bilder på nått annat projekt:
http://www.sunon.com.tw/products/pdf/DCFAN/GM1708.pdf
http://www.gsmsweden.com/forhike/sat...s2_cooling.jpg
sedan en av dessa monterad på stora kretsen på tunern
http://cgi.ebay.com/Aluminum-Ram-VGA...3A1%7C294%3A50
borde fungera bra om man även har dom nya dm800 med inbygt cpu fläkt
Tack för både rolig & intressant läsning:thumbup:
Här kommer nåra bilder tagna med en sopig mobbe......
Som ni ser så har jag dragit ur sladden till fläkten.
Till höger om kylflänsen & under e-satan så sitter fläktkontakten.
Jaha så det är en ren CPU fläkt.
Med den lösningen kan inte mottagardelen bli speciellt kyld, förrutom lite fläktblås.
Jag förstår att du kopplade ur den, är det en 25 x 25 fläkt som varvar 9000rpm och flyttar 3,2m3 luft i timmen, tro?
Nej bättre då med en 60 x 60 fläkt som varvar 2250rpm och flyttar 17m3 i timmen och kyler hela boxen.
Tack för korten :thumbup:
Fick ett paket med posten idag, enligt frugan, så det gick på ca 10 dagar från beställning till leverans med crown-sat. Lagom till helgen så blir att testa direkt i kväll!
Hoppas att du blir nöjd med ditt köp.
Gör inte som jag bara .......
Ladda in javla massa grejer i 500'an.
Funkar dock inte så bra pga att minnet är så litet:errf:
Så kör den med det allra nödvändigaste bara.
Men detta visste du kanske redan?
Vi hörs / p
Edit:
Sådär ja!
PLi maxvar inlagt (pli-jade3-dm500-maxvar-20090627-6494), kanalsökt och favoritlista gjord.
Bullztext inlagt (aldrig gillat gsub) tillsammans med mgcamd och smb-delning fixad för lite inspelning.
Första intryck av boxen är ok. Känns som om första boxen, även den en klon, har stråt vassare byggkvalitet, är lite glapp i skarvar osv, men allt lirar nu som det ska. För att vara en extra box till sovrummet ser den ut att fylla sin funktion alldeles utmärkt. Om jag köpt denna via t.ex blocket för 1000-1200:- hade jag dock varit besviken.
Tog, som sagt, lite drygt 10dagar innan den kom, har inte haft något trackingnummer för att spåra den under vägen, men den dök upp med vanliga posten (utkörning) så behövde inte åka iväg och hämta den på serviceställe.
För 750:- blir det 5/5 i betyg såhär i första intryck, får se om jag behöver byta kondingar och löda kontaktstiften i denna strömdosa med, men det är ju inte mer än 10 minuter vid bänken om det skulle behövas.
Köpte 2 boxar från crownsat. Fick dem efter ca 10 dagar och den första som jag provade fungerade i 2 minuter, död i 5, fungerade i 2 min sedan stendöd. Den andra boxen gick i 2 veckor, sedan stendöd. Beställde en ny och fick den efter 10 dagar men den hade dålig tuner. Hittade inga kanaler. Så jag packade ihop alla 3 och skickade tillbaka med posten, kostade 500 ungefär, och nu efter 25 dagar är paketet försvunnet i kina. Hehe vilket jävla flyt. Har betalat 3x90$ plus 500 i frakt och har inte ett skit. Kommer troligen inte beställa något mer från crownsat, även om det bara var otur. Betalar i fortsättningen gärna det dubbla för att slippa sånt här strul....:D det kan straffa sig att vara snål :)
Lät inte kul det där:(
Vad menar du med att dom är döda?
Inge surr,lampor lr liknande?
Inte bra isf..... 3 av 3 en grym otur lr jag som hade tur?
Du borde kunna kräva att få nya kostnadsfritt för till mig har dom sagt att det är 1 års garanti, returfrakt får man stå för själv oavsett var man köper.
Vad det gäller 500'an så fins det ju iofs bara cloner.
Står ju i startgroppen för att göra nya beställningar, hmmm.
Vet inte om det har nån betydelse men jag skippade Gemini omg:errf:
Det var dm500s boxar Första blev överhettad på nåt vis så den stängde av sig. Gick inte pinga eller komma åt den. Men fick den stå ett par minuter så kunde den starta automatiskt. Men efter ett tag så starta den inte alls.
Den andra fungerade kanon i 2 veckor, men helt plötsligt dog den. Stendöd. Testade andra strömkablar men de hjälpte inte. Jag kör PLI men den som hade dålig tuner testade jag lite olika på, men tunern blev inget bättre. Borde vara ett rekord i otur, för det är ju trots allt inte så mycket man kan koppla fel hehe . Funderade på att köpa en biljett till kina när 3 boxen gick sönder.....
Hade strul med min första 500c´s trafo. Bytte kondingar mot lite ordentligare och sen så hade lödkontakterna där strömkontakten stoppas in släppt från kortet så allt var gjort på 5-10 minuter och efter det inget strul alls. Hade samma symtom som du ska tilläggas...
Dum fråga, men testade du/kollade du just trafon? Haft/hört många vars 500c strulat just pga av den...
Ropa inte hej innan du är .....
Fått tokbild under kvällen, enklast förklarat som om du har två apparater kopplat på en scartingång. (Bilden rullar)
Ska felsöka mer i morgon....
EDIT: Boxen fungerade fint i 3-4 dagar, men det tar inte mer än 30 sekunder från att den startar tills den börjar rulla/fladdra bilden, oavsätt om den står avstängd utan ström i ett par timmar. Öppna upp boxen och kollade av snabbt om det var något uppenbart och kopplar in den igen, men har samma resultat. Eftersom klockan var närmare 0200 så pustar jag ut en djup suck och tänker lägga den åt sidan då bilden blir bra ett par sekunder.
Blåser in på boxen och bilden blir bra igen. CPU:n som blir för varm?! Testar 10 ggr och jupp, direkt när jag blåser på den kommer bilden...
Får se om jag orkar dra iväg den för utbyte eller om jag bara sätter in en kopparfläns med lite superlim.
Beställde en 500c från crown-sat för ca 2 månader sen, mest på skoj för att se kvalitet.
Den har varit igång nästan konstant sen dess med cardsharing igång utan några större bekymmer. Det enda som kan vara störigt är att ibland så när man väljer kanal kan den hoppa två steg istället för ett. Kan vara mottagaren på boxen som det är lite tjall på men annars fungerar den ypperligt.
Robust kvalitet och ser ingen skillnad på utseendet eller kvaliteten när jag jämför min gamla DM500C förrutom att de stavat fel på Model på klisterlappen under så det står Modle ;)
Gjort lite mer ordentlig felsökning och ser mer ut som om jag får byta två kondingar jämte processorn. Tar ett sugrör och blåser på dom och bilden blir kanon. Riktar så jag bara blåser på processor och inget på kondingarna så blir bilden INTE bra. Blir att värma upp lödkolven på den här klonen oxå när kondingarna är inköpta i eftermiddag. :p
En grej som skiljer min först 500 mot denna är att det är F-kontakt för antennen in på den gamla och vanlig antennkontakt på den nya. Inte öppnat upp och kollat om det är någon komponent skillnad
EDIT 2:
Kondingar bytta, tyvärr samma sak. Känner på stabbarna som sitter jämte och dom är skållheta. Dom nya kondingarna är inte direkt svala heller :/ (63v 47microfarad)
Gjorde ett fulhack och lödde in en liten fläkt och satte över kondingar och stab. Nu fungerar det fin fint. Ska sätta mig och kolla efter 5v på serielporten, så jag kan sätta in en lite större fläkt, och styra farten på den...
Kan du inte lägga upp lite bilder för att visa vad du har fixat i utbildningssyfte?
Jag är inget proffs på elektronik precis:(
Hoppas du får till det:thumbup:
Min 500 går än så länge?! helt felfritt.
Bild 1:
Stabbar här går skållheta på den nya 500:an. #1 är ett snabbt fusk heatsink för att få ner tempen till normalt.
Bild 2:
#2 och #5 är stabbar (11v om jag sett rätt)
Stabb #2 går lika varm som #1 och har också ett likadant heatsink.
#3 och #4 var 16v kondingar (är en till konding som är utbytt som jag inte märkt ut på bilden).
Är något som tjuvdrar ström, eller så är det ett komponent fel som jag inte hittat, för dom går varma så det stänker om det oxå... Aldrig varit med om så varma kondingar :/
Tryckt i en 60x60mm fläkt som snurrar på runt 1800-2200 varv så den är rätt tyst (betydligt tystare än vanliga cpu fläktar)
Ska ta och kolla över boxen ytterligare en gång, känns som jag drar felet ett steg längre i kedjan för var gång jag sätter mig och letar...
Är inte sugen att dra iväg till kina för utbyte.... (varken ork eller lust)
Jag har samma på min DM600S....äkta Dream MultiMedia skit.
Det är bara tredje felet hittills så inte heller jag har lust eller ork att göra något åt det.
Fast i mitt fall händer det bara 2-3 gånger i månaden så det går att leva med.
Bilden rullar rejält och det går knappt att starta om med fjärren då man inte kan se vad man gör.
Har du testat med en annan SCART-kabel / TV?
Är du säker på det? Finns en hel del ställen som säljer kloner av i princip alla dreambox modeller...
Speciellt ställen som säljer DM500 fortfarande som inte finns längre sen 2 år tillbaka...
Varken jag eller nån jag känner har haft dom där problemen på orginalboxar...
Inköpt kort efter lansering hos officiell återförsäljare. Det fanns inga kloner på den tiden...
Har varit på service både i Sverige och Tyskland. Räcker det?
Ok, och du har även testat med en annan nätdel antar jag?
Då har vi förmodligen samma typ av hw-fel.
Tre olika nätdelar totalt:
Två hemma och en hos brossan.
Ska ner och leta mini-kylflänsar på stan, och efter någon tunnare 60mm fläkt så jag slipper sätta dremeln i chassit, under morgondagen.
Har jag bara ordentliga grejer tar det max 20minuter att få till det som jag vill ha det och boxen har fortfarande hamnat under 1000:- totalt.
BTW, öppna upp den gamla boxen och den är en rev.7, den nya är rev.8
Känns konstigt att den nya inte har kylfläns till processorn, i övrigt är det bara lite komponenter som flyttats...
@ MickeD, tack för bilder & info:thumbup: javla otur med boxen....
Var i 500'an hittar du rev. beteckningen?
Hade du kylfläns på rev.7 ?
Ang. orginal & kloner, om det ligger nått fel i hw lr sw i orginal DMM
så är det antar jag, väldigt stor chans att det följer med in i klonerna.
Det har ju vart en väldans massa problem med både nätdel, tuner, värme
osv i dom olika boxarna från DMM.
Antar därför att dm800 klonen kommer med både kylfläns & fläkt.
Nu verkar det som att tunern är mest utsatt, den blir brännhet.
Ska försöka få in en fläkt för det verkar inte tillräckligt utan lock.
Har nu kört in en specialimage från nabilo som ska hindra att tunern låser.
http://www.nabilosat.info/forum/showthread.php?t=71677
PÅ det sättet fick jag in dom senaste drivarna från dm samtidigt som jag
ligger kvar med ss bootloader #72, men det går kanske att göra ändå?
Kanalerna funkade jävligt dåligt men med fohike's Barry Allen patch så har
jag sen lagt in Pli Jade3 & nu funkar det riktigt bra:D
Dock så kan jag stressa boxen genom att zappa fort mellan dvb-s2 kanaler
så att den tappar signalen....
@ forhike, är det säkert att uppdatera Pli's sw med ba patchen?
Jag vill ju inte uppdatera till b#73, orkar inte börja om igen:errf:
När jag får tid så ska jag testa fler imagar.
Fjärren känns lite rappare nu oxå, men jag tror nånstans att det är ett hw
problen i 800'an för fjärren funkar utmärkt på min 7020si.
Kanske att det räcker att försöka justera ir mottagaren i boxen?
Jupp, på rev7 har jag kylfläns på processorn. På rev.8 sitter det ingen. Processorn ÄR varm, så fläns känns som om det borde sitta där....
inga problem med fjärr på orginal dm800 iaf...
Däremot kan vissa plasma tv störa fjärren...
När det gäller bootloadern (eller secondstage loadern som det egentligen är) så fixar #73 till en del problem med stabilitet och gör boxen snabbare...
rev kan du se på första bilden ja la upp:
http://www.comhit.net/attachment.php...360=1248792433
Till höger om skruven (den till vänster) längst ner.
Monterat en 60mm fläkt på insidan av locket, drog dit med 4 skruv, och ful limmade fast kylflänsarna med superlim.
Funderar på att sätta den boxen i vardagsrummet då jag kan ha den inne i ett skåp så jag inte hör fläkten alls....
Snyggt jobbat:thumbup:
Var köper du fläktar, kylflänsar osv?
Känner att jag behöver göra nått med 800'an....
Hittade ingen vettig fläkt här hemma, för stor / liten, för mycke kräm.
Fläkten tar du vilken som helst. 16mm passar inuti lådan på 500c, men då blir det max 60mm´s fläkt = mer ljud.
Om fläkten har 3 kablar, (röd, svart och gul) går den ofta att klocka ner den genom att du kopplar plus till gul och minus till röd så får du 7 V (12-5). Värt att testa med ett batteri innan du börjar löda och dra kabel.....
Finns minneskylflänsar att köpa för någon hundring (max), men jag kapade till bitar som passed för mig från en skrotad laptop.
När jag tappar signalen på dvb-s2 kanaler nu så räcker det att starta om cccam för att det ska funka igen:)
5 sek i stället för 3 min via omstart.
@ MickeD :thumbup: för info
Sjyst att det verkar ha ordnat till sig.
Bara hoppas att dom funkar nu:rolleyes:
Har precis lagt iväg en ny beställning....
packade upp och installerade en dm800 kopia idag, modellen med cpu fläkt och uttag för fläkt på pcbn.
monterade en 160gb intern sata, och flashade in oozoon snd 70 imagen,
sedan formaterade jag hddn via menyn, och slängde in ba.
sedan gemeni2 dm800 4.4 snd 73.
har haft animal planet hd igång hela dagen utan att boxen hängt sig pga värme osv, mycket nöjd =)
Låter bra, var köpte du din 800'a?
kan det inte vara så att eftersom tråden handlar om att köpa boxar från crown-sat.com att det är därifrån han köpt den.
Köpte en 500 c via crown och dom skickade hem den till mig inom 7 dar. Den känns precis som min amigo´s orginal 500. Dock söög förinstallerade imagen ordentligt. Den hittade inte all kanaler. Flashade senaste pli och voila.. allt fanns där. Nu ska se hur länge den lever.
fick tillbaka mina 3 boxar och alla fungerar bra ..........:thumbup:
Har just beställt en 800C clone från kina, nu undrar jag bara om de går köra BA från Hdd iställte för att hela tiden ha ett usb minne i? Och hur funkar nyaste gemini med ba etc , är de stabilt för alla er där ute?