Orkade inte vänta längre, köpte en VU+ Solo2 och nu är ljudet bra, säljer min gamla DM800SE...!
Utskriftsvy
Orkade inte vänta längre, köpte en VU+ Solo2 och nu är ljudet bra, säljer min gamla DM800SE...!
Testade senaste Newnigma2-mjukvaran (4.0.10) till min DM500HD, och det är precis samma problem i den.. Attans, jag trodde faktiskt man hade fixat AC3-downmixproblemet vid detta laget.. :(
Kan det bero på vilken Tuner man har ?
Har en Alps REV M BSBE2-801A i min DM800HD se vilket inte ger dåligt ljud.
Men skall prova att byta till en BMC 4505 och se om ljudet blir dåligt.
Dessa tuners sitter mest i DM800HD. Är det någon med en gammal DM800HD som har samma problem med ljudet ?
Ljudet var dåligt även med Alps tuner
Kan ha varit lite bättre i Alps men i det stora hela finns felet där med. :(
En snabb fråga bara, vad blir det för skillnad på ljudet om du väljer att ha AC3/DTS nedmixning av? tänkte på surrondljudet. För jag har inget knaster/brus med det av!
Jag har två dm800se en sim2.10 och en a8p båda med open pli och bcm4505 tuners. Båda skorrar och distar.
Upplever inte samma problem med dm800.
Länkar till korta inspelningar som låter dåligt finns här:
http://forums.openpli.org/topic/3505...n-hd-channels/
Dessa låter bra på dator, men dåligt vid uppspelning på mottagaren. Borde inte vara någon tuner inblandad vid playback.
Får du ljud med AC3/DTS nedmixning av då det är surroundsändningar så har du en AC3/Dolby Digital-dekoder i utrustningen som tar emot ljudet ifrån boxen. Då lämnar du givetvis AC3-nedmixningen av och allt är frid och fröjd! :)
Problemen berör ju endast de som vill mixa ner surroundljudet till stereo eftersom de saknar DD5.1-dekoder (surroundförstarkare - "reciever" eller motsvarande).
kan det vara som så att det är processorerna som på något sätt stör ut ljudet.
Har en 800se clon och en 500hd orginalbox båda med 400mHz processorer och ljudproblem..
Bra, då har du minimerat sökningen till i princip alla HD-boxar, förutom bl.a. 800HD, som dock också har problemet... hmm
Fler vilda gissningar? Jag kan tänka mig att ovirvlat vatten kan ligga bakom, eller att kabeln är inspelad på fel håll.
Jo, men det står ju att "kabelriktningsförsämringen" upphör efter ett par månader i din länk
och visst har väl problem kvarstått längre för dreambox innehavarna i tråden ??
Sedan om jag uppfattat det rätt upplevs inga störningar vid streaming
och då utesluts ju många AMD och Intel, så visst har professorn betydelse.
Det där med vattnet tror då inte jag en sekund på.
MEN däremot kan väl processorer teorin förkastas då åtminstone inte jag sett rapport från någon DUO innehavare,
för visst har väl den 400MIPS också ??
Alla Vu+ boxar har MIPS-processorer och det stämmer att Duo:s flockfrekvens är 400 MHz.
Således problemfritt med en Duo (eller?) som kör med samma processor som DM800 SE där varenda jävel verkar ha problem.
Slutsats: problemet har inget med processorn att göra.
;)
Jag har en LG och Harman Kardon surroundsystem. Testat med att koppla direkt till HK med både optisk och RCA, samt kopplat direkt till TV, fick alltid bruset. Nu har jag sålt min DM600SE och köpt en VU+ istället, allt fungerar klockers, inget brus mer. Själv misstänkte jag något med drivrutinerna men det är ju omöjligt att felsöka om man inte är riktigt kunnig vad gäller hw och sw i db.
Ingen som har någon lösning???
kort fråga, är det någon som kört "VU+ DUO MINI DVB-S2" och kan bekräfta om den klarar AC3 downmix?
Anledningen är att den har wifi inbyggt medans SOLO2 ser ut å kräva en wifi-dongle.
Detta börjar bli riktigt jobbigt, jag har börjat ställa in att den bara spelar högerljudet i båda högtalarna när jag kollar på en HD-kanal...
Tror ju tyvärr inte att någon lösning finns i siktet, själv lobbar jag hemma för inköp av en vu+Duo2 här hemma, men gumman är hård att förhandla med. Vi har 2 st vu+Solo2 och dom funkar klockers med HD+ljud.
Ända raka om man vill ha detta löst är att lägga på Dreambox orginal image och se om problemet kvarstår, gör det det så kan man felanmäla gentemot dreambox inte annars...
Man kan ju alltid köpa sig en sådan här. Lite billigare än ny box iaf. och ev. kan man få ett bättre ljud/högtalare "på köpet" ;)
http://net2world.se/philips-soundbar...1/35/394945753
Bara stänga av nedmixningen så bör den fungera fungera galant då den har DD-dekoder.
Edit: Eller varför inte en sådan här för den lite mer våghalsige:
http://ebay.com/itm/301405402311
http://ebay.com/itm/381074679710
http://ebay.com/itm/381064747284
http://ebay.com/itm/151490583399
Endast ca 250:- ink. frakt. Ska stödja både Dolby Digital/AC3 och DTS nedmixat till stereo med RCA-utgångar eller optisk utgång vidare till TV:n.
Om den verkligen gör det får man nog upptäcka själv :)
Edit 2: Den kanske inte alls kunde mixa ner ljudet när jag läser lite närmare... :(
Har samma problem!
Hade tidigare 2st 500hd kloner med AP8 chip och openpli 3.0. Då fungerade SVT1HD & SVT2HD men ej TV3HD och TV4HD(kasst ljud).
Efter att bytt till 800HDse kloner och image openpli 4.0 så fungerar inte SVT1HD & SVT2HD heller.
Är det någon som har en image där HD kanalerna fungerar som de ska?
Tror inte det finns någon sådan image idag, backar du i denna tråd så kommer du upptäcka att folk har testat en hel del av dom vanligaste imagerna...
Nä på med orginal image från Drembox och sedan felanmäla är nog det enda som kan hjälpa nu !
Testade litegran jag oxå idag, ljud via scart och spdif är helt ok, men via hdmi på alla images jag testat så skorrar det mot min samsung tv. Värst är det när det är lite stämnings musik i bakgrunden, märks inte så mycket på när det bara är tal. Är det alsa som downnmixar ac3 till stereo?, jag försökte förstå mig på config filerna under /usr/share/alsa/ men inga ändringar slår igenom
Jag hade dessa problem med min dm800se triple men när jag testade med min 800hd så har jag nada problem. Har ifs bara testat 4 dygn ännu.
Är någon som DB 800HD SE V2. Fungera ljudet på den eller är det samma problem
Google broken ???
http://www.comhit.net/showthread.php...l=1#post231405
När jag stänger av nedmixningen så stängs ljudet av helt. Någon som vet varför?
Den stängs av här med. Men jag antar det är för att min Samsung-tv inte klarar av att koda av DTS-ljud. Ljudet går i HDMI-kabeln till tvn sen ner till min förstärkare....
Jag har haft samma problem på 7020HD under hela vintern, när nu solen dök upp provade jag att justera parabolen på bara TV4HD till 100% och har inte haft några problem sedan dess.
Den stora testen blir på fredag under Postkodmiljonären då det brukar höras som mest. Även TV3HD har fungerat bra.
Jag har en 7020HD i ett annat rum där signalstyrkan bara är 90-94% och där hörs störningarna ibland under reklamen.
Hmm är flera som påstår att signalstyrkan råder bot på ljudproblemet samtidigt som en del säger att det inte gör någon skillnad. Andra med samma erfarenheter kanske ?
Låter lite konstigt att signal styrkan skulle påverka ljudet, signalen är väl digital så antingen funkar det eller inte men rätta mig gärna om jag har fel.
Ja visst är det skumt detta. Mina problem försvann för gott vid byte till T90 Wok som optimerades noga. Det har jag nämt tidigare i denna tråd, men faktum kvarstår. Ingen av de 3 boxar som är inkopplade har några ljudproblem längre.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hej lonn2se ! Jag har också en T90 tallrik men signalstyrkan är knepig att få till tycker jag. Vad har du för signalvärden på valfri kanal så jag kan jämföra lite själv ?
Det är ju olika beroende på vilken Box o tuner man har. Har 3 boxar med olika snr på alla. Ska kolla lite vilka värden det är i kväll. Music Channel är ju på en svag transponder så den är bra o optimera på.
På Music Channel har jag snr 82% Tv4 HD 99% Tv3 HD 98%
Det skiljer inte så mycket mellan de olika boxarna som jag hade för mig. (ett par % bara)
Har följande på min DM7020HD(vu+solo2 är alla ok ljud på)
Oj då har jag "lite" sämre. Music snr 59% AGC 30% Beer 0%
TV4HD snr 82% AGC 17% Beer 0%
Oj. Vilken satellit har du i mitten på t90?
Nja mitt LNB för Canal Digital sitter längst ut på kanten av dom 4 LNB som jag har, men ändå inte så långt ifrån mitten. Halvflummig beskrivning :) vart sittter ditt LNB på T90 armen ? Kanske skulle man sätta den i mitten?
Ok. Men jag antar att du följt satlex då du satte upp woken? Jag har Thor längst ut av de 8 lnb som sitter där inu. Det är ju viktigt att du sätter ett lnb långt ut på båda sidor när du ställer in skew på t90. Dessa kasar du bara in till rätt position när du ställt in den.
Kollade förra fredagen. TV4HD 92% med snöfall, kraftiga störningar på ljudet. Lördag 100% men tyvärr "skorrande" ljud speciellt under postkodmiljonären.
JAG BLIR TOKIG PÅ DETTA! :mad: Ni som har 7020HD utan problem med ljudet vilken storlek på parabol har ni, märke på diseq?
Det finns ingen alternativ AC3-nedmixare som plugin än den som följder med respektive image? Typ att man låter AC3-nedmixningen vara avstängd och låter ett plugin sköta nedmixningen istället? Eller är det en inbyggd "drivrutin" långt ner i Enigma2 som inte går att ändra/röra typ?
Hej lonn2se ! Är ju uppenbart att jag inte vet hur man ställer in T90 tallriken :) Finns det någon bra tråd här eller på annat ställe ? Jag har bara höftat dit prylarna :)