jag kommer inte längre än hit
cmake -DWEBIF=1 -DHAVE_PCSC=1 ..
och då får jag
-su cmake: command not found
Vad gör jag för fel ??
jag kommer inte längre än hit
cmake -DWEBIF=1 -DHAVE_PCSC=1 ..
och då får jag
-su cmake: command not found
Vad gör jag för fel ??
Jag hade missat trycka stort Y var därför det inte instalerats
Skickat via Galaxy s4
nu fastnade jag med läsaren det är en ad-teknik läsare och har kört den som protocol = mouse innan men får cannot open device = 0 nu bara...
har även en argos mini 2 jag provade med men vet inte vilket protocol man skall köra med ???
Ad-tekniks protocol ??
Argos mini 2 protocol ??
Kör också med AD-teknik läsare, har protocol = mp35.
en fråga till atomized eller någon annan kunnig:
om jag vill uppgradera Oscam versionen (idag har jag version 1.20-rev8999) hur gör jag enklast? eller ska jag låta bli om servern snurrar ganska stabilt? med ganska menar jag att det har hängt sig ett par gånger under ca 2 månader utan att jag lyckats hitta ursaken
Kan du enkelt göra med detta shell script:
http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=1248
Bara att konfigurera scriptet med rätt sökvägar, så backar den automatiskt upp den tidigare binären ifall du skulle vilja gå tillbaka till din tidiagare builden.
Det går troligen att använda Minime:s script fast jag har inte haft tillfälle att prova det själv.
Annars har jag beskrivit hur man gör om du läser i den andra tråden från detta inlägg:
http://www.comhit.net/showthread.php...l=1#post216681
och några inlägg framåt.
Apropå USB-hubbar till Raspberry så finns det utmärkt information om vad som fungerar (och inte fungerar) på http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs.
man får tacka er och önska er ett Gott Nytt År
Provade precis, och enligt mina tester behövs enbart följande:
subversion cmake libssl-dev libusb-1.0-0-dev libccid pcscd pcsc-tools libpcsclite-dev
Dessa var redan installerade:
libpcsclite1 patch make tar bzip2 gcc g++ wget openssl gzip build-essential pkg-config ncurses-bin
och dessa verkar inte behövas:
cvs libpng3 flex bison automake autoconf libtool gettext
Tackar! :)
Jag ska göra ett test vid tillfälle och se om jag kan verifiera detta. I så fall kan jag plocka bort dem ur guiden.
Å andra sidan gör det ingen skada att ha några extra paket installerade. Det enda som händer är att de tar lite utrymme på minneskortet.
@Atomized
Jag har ju problem med min rasp... (as u all know ^^)
Hur viktig är delen "Fast IP-adress"?? För att rasp ska köra stabilt dvs..
Jag tog & låste min routers DHCP mot rasp MAC-adress. Det borde väl vara samma sak som ditt scruipt gör va?
Annars så har jag följt din guide punkt & pricka.
Extremt korkad fråga men...
Hur funkar det här i praktiken, dvs om jag sitter i ett ComHem-hus och vill köra Live-TV på en eller flera XBMC-burkar, räcker det då med att införskaffa allt i den här guiden som då kommer agera server (cardserver) till alla XBMC-klienter? Det måste väl behövas en TV-tuner någonstans? Hur ser exempelvis klienten ut?
Ja, den här guiden handlar enbart om en kortserver. D.v.s det som behövs för att dela ut nycklarna från programkortet till klienterna.
Sedan för att titta på TV behövs ju också, som du är inne på, någon form av TV-mottagare med TV-tuner.
Ska du köra XBMC på ett antal klienter ligger det väl närmast till hands att sätta upp någon form av s.k. backend med flera TV-tuners i. T.ex. Openelec, Myth-TV eller liknande.
Sådant diskuteras en del i HTPC-arean i detta forum. Du kan läsa där.
Tack för svaret!
Då är jag 50% klokare. Skulle bara vilja ha lite mer info så det är enklare att söka på vad jag behöver och hur jag ska gå tillväga.
Man behöver alltså följande:
1) Ovanstående för att dela ut själva kortet (burk 1)
2) Openelec/Myth (burk 2) som har exempelvis ett kort med 4 tuners och pratar med burk 1
3) Klienter (burk 3...n), exempelvis XBMC som pratar med burk 2?
Har jag förstått det rätt då?
Du har absolut förstått det rätt!
Att sätta upp en backend kan vara ett ganska mastigt projekt. Speciellt om man ger sig på Myth-TV som jag själv aldrig orkat fullfölja. Openelec är lite enklare men beroende på hur van/ovan man är i Linux-världen kan nog det också ha sina sidor. Lite enklare kanske det är i Windows-världen med MediaPortal m.fl. men det har jag aldrig provat.
Jag vill inte skrämma dig men jag vill inte heller att du ska tro att det är en "walk in the park". ;)
Vilken lösning du än väljer råder jag dig att läsa på mycket och att välja din hårdvara, speciellt DVB-korten, med omsorg. Det är en djungel med vilka drivrutiner som fungerar bra speciellt i Linux-världen. Kolla som sagt in HTPC-arean i detta forum där finns det folk som har mer erfarenhet av detta än jag.
Det kan också gå att använda en digitalbox med flera tuners som backend. Beroende på behovet men om man nöjer sig med två eller tre tuners kan det kanske vara ett alternativ. Dock vet jag inte om det finns någon box med mer än två DVB-C tuners...? Vu+ Duo2 klarar upp till fyra DVB-S2 tuners men jag tror att det bara går att få i två DVB-C tuners. En del boxar kan kompletteras med en extra USB-tuner.
Tack för ett väldigt bra och tydligt svar!
Nu vet jag lite mer om vad jag ska kolla efter.
Det är mest jag som vill leka lite. Har några Pi:s så det kostar ju inget att testa men då är det ju en förutsättning att man vet vilken mjuk- och hårdvara man behöver.
Rent krast skulle väl en och samma burk kunna köra kortdelning och backend?
Ursäkta om jag spammar dig men jag har letat som en tok i HTPC-forumet efter ytterligare funderingar men nu är jag på år 2009-trådar...
Du verkar insatt och aktiv så jag chansar på att du orkar svara på några fler frågor.
TV-kort till DVB-C finns ju inte direkt i drivor...
Lite USB-varianter med uselt omdöme och något PCI, thats it.
Ska jag vara helt ärlig vet jag inte ens vad jag beöver.
Säg att jag har en cardserver (1 läsare, 1 kort). Hur många tuners behöver jag på TV-kortet backend för att kunna dela till x-antal klienter?
Räcker det med en tuner för att kunna köra x-antal klienter eller är det en tuner per klient (du hör ju att jag inte är med riktigt)?
Sen nämde du något om att använda en vanlig digitalbox. Jag har några liggande men vet inte riktigt hur en sån skulle kunna nyttjas.
Det jag är ute efter är alltså att köra en cardserver och kunna använda 3 XBMC-klienter med Live-TV.
Skulle vara bra att kunna spela in på en annan kanal oxå men i det fallet har jag förstått att det krävs dubbla tuners.
Jag är inte så jätteinsatt i HTPC-frågor. Jag har labbat lite med bl.a. OpenELEC men aldrig orkat följa det fullt ut till färdigt system...
DVB-C vet jag inte heller så mycket om i.o.m. att jag kör uteslutande med parabol. Dessutom har jag inte köpt någon ny DVB hårdvara på flera år så jag är inte uppdaterad på vilka fabrikat och modeller som gäller i dagsläget.
Så angående DVB-C tuners så överlåter jag åt någon annan som vet bättre att svara.
I backend behöver du så många tuners som kanaler du vill kunna titta på eller spela in samtidigt. Vill du att två klienter ska kunna titta på varsin kanal samtidigt så behövs två tuners. Om de alltid tittar på samma kanal räcker det med en tuner. Om två klienter tittar på varsin kanal och du vill spela in en tredje kanal samtidigt så behövs tre tuners... Hänger du med?
Sedan kan man i vissa fall titta på två olika kanaler samtidigt med en tuner om de ligger på samma frekvens. Men för full valfrihet gäller det jag skrev ovan.
Alternativet med digitalbox förutsätter en Linux-baserad box typ Dreambox eller Vu+ och liknande. Dessa boxar kan nämligen strömma ut kanaler till klienterna. Samma villkor för antal tuners som ovan.
Ska du som i ditt exempel ha tre klienter och alla ska kunna titta på olika kanaler samtidgt som du spelar in en fjärde kanal blir det alltså fyra tuners i backend. Du hör att det snabbt springer iväg till ett projekt... ;) I en inte alltför stor familj skulle jag tro att det räcker ganska bra med tre tuners. Då kan man ha två olika klienter som tittar på varsin kanal samtidigt som man spelar in en tredje.
Ja, då var det ungefär som jag misstänkte...
Verkar som min lek kommer bli en dyr lek. Dessutom verkar det jobbigt att hitta hårdvara för det jag vill uppnå.
Tack för all din input! Du fick mig just att leta efter något annat projekt med en av mina liggande Raspberry's :)
Tack för en enkel guide. har fått igång Oscam utan problem.
En dum fråga kanske, kan jag installera och köra XMBC samtidigt eller orkar den inte med det? För den som är van vid Windows är ju användargränssnittet, eh, LITE annorlunda.
Detta har iofs inget med raspberry pi att göra men om du är intresserad av bra tv-kort...
Det finns ett fabrikat av firewire anslutna tv-kort som tillverkades av Digital everywhere.
De har väldigt bra bildkvalité och gott rykte.
Det finns ett svenskt forum som har all info man kan tänka sig om dessa:
http://www.tystpc.nu/sida.php?s=firedtv
Det finns drivrutin för Linux med i kerneln från och med linux-2.6.29-rc7.
Senaste openelec har linux-3.10.20
Det finns även drivrutiner för windows7.
Om du är intresserad så har jag några sådana kort liggande, jag har testat dom och dom fungerar bra men det blev aldrig att jag byggde ett helt system som du tänkt göra.
Mina tv-kort är för DVB-C så de fungerar med comhem och tele-2 kabelnät (även HD).
MVH
Det borde inte vara några problem att köra XBMC och kortserver på samma Raspberry Pi. Kortservern drar väldigt lite resurser.
Men däremot har jag märkt att mina Raspberry Pi med XBMC har en tendens att hänga sig emellanåt så man måste dra strömmen på dem för att få igång dem... Och det är ju inte så roligt om man samtidigt kör kortserver på burken.
Så prova om du vill. Jag tror säkert att hårdvaran orkar med det. Däremot så finns väl risken att burken hänger emellanåt då XBMC inte verkar helt stabilt.
Har povat köra 2st PI´s som server. Ett via kort på omnikey läsare i vardera. Enda som skiljer dom åt är att den ena har ett 16GB sd och den andra ett 4GB sd. Den med 4GB sd hänger sig låser sig totalt efter ca 1-2 veckor. Kan det vara så att ngn logg lr ngt käkar upp lite space efter ett tag?
Den andra har snurrat på och har inte hängt sig en enda gång, varit online ca 3 veckor.
Lite svårt att felsöka problemet då jag för tillfället inte har fysisk kontakt med servern och enda möjligheten att få liv i den är att dra ur strömmen o starta om den. Men allt tyder väl på att det bara borde vara att installera om med större Sd-kort ?
Just det, den som låser sig har omnikey 3121 och den som inte låser sig 3020. Men det borde väl inte höra till problemet?
Endast OScam är installerat och körs, (enligt guiden)
Jag har också problem med att min Raspberry låser sig. Men min låser sig allt mellan 2 timmar och 2 dagar.
Jag skulle föreslå att titta i loggen för oscam.
Enligt min logg, så ökar svarstiden för kortläsaren (omnikey 3021) från 70ms till slutligen 5000ms, och efter det så tappar den kortet och raspberry låser sig.
Jag har ännu inte hittat vad det är för fel. Raspberry körs på ett 8GB kort.
Det jag har sett på nätet är att några har löst problemet med en usbhubb som har egen strömkälla. Har dock inte hunnit testa det ännu.
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Hej.
Jag har samma problem som er och jag har också två raspar.
Alla har exakt samma uppsättning med kortläsare och storlek på sd kort (16gb).
Det som skiljer dom åt är att den som fungerar gjorde jag iordning för 3 månader sen och den som inte fungerar gjorde jag iordning för några veckor sen.
Jag tänkte prova att använda diskimager och göra en kopia av det minneskortet som fungerar och köra in det i den som inte funkar och se om det blir bättre. Har dock inte haft tid.
Nu har jag lyckats få igång min första CS-Server :)
tog mig 2 dagar att hitta felet jag hade med att min kortläsare inte hittades.
Om man börjar med att skaffa bra saker och inte ta en mobilladdare som nätaggregat så kan man spara många timmars surfande :)
Helt super Guide, Tack tack och tack igen :)
Ett till fel jag gjorde var att glömma chmod 755 på CCcam.cfg (Ooops)
@ dorren
Kul att höra att du lyckades! :)
Bra jobbat!
Det var en väldigt bra Guide :)
Hej igen.
Jag har gjort en kopia av minneskortet på den raspen som fungerar. La in kopian på det minneskortet och raspen som inte fungerar. Innan fungerade den i max 2 dagar och har nu hittils kört utan problem i 5 dagar.
Det känns som det har något med nyare versioner av antingen oscam eller csp som strular till det.
Med vänlig hälsning Balob
Intressant!
Jag funderar på att göra om min installation med senaste versionerna av Raspbian och oscam och se om jag får några problem...?
Får se om jag får tid till det.
Om ni tror att det är CSP som ställer till det så är det ju bara att avaktivera CSP. Det går ju lika bra att köra med bara oscam i mitt tycke.
Mmmm. Jag tänkte köra några dagar till och verkligen se så det funkar. Sen tänkte jag uppdatera oscam till den jag hade innan och se om det hänger sig. Om inte så fortsätter jag med csp. Det kan ju bero på Linux version och java version också.
Hur kan man se var man har för version på linuxen ??