[QUOTE=Leatherface;256686]Fungerar utmärkt.
Det är Viasats som inte fungerar.
Check, men då går det väl inte (CA Modul) att skicka vidare bilden/signalen.
[QUOTE=Leatherface;256686]Fungerar utmärkt.
Det är Viasats som inte fungerar.
Check, men då går det väl inte (CA Modul) att skicka vidare bilden/signalen.
Var är Viasat sport-kanalerna, skulle ju vara igång idag?
Ser ingen Viasat Motor, hittar dock Viasat Sport premium hd men får ingen bild. Har förbokat kanalerna och paketet syns när jag loggar in på CDs sida.
Kör med VU+ Ultimo 4k och Canal digital ca-modul.
Då kontaktar man CD.
Nu funkar det. Ibland är man lite otålig kanske. :)
Självklart så är dom parade eller blir det inom snart framtid ifall det inte är påslaget än.
Leatherface, hur är det egentligen med dessa parade CD kanaler.
Om du har en CA-modul och sedan ett kort, och dessa är väl parade. Kan man då titta på alla kanaler eller är det bara
kanaler i sig som inte är parade som fungerar men valfri mottagare.
Och vilka CD kanaler är parade, jag utgår från att alla Viasat sport kanalerna kommer bli parade
och även att flertalet HD kanaler är det eller ?
Hur gör man för att para sitt CD kort med en modul?
Jag har en orginalmodul från CD som jag fick med abonnemanget samt en vit CD orginalbox som jag hade liggande sen innan och ett nytt kort (som levererades tillsammans med modulen) som varken funkar i modulen eller boxen, men däremot funkar det i softcam på oparade kanaler...
Det funkar inte på några kanaler alls i nån av orginalgrejjorna, däremot funkar det på oparade kanaler i en urgammal Telenor conax v4 modul samt i en original CD combobox (fast där får jag knappt in ngt pga att den ej klarar mpeg4 o det är inte så mkt kvar i mpeg2 nu)
Är det så att de nya modulerna som klarar parning måste vara parade med kortet som sätts i för att ge bild även på oparade kanaler?
Måste man ringa CDs kundtjänst eller har dom nått typ mina sidor så som viasat hade där man kan ange vilka boxid som kortet ska va parat med?
Hur många boxar får ett kort vara parat till? (viasat tillät bara en box per kort men i gengäld var det enkelt att gå in på hemsidan o byta o sen tog det oftast bara några minuter innan man fick bild = kortet hade fått meddelandet om omparningen)
Tänkte om man måste skaffa tvillingkort till sommarstugan eller om man kan flytta kortet på ett enkelt sätt utan att behöva asa med boxen när man ska dit.
Ring dem och säg att det inte fungera i CA modulen så fixar dom till det
Jo det ska jag göra (allt är ju originalgrejjer)
Men frågan var väl om dom har nått typ "viasats mina sidor" där man själv kan välja vilket kort som ska vara parat med vilken Box osv. Eller om jag måste sitta i telefonkö till deras kundtjänst 2 ggr varje helg när jag ska till o från sommarstugan.
Jippe, om jag inte minns fel så tror jag man kan para ett kort till flera boxar hos CD, om det var två eller tre boxar.
Om det fortfarande gäller vet jag inte, det underlättare ju om man vill flytta kort mellan boxar.
Å andra sidan är det ju inte så krångligt att ta med sig boxen till t.ex. sommarstugan.
Däremot vet jag med SÄKERHET att dom har två system för boxar och kort, eftersom jag hade problem med en box som inte fungerade
när jag fått en ny. Tydligen har dom ett äldre system med boxar och kort som dom inte rör i och ett nytt system. Ganska rörigt men
så är det. Antar dom har för avsikt att dumpa det gamla systemet men det är bara spekulation från min sida.
Dessutom så visas inte alla boxar och kort via systemet dom har på Internet, så man måste ringa kundtjänst. Lite rörigt men
då får man i alla fall den hjälp man behöver.
men har dom nått system så man kan se boxar o kort på internet?
det har jag nog ingen inlogg till. Får kolla. Vad heter det annars om jag behöver fråga deras kundtjänst.
jo jag kan inte dra med Box till sommarstugan varje gång så. Ofta vi kör dit på kvällen eller bestämmer på jobb att vi kör till stugan efter jobb.
allt finns där
Det finns på deras hemsida, under "logga in" i meny
Men jag vet inte om man kan skapa något själv eller om man fick konto från CD, minns inte.
I alla fall är det detta man använder när man vill titta på streaming som är den plattformen
alla har tillgång till även via dator, funkar också med original boxarna vad jag vet men det
var ändå ganska uselt. Bättre via app på android eller om man är inloggad med en dator.
Sedan visar systemet bara vilka boxar och kort som är reggade på dig, det talar in om
vilka kort som går ihop med vilken box osv. Ganska dåligt system. Har man dessutom
för många boxar och kort reggade så visas inte alla heller.
Men ring och fråga om du kan regga ett kort till flera boxar, det gick sist jag frågade
om detta men det var ju ett tag sedan.
Om man skaffar en CA modul tex den från Strong som elgiganten säljer, måste den registreras på något vis hos CD för att den ska fungera eller är det bara att stoppa i den och kortet och köra? Har en några år gammal VU+ Solo och kör Open Pli. Har aldrig brytt mig om att kolla upp sådant förut men nu börjar ju en del kanaler bli parade så...
Du behöver bara uppge CA modulens nummer.
Med risk för att bli tjatig här (för sent) men innan man slänger 6-700 kr på en ci+ modul kan man vara skapligt säker att min gamla Solo funkar med den? Linuxboxarna är ju inte så populära bland operatörerna och har ju så vitt jag kan se inget officiellt stöd för ci+ modul.
Tänkte i första hand på Strongs ci+ modul för CanalDigital.
Tackar för alla bra svar :)
CD funkar i alla boxar sålänge det är deras CI+ modul och kortet är pairat till det.
Viasat däremot funkar inte i alla boxar trots modul.
Open pli 6.1 på Solo 2 Blackhole 3.0.4 på Solo SE
CA modul i båda och allting OK
Har Canaldigital + viasat sport (kort+tvilling)
Jag fick en ci+ modul gratis av CD när jag nytecknade mitt abo. Har sen tidigare ett par gamla vita CD boxar.
Fick iaf modulen att fungera tillslut efter att ha ringt CD och bett dem para den med kortet.
Det funkar bra i en tv med ci+ slut.
Det funkar i min dm8000 med openatv6.... men, såfort jag startar oscam på samma box (oscam har anslutning till min cardserver där tvillingkortet till mitt cd abo sitter) så hänger sig hela boxen. Den tvärdör o jag får bryta strömmen.
Det funkar fint med bara oscam, men såfort jag sticker in modulen så hänger sig skitet efter typ 2 sekunder.
Det funkar fint när oscam är avstängd o modulen sitter i, men den hänger sig när jag startar oscam.
Hur har ni andra som kör både softcam och modul löst det?
Det funkar ju iofs bra att köra med enbart modulen, men då kan jag inte spela in och titta på annan kanal samtidigt därför vill jag ha igång softcamen med samtidigt.
Han vill köra oscam för dom kanaler som fungerar med oscam.
Det ska gå ställa in så den kan välja vilken cam man ska använda på olika kanaler.
Då kan man ställa in att den bara ska använda modulen då den behövs.
Oavsett om det fungerar eller inte så borde det inte boxen hänga sig.
Enigma2 är ju buggigt iofs då det gäller CA moduler och då jag testat har jag inte kunnat få igång 2 kanaler samtidigt ens med 2 likadana CA moduler och kort. Vet inte om det blivit nåt bättre på senare år.
Det går bra köra CD CI+modul med Oscam eller CCcam med DM8000 och OpenPli och box hänger sig inte. Läser från Oscam eller CI+ vid behov.
Jag kör CD CI+ modul + Oscam på en solo2 Openpli 4. Har tvillingkort.
Funkar hur bra som helst. Läser i första hand från Oscam och i andra hand från CI modulen. Har Oscam till mina 2 sovrums boxar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Får väl kanske prova att byta tillbaka till openpli då, har kört openatv ett tag nu och varit nöjd förövrigt.
verkar bli totalkrasch när både softcamen och ci+ modulen svarar på samma caid, den hänger sig inte med modul i om den står på en FTA kanal, ska testa vad som händer med en annan modul i, har nån gammal viaccess modul liggande. Det spelar ingen roll om jag inte har nått kort i conax modulen, det blir hängning ändå.
Det går ju att ställa in tilldelning av ci modul per kanal, får väl testa om jag kan tweaka till detta. kan tyvärr inte debugga vad som händer, har jag en ssh terminal öppen mot boxen så bara låser den sig direkt med, hinner inte se nått kernel message eller nått i nån loggfil.
En annan sak som jag noterat är att de 2 inbyggda kortläsarna inte verkar funka, jag har iaf inte lyckas få dem att funka, däremot så har jag fått dem att funka i både en dm800, dm800SE och en sunray800se så jag vet inte om det kan vara ngt hårdvarufel i min dm8000. kanske ska testa ci slottarna på baksidan med, de sitter väl på en annan controller än de 2 på framsidan?
Löste problemet av en slump
i "common interface tilldelning" menyn i openATV så kan man ställa vilken modul som ska användas till vilka kanaler, eller till vilken provider, eller till vilket caid. den var inställd att vara aktiv på caid 0b00 vilket mottagaren hade satt in själv.... när oscamen svarade på samma caid hängde sig allt. Jag tog bort 0b00 i common interface tilldelningen och tänkte först konfa in c more hocker o fotboll, men det visade sig att nu funkade allt som jag vill ha det. Både oscam o modul aktiv samtidigt. Oscam kodar av om det är nått den har möjlighet till, slår man över på pairad kanal går det över på modulen direkt. stänger man oscamen mitt i när den står på en kanal den kan koda av så bara blinkar bilden till när det går över till att modulen kodar av istället. skitbra!
Är tv6 hd pairad nu ? Hade bild tidigare men ej längre ...
Är alla nya viasat kanaler pairade hos cd?
Ja dom är pairade men ska fungera med CA modul i vilken box som helst (än sålänge åtminstone).