Följ de beskrivningar vi skrivit tidigare med att göra filen körbar och starta det
Utskriftsvy
Följ de beskrivningar vi skrivit tidigare med att göra filen körbar och starta det
man blir galen
vill inte funka
har klistrat in
newcs.i686.usb
under
/usr/local/bin
sen skriver jag som du säger
sudo cp newcs.i686.usb /usr/local/bin
root@cs-NC10:~# sudo cp newcs.i686.usb /usr/local/bin
cp: kan inte ta status på "newcs.i686.usb": Filen eller katalogen finns inte
root@cs-NC10:~#
Du får nog läsa på lite mer om linux innan du ger dig på detta märker jag, eller så får du köra newcs på en windows burk. Du har fått hjälp in i minsta lilla detalj så finns tyvärr inte så mycket mer vi kan göra.
Som jag skrev redan i inlägg nr 8 i denna tråd så är kortdelning inte okomplicerat och man behöver ha en del datorvana + helst lite andra förkunskaper innan man ger sig in på en sådan sak.
Så jag rekommenderar att skaffa lite sådana förkunskaper och sedan prova på egen hand. Det enklaste är som Deas skrev att först prova att sätta upp en newcs-server på Windows. Hur man gör det står ganska tydligt förklarat i den tråden jag länkade till tidigare. När man sedan har fått kläm på hur newcs fungerar kan man överväga att ev. sätta upp den på Linux istället.
Jag skulle dock inte rekommendera att lägga en massa krut på att sätta upp newcs på Linux idag 2015. Newcs är föråldrad och låter sig inte köras okomplicerat på en modern Linux. Jag gjorde ett test igår eftermiddag och man får fippla en del med att länka till lib:ar som newcs inte hittar p.g.a. att newcs är en vid detta laget uråldrig programvara.
Skall man sätta upp en server idag bör man välja oscam. Det finns många bra guider för oscam i Guider-avdelningen. Installerar man t.ex. Ubuntu kan man följa oscam-installationen i min guide för Raspberry Pi rakt av sånär som på ett kommando som skiljer Ubuntu från Debian. Vilket kommando det är och hur man ska göra finns förklarat i kommentarerna till den guiden.
Så läs, läs och läs igen. Tyvärr ett tråkigt råd att få för en nybörjare, men det allra mesta finns faktiskt redan beskrivet och besvarat i Guider, Wikis och forum-inlägg.
tack alla för att ni har försökt hjälpa mig
men som du säger 2015
konstigt att inte finns installation program som fixar allt på direkt
folk kanske inte vill lägga ner tid för sånt
Hmmmm.
Men VARFÖR ska man lägga ner tid på en antik programvara, som har slutat utveckals för lääääääänge sedan, du kör förmodligen inte Win-95 på dina datorer heller. Installera oscam, som är den nya kortserverprogramvaran, och som är mycket mer flexibel, däremot svår att sätta in sig i.
Varför "klistrar" du in newcs.i686.usb i /usr/local/bin ??? Du skulle ju KOPIERA den som mitt kommando beskrev. Men OM du nu har filen i /usr/local/bin & x-flaggan är satt (den sätter du med kommandot: chmod + /usr/local/bin/newcs.i686.usb) så kan du sedan bara skriva "sudo newcs.i686.usb" & kortservern går igång.
Kortdelning är en hobby för entusiaster. Det är ingen dussinprodukt för massmarknaden. Det som finns är utvecklat av oavlönade entusiaster som gör detta på sin fritid för att de tycker det är kul. Entusiasterna har kunskapen och engagemanget att få det att fungera. För dem behövs inga idiotsäkra installationsprogram.
nix får inte det att fungera
här är filen
Bifogad fil 2361
Men OM du nu har filen i /usr/local/bin & x-flaggan är satt (den sätter du med kommandot: chmod + /usr/local/bin/newcs.i686.usb) så kan du sedan bara skriva "sudo newcs.i686.usb" & kortservern går igång.
cs@cs-NC10:~$ chmod + /usr/local/bin/newcs.i686.usb
cs@cs-NC10:~$ sudo newcs.i686.usb
[sudo] password for cs:
newcs.i686.usb: error while loading shared libraries: libcrypto.so.0.9.8: cannot open shared object file: No such file or directory
cs@cs-NC10:~$ sudo –i
root@cs-NC10:~# chmod + /usr/local/bin/newcs.i686.usb
root@cs-NC10:~# sudo newcs.i686.usb
newcs.i686.usb: error while loading shared libraries: libcrypto.so.0.9.8: cannot open shared object file: No such file or directory
root@cs-NC10:~#
vad gör jag för fel här då
är det bara att ge upp eller ? :)
Hmmmm.
Det står ju i klartext vad som är fel: error while loading shared libraries: libcrypto.so.0.9.8. Du MÅSTE installera det paketet som innehåller libcrypto.so.0.9.8, sedan hade jag "missat" ett x i chmod, det ska vara chmod +X /usr/local/bin/newcs.i686.usb, MEN den är redan satt, annars hade du fått ett fel typ " Filen kan inte hittas". Google is your friend.
Se där! Nu har du kommit ett steg på vägen! :)
Du har inte längre samma fel utan ett nytt. Alltså du har lyckats fixa rättigheterna på filen men det nya felmeddelandet beror på att din newcs är gjord för Linux som det såg ut 2009 och nu lever vi i 2015. Linux har ändrats.
Du ska här få två kommandon för att fixa biffen. Du måste skriva exakt som det står (använd copy/paste):
apt-get install libssl-dev
ln -s /usr/lib/i686-linux-gnu/libcrypto.so /usr/lib/libcrypto.so.0.9.8
Du måste vara root när du slår kommandona. Det funkar på min Debian, förhoppningsvis är det likadant på din Ubuntu.