Kan bara bekräfta att det fungerar bra med vti och canal digitals ci+ modul parallelt med oscam på viasat kanalerna.
Utskriftsvy
Kan bara bekräfta att det fungerar bra med vti och canal digitals ci+ modul parallelt med oscam på viasat kanalerna.
Det som är mest intressant måste ju ändå vara möjligheten att "spela in" saker till .TS filer okrypterat, samt att i viss mån kunna streama ut saker. Det är ju först och främst kortdelning dom vill få bort och då dessa "typer" som håller på och säljer på nätet å tjänar pengar på det. Frågan är om CI+ kommer åt problemet, det kan ju vara så att när systemen blir tillräckligt krångliga för gemene man så nöjer dom sig med det.
Förlåt min okunskap men jag har inte riktigt försått detta med ci+ så jag undrar följande:
Behöver jag köpa en conaxmodul med ci+ till mitt originalkort från canal digital för att få de pairade (C More Hockey HD och C More Fotboll HD) kanalerna att fungera i min vu+solo2 under förutsättning att jag kör VTI 8.2.2?
men jag måste köpa conaxmodulen och inte bara stoppa kortet i befintlig slot i boxen?
Ja CA-modulen från CD är det som gäller
Hur ser det ut med Cmores utbud för comhem? Vad är egentligen pairat med boxen där och hur ser det ut med uppgraderingar av boxar för ev nedstängning av alla SD-kanaler?
Dom flesta HD kanaler bortsett från SVT och några till är pairade.
Ok. Men kommer sd-kanalerna att försvinna snart?
Sent from my iPad using Tapatalk
Tar väl ett tag innan alla är borta men dom stängs ju ner en efter en och andra nöjer sig med gå över till MPEG4 till att börja med.
Discovery kanalerna är ett exempel på såna och som släcks ner i Mars 2016.
http://www.telenorsat.com/satellites...st-info-board/
Även om det där gäller satellit så är det nåt som påverkar även kabelnäten.
Händer ju lite redan i November hos Comhem om man kollar här
https://www.comhem.se/kundservice/su...ndringar-56226
Yes. Men hur ser det ut för comhem? Vet du det? Kommer live 1-4 sd stängas ner snart? Hur många sitter på sd-boxar i comhems nät?
Sent from my iPad using Tapatalk
Kan nog bara cmore svara på.
Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Känns surt när man skaffade sig Canal Digital kort för att ha Allsvenskan och Elitserien för att ha på landet. På grund av träd i vägen har jag nästan alltid problem med HD kanalerna. Då det blåser det minsta, 80% av tiden, så strular HD kanalerna. SD kanalerna fungerar utmärkt. Nu har de tagit bort Hockey SD och jag missade exempelvis Frölundamatchen senast. Jag försökte att strömma fråm min Tivo hemma men på landet har jag max 4-5 mbit/sek och det går ofta upp och ner så det går ju inte att se hyfsat heller. Jag kommer absolut inte i det här läget att förlänga mitt CD abonnemang. Jag känner nåra till på landet runt oss som har samma problem och de kommer nog följa mitt exempel.
CMore Play ingår ju i CMore abbonemangen och man kan streama från en telefon/surfplatta/dator till t.ex. Chromecast eller koppla direkt till TVn. Nu kanske det funkar dåligt det med förstås men den anpassar sig kanske bättre efter uppkopplingen.
Jodå jag har play men jag vill bara sitta vid min tv med fjärrisen och inte böka med massa extra grunkor. Dessutom uppkopplingen på landet är så risig att jag oftast ser oskarpa konturer och då är det lika bra att skita i det för man blir bara förbannad.
Mest arg är jag över varför de tar bort något som funkar. Som tur är just nu är att inte samtliga Frölundas matcher kommer att visas på Hockey HD.
Jag fattar att teknik går framåt, men alla bor inte i storstäder med värsting bredband.
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Tycker inte man ska ha kvar SD kanaler bara för att en del har problem med mottagning på dom då anser jag att de ska satsas mer på bredband där det funkar dåligt idag istället.
Tror det är tidsfråga innan dom övriga av CMores går över till enbart HD med.
En märklig intsällning du har. Varför inte bara ta bort alla satelliter och köra IP. De kommer knappast att satsa på bredband där jag har mitt sommarhus, om jag inte är villig att punga ut med 2000 spänn metern och det är cirka 3 kilometer till min station som Telia precis satte upp för ett år sedan.
Kan du inte gå ihop med någon granne och fixa en bättre och stabilare paraboluppställning?
Min närmaste granne bor två kilometer bort. Jag har haft en installatör vid två tillfällen här vilket har kostat mig 3000 spänn. Hans kommentarer var att dessa bolag negligerar att Sverige är ett land med mycket skog och många har problem de jag har.
Jag har en känsla av att han vet vad han snackar om då han har installerat paraboler och annat i över 15 år.
Här i stan har jag min Tivo nu och det fungerar alldeles utmärkt, men sedan vi skaffade sommarhuset för ett par år sedan förstår jag nu problemen man har på landsbygden och varför den töms på folk.
Varför överhuvudtaget försämra och ta bort saker som fungerar bara för att hela tiden skyndsamt jaga ny teknik.
Sent from my ZopoC2 using Tapatalk
Menar bara man kan inte behålla gammal sändningsteknik hur länge som helst.
Det tar ganska mycket plats att sända dubbelt.
Bättre satsa på få alla kanaler i HD och hela veckorna och inte delade platser och stänga ner SD.
Och med bredband så tänkte jag mest på förbättra täckningen för mobilt bredband.
MPEG4 är inte ny teknik utan det är H265/HEVC som gäller om man ska hoppa på ny teknik.
Många kanaler håller på gå över till MPEG4 och/eller HD just nu så det är inte bara CMore.
I övrigt håller jag med om att landsbygden har en hel del problem men största problemen där är ju kommunikationer, affärer, skolor osv läggs ner så det blir svårt att bo kvar där.
Har man mycket träd i vägen så är kanske Boxer en bättre lösning.
Jag har provat Boxer men så vitt jag förstår så har de fortfarande inte Premiere League, vilket är är ju synd. Och, ja, tyvärr håller landsbygden på att "försvanna".
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Ja, avsaknad av fri sikt är ett problem vid parabolmottagning. Hur du/ni menar att bolagen ska lösa detta åt er vet jag inte. Hitta en högre plats.
Håller med att det är trist, men pga politiska beslut. Parabolmottagning tror jag inte direkt spelar in.
Denna klagan ska riktas åt kunderna, som efterfrågar tekniken, och inte bolagen. Går att läsa i x antal trådar här om hur "korkat" det är med alla dessa SD kanaler och varför de inte går över till HD snabbare. Fråga DennisOlof t.ex.
I denna tråd ser man vilka som har bråttom med att börja använda orginalboxar
Inte var det någon som gnällde när det fanns piratkort/interface m.m
Jag tror att du missade läsa hela mitt inlägg och därav ett korkat svar.
Men så att du förstår skall jag upprepa det igen. Parabolen jag har, har ställts in av en auktoriserad installatör. SD kanalerna får jag in alldeles fint. Men HD kanalerna är skit bara det blåser en aning i trädtopparna. SD kanalerna fungerar då alldeles utmärkt fortfarande.
Jag har till och med satt upp en extra järnstång på över två meter för att få upp parabolen. Men icke sa nicke. Nu får jag alltså knappt in Hockey HD. Jo kanske 20 % av tiden. Det gäller även andra HD kanaler likaså. SD kanalerna fungerar fortfarande utmärkt.
Andra har liknande problem där vi bor. Jag ber inte bolagen att lösa mina eller andras problem med trädtopparna. Men varför hela tiden skynda med att ta bort SD kanalerna när de fungerar i även svårare förhållanden.
Visst hade vi haft savannvegetation i Sverige hade det varit noll problem men så ser det inte ut på många /flesta håll i Sverige.
För att det tar för mycket plats att sända dubbelt av allt CMore har inte ens plats för allt i HD än hos CD tex live kanalerna som finns hos andra som tex Comhem och Live HD sänds bara på helgerna.
Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
De får då gärna ta bort andra värdelösa kanaler. Typ hur många ser Al Jazeera eller liknande.. De kostar antagligen inget att sända.
Finns säkert många som är intresserad av icke amerikanska propaganda nyhetskanaler.
Dessutom så sänds kanaler som den i exemplet i många fler länder än bara Sverige.
Dessutom så är det ju en kostnadsfråga med då de kostar att sända allt dubbelt.
I Mars 2016 kommer många MPEG2 kanaler att släckas ner och en del kommer bara sända i HD t.ex. Discovery och TLC så det är som sagt inte bara CMore.
Många som är intresserade av al Jazeera. Tillåt mig att le. De som är intresserade av den kanalen har den säkert redan på sitt hemspråk via parabolen i förorten. Eller typ kanalen Bloomberg, eller vad den nu heter.
Du är den första som jag har hört som är intresserad av al Jazeera måste jag erkänna.
Jag ser på al jazeera bra nyhets kanal
Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Jag såg på Silver på Comhem, men den tog de bort. Vilket jag förstår för det var säkert lika populärt som al Jazeera (engelska).
Den togs bort pga ägarna la ner kanalen i Norden tillsammans med Star! och Showtime.
Den senare kanalen gillade jag och Silver hade en del bra med som man inte ser i dom vanliga kanalerna.
Jo, jag förstår det. Men hur många skulle vara villiga att betala extra typ 59 spänn i månaden för att få sin engelska Al Jazeera? Nån? Jag pröjsar flera hundra spänn varje månad för mina extra sportkanaler. De ingår inte i något grundabonnemang som många skräpkanaler. Finns ett bra engelskt ordspråk: "If it’s not broken, why fix it". Därför känner jag mig arg när de börjar fixa och mixa med sånt som har fungerat för de som inte minglar runt Stureplan utan bor på bonnvischan. Börjar de exkludera SD kanaler så är jag som kund ett minne blott för dem. Jag sätter hellre upp nån sorts 3G extender vid huset och streamar från min Tivo. Jag har ett gammalt fri surf abonnemang så det är ok för mig.
Men det hela går till överdrift.
Ställer då frågan är du beredd att betala 50-100:- mer i månaden för att dom ska behålla SD kanalerna?
Ser hellre att dom får alla live kanaler i HD bla.
Men snälla jag betalar redan tillräckligt eller vad tycker du? Jag betalar inte mer till Comhem men de har fortfarande SD kanaler, likaså Viasat. Där behöver jag inte heller betala mer för att de har SD kanaler.
Jag förstår inte vart du vill komma med en så underlig fråga. Skall jag betala mer för CD Play för att de kan anpassa sin streaming till en sämre uppkoppling också? Eller vad säger du?
Vad jag menar är att det är inte gratis med platsen på satelliten och dom SD kanaler som släcks ner hos CD kommer släckas ner även i kabelnäten. Comhem har ju CMore Live 2-4 i HD som inte finns hos CD.
Viktigare att få dom i HD även över satellit och att CMore Live HD sänds hela veckan.
Varför överhuvudtaget köra via satellit, nu när Alla har bredband?
Men alla har inte bredband och alla såsom mig har svårt att få in HD på ett utmärkt sätt.
Det handlar om tillgänglighet. Visst bor man på runt Stureplan så är ju som du säger att skita i SD och köra allt HD, eller varför HD egentligen vi kan väl bara köra på och direkt använda UHD. Det vore väl utmärkt?
Nu är de ju för det första kanalerna själva som bestämmer hur dom vill göra och CMore valde att stänga ner SD för Hockey och Fotboll och gick över till mpeg4 för Live 2-4 och sparade alltså en transponder där och säkert en hel del kostnad. Dom hade förstås kunnat gå över till HD enbart för Live kanalerna istället men det handlar om pengar skulle jag tro.
Apropå Live kanalerna så sänds ju många av matcherna både På vanliga kanalerna och Live kanalerna samtidigt och Live kanalerna är ju i SD.
När det gäller bredband hållet jag med om att det behöver byggas ut i landsbygd och att pairing är onödigt trams. Marksända nätet lämnar ju över 700mhz bandet och sänder enbart i MPEG4 från 2017 bortsett från SVT så då blir kanske de mobila nätet bättre i landsbygd.