Jag tankade hem en ny fil från deras hemsida, samma visa med denna installation :-(
Gick ungefär 30 minuter innan den kraschade
Jag tankade hem en ny fil från deras hemsida, samma visa med denna installation :-(
Gick ungefär 30 minuter innan den kraschade
Update:
Det här felmeddelandet i loggarna
verkar vara "normalt" och inget att bry sig om. Jag får det själv på en nyinstallerad Raspberry Pi men det har inte orsakat några problem på min nu rullande server som hittills gått 24 dagar klockrent. Jag misstänker att det är en mindre bugg i Raspbian. Felmeddelandet har med IPv6 adresser att göra och det kanske försvinner om man aktiverar IPv6. Det har dock den vanlige användaren inget behov av så jag går inte in på det.Kod:Mar 17 15:55:54 raspberrypi ntpd[2312]: restrict: error in address '::' on line
38. Ignoring...
Mar 17 15:55:54 raspberrypi ntpd[2312]: restrict: error in address '::1' on line
42. Ignoring...
Okej... Ja jag famlar i blindo just nu. Ska ta nya tag fram mot helgen när jag får lite ledigt. Jag hade raspen kopplad med hdmi mot tv:n så jag följde loggen både där och på min laptop. När det här börjar så har redan laptopen tappat kontakten med pi:n.
Okej... Ja jag famlar i blindo just nu. Ska ta nya tag fram mot helgen när jag får lite ledigt. Jag hade raspen kopplad med hdmi mot tv:n så jag följde loggen både där och på min laptop. När det här börjar så har redan laptopen tappat kontakten med pi:n.
Uppdatering 2015-01-14:
Jag tillhandahåller inte längre någon sådan färdig image som nämns i den ursprungliga texten här nedanför. Efterfrågan var så liten och jag har fått en del praktiska svårigheter i form av att jag inte längre har något www-utrymme att lägga upp den på. Dessutom är den image jag gjorde i ordning i februari förra året numera föråldrad och stöder t.ex. inte den nya B+ modellen av Raspberry Pi. Så sammantaget dessa saker har jag beslutat att inte längre tillhandahålla någon färdig image.
---------
ursprunglig text:
Jag har funderat på hur jag skulle kunna hjälpa dem som har stora problem trots alla råd och anvisningar i forumet...?
Jag har beslutat mig för att tillhandahålla en färdig installation i form av en image-fil som bara är att föra över till ett minneskort så har man en färdig kopia på exakt samma system som jag kör på min egen Raspberry Pi. Det är en grundinstallation utan några personliga data. Så man får fortfarande själv snickra ihop sina config-filer för oscam och csp. Men själva grundinstallationen är gjord och bevisligen fungerande.
Jag försökte ladda upp denna image till Filarkivet här på forumet men uppladdningen avbröts p.g.a. att filen var "för stor att hantera". Men de av er som har problem och vill pröva med min image kan skicka ett PM till mig så ska jag skicka en länk där den kan laddas ner.
Det finns ett stort antal saker som kan gå fel när man får mystiska problem, t.ex.:
1. När man laddar ner Raspbian kan filen bli skadad.
2. När man flashar filen till minneskortet kan det gå fel.
3. Man kan ha hårdvaruproblem t.ex. dåligt minneskort eller dålig power supply.
4. Man kan råka göra någon oavsiktlig felkonfiguration.
m.m. m.m.
Det finns ett stort antal saker som kan gå fel, även om de flesta lyckas ganska bra när de följer guiden. :)
Nåväl, för att försöka hjälpa till i de fall där det har kört fast alldeles så kan man nu få tillgång till en färdig image som är bevisat fungerande om man PM:ar mig.
Skulle inte heller det hjälpa är jag beredd att kolla ditt minneskort och hjälpa till med att flasha ditt minneskort och testa det i min Raspberry Pi om du är beredd att betala brevporto för att skicka ditt minneskort t.o.r. till mig.
Med dessa två verktyg tycker jag vi borde kunna hitta alla fel förutom rena hårdvarufel på din Raspberry Pi eller ditt power supply.
Har du kört fast och vill försöka lösa problemet med någon av dessa metoder så kan du som sagt skicka ett PM till mig.
Bra på ett sätt att göra detta har själv funderat på det. Men... Jag trot detta bara i största utsträckning gör så att fler får ihop ett cardsharing åt sig och polarna. Vilket i sin tur späder på att möjligheten för cs för hobby bruk motverkas snabbare av tvbolagen samt att denna site får en lite tidigare bäst före datum. De som vill fixa och greja lite löser dessa problem ändå. De andra kanske inte ska hålla på med sådant här.
Just my two cents.
Körde just den här guiden på Ubuntu Server 12.04.4 LTS.
Det mesta funkade bra. Det jag fick ändra / lägga till var:
Ytterliggare nödvändiga paket:
make
build-essential
Tack för tipset! :)
Det mesta funkar nog på Ubuntu men det brukar bli problem med insserv kommandot som saknas i senare versioner av Ubuntu.
Jag har tipsat om en annan lösning för Ubuntu i detta inlägget:
http://www.comhit.net/showthread.php...l=1#post223892
Edit:
Såg att du redan hittat dit... ;)
Jag håller med Bogdan, vill man verkligen sätta upp en CS-server åt sig själv, så sitter man och knåpar tills man har fått ordning på det.
Att göra det för enkelt, är att bjuda in problem... Och att som Bogdan sa, så kommer tv-bolagen lägga mer energi på att åtgärda "problemet" om det blir lavin-ökad CS användning, för att det plötsligt blev enkelt ... typ plug-n-play.. :(
Plus att felsöka och lära sig är ju det roliga. ;)
:p Förstår dock Atomized, han får svara på en hel del frågor. Från mig inkluderat när jag satte upp min egen Raspberry Pi, oscam server.
Sidnot:
Nästa projekt för mig är att sätta upp en IP-telefoni-växel på en raspberry.
Mycket strul kommer det att vara, men kul kommer det vara också.
Så ta inte ifrån strulet från de som är intresserade av att starta en CS-server åt sig själv! :) Man behöver det!
Postar här en liten bekräftelse på att Raspberry Pi med oscam och CSP kan rulla en längre tid utan problem.
Det har i olika inlägg här talats om olika tidsgränser. Vissa får bara sin Pi att gå i några timmar, två dagar, en vecka, 30 dagar m.m. utan att den hänger sig.
Det har varit svårt att reda ut varför vissa har dessa problem. Jag gissar att det är något i deras miljö eller konfiguration som spökar, men det kan vara mycket svårt att reda ut.
I alla fall vill jag visa att det finns inget som hindrar en Raspberry Pi att bara gå och gå om allt är riktigt uppsatt.
Min egen Raspberry Pi som jag använder som cardserver har nu rullat nästan sex veckor. Själva Linux har rullat längre, i 78 dagar. Men det är knappt 42 dagar sedan jag uppgraderade oscam och drog igång CSP på den. Så oscam och CSP har rullat nästan sex veckor utan minsta problem hittills och det är fortfarande gott om ledigt minne i burken. :)
Jag har nu bytt ut kortläsarna (omnikey) mot ad-tekniks. Nu får vi se om den fortsätter och hänger sig. Jag trodde att jag hittade felet ett tag då den fungerade ett litet längre tid än vanligt då jag bytte min router men då jag började känna mig övertygad att jag hade hittat felet så hängde den sig :( . Så jag återkommer med information framöver.
OK. Svårt att säga något med så lite information.
Rent generellt skulle jag tro att det är större chans att Raspen går bra med Omnikey-läsare än med AD-Tekniks. Det säger jag bara för att AD-Teknik-läsarna är kända för att dra mycket ström och Raspens USB-portar har ganska klen strömmatning.
Men det kan naturligtvis finnas en hel hög andra orsaker till att saker och ting inte fungerar. Återkom gärna om du får fram något. :)
Installerade på ett nytt sdcard 4gb enligt atomized guide, utan cardserverproxy, har en orange AD-Tekniks läsare. Gjorde en omstart efter installation, sen har den gått i 52 dagar :)
Bifogad fil 2073
Vill först tacka atomized för en bra guide som jag givetvis följt ordentligt ;)
Fick hem två Omnikey Cardman 3021 och den ena var märkt med 2006 och den andra 2013.
Med 'lsusb' får jag
Bus 001 Device 004: ID 076b:3022 OmniKey AG (2013)
Bus 001 Device 005: ID 076b:3021 OmniKey AG CardMan 3121 (2006)
* Givetvis står inte några årtal inom parentes... Ville bara tala om vilken läsare som är inkopplad
Och när jag kör 'pcsc_scan' syns inte läsaren från 2013 så jag antar att det fattas något någonstans... Den från 2006 dyker så klart upp.
Jag har inte provat att uppdatera några drivrutiner.
Trycker jag in min gamla läsare från AD-teknik istället för den med 2013 så funkar båda läsarna som de ska så det är inte fel på mina conf-filer.
Kan det vara så jäkligt att de nya Omnikey 3021 ännu inte kan hittas av 'pcsc_scan' och OSCam?
Är det någon annan som stött på ett liknande problem? Och kanske i så fall har en lösning?
Det låter som att det skulle kunna vara fallet i.o.m. att de har ändrat 076b:3021 till 076b:3022. Det är de här strängarna alla drivrutiner använder för att känna igen olika utrustningar. Troligen är inte pcscd uppdaterad med 076b:3022 ännu.
Vet ej om det går att gå runt detta på något vis. Jag återkommer om jag hittar en lösning.
Ja nu har min pi rullat på i 16 dagar sen jag bytte ut mina omnikey mot ad-tekniks läsare. Så länge har de inte gått i ett sträck tidigare så nu hoppas jag att den får fungera. Nått problem med omnikey läsarna verkar det vara då jag har följt atomized guide till punkt och pricka + använder extern usb hub för att driva läsarna. Jag återkommer med mer info om nån vecka till eller om den hänger sig med ad-tekniks läsarna. Jag såg att svarstiderna ökade lite grann med Ad-tekniks läsare men annars inga problem med dessa.
Tack för rapport!
Det verkar ju som att byte av läsare gjorde skillnad för dig. Jag har lite svårt att förstå varför men tydligen fungerade Omnikey sämre i ditt fall. Själv kör jag med Gemalto PC/SC läsare (utan hub), den är snarlik Omnikey och jag har upptider på över 60 dagar nu.
Men alla såna här rapporter från er användare är bra för om flera rapporterar samma sak så kan man kanske börja se ett mönster i problemen. :)
Min Raspberry Pi bara rullar på. :)
Linux har nu varit uppe i 104 dagar och oscam och CSP har rullat i 67 dagar, än syns inga tecken på att det skulle vara några problem att köra en Raspberry Pi stabilt under lång tid.
Bifogad fil 2068
Utmärkt guide. 172 dagar utan problem..
Bifogad fil 2069
Tack för guiden, håller på att sätta upp en egen server.
Dock så rekommenderas det att man genererar nya SSH nycklar enligt följande:
Kod:Delete old ssh host keys: rm /etc/ssh/ssh_host_*
Reconfigure OpenSSH Server: dpkg-reconfigure openssh-server
Strålande guide Atomized.
Kan slå ett slag för tightvncserver om man vill mickla i ett grafiskt skal.
Jätte enkelt att installera.
apt-get install tightvncserver sudo framför om du inte är inloggad som root
Starta i PI´n för att skapa lösenord
tightvncserver
Hämta program till din pc
http://www.tightvnc.com/download.php
Starta programmet i PC´n och ange IP adressen följ av :1 alt :2 eller vilket session du vill använda.
Ange lösenordet och voila. Istället för att ansluta TV så har du X i ett fönster.
Fantastiskt liten pryl den där Raspberry PI. Hur har man klarat sig så länge utan den...
Tycker man upplösning osv är lite krassligt så lägger man till lite trams när man startar server.. Alltså i Raspberryn.
vncserver :1 -geometry 1024x768 -depth 16 -pixelformat rgb565
(Yepp det går att starta med både tightvncserver och vncserver)
Jag tänkte bara komma med en uppdatering som jag lovade. Nu har den stampat och gått "UpTime: 39d 05:17:43" utan problem så hos mig var det absolut omnikey läsarna som ställde till det.
Har problem med att konfigurera mot viasat. Får connetion med dreamboxen dock får inte servern kontakt med viasat kortet.
Bus 001 Device 004: ID 076b:3022 OmniKey AG
Jag är ledsen men pcscd i Linux stöder ännu inte Omnikeys nyaste läsare med ID 076b:3022... :(
Jag har idag gjort ett tillägg i guiden om detta. Efter en viss tid (okänt hur lång) kommer pcscd säkert att uppdateras så att de nya läsarna också funkar fint. Men just nu är det problem med Omnikey-läsarna tyvärr.
Självklart så fick jag hem mina kortläsare för någon dag sedan :) Nåja, finns det några andra kortläsare som funkar bra? Jag har idag för serieport, men misstänker att det är säkrare att köpa nya med USB än att fixa adapterkabel till de jag har?
Tack för guiden.
Du får en snabbare överföring av data till/från läsaren som är USB-ansluten än via en seriell port..
Ja, det är helt klart bättre att använda USB-anslutna läsare än att använda USB-serie adaptrar som brukar krångla...
AD-Tekniks kortläsare funkar bra.
Kolla etiketten på baksidan av dina Omnikey, står det 2006 där så är det den gamla typen som funkar.
Jag har också lurat på en möjlig lösning för de nya kortläsarna från Omnikey men jag kan inte prova den då jag inte har någon sådan själv. Har du lite Linux-vana och vill försöka testa den lösningen så hör av dig.
Eventuell lösning för problemen med Omnikeys nya läsare.
Om någon har en ny Omnikey-läsare med ID 076b:3022 (som inte fungerar med pcscd i nuläget) och du samtidigt har lite datorvana/Linuxvana så kan du testa nedanstående förslag till lösning:
Jag tror att problemet beror på att strängen "3022" inte finns med i en fil som heter /etc/libccid_Info.plist.
Prova att köra nedanstående kommando på din Raspberry Pi:
grep 3021 /etc/libccid_Info.plist
Jag får då en output som ser ut så här:
D.v.s det finns tre förekomster av strängen "3021" i filen.Kod:root@lucid:~# grep 3021 /etc/libccid_Info.plist
<string>0x3021</string>
<string>0x3021</string>
<string>OMNIKEY AG CardMan 3021</string>
Mitt förslag till lösning är att med hjälp av en editor, t.ex. 'vi', editera den första förekomsten så att den blir:
<string>0x3022</string>
istället.
Var noggrann när detta görs! Endast den sista 1:an får ändras till en 2:a. Inga skräptecken eller annat får komma med i filen. Det räcker att editera den första förekomsten av 0x3021 i filen.
Gör en backup av originalfilen först så att du kan lägga tillbaka den ifall det blir problem!
Efter en lyckad editering av filen så prova att starta om Raspberry Pi och se om kortläsaren hittas.
Om någon gör detta testet och meddelar resultatet här så kan jag lägga till detta i guiden ifall det funkar.
OBS! Gör bara detta om du känner dig bekväm med att ändra i filer i Linux!
Kan man köra det där med nano <filnamn>, lika som man gör i guiden när man skapar configfilerna?
Det borde gå lika bra att använda nano. Ta en backup på filen först t.ex. med kommandot:
cp -p /etc/libccid_Info.plist /etc/libccid_Info.plist.orig
så kan man alltid lägga tillbaka originalfilen om det behövs.
Var försiktig och tänk på att det är bara ett enda tecken som behöver ändras. Du kan använda sökfunktionen i nano (Ctrl+W) för att söka efter "3021" och ändra det till 3022. Räcker som sagt att göra det på det första stället som dyker upp.
Då har jag testat enligt dina instruktioner, jag har bild :)
Jag har logg från innan och efter ändring om det är intressant?
Innan ändring så fanns bla den här raden:
2014/05/20 17:44:16 A14B10 r Reader1 [pcsc] Cannot open device: 0
och efter ändring:
2014/05/20 17:59:43 0 s Reader1 [pcsc] creating thread for device 0
2014/05/20 17:59:43 0 s loadbalancer: can't read from file /tmp/.oscam/stat
2014/05/20 17:59:43 0 s waiting for local card init
2014/05/20 17:59:43 A287D8 h webif: decompressed 135380 bytes back into 335232 bytes
2014/05/20 17:59:43 A287D8 h HTTP Server running. ip=0.0.0.0 port=8080
2014/05/20 17:59:43 A26B10 r Reader1 [pcsc] Reader initialized (device=0, detect=cd, mhz=357, cardmhz=357)
2014/05/20 17:59:45 0 s init for all local cards done
För övrigt så har jag gjort exakt enligt din guide med 1st läsare, ska plugga i nästa senare ikväll.
OK! Det låter ju bra! :)
Jag var lite osäker på om det var något mer som behövde ändras i hanteringen av kortläsaren. Men det verkar ju funka som det ska.
Kul att du kunde prova när jag inte själv hade möjlighet! Jag och säkert fler här tackar dig för hjälpen!
Jag ska se om jag kan göra ett script som gör ändringen i libccid_Info.plist filen så blir det enklare och säkrare att få igång de nya kortläsarna. :)
Om din libccid_Info.plist fil ser ut som min så finns det av någon anledning dubbla entries för 3021. Du kan kolla med:
grep 0x3021 /etc/libccid_Info.plist
Som du ser av min utskrift så finns det alltså två rader med "0x3021":
Det som jag gör med den föreslagna modden är att ändra ett av dem till "0x3022" i stället för det behöver inte vara dubbla entryn för samma sak. På så vis kommer det att finnas både "0x3021" och "0x3022" i filen och då hoppas jag att både gamla och nya Omnikey ska fungera lika bra! :)Kod:root@lucid:~# grep 0x3021 /etc/libccid_Info.plist
<string>0x3021</string>
<string>0x3021</string>