som sagt, dessutom skulle de ju behöva skicka ut X antal hd boxar till alla gratis, det tror jag inte de är så sugna på, annars kommer ju kortet att fungera ändå på vanliga kanaler. Det där ryktet kan någon stoppa upp någonstans! hehe
Utskriftsvy
som sagt, dessutom skulle de ju behöva skicka ut X antal hd boxar till alla gratis, det tror jag inte de är så sugna på, annars kommer ju kortet att fungera ändå på vanliga kanaler. Det där ryktet kan någon stoppa upp någonstans! hehe
Com Hem kommer antagligen vara bland de sista som chip-pairar sina kanaler.
Först kommer Viasat, sedan Canal Digital, därefter Com Hem och sist Boxer.
Hej,
Vad är Chippairing ? :rolleyes:
Lite förenklat så sitter ett chip i Com Hems HD-boxar som "paras" med ditt programkort. Om du flyttar kortet till t.ex. en box du köpt själv så fungerar inte HD-kanalerna (förutom SVT HD och ev. TV4 HD).
Detta innebär att du bara kan köpa boxar från Com Hem om du vill använda deras HDTV. Alltså om du köper en HDTV med inbyggd DVB-C-dekoder så kan den inte användas för HDTV!
Skulle en sådan här kunna paras med/mot comhem?
http://www.dvbshop.net/product_info....f82b3173dd31f0
ser onekligen intresant ut :)
Det comhem kör är CAS7 chipset pairing... du har fattar rätt det är låst till ett chip i hårdvaran....
det går att ha såna i cams med men det är inte så troligt att nån operatör i sverige kommer tillåta såna i CI standarden iaf... utan man får vänta på CI+ och skaffa en tv/box med stöd för CI+...
skillnaden bla är att CI+ krypterar trafiken mellan camen och boxen...
Ett tips - just nu sänds Viasat Sport HD "opairad" på ComHem.
Tittar just nu på Sverige-Schweiz i HD direkt i min SonyTV med inbyggd HD-mottagare och Alex kopplad till CS-servern.
Har inge med pairing att göra utan dom har haft frivisning i helgen... kommer vara kodad igen imorgon...