Huvudmatchen går på C More Sport och den är väl fortfarande opairad.
Utskriftsvy
Huvudmatchen går på C More Sport och den är väl fortfarande opairad.
Skulle inte kanalerna sända i HD-kvalitet?
Då jag tittade igår så var det inte så i alla fall.
Har du gjort en ny kanalsökning då?
Jajamen, testade även ladda in kanallistan från filarkivet som uppdaterades igår.
Kanalerna funkar men sändes i en upplösning på 700xnånting, kommer inte ihåg exakt.
Å andra sidan rapporterar kingofsat.net att dessa kanaler är FTA just nu..
Det är väl MPEG2 varianterna som är FTA som visar en bild att kanalerna gått över till MPEG4 och att att man måste ha HD box för att kunna se dom.
Tycker det är märkligt att dom inte sänder i HD på Satellit då dom flesta större kabel och IPTV leverantörer sänder dom i HD.
Dom har ju sparat in en hel transponder nu då dom släckt ner MPEG2/SD kanalerna så nog finns det plats nu.
Vad som börjar bli riktigt trist är att det börjar skönjas en bortre horisont för när fria Linux-boxar inte längre kan användas. De två kanalerna från C More går helt enkelt inte att ta emot med en fri box, pga driftsättandet av Conax CAS7 pairingen hos CD.
CD och C Mores strategi är tydlig. Man börjar med C More Max kundernas utbud. Det är en relativt prisokänslig gruppering med stort sportintresse. Om dessa har en för gammal box, så är det relativt troligt att de hakar på med en ny box till nedsatt pris, men med bindning framåt.
Det är långt vanskligare att ge sig på kanaler i Familjepaketet i detta läget, men steg för steg om några år så sjunker det sakta in och såvida det inte finns motmedel framme i form av CAMs som kan emulera en godkänd reggad CD box på Linux, så är det en döende marknad med Dreamboxar, Xtrends, VU+, mm. Åtminstone för att se på svenska satellitkanaler, vilket lär vara en betydande del i Sverige.
"Har du en gammal HD-box (Sagem ITSD81 HD) kommer du också att påverkas av förändringarna, då C More Hockey och C More Fotboll endast kommer att sändas i HD med en högre säkerhetsnivå"
Okej, så rent konkret så kommer inte fotboll och hockey fungera längre. Men när man har ny box så pairar dom väl upp hela skiten snart då?
Slutet är väldigt, väldigt nära :(
Om man har hyfsat bredband så kan man ju fimpa CD avseende C More och gå rakt på C Mores stresmingerbjudande som är obundet och billigare. C Mores senaste app funkar ihop med Chromecast från både IOS och Android. Där finns Hockey HD tex.
Kan dom Paira Live-kanalerna? kommer Sport-HD att pairas?
Dom kan paira alla kanaler om dom vill, frågan är bara när dom kommer slå på det över hela utbudet.
Förstår inte varför man inte bara slår på pairing då på LIVE-kanalerna :O Nu kan man ju inte se dom ändå.. är det som kenta skriver att man lurar in alla till att binda upp sig 1 år och sen är de pairing på all sport veckan efter?
Tror mycket med pairing har att göra med att dom måste testa så det inte blir följdfel med olika boxar m.m. Så går man över lite efter lite och när man ser det fungerat felfritt så slår man igång det över hela utbudet.
deas, precis.
Förmodligen kommer "pairing" aktiveras på alla HD-kanaler så fort man anser att majoriteten gamla boxar har fastas ut, där det kanske då bara är 20% av kunderna eller något sådant som har kvar dom gamla boxarna i drift. Rent tekniskt skulle det gå att köra med tredjeparts box, en det kommer förmodligen kräva flera saker, dels måste boxarna har CI+ slot, och man måste ha möjlighet att koppla ihop smartcard med en CI+ modul. Sedan måste denna kunna köras i boxen man använder.
Om det kommer tillåtas är ju en annan sak, ett sådant system borde ju gå att hacka eller trixa med, för redan idag så tillåter man ju smartcard plus en CA-modul, och dessa kan man knyta ihop och sedan titta på kanalerna. I t.ex. en SMATV anläggning så kör man med kort från Viasat och använder en NDS CA-modul, funkar utmärkt, där kopplade man bara ihop smartcard med CA-modulen, och sedan var det klart. Funkade utmärkt. Det är ju iofs inte för privatpersoner men tekniskt sett är det förmodligen säkert. Nu vill dom ju köra med CI+ för att stoppa kortdelare, det är ju dom ni ska klaga på, alltså inte kortdelare i hemmet för det bryr sig bolagen inte om men dessa jävla typer som ska sälja på nätet och hålla på.
Jag tänkte själv använda någon tredjepartsbox förut men eftersom dreambox saknade (dom flesta) en CA-slot så blev det inget med detta för min del, köra med softcams och hålla på med allt mekande med dreambox, nej, blev för jobbigt. Originalen funkar fint och när man dessutom numera smidigt kör med extern usb2 hårddisk så duger det för mig att kunna spela in program när det behövs. Har dessutom aldrig strulat, och det var egentligen därför, vill ha något som inte strular.
Har en Diginor 8800 och de funkar inte ...
Får meddelande att jag behöver en HDbox...för att tex se Cmore Hockey och Cmore fotboll mfl.
Det ÄR ju en HDbox, eller ?
Det står ju iallafall att den är HD-förberedd och den har stöd för MPEG-4.
http://www.digitalnordic.se/diginor-...dvb-s2-pvr/3-0
Har gjort ny kanalsökning, men det löste inte problemet !
Det meddelandet är på dom gamla frekvenserna.
Dom nya sänder i MPEG4/DVB-S2 på en annan frekvens och C More Hockey HD och C More Fotboll HD kan du glömma.
Antagligen Live kanalerna med då HD versioner är igång av dom skulle tippa att dom kommer då Thor 7 är igång.
Har en lite fråga hur det här funkar. Jag kör nu fult via & cd utbud vilket kostar en slant. Så jag är inte så sugen på att lägga på massa extra kort. Så jag kör newcs och en vu och tre dm boxar. Men nu kan man ju inte se cmore hockey. Kan jag då fixa en vitbox av cd och köra med t.ex. clone+ och dela vidare det till dom andra dm boxarna och helt enkelt köra med två boxar vid min "se på sport" tv. Kan jag då se den pairade hockeyn iaf på den vitaboxen eller funkar det även på dm boxarna?
Att klona kortet och köra ena i orginalboxen och se pairade kanaler där ska inte vara nåt problem.
I det fallet så har du då kortet i en godkänd box men kortet måste såklart vara pairat till den.
Men hockeyn kommer bara funka i orginal boxen och ej dm boxarna?
Nej det kommer inte fungera om man inte får ur hårdvarunycklar på samma sätt som med Viasats HD kanaler.
Och jag antar att dom har täppt igen hålen på samma sätt som Viasat?
Det vet jag, men jag antog att man får ut hårdvarunycklarna på samma sätt med båda boxarna.
Men det kanske inte är så?
Inte alls likadant. Bara att öppna din box så kan du se att det ser helt annorlunda ut mot en Viasatbox. Sen lek med tanken att du får ut en nyckel. Vad gör du därefter? NewCS gjordes för Via 090f HD, men finns det något för 0B00 CAS7 Pairing? Tvek. Helt annan utmaning således med CD.
Jag har ingen box, inbillar mig att det tar längre tid för CD att införa pairing om jag inte köper någon. ;)
Ajaj, det är så alltså.
Det låter lite värre med andra ord.
Och kommer det någon lösning, så lär det väl inte bli publikt..
Problemet är väl också att dom går över till CI+ vilket mer eller mindre löser den biten som cardsharing bygger på, kommunikationen mellan kort och mottagare. Det kommer göra det svårare om inte snudd inpå omöjligt att dela kort som blir låsta med CI+. Så är ju inte bara CAS7 som är problemet, CI+ är det riktigt stora problemet, och det kommer att aktiveras. Pairing är bara en halv lösning för att försvåra för folk.
NDS lösningen fanns ju ändå rätt länge innan dom stängde porten, även efter att instruktionerna dök upp på nätet. Dock har ju inte hela lösningen läckt ut på nätet än för NDS. Beskrivningen på hur man hittar nycklarna i dumpen är ju minst sagt bristfälliga.
Ja precis lösningen fanns länge just för att folk inte var dumma att läcka ut den under de 2 åren den existerade till en början. FW122 som var den som stoppade JTAG om jag minns rätt kom ut mars 2011. Lösningen läcktes ut på nätet vad? Vintern 2010-11? Patchandet gick alltså snabbt.
Det spelade det ingen roll om lösningen var bristfällig då själva hålet var att man överhuvudtaget kunde komma in i boxen. NDS behöver inte direkt förändra programvaran för Viasat utan fokuset ligger på att stoppa folk från att komma in i de. Slutligen kan man också tillägga att även om lösningen läcktes ut så gav det minimal skada i och med att enda kortet som är kompatibelt med lösningen är 090f. Ett utslussande kort som inte ges ut längre trots allt.
Hursomhelst, dagarna är troligen räknade när det gäller fria linuxboxar för CD om inte diverse hack kommer in i bilden (om det bara gäller CAS7). Med CI+ aktiverat så är det ju svart.
De fria Linuxboxarna får ju inte CI+ pga att de är fritt konfigurerbara och därmed en risk. Strypta/låsta linuxboxar som följer CI+ reglementet finns ju några av. Med en godkänd CI+ CAM så lär det funka, men då kanske lättare att bara köra CAM rätt i TV om den har DVB-S/S2 eller ta vit eller svart CD originalbox.
Det tråkiga är om man kör hemmadelning modell Smart WI. I och med att kort måste pairas redan idag mot de nyare CD boxarna och CAM, så kan det ju bli lite knepigt att förklara för CD kundtjänst att man vill paira typ en fjärde eller femte CD box mot sitt enda kort. Linuxboxar och äldre CD boxar behöver ju inte kopplas mot kort, men har ju nackdelen att kanaler börjar försvinna enligt ovan.
Dagarna är inte räknade för linuxboxar åtminstone. I Tyskland har man gett Dream Multimedia (företaget bakom Dreambox) CI+ pluginet. Dock har jag för mig att priset Dream Multimedia fick betala var att stänga källkoden för att få detta plugin. Hursom så är poängen att dessa kommer leva vidare ett bra tag till. Det ser desto mörkare ut i Sverige då Viasat t.ex. inte ger ut CI+ moduler. Mest troligt är i alla fall att cardsharens existens lär bli obefintlig i framtiden.
Det var just det jag avsåg med strypt/låst Linuxbox. Begränsning enligt detta utesluter även särskilda plug-ins, funktionalitet, etc. Som annars utmärker och gör Linuxboxarna populära. På den stora tyska marknaden krävs CI+ för att kunna se typ RTL, ProSieben, Sat1 etc. i HD (SD är fritt). Så för att inte tappa andelar på den marknaden så hänger fler och fler på den relativt strikta CI+ kraven för att bli certifierade med nya boxar.
I slutändan strömlinjeformas det hela så att skillnaden mellan en typ CD svart ADB box och en CI+ certifierad fri box blir lite HW och finesskillnader, men inte att kunna trixa med emuleringar, sharing etc.
Jag har inte koll nu på Dreambox, men är rätt säker på att den inte förlorat sina standardfunktioner såsom OpenWebif etc bara för CI+. Som max är väl att inspelningarna blir krypterade vilket går att kringgå med OpenWebif. Annars hade de aldrig gått med på bolagens krav. I Tyskland är bolagen tvingade att anpassa sig efter Dreamboxarna i och med deras populäritet.
Visst Open Source kanske försvinner, men inte hela världen om alla andra funktioner kvarstår samt att man fortfarande kan utveckla plugins till boxen.