Hmmm, kan man se i en orginalbox vilken satellit den hittar?
Utskriftsvy
Hej !
Var noga med att använda helst samma utrustning som du testar hemma, dvs samma dekoder, samma nätadapter (230V->12V), samma kabel, helst skall du ha provat parabolen, LNB'erna samt Diseq-switchen hemma, innan du ger dig iväg. Så fort du ändrar något, så kan man tro att man gör precis samma som hemma, men när väl är på plats, så räcker det att en parameter är felaktig och man står där i timmar o kämpar, man hittar inget och blir frustrerad. Bara för att det är nytt betyder det inte att det inte kan vara sönder. En originaldekoder kommer inte att hitta flera satelliter.
Ifall du har fri sikt för parabolen och övriga grejer är testade hemma, så kommer du garanterat att hitta satelliten.
kapish, kanske, det beror på, en del boxar visar namnet på satelliten eller leverantören, olika beroende på vilken box du använder.
Hallelujah! Efter många svordomar och funderingar så funkar det! Blev betydligt mycket lättare när beepern var med, även fast det krånglade ett tag ändå...
Tack för alla som hade tålamodet och hjälpen och tipsen jag fick! 90%+ på signalstyrka & kvalité! :D
Men jag tycker ändå det är lite konstigt, med beepern så hittade jag satelliten där jag trodde att jag hade en öppning med fri sikt till satelliten. Men kvalitén var endast 29% på 6an. Bytte man över till en av Via's filmkanaler så var det väl närmare 10% och bilden bara hackade/blev pixlig. Så jag flyttade parabolen 10 meter till en stor öppning mellan träden och det blev som sagt 90% på både Via och CD. Det är verkligen så väldigt känsligt med mottagningen för satelliter alltså?
Hmmm.
En kvist i vägen dödar bilden.
Samma svar fast med några fler ord. Våglängden på signalen är i samma storlek som bladen. Ett träd blir därför ett effektivt filter under tiden bladen sitter på => ingen signal