Lite minnen från min barndom, så såg utbudet ut för Boxer våren 2001 när föräldrarna tecknade avtalet :)
Bifogad fil 3017
Utskriftsvy
Lite minnen från min barndom, så såg utbudet ut för Boxer våren 2001 när föräldrarna tecknade avtalet :)
Bifogad fil 3017
Tack!
Intressant att allt var i olika paket.
Nu vet jag att tv3 aldrig sände okodat då, var nånstans jag läste att trean skulle ha varit en fri kanal i början.
Tv3 paketet väldigt dyrt och kanal 5 billigt ;)
Jag kommer ihåg när det var nyheter att tv3 paketet förvinner helt.
Sen kom tv3 och Z-tv tillbaka som fria kanaler.
Kommer ej ihåg när tv6 kom men den var nog innan det där.
Var ett jäkla liv när cd sålde i sitt sattelitpaket att man fick in även tv3.
Dom hade ju en combobox sattelit och marksänt.
Tv3 kodades.
Kort därefter började tv3 ingå i cd utbud och kanal 5 i viasats utbud. Tänk att idag är dessa rivaler ett enda samma bolag :cool:
TV6 kom inte förens maj 2006 som frikanal när den lanserades.
På denna blankett så finns inte Discovery Channel, Animal Planet, Nickelodeon samt Eurosport, antar att dessa kom senare under 2001 för minns att dessa fanns kort efter vi skaffade Boxer.
Och en liten lyssning med Wallbanger och man kunde få ut mycket intressanta saker från deras Viaccesskort. Tillräckligt för att masterkeys skulle rassla in och kanaler öppnas upp på varje paket som använde sig av Viaccess. Det var tider det.
Jo det var tider det.
Jag använde ju boxer med piratkort just av den anledningen att Canal+, kanal5, Discovery fanns där i Viaccess.
Sattelit tv var ju länge kört.
Sedan kom ju mycket senare hack till Conax och det var ju ännu roligare faktist den roligaste tiden.
Jodå så var det!
Nu så saknade jag mest kanaler som fanns i CD utbud.
På kabeltv hade man ju redan tv3, z-tv.
Men visst jag hade ju även viasat kanalerna via sattelit.
Men det riktiga genombrottet kom när cd hackades.
Mest för att de fanns där kanaler som höll mer kvalitet (eller så hade man tittat så mätt på viasats utbud redan). Tänker på bla kiosk kanalerna och sen var det kul kunna se mer nordiska kanaler än vad som fanns hos Viasat.
Fick fram lite gammal info från Sendas hemsida:
2001-08-15
MTG väljer själva att lämna det digitala marknätet. Från och med den 15 augusti, kl 00.00 sänder inte MTG längre TV3, TV8, TV1000, Viasat Sport och ZTV.
2001-08-17
Snart fler attraktiva kanaler i det digitala marknätet. I Digital-TV-kommitténs lista prioriteras TV-kanaler som Eurosport, Nickelodeon, MTV, Discovery, CineCinemas och Animal Planet.
Sökte lite själv nu också.
The Voice ska ha sänds även i Finland. Men aldrig sett den kanalen i Norra Finland. Norra Finland har dock en magrare utbud på marknätet än södra.
Men jag minns när jag jobbade på Hotell i Finland och då hade vi Voice på i bakgrunden. Den svenska versionen av kanalen.
Nästan glömt bort kanalen då den sällan var igång hemma.
Kan Cinecinemas vara en av mängden kanaler som aldrig började ens sända på marknätet?
Kommer ni ihåg K-Tv?
Vad jag minns skulle det vara nån "interaktiv" kanal. Var ju stora visioner runt 99/00 vad marknätet skulle bli men aldrig blev.
Fick fram av CineCinemas var ett bolag som hade kanalen "The Studio"
Fick fram lite om The Studio här: https://web.archive.org/web/20021215...s/default.asp?
Sviker inte minnet mig så var Cinecinemas en systerkanal till C+. Den fanns i franskspråkiga länder, men var egentligen inte något vidare bra och det är kanske därför vi inte har den längre. Inte direkt någon succé.
The Voice fanns i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Riktigt bra kanal. Det kändes lite märkligt att de lade ner den med tanke på hur värdelösa konkurrenterna är.
Det stämmer att franska Canal+ ägde Cinecinemas.
The Voice var ju faktiskt en gratiskanal i marknätet kom jag på nu efter ha sett Boxers utbud år 2007 :)
Bifogad fil 3019
såg att cinecinemas även var med på satellite år 2000
(2000-03-23)
Canal Digitals programutbud
Digitalt
SVT1, SVT2, SVT24, CANAL+, CANAL+ GUL, CANAL+ BLÅ,
Kanal 5, DR1, DR2, NRK International, Sky News,
Manchester United TV, Eurosport, Fox Kids, MTV, VH1, M2,
Nickelodeon, CNN International, K-World, TCM, Cartoon Network,
BBC World, BBC Prime, CNBC, The Discovery Channel,
Discovery Travel & Adventure Channel, Discovery Sci Trek Channel,
Discovery Civilisation Channel, ORT, Animal Planet, Travel Channel, [.tv]
Cinecinemas, National Geographic Channel, Hallmark, Adult Channel,
TV Finland, Eurotica och Music Choice Europe (20 digitala musikkanaler).
Vad annorlunda sattelitutbudet såg också ut!
Visst det är 25år sedan, tänka sig vad tiden går!
Intressant att DR finns där och nån Nrk international kunde man abbonera det i Sverige då?
Nu när du nämner så hade jag nog Cine Cinemas genom sattelit.
Jag måste ha haft den franska versionen som sände på 19ö.
Min Skymaster Viaccess box gick sönder och jag fick köpa min Samsung Via CI box som var redan färdighackad på en sattelitaffär.
Dom sade inget förutom att EMU var installerat (kanske sålde dom fel box till mig eller så ville dom inte säga det högt enda var att den skulle klara Conax, Seca och Viaccess kort). Gissa om jag blev förvånad när kanal efter kanal öppnade sig på 19Ö :cool:
En av mina härligaste stunder med sattelit.
Även om de flesta kanalerna var dubbade och saknade originalspår var ju Canal+ bla mer kvalitet än Tv1000.
Det roliga var också att dessa bara fungerade medans Viasat bytte jämt koder.
Jag var nästan helt övertygad att det var nån "hardware hack" men måste nog ha varit nån AU kod då bla franska Canal+ måste väl också ha bytt koder?
Runt 2000 så var ju både viaccess, seca och irdeto fullständigt hackade. Sen blev betacrypt och nagra med hackat. Det var ju första generationen av alla digitala krypteringssystem.
cinecinemas minns jag, den ingick i franska canalsatellites utbud.
annars var det kiosque (franska), taquilla (spanska) och palco (italienska) som var mest intressant, alla bestod av ett tjugotal kanaler med ppv filmer i originalspråk, de ingick i respektive lands c+ utbud. Fanns ju även kiosk från nordiska canaldigital och Ticket från viasat.
tyska premiere hade motsvarade som jag en minns namnet på, i betacrypt.
Det fanns 3in1 och senare 5in1 filer att lägga på kort som klarade alla de systemen. Men det krävde även en patchad mottagare, humax irci5400 och Samsung emViaCi var väl de vanligaste. Fanns även Nokia dbox.
den sistnämnda var den dream multimedia utgick från när de skapade första dreamboxen. (Enigma i tidig version fanns till Nokia dboxen). Humaxen fick man köra tuxOnHumax på. ”Sammyn” (som den kallades i vissa forum) vet jag inte för jag hade ingen sån.
obs att videoguard aldrig var hackat, och det fanns koder till conax under åtminstone 3 kortare perioder mellan 2001 och 2004 men det var aldrig fullständigt hackat som de 5 andra systemen.
Sen efter ca 2004 eller 2005 så byttes det till ver2 av nästan alla systemen (tex seca2 och viaccess2), vissa bolag bytte system helt, tex viasat bytte från viaccess till videoguard, och comhem från viaccess till conax.
jag flyttade hemifrån vid ungefär den tiden så jag slapp uppleva att alla kanalerna försvann.
efter det har det aldrig funnits piratkort eller publika koder på det sättet. Istället gick piratfolket över till CS. (Det gick faktiskt att köra CS på de sista tuxonhumax versionerna men då hade redan enigma och dreambox slagit igenom, och sen kom det klonboxar och enigmakompatibla boxar från andra tillverkare än dream med, tex vu+ och sen vet ni hur det slutade med CS servrar och betalskit och nu ful iptv mm.
Förr var det mer hobbynivå på det hela och det var kul att pilla och lära sig saker och den mesta informationen fanns i publika forum mm. Det var hobby, inte pengar
Jo visst förlorade bolagen en massa pengar.
men skillnaden var att det var Kalle o Pelle som laddade ner program gratis från nätet och brände några kort som de sen sålde för småpengar
(men det fanns såklart många kalle o Pelle). Ännu mer hobbynivå var det på 90 talet med d2mac.
med CS och senare ful ip tv har det istället blivit internationella kriminella ligor som tjänar grova pengar på detta.
jag har faktiskt ståndpunkten att ful iptv måste bekämpas nu. (Har själv aldrig använt en sådan tjänst).
Håller med fullständigt!
Väntar på den dagen ISP börjar med sina blockeringar!
Tycker också att det är konstigt att det tidigare hette "kortnasare" men idag accepteras fullt ut att man köper olagliga tjänster.
Jodå jag har köpt piratkort
Jag har gjort själv
Jag har även sålt kan jag erkänna, ironiskt nog tog jag betalt av nasaren. För jag lärde mig själv fixa ändringarna som skedde.
Fick även låna massa orginalkort så man fick AU och de som hade korten fick ju såklart några guldkort.
Dom flesta fick dock sina kort till självkostnadspris av mig dvs tog bara betalt av materialen.
Här sitter jag nu som en miljonär och gör knark affärer.
Ps. Det sistnämnda var nu ironi som ni säkert förstod.
Visst förekommer det ju grov brottslighet men det är som med allt annat man hittar på att alla nasare håller på med knark och annan grov brottslighet.
Jag tycker dock det är trist och fel att många nasare läs ip tv leverantörer begränsar sina sändningar likadant som de ursprungliga leverantörerna.
Tror jag har den där insider någonstans inspelat. Inte helt hundra men var ju inte direkt opartiskt då den sände på tv3 som ägdes av Viasat och som i sin tur var drabbad av just piraterna som man nu ville svartmåla.
Kungen i Billeberga, var snabb att lägga ut nya koder. Som man matade in med fjärrkontrollen och vips så fungerade kanalerna igen :cool:
ett litet mysigt minne av hemsidan
Peter Jonasson, the king of Billeberga
Såg en Boxermodul i en av mina bra-att-ha-lådor. Är det bara att lägga den i elektronik återvinningen, eller kan den användas till någonting nuförtiden?
Så lär det vara.
Hur var det nu Boxer körde "ren" Viaccess2?
Comhem (Tele2 kabeltv) körde (kör?) nån Conax men ändå Viaccess?
Jag själv har dragit nytta av en gammal finsk modul. En bekant hade fått den av kabelbolaget som han inte längre har. Den är Conax.
Har nytta av den till Allente.
Dock öppnar den inte pairade kanaler.
Men allt annat rullar på!
Ps. Gick lite för skojs skull o kollade tradera.
En massa moduler tillsalu.
Vissa verkar tro de kan också få ganska mycket.
Lite som finska loppis där man säljer digitalboxar DVB-T = helt värdelösa att ta emot tv i Finland.
Men vissa kanske tänker och är säkert också möjligt använda vissa saker utomlands. T ex Boxers boxar går säkert snvönda i Finland alltså de nyare varianterna.
Jag har också en del gamla "värdelösa" saker.
Skulle vara kul göra ett museum :cool:
Boxer körde ren viaccess ja. Vet dock ej vilken version, tror det var högre än 2.
comhem körde viaccess fram till typ 2004 eller 2005 nångång, därefter bytte dom till Conax.
men dom hade nån specialare iaf i början, satte man nya conaxkortet i en viaccessmottagare så funkade det, det funkade i en conaxmottagare med. Vet ej hur det gick till. Men det funkade ej med en smart Wii kortdelare att dela kortet till en viaccessmottagare och en conaxmottagare. Verkade precis som kortet kunde initieras i antingen Conax eller viaccess läge. Vet ej hur länge det var så heller om det bara var under en övergångsperiod kanske. Bodde i lgh några år under den tiden men pillade inte så mkt med tv under de åren.
Intressant!
Har dock en känsla att Conax, Viaccess, Nagra och Mediaguard låg väldigt nära varandra.
Tänker bara på min gamla Samsung Via CI som från början klarade bara av Viaccess men med lite modifiering 3 system till.
Dock skumt att dagens Oscam stortsett bara klarar av Conax.
Inget softcam verkar klara av Viaccess.
Skulle vara lite kul om man fortfarande kan ta del av den engelska versionen av Eurosport? Den sänder ju kodat i Viaccess på Hotbird. Bytte aldrig ens koder vad jag minns.
Det som är också intressant alla dessa namnbyten och sammanslagningar.
Som tex finns Viasat kvar i Ukraina
Men använder nåt som heter Verimatrix
Estland och Latvien heter det Home 3 (gamla Viasat)
Men använder Videoguard
Medans Allente
Conax, Videoguard och Nagravision.
Det att man kan simulcrypta tänker jag också kanske hänger ihop att kodningarna har något gemensamt med varandra?
Nu kanske jag har fel, men var bara en tanke.
Hej
nä simulcrypt är en grundläggande grej i dvb.
Själva mpeg strömmen i dvb är alltid kodad med dvb-csa (common scrambling algoritm, en 64 bit nyckel som vanligen byts var 10e sekund).
men det finns inget sätt att tala om för mottagarna vad nyckeln för nästa 10s period är utan det är här ”kodningssystemen” tex viaccess eller conax kommer in.
en extra stream bredvid mpeg strömmen (ecm-pid) strömmar nycklar/ord, (ecm och emm) som tolkas av tex conax-avkodaren i mottagaren. Ett ecm skickas vanligen vidare till kortet som gör en beräkning och skickar tillbaka en CW. Detta är den 64bit nyckeln som sen används för att koda av dvb-csa.
vid simulcrypt sänds flera ecm-pids parallellt brevid varandra, oftast för olika system men det kan också vara att man simulcryptar för flera providers som använder samma system (eller som i viasats fall när de hade flera parallella kortserier med olika version av videoguard).
det räcker att man kan tolka ett av systemen eftersom alla levererar samma CW.
det var rätt kort och förenklar förklaring men googla, finns mkt publik info om hur dvb funkar nu.
Oscam fungerar med viaccess men problemet är nyare versioner av flertalet kodnings system har implementerat nån overcrypt eller parning som gör att det blir ett felaktigt cw som levereras av kortet (det behövs nån ytterligare beräkning för att det ska bli rätt cw, denna görs av avkodaren i mottagaren och är olika för alla mottagare (olika pairing id) och detta måste kortet ta hänsyn till så att den ger ett felaktigt cw som blir rätt när det efterbearbetas med mottagaren med pairing id xyz.
Insåg att jag svarade lite slarvigt. Dvb är antingen okodat (fta) eller kodad i dvb-csa.
kodningssystemen typ viaccess videoguard conax mfl är egentligen ”key-exchange” system.
dock finns det nyare versioner av dvb-csa men alla använder idag version1 fortfarande, tror knappt det finns mottagare på marknaden för ver 2 och 3 ens.
Finns hack mot dvb-csa men inget som funkar i praktiken.
https://ris.utwente.nl/ws/portalfile...ng_DVB_CSA.pdf
Dock undrar jag varför ingen försökt sig på cam-sharing (motsvarade cardsharing) fast dela en hel modul.
en CAM returnerar ju dvb-csa nycklar, dessa borde kunna skickas till andra boxar som tittar på samma kanal.
men ok, idag är det väl streaming av hela videon som gäller så detta är väl lite överspelat nu
https://dvb.org/news/an-oral-history...vb-simulcrypt/
fanns även ”simulcrypt” på den analoga tiden tex en kanal kunde sändas kodad i både videocrypt1 och videocrypt 2 samtidigt vilket förekom på Astra.
teoretiskt skulle en Mac kanal kunna simulcryptas i både eurocrypt och eurocypher (som bsb använde) eftersom båda byggde på samma cut’n’rotate, precis som videocrypt1 och 2.
Fast egentligen, om ett system är knäckt och används i simulcrypt, borde det gå att räkna ut det andra eftersom CW ska ju vara detsamma. Om det är parat får man göra om uträkningen för varje box. Inte fullt ut ett hack, eller är jag ute och cyklar. Det är ju svagheten i hela systemet.
om en kanal simulcryptas i 2 system och det ena av dessa är knäckt så har du ju bild, eftersom du har CW till dvb-csa. Men detta hjälper dig ju inte för att kunna knäcka eller "räkna ut" det andra systemet.
I så fall skulle man ju kunna knäcka system när man har ett fungerande orginalkort... orginalkortet genererar ju också (via cam eller softcam) fungernade CW till slut och det är ju samma CW för alla systemen i simulcrypten.
Det hjälper dig inte att du har både ECM och CW, du kan ändå inte "räkna ut" hur systemet fungerar
Aha intressant.
Jag kommer ihåg att det fanns i slutet på den analoga eran just hack.
Jag hade en analog Hauppauge tv kort i datorn.
Kommer dock inte ihåg vad allt hette.
Men fick perfekt bild till Tyska Premiere.
Har för mig jag kunde med ett annat se just Videocryptkanaler.
En tredje och det mest intressanta var ett program som öppnade upp hela kabelnätet. Det programmet minns jag dock var lite lurig, man fick en bra bild men bilden scrollade sidleds var omöjlig få stopp och synka där. Men bild blev det och därmed bild på de flesta svenska kanalerna.
Sedan stängdes ju de analoga ner helt.
Men kabeltv fortsatte med sin analoga ända in på ca 2015. Bild på alla (som sändes i kabelnätet) Videoguard, Conax etc :cool: Tills det blev Comhem. Fast Comhem numera Tele2 blev ju grundutbudet okodat.
Ja vi får se vad som händer linjärtv inom de närmaste åren.
Tv4 lägger ner i marknätet och gör bara reklam om sin streaming.
Inte att man kan se det via sattelit och kabel.
Många hyres/brf klipper kabeltv.
Nu löste jag nån nyhet att Tele2 själv klipper avtal med egna villor.
Sorgligt egentligen fast och andra sidan nu märker alla hur mycket tv kostar i Sverige. Stora pengar lär nog förloras av programbolagen också nu när de plötsligt inte når alla....
Nu läste jag att MTV också lägger ner sina kanaler.
Jag som saknade Mtv90s hos Allente.
Dom har dock 80s i sitt utbud. Blir väl att spela in videor så man har något minne av den kanalen också.
Skriver ingenting på kanaländringar om saken heller. Men det kommer väl som en kalldusch i December.
Vore kul veta hur många abbonenter Allente har kvar.
Just när kanaler försvinner.
Var någon här som skrev att de inte längre gav ens 1 år avtal mer vid förhandling av pris.
Jasså ska MTV (musikkanalen) lägga ner sina sändningar helt? Inte köras streamat heller?
eller är det bara Allente som slutar distribuera den?
men iofs jag vet inte riktigt vad MTV visar nuförtiden inte är det musik iaf. när jag var 14-15 år i början av 90 talet så visade de musikvideos…
perfekt att ha tvn på i bakgrunden när man satte sig och pluggade när man kom hem från skolan.
ja antisky.c för videocrypt. Och det fanns motsvarande för analog nagravision med.
det analoga hålet kallades det… en dator digitaliserade bilden ruta för ruta och testade sig fram var cutpointen på varje linje fanns (genom att korrelera det mot linjen över och under)
På det sättet behövde man inte bry sig om koder eller kort alls längre. Hela systemet var knäckt och det fanns inget programbolaget kunde göra mer än byta system helt. Men det krävdes en extremt bra dator i början när det kom.
det motsvarar att man skulle knäcka dvb-csa som det står i rapporten jag länkade till längre upp, det kommer också att hända förr eller senare men det finns redan säkrare versioner
Vi får se om det nån gång blir 5g broadcast istället för dvb-t/t2 i marknätet, det är väl utvecklingen i andra länder, annars vore det nog bättre att lägga ner marknätet helt och använda dess frekvenser till 5g och senare mobiltekniker.
Att marknätet skulle vara resilent ger jag inte mycket för, jag garanterar att marknätet är nått av det första som kommer sluta fungera eller rentav kommer börja sända ut fejk-nyheter vid en invasion av främmande makt. Satellit-TV är i så fall mycket säkrare för där kan man se tv från grannländer som ej påverkats.