blodgrape super tack !! det fungerade utmärkt,,, lite meck men det va det värt :D
Utskriftsvy
blodgrape super tack !! det fungerade utmärkt,,, lite meck men det va det värt :D
Finns det inget sätt att bara lägga in en cables.xml och sen göra en automatisk sökning? Får fan inte igång detta.....................
Jo för mig fungerade det iaf.. Med pli.. Med denna cables i mitt inlägg här..
http://www.comhit.net/showthread.php...d=1#post190059
Sen
Tuner configuration - Used service scan type - Provider
välj rätt val från xmlfilen..
Och
under manual scan,
type of scan - complete
Network scan - No
Viktigt med NO på networkscan, annars spelar det ingen roll vad du har för cables fil, iaf inte i min Pli image.. är den på yes så scannar den frekevenserna själv oavsett vad som står i cables, och väljer qam efter "eget tycke".
Tuner configuration - Used service scan type - Provider
välj rätt val från xmlfilen..
Vart hittar jag detta?
Har 500C med OpenPLi och hittar inte dessa alternativ..
under manual scan,
type of scan - complete
hittar inte dedär heller..
Gör så här
in i Meny, setup, Satellite and transponder scan. Sen manual transponder scan
Hittar inget där med "type of scan"
Ingen som kan ge mig lite hjälp? Behöver verkligen få igång detta :/
Dm500 /var/etc
Dm600 /var/etc/tuxbox
sent from my GSX-1100
Hej,
Jag är rätt nya på allt detta, men efter förra kanalomläggningen (härom veckan i GbG) följde jag råden här och sökte upp de nya frekvenserna manuellt. Börja på 290->298 osv...Nu har dock alla kanaler försvunnit och jag har bara grundutbud 1,2,4,6. Det märkliga är att EPG-info fortfarande fungerar på samtliga kanaler. Är det någon som har en aning om vad detta kan bero på och hur man löser det?
Var sitter ditt kort?
sent from my GSX-1100
Jag kör en DM 500 och jag använder inget kort...
Jag hittade alla kanaler på "automatisk sökning". Men några fungerade inte (viasat drama t.ex.)
Fixade till sig efter att jag valde manuell sökning, och bockade för Inv samt ändrade modulation till 256-QAM och network search.
Allt annat lämnade jag som de var (Frequency 298MHz, 6876KSymb/s)
jag får fortfarande inte in vissa språkkanaler
typ Polsk, Ungersk o Turkisk TRT
Turkisk Show får jag men inte TRT
finns det nyare cable.xml den jag har ladda jag slutet på maj
tackar för hjälpen
jag hittar kanalerna Rtk, Rts Pink Plus men fungerar inte att kolla på. Har testat lägga in nya cables filen och testat göra manuell sökning. Någon som vet vad felet kan va? Har en dm500
Hej, har du fått ordning på detta än?
Byt kabel, och/eller lägg till förstärkare.
Man behöver inte förstärkare, men se ifall problemet finns om du kopplar dekodern direkt ifrån vägguttaget (så kort kabel som möjligt) och kolla att du inte har BER på några kanaler. Pröva sedan med längre kabel för att se om det fortfarande har samma BER, dvs runt noll.
Ifall du använder splitter så är det bättre att koppla förstärkare FÖRE splittern, dvs innan du delar på signalen, för att få bättre dynamik o minska bruset. Ifall du har fler än två TV-apparater så bör du använda en 4 utgångars antennförstärkare, den som Kjell o Co eller Clas ohlson har duger bra till ditt ärende (med reglerbar förstärkning). Pröva med kablarna innan du köper förstärkare.
En bra kabel bör ge dig noll BER även på ca 10-15m kabel, har man en dålig kabel så får du BER, även ifall du kopplar en förstärkare.
Problemet är löst. När jag la in cables.xml filen så skenade ber värdet iväg. Upptäckte att alla frekvenser var förskjutet med 1, så gjorde manuell sökning med rätt frekvenstal för alla kanaler och nu fungerar det klockrent.
Vad är åsikterna om problemet med kanaler som fungerar i ~1-20 minuter och sen tvärfryser med skyhög BER efter omläggningen? Jag har det fenomenet på alla kanaler på 418MHz transpondern, ingen annan vad jag kunnat hitta. Kör med en ny cables.xml och alla andra kanaler fungerar bra.
edit: kan tillägga att jag får precis samma fenomen på 500C och 600C.