uname -a
:)
En undring angående vad man ser i ett terminalfönster/alternativt putty.
För att kunna underhålla i min dator m CSP när jag inte är hemma så loggar jag in via Putty och kör
får ju då alla processer som är igång.Kod:ps -A
Känner ju igen Oscam, då den syns som just "Oscam", men CSP skrivs tydligen inte som"CSP".
Så min undring, vad heter CSP processen?
Finns flera "kworker/" med olika slut som tex. 3:2, 3:1 m.fl.
Har de möjligen med CSP att göra?
Eller finns det nåt Linux kommando som man kan använda för att se att CSP är igång OK?
Kör du ps -A så ser du CSP processen bara som "java".
Kör du istället ps kommandot som ps ax så ser du att det är cardserverproxy som är igång:
Kod:root@lucid:~# ps -A | grep java
24284 pts/0 00:00:10 java
root@lucid:~# ps ax | grep java
24284 pts/0 Sl 0:10 java -Dsun.net.inetaddr.ttl=0 -jar lib/cardservproxy.jar
24408 pts/0 S+ 0:00 grep java
Har ikväll installerat om min Raspberry Pi med senaste Raspbian (2014-01-07-wheezy-raspbian.zip) och oscam (9334) för att se om det gör någon skillnad på stabiliteten. Tidigare har ju min Raspberry Pi varit 100% stabil men några inlägg i denna tråden menar på att senare versioner av mjukvarorna inte skulle vara lika stabila. Vi får se, jag återkommer med rapport om hur det går.
I samband med detta verifierade jag också det som MrPotatoHead skrivit om att inte alla mjukvarupaket som listas i guiden behövs. Det stämmer precis som han skriver och jag kommer att ta bort de onödiga paketen från guiden. Tack till MrPotatoHead för hjälpen med detta! :)
OK, då var det som jag trodde:D
Ursäkta att jag klampar in i denna artikel men har även en undring om Alias;
Skulle vilja lägga till några alias. (Då behöver jag inte söka i mina anteckningar vilka kommandon jag behöver)
Kör nämligen ofta "SSH" med min mobil Nokia (med Windows mobile 7.) och där har jag inte "pil upp" som man har på en dator.
(Då har man ju historiken på använda kommandon, som ju är bra när man som jag inte är så haj på Linux)
Har googlat men inte fått fram nån förklaring/guide hur man gör för att få dem "att fastna".
Jag kan skapa dem när jag kör putty (eller i terminal läge) men nästa gång jag startar putty är de borta:confused:
Har läst nånstans att man måste spara dem i nån "bash"-fil , men banne mig, går bet...
(Jag kör med Ubuntu 12.04 om det är skillnad på olika Linux.)
Tacksam för några konkreta tips :o
Ta en titt i din hemkatalog. Där finns en fil som heter .bashrc Om du tittar i den så ser du att där redan finns förslag på några alias. Fast de är bortkommenterade med #-tecknet.
Om du gillar något av de alias som redan finns förberedda kan du helt enkelt ta bort #-tecknet framför den raden. Det går också bra att lägga till nya rader med fler alias eller att ändra någon av de föreslagna raderna så att de passar.Kod:# some more ls aliases
alias ll='ls -al'
#alias la='ls -A'
#alias l='ls -CF'
Ovan ser du en del ur min .bashrc där jag tagit bort #-tecknet framför aliaset ll och samtidigt modifierat det till alias ll='ls -al'. Jag klarar mig inte utan att kunna skriva ll för att lista filer... ;)
Om du ändrar .bashrc så måste du logga ut och in igen för att ändringarna ska slå igenom. Eller också kan du läsa in den nya .bashrc genom att stå i hembiblioteket och skriva:
. .bashrc
Ett annat litet tips är att du kan skriva:
history
för att få en lista på dina senaste kommandon. Den listan blir ganska lång men du kan ju söka i den med grep kommandot. Om du t.ex. vill se ett kommando du tidigare har slagit och du vet att ordet chmod fanns med:
history | grep chmod
så får du en lista på dina tidigare kommandon som innehöll ordet chmod.
TACK,du är en klippa!!
(Blir lite annorlunda att skriva kommentarer när det är till en artikel och inte en foruimtråd.)
Kanske denna konversation skulle vara till hjälp för andra i forumet om det låg i en tråd, (man ser ju inte lika tydligt nya inlägg till en artikel som till en forumtråd) men jag vet inte om man kan kopiera över denna på nåt vis.
(Hur bär du dig åt Atomized, för att veta att det kommit nya kommentarer? Att du alltid kan svara så fort, skannar du av alla artiklar och forumtrådar eller "prenumererar" du på alllt?)
Ja, denna tråd (eller artikelkommentar som det egentligen är) har fått en del sidospår... :)
Jag tycker inte det gör så mycket då tanken med hela detta projekt är att hjälpa nybörjare på traven. Och då kommer det upp många frågor av olika slag.
Sedan är väl inte forumet 100% välorganiserat för övrigt heller. Under "Dreambox" t.ex. dyker det ju upp alla möjliga frågor... ;)
Hur jag gör för att se allt nytt? Tja, jag tittar in ganska många gånger per dag. Lite beroende på vad jag har att göra. När jag kollar forumet trycker jag bara på knappen "Nya inlägg" så får jag upp alla nya inlägg och även dessa artikelkommentarer.
Jag brukar läsa alla inlägg i forumet för jag tycker det är kul och jag har tiden att göra det. :)
Ok. Min gick som en klocka i max 2dygn och några timmar.
Nu rullar den på och är snart uppe i 6 dagar.
Dom versionerna som jag kör som fungerar är.
Linux raspberrypi 3.6.11+ #474 PREEMPT Thu Jun 13 17:14:42 BST 2013 armv6l GNU/Linux
Java HotSpot(TM) Client VM1.7.0_21-b11
CSP 0.9.0r228
OSCam version 1.20-unstable_svn, build r8724 (arm-linux-gnueabi)
Hur går det atomized......Borde ha gått över 2 dagar nu :)
Hahahaha. Jo man vill ju konstatera vad som är fel. Jag fick tyvärr strömavbrott så jag kom bara upp i 7 dagar tror jag det va.
Min har snurrat nu sedan 2014-01-13, 20:33 utan några avbrott som jag har sett. Följde guiden slaviskt :)
Dock kör jag en cups server på den med, men har inte gjort någon reboot.
/Erik
Vill tacka för guiden som är lätt att följa även om man aldrig haft Linux innan.
Vill också tillägga att Raspberry med Omnikey fungerar utmärkt med Smartwi.
Varför Smartwi om man har Dreambox? Ett kort till boxarna, ett till CA-modulen i TV:n så man kan titta på en kanal och spela in en annan kanal på annan transponder.
Fick starta om nu på morgonen. Så någon gång under natten la den av. Man borde kunna fixa ett cronjob som löser detta?
Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
Frågan är hur den "lägger av"...?
Om det bara är själva cardsharingprogramvaran som hänger sig och maskinen går för övrigt så kan man göra ett cron-jobb som du föreslår.
Om hela Pi:n hänger sig så kommer inte cronjobbet att funka men då finns det s.k. watchdog lösningar som kanske gör det. Typ: http://www.bayerschmidt.com/raspberr...dog-timer.html
MEN... Det är min åsikt att sådant ska inte behövas på en Linux-maskin... ;) Jag har inte några såna problem på någon av mina Raspberry Pi och jag kör flera stycken kontinuerligt. Har man den typen av problem är det något annat som är galet och imho är det bättre att fixa problemet än att gå runt det med omstarter och liknande.
Jag var tyvärr lite för het på gröten för att kolla vad exakt som lagt av, dock var det inte Pi:n, för jag kunde ssha in och köra en reboot. även webinterfacet för oscam servern fungerade men en reboot i denna löste inga problem för mig. Dock har jag sökert något felconfat i oscam / cccam.
Man ska ju som sagt alltid lösa problemen hellre än gå runt dem, är det dock något skumt med nyare weezy och oscam enligt Balobs problem, så skapar jag hellre ett cronjob som inte stoppar möjligheten att köra updates etc på pi:n eftersom jag använder den till annat :)
Dessutom är det så att jag inte förstått allt gällande CS än hehe, och därmed är det med 100% sannolikhet något jag gjort fel ;)
OK, det är alltid intressant att höra vad som händer eller inte händer. Då förstår jag lite mer om de problem som vissa av er tyvärr verkar ha.
Om du vill göra ett cron-job så borde det funka att logga in som root och lägga in en rad typ:
Du lägger in raden med:Kod:0 2 * * * /sbin/reboot
crontab -e
Och sedan kan du kolla med:
crontab -l
(ska vara lilla "L")
att det ser riktigt ut.
Raden i crontab ovanför betyder att det ska köras en reboot varje dag kl. 02.00. Vill du ha någon annan tid så kan du ändra på siffrorna. Den första siffran är minuter och den andra timmar.
Alla datorer jag använder här hemma är linuxburkar, (förutom sambons), men jag har endå aldrig haft tid att lära mig vilka loggar som är vilka etc. Det mesta kan man ju lösa med lite googlande hehe.
Om det pajjar igen ska jag ta mig lite tid och läsa igenom alla loggarna jag kan hitta. Dock klagar battingarna när de ej har TV ;)
Cron job får bli en sista utväg hehe :)
Tack för all hjälp.
De loggar som kan vara intressanta ligger under /var/log. Där ligger felmeddelanden från systemet i filerna messages och syslog. Har du sedan installerat enligt min guide så finns där en mapp oscam som oscam.log ligger i.
Nästa gång du får problem så kan det vara värt att läsa alla dessa tre och kolla om du ser några felmeddelanden i anslutning till den tiden när servern lägger av.
Skall bli :)
Så mycket bättre att lösa problem än att kringgå dem.
Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
Bra tips att kolla i "nya inlägg"! (Där finns ju knappen att klicka på som jag efterlyst här)
Jag har nog blivit lite "beroende" av detta forum åxå, är väl inne och tittar flera gånger per dag om jag har möjlighet.
Lär mig nåt nytt hela tiden!
Har gjort om min installation igen :)
Nu får vi se hur länge det håller..
Någon som vet varför jag får detta felmeddelande när jag kör kommandot insserv
insserv: warning: script 'mathkernel' missing LSB tags and overrides
Det är följande som saknas i mathkernel:
skall in direkt efter:Kod:### BEGIN INIT INFO
# Provides: fb <- kan man skriva mathkernel om man vill
# Required-Start: $remote_fs
# Required-Stop: $remote_fs
# Default-Start: 2 3 4 5
# Default-Stop: 0 1 6
# Short-Description: Foo Bar <- kan man skriva mathkernel om man vill
# Description: Foo Bar is da shit <- kan man skriva mathkernel om man vill
### END INIT INFO
Om man ändrar/lägger till detta i /etc/init.d/mathkernel så försvinner varningen, den är dock ofarlig och inget man behöver bry sig om, men snyggt är det inte.Kod:#! /bin/sh
Tack atomized, ska testa det senare i veckan.
Just nu har jag själv ett märkligt problem, min PI timer out eller eller tappar kontakten exakt efter 29 dagar, jag har kört den i ca två månader men blir tvungen döda den efter 29:e dagen genom att dra ut ström kabeln, får inte ens kontakt via Putti, har du några ideer?
strömkällan är den typen som du rekade
Nej, det var en ny variant som jag inte känner igen...
Det enda jag kan komma på är att du kan hålla koll under tiden den fungerar med kommandot:
df -h
för att se att den inte fyller upp minneskortet.
Och med kommandot:
free
för att se ifall det är något som käkar upp minnet. Utskriften från free är lite knepig att tolka men kolla så att inte siffran på andra raden under used växer från dag till dag.
Sedan kan du ju kolla i /var/log/messages och /var/log/syslog och se om den spottar ur sig några felmeddelanden där.
ok, får testa den och tittar i loggrana, återkommer när/om jag hittar något vettigt
Om du läser detta inlägget plus nästa inlägg längre ned av mig så står det där:
http://www.comhit.net/showthread.php...l=1#post216681
Sedan vet jag också att Minime har gjort ett script som borde funka men jag har inte hunnit testa det själv:
http://www.comhit.net/showthread.php...l=1#post221139
Tack för en jäkligt bra Guide, funka klock rent på första försöket. En lite enkel fråga, efter som k minneskorten är sköra hur gör man om man vill göra en kopia av det? När allt ligger där nått klon prog eller Gost ?
Jag brukar använda samma program "Win32DiskImager" som används i guiden för att göra en backup-image av minneskortet.
Det funkar bra, men det kan bli problem att lägga tillbaka imagen på ett annat minneskort. Det skiljer nämligen lite i exakta storleken på minneskort av olika fabrikat. Ett 8GB kort t.ex. är inte alltid exakt lika stort. Och om man då försöker lägga tillbaka imagen på ett kort som är aningen mindre så funkar inte det... Men du kan alltid lägga tillbaka på ett större kort. Så en image från ett 8GB kort går alltid att lägga tillbaka på t.ex. ett 16GB kort.
Men har du två likadana kort av samma fabrikat så ska det inte vara några problem att lägga tillbaka backupen. Har du t.ex. flera 8GB minneskort så kan det vara smart att kolla exakta storleken på dem och välja det som är minst att installera på. Då går det alltid att lägga tillbaka på de andra.
Tackar ska testa
Jag har idag kompletterat guiden med ett script som kan uppdatera oscam till den senaste versionen.
Det nya scriptet är tillagt sist i guiden.
Jag vet att många frågat hur man gör för att uppdatera sin version av oscam. Nu kan du göra det automatiskt med ett enda kommando! :)