samma här.. oxå beställt den 15/10, dubbla klisterlappar på paketet. Kostar inte många kronor mer att beställa via mydalle och där kommer paketet redan efter ett par dagar om man har tur. Mitt låg dock still i london i 8 dagar.
Utskriftsvy
samma här.. oxå beställt den 15/10, dubbla klisterlappar på paketet. Kostar inte många kronor mer att beställa via mydalle och där kommer paketet redan efter ett par dagar om man har tur. Mitt låg dock still i london i 8 dagar.
Jag misstänker att det inte finns så många tillverkare av kloner men de olika webbshopparna väntar nog med att beställa hem boxarna förrän de själva fått närmare hundra beställningar på en given box (hundra enheter är minimum order antal enligt uppgift) . Så om du skall chansa på en klon, kolla upp att de har boxen i lager för annars kan de bli en lång väntan.
Fick hem min andra DM-500 från DealExtreme idag. Precis som förra gången tog det ungefär en månad, beställde 16/11 och fick paketet idag 14/12.
Priset blev lite bättre 537:- denna gången p.g.a. bättre dollarkurs när jag beställde. Inga problem med Tullen denna gången heller. De kanske skiter i små beställningar på en box och koncentrerar sig på de större paketen med högre värde.
Mitt paket var märkt som "Gift" med ett värde på 45 HKD.
mitt paket ifrån dealextreme var märkt Gift och 45hkd , men jag åkte ditt på tull å frakt för 198kr.. själv hade jag lite otur.. slumpen som avgör!
Fick hem min andra box, också den fastnade i tullen, 197:- :errf:
Har nu haft min box i en vecka. Detta är mitt första möte med dreambox och jag är positivt överraskad. Kör med Pli jade3 vilken fungerar perfekt.
Det jag inte är nöjd med är bildkvalitén. Jag har en ganska mörk bild med murriga färger och medioker skärpa. Även en viss eftersläpning i bilden. Kör med scart och jag har provat att förbättra bilden med inställningarna i tv:n, men får inte till det. Frågan är vad man kan göra åt det.
Byta image?(eller är det samma för alla dvs drivers sköter bilden?)
Byta utgång?(scart->komponent och köra ycbpbr ut från box?)
Byta tuner?(är det lönt avseende priset?)
Är som sagt annars mycket nöjd med boxen och dess funktioner men bra bild är ju en ganska grundläggande funktion på en satmottagare. Jag har mycket bättre bild med min gamla magicbox men den börjar få ålderskrämpor och är tänkt att ersättas av denna boxen.
Alla tankar och förslag mottages tacksamt!
Ha det bra
Puttiplatt
Tack atomized, ska prova när jag fått tag i en scart->komponent kontakt. Ett litet förtydligande, jag kör RBG signal ut från boxen idag, inte cvbs.
Ha det bra
Puttiplatt
Har provat Gemini 4.6 och Pli Jade 3. Tog min box till en bekant som har ett abb hos Canal Digital. Där fungerade boxen utan problem så det är något fel med min parabolinstallation. Ska försöka justera parabolen för bättre mottagning (har 99% på vissa kanaler så blir nog svårt att få bättre). Får fråga om han kan ta sin box till mig för att kontrollera signalstyrkan.
Ni som har fått det att fungera hur långa kablar har ni mellan box och parabol samt vilket märke på LNB? Själv har jag 15 meter kabel och Golden Interstar Quad 0.2dB.
Hemmabiobutiken har en komplett kabel.
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=108730
Annars har jag för mig att jag har läst någonstans att man kunde modifiera en vanlig scartkabel genom att löda på RCA kontakter på rätt kabel i scarten.
Edit: NetonNet verkar ha flera billigare alternativ.
Denna funkar också om man vill komma lite billigare undan:
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=2562
Fick tag i en kabel hos min lokala radiohandlare för 150:-. Var visst avsedd för en sagem box. Lite tunna kablar men var tvungen att testa. Bilden blev märkbart klarare och inget släp i bilden. Jag kunde justera ljus och färg så att det är nästan bra. Dock är bilden nu så bra att jag inte retar mig på den. Ska prova med andra kablar och se om det blir ännu bättre. Det som fattas är att gult inte är riktigt gult utan med en dragning åt det gröna. Märks tydligt på texttv. Jag är annars mycket nöjd med boxen och har beställt 2 till.
Har provat att spela in till hårddisk med size 4096 och directio. Fungerar mycket bra med endast någon enstaka pixelering. Fortsättning följer.
Ha det bra
Puttiplatt
Jag satt och tittade på den här trevliga DM-Boxen och tyckte det var krångligt att beställa från kina så jag googlade och hittade ett svenskt företag som säljer de här. Visst de är lite dyrare men gud vad skönt det var att beställa och få boxen efter 4-5 dagar och hämta ut mot postförskott. Jag tycker lätt det var värt det.
Adressen dit är: www.dmbox.se och här är länk till boxen..
http://www.dmbox.se/produkter/satellit_2/dm-box-500s_1
Jag har nu beställt tre boxar från kina vid tre olika tillfällen, alla tre levererades på 4 arbetsdagar till min brevlåda, behövde inte ens åka till posten och hämta, inga problem alls med tull och visst, jag fick betala i förskott men för 650 kr/st var det helt klart värt det.
Kul att den finns att köpa från en svensk firma! :)
Mindre kul är dock priset de tar... Nästan tre gånger dyrare än att köpa själv från DealExtreme, 1499:- istället för c:a 550:- :(
Visst, jag vet att det är tröstlöst att vänta på grejor från DX. Men om det är värt en tusenlapp att slippa det vet jag inte.
Visst är det så men det är ju sådär roligt att åka på frakt. Jag köpte en från Mydalle.com oxå och det tog visserligen 5 dagar tills den kom levererat till dörren. Men sen efter 3 veckor kommer det tullräkningar från UPS. Jätteroligt var det att betala 400kr i tull.
Här gick det snabbt och lätt och bra service över telefon.
Tänkte iaf bara säga att det finns ett alternativ om man inte orkar krångla med paypal osv.
=)
Det är ju bra att du talar om vilka alternativ som finns. Alltid bra att veta så mycket som möjligt.
Jag vet att en del åkt på tull och andra avgifter, men i mitt fall har jag lyckats köpa tre boxar utan tull eller andra avgifter. Jag kanske har haft ovanligt mycket tur, jag vet inte. Eller också är det att jag alltid valt den billigaste frakten, vilket brukar vara rekommenderat brev från Hong Kong.
Var och en får välja hur man vill göra. Att betala med PayPal ser inte jag som något krångel, tvärtom. Det är den smidigaste och bästa betalningslösning jag vet. Bara att logga in och godkänna betalningen så skickas automatiskt mina uppgifter som adress m.m. till säljaren. Inget behov av att fylla i kreditkortsuppgifter eller adress m.m. Det är nästan för lätt... ;)
Och samtidigt en viss trygghet att man kan få PayPal att avgöra tvister om man inte skulle bli nöjd med vad säljaren levererar. Jag fick en gång alla pengar tillbaka via PayPal för ett LNB jag beställt från en tysk firma. Firman levererade inget och svarade inte på mail i flera veckor. Men när jag öppnade ett ärende via PayPal svarade de samma dag och jag fick pengarna tillbaka omgående. Jag tror de flesta säljare utomlands vill hålla sig väl med PayPal eftersom de får mycket kunder via dem. Så jag har bara positivt att säga om PayPal!
Ni som har fått betala tull på dm500...hur mycket fick ni pröjsa då?
Är det någon som fått betala tull från crownsat?
Är det inte bättre att du talar om sanningen Yllas? Att det är din egen firma du försöker göra reklam för?
Enligt nic.se så registrerades domänen "dmbox.se" 2010-01-13!
Hur troligt är det då att du 2010-01-14 kl. 11:22 när ditt inlägg skrevs hade hunnit surfa på nätet, "av en händelse" råkat hitta företaget som säljer dmbox, gjort en beställning och sedan väntat 4-5 dagar på att hämta ut boxen mot postförskott...?
Har nu också sett att du puffat för din firma i ett annat inlägg:
http://www.comhit.net/showpost.php?p=146828&postcount=4
Nu har jag inget direkt emot folk som gör reklam för sina varor. Men det ska göras på ett ärligt sätt tycker jag. Och i detta forum finns det regler att följa, bl.a.:
"§4. Annonsering av boxar och dylikt sker i forumet "Köp & Sälj"."
Nu är det ju alltid tråkigt med folk som inte är ärliga och försöker köra olika bluffar. Så din nystartade firma har ju inte precis vunnit i förtroende på det här...
Du menar alltså att först så tar tullen momsen, och sedan skall det momsas en gång till då det säljs :D
Driver du företag så betalar du väl inte "inmoms" på import, utan det är ju enbart tullavgifterna du betalar? Och det är ju småpotatis på dessa varor.
Sen att du skall lägga på moms och sedan skatta för vinst vid försäljning är ju rätt så logiskt.
Nä men det tillkommer 25% moms som kunden betalar.
Men det får säljaren dra av sen.
Och högre moms bla är ju bidragande orsak till varför bla DM8000 kostar 11-12000:- i Sverige men bara 9000:- i Tyskland.
Vid normal eurokurs på ca 9:- så hade man fått den tom under 8000:- (9 * 850€) på vissa ställen så man får väl hoppas kronan börjar stärkas snart.
Eller att euron kollapsar ihop så småningom för det lär den göra förr eller senare med alla problemen som finns inom euro området.
Iofs i det fallet skulle väl boxarna bli dyrare igen så det skulle nog inte vara bra heller.
Den högre momsen bidrar säkert, men det är inte så stor skillnad på 19 och 25% på så pass små belopp, det blir ca 500 spänn..
Anledningen till att den är dyr i Sverige är pga små volymer och för att försäljarna skall ha sin avance.
I tyskland 7600 SEK + 19% moms ~9000 SEK
I sverige 7600 SEK +25% moms ~9500 SEK
Sa inte att det enbart var momsen utan att det var en av orsakerna.
Var fick du 7600 ifrån? priserna jag nämnde var inkl moms iaf.
ok kom på nu hur du tänkte :)
Iaf är det ju inge unikt för just Dreambox utan kollar på det mesta så är det alltid dyrare i Sverige.
1. Ni som köpt box från dx och crown sat...har de rätt mac adress??
2. Jag har beställt en 500s från crownsat...Vad är det för image som medföljer egentligen? Har den från crownsat samma kabel som vår vägguttag eller måste man köpa strömkabel som dx.
3. Vilken image bör jag installera på den? lite rädd för time bomb..är det bara gemini som har drabbats av timebomb eller andra image också...kan någon skicka länk som jag kan ladda ner testad image...hade tänkt till hotbird utländska kanaler med irdeto avkodning...
kändes som att det gick bra att skriva här då det är så många som har samma cloner...
Tack alla som har tålamod för nybörjare och speciellt atomized ... Kom gärna med andra bra tips till mig...
Det var rätt mac-adress på min från dx iaf, tror nog att det är det på alla som tillverkas nu.
Kommer inte ihåg vad som låg inlagt på mina. Men jag har kört in gemini 4.70 i mina 500:or och det funkar kanon.