innebär detta att jag inte kommer att kunna få ut de kanaler på min dm800hd som jag betalar comhem för?
Utskriftsvy
innebär detta att jag inte kommer att kunna få ut de kanaler på min dm800hd som jag betalar comhem för?
Ja det borde funka med alex eftersom det funkar med Smartwi sålänge kortet som sitter i är pairat med boxen.
Om det även kommer fungera med kommande CA modul för HD kanalerna (som kommer innan jul) låter jag vara osagt.
Men du kan inte sen dela ut det till Dreambox osv utan det funkar enbart med deras egna boxar och det måste vara pairat till alla boxar du ska se på.
Det fungerar med Smartwi eftersom den inte har någon intelligens utan bara vidarebefordrar frågor/svar till/från kortet i masterenheten. Alex och andra klienter som ansluter mot en cs-server måste ta hand om frågorna och enbart skicka frågor/svar enligt rätt protokoll till servern (t.ex. newcamd).
Det vi försökte få killarna bakom newcs att göra, var att lägga till stöd för den pairade trafiken i protokollet. Det kan man göra utan att känna till nyckeln, men det kommer då bara att fungera för den pairade mottagaren med rätt pairat kort. Fördelen skulle vara att man kan köra opairade mottagare mot samma kort samtidigt. Men som Mango tidigare skrev tyckte de ej att det var intressant, trots att vi försåg dem med info om vad som behövde införas.
Är inte alex liknande som smartwi fast över nätverk istället för trådlöst?
Kermith:
Finns alltså f.n. ej stöd för de frågor/svar som är unika för pairade system, alltså går det inte.
Leatherface:
Nej, det är inte samma sak fast trådat. Alex kan ansluta mot vilken server som helst som pratar newcamd, medan Smartwi-klienten enbart kan kommunicera med sin masterenhet. Att det förra är möjligt beror på att Alex har inbyggd intelligens som tar hand om kommunikationen från mottagaren och översätter den till lämpliga frågor enligt newcamd-protokollet. Alex fungerar alltså för kortdelning generellt, medan Smartwi enbart kan kortdela mot sin masterenhet.
Och masterenheten kommuniserar sitter i sin tur kortet som boxen är bunden till.
Om newcs servern har kortet som är bundet till mottagaren så borde det väl funka?
Den skickar ju ändå koderna till mottagaren och sen går igenom de sista med chippairingen och får grönt ljus sen.
Kan tänka mig att man kanske måste fylla i boxid också då.
Men det är möjligt du har rätt då jag aldrg sett nån hålla på med Alex.
Det är helt enkelt fråga om protokoll. Alex m.fl. utrustningar pratar Newcamd-protokollet. I det protokollet finns ett antal meddelanden definierade. Man kan inte kommunicera på något annat sätt än att använda de meddelanden som finns i protokollet. Skulle man börja sända något annat skulle inte mottagaren förstå det.
I Newcamd-protokollet finns inga meddelanden för HW-pairing, så man kan inte kommunicera om det. Det finns inga sådana meddelanden att sända i det protokollet.
SmartWi däremot fungerar på en lägre nivå och vidarebefordrar ALL trafik till och från kortet. SmartWi är en "dum" device som inte förstår något av kommunikationen, men snällt skickar allting vidare. Därför fungerar det med SmartWi.
Alex m.fl. som pratar Newcamd-protokollet innehåller intelligens som pratar med kortet på kortets "språk" och sedan omvandlar detta till meddelanden som sänds till servern på Newcamd-protokollets "språk". Och i Newcamd-protokollets "språk" finns inga meddelanden för HW-pairing, så de meddelanden kan aldrig kommuniceras mellan klienten och kortet.
Vad som skulle behövas är en utökning av protokollet med nya meddelanden, eller ett helt nytt protokoll med fler meddelandetyper. Vet inte om det finns några planer på att ta fram något sådant.
Borde inte utvecklarna av Oscam kunna fixa ett nytt protokoll som är en utökning av Newcamd-protokollet? Jag menar, för dom håller väl på att utveckla Oscam fortfarande och den funkar väl på samma sätt som t.ex newcs.
Det skulle isf enbart innebära att alex kan användas i comhems hd boxar på samma sätt som smartwi, inte göra det möjligt att se hd kanalerna med annan hårdvara.
Ja givetvis kan man bygga stöd om man reverse-engineerar hårdvaran, men detta gällde alltså bara newcamd extensions för att blint kunna förmedla okänd kort-trafik via alex > newcamd > oscam.
Alla ca-system har sina egna lösningar när det gäller krypterad trafik mellan kort och cam (det är inte egentligen frågan om ngn pairing) så att en av nds varianter på samma princip redan är utredd hjälper inte i sammanhanget.
Att Viasat HD fungerar beror bara på att deras nyckelhantering uppenbarligen inte är helt genomtänkt.
På Comhems boxar finns pairing-nyckeln gissningsvis (allt tyder på det) endast internt cpu:n, och där är den jävligt svårt att få tag på. Med lite fantasi, tur och ordentligt med kunskap skulle detta teoretiskt kunna gå att lösa men jag ser inte riktigt att underlag för en sådan diskussion finns i denna tråd.
Du behöver ju ingen info om pairing eftersom deras Humax box sköter det.
Det enda du behöver är få fram koderna dit och att den tror att det är rätt kort som sitter i.
Om newcs skulle sköta det så skulle du behöva hacka ur nycklar ur boxen och lyckas du med det behöver du inte deras boxar överhuvudtaget längre.
Måste vara nåt annat som gör att det inte funkar isf.
Pairingnyckeln på Viasat sitter också internt i Eeprom eller Broadcomchip...
Torde inte vara svårare att få ut det du behöver för någon av korttyperna, Men genom att man inte vet hur kommunikationen ser ut på CAS7 så är det svårare att veta hur du skall använda informationen....
Hur får du ut nyckeln ur cpu:n om det är ett intenrt write-only register?
Vilket det borde vara, om det är rätt gjort. I t.ex. den äldre humax-boxen ligger där en krypterad variant av nyckeln i flash men den har du ingen nytta av.
Fick jag den riktiga okrypterade nyckeln så vet jag exakt hur den skall användas, det är ju inte speciellt svårt att gissa vad det är för kryptering som används.
Jag har personligen ingen aning, men är det inte troligt att nycklarna sitter på samma ställe på alla HD boxar, och genom att jag vet att lyckats man få ut nyckeln ur vissa viasatboxar så är det väl troligen inte mer eller mindre komplicerat att få ur dem från Boxers lådor?
nån som har offset och length för 1000c ? om man ska prova dumpa flashen med colibri's heaven prog?
http://www.humax-zone.net/index.php?page=development
där finns massa kul till humax
@forhike är det inte enbart möjligt om man inte uppgraderat mjukvaran?
Det verkade som att humax täppt till det säkerhetshålet i nyare firmwares när jag läste på colibris sida?
MVH
vet du vilken firmware version som räknas till den nyare?
ska kolla lite på colibris sida igen.
tack för upplysningen!!
b.r
körde colibris humax pdf i google translator, finns säkert smidigare sätt :p
men är iaf gjort nu..
men gick ej skicka upp får nå error bara :P
--------------
http://.....
får ligga där tills jag vaknar sen ryker den..
b.r
-----------------
är även intresserad av att byta en humax 1000c mot en som legat i en hylla och inte uppdaterats på nått år =)
Något nytt om detta? Någon som lyckats öppna upp boxen och tjuvkika efter den nyckel som behövs här eller på något annat forum?
/ D
är fortfarande på jakt efter efter en humax 1000c med äldre programvara =/
skicka ett pm om ni har en liggandes!
b.r
någon som kommit vidare med detta? Finns det mer info på andra forum som beskriver någorlunda hur man kan få ut nyckeln ifrån boxen?
Vad jag vet så är det nog ingen som lyckats helt 100 med cas7 än, iaf inte vad gäller våra svenska leverantörer...
är det bara snubben på oscam forumet som fått igång detta och då fixat ut nyckeln och lagt in lite egen kod i oscam för att få det att funka?
om en rackare klarar detta så borde ju ett helt forum ha lite kompetens här o där som kan slå huvudena ihop :)
@daju vad är det för snubbe på ett oscam forum som lyckats med pairing?
Vilket system är det som används conax? videoguard?
Har du nån länk?
MVH
Om jag inte minns fel så kör väl Comhem Viaccess tunnlat genom Conax eller nått sånt...
Inte på HD kanalerna...
Fel av mig då...
Blev lite tveksam om jag får posta länken, är ingen regelriddare så osäker. Hur som, moderator får ta bort om den bryter mot något.
http://oscam.ump2002.net/board/threa...tuser=0&page=3