-
Backup
Jag vill skapa mig en backupfil som jag kan använda när/om jag behöver köra om boxen.
Och jag hittade det här o tror mig lyckats göra en backup av ena boxen.
Jag telenetade mig till boxen o skrev "cat /dev/mtd/3 > /tmp/backup.img" och då skapade den en img. fil, sen ftp:ade jag den till den andra boxen o la den i /tmp.
Men när jag sen skrev detta i telenet så gick det inte. "cd /tmp && eraseall /dev/mtd/3 && cp backup.img /dev/mtd/3 && reboot"
Jag hittade det här på någon sida här på comhit o försökte skriv precis som det stod, men jag kan ju inget om linux så jag vet ju inte vad det betyder egentligen. Så vad är det jag har gjort fel??
-
Jag har 2st DM500hd med pli inlagt. Om det spelar någon roll så är det 2 st kloner.
-
Det där sättet att göra backup funkade på en gammal DM500 (utan HD).
DM500HD som du har är en helt annan maskin med en helt annan version av mjukvara.
-
För att göra backup på en DM500HD behöver du nog hitta någon lämplig plugin. Eftersom jag inte själv har en Dreambox av HD-modell vet jag inte säkert vad som fungerar på DM500HD.
På min Vu+ Duo så finns det en lysande plugin som jag beskrivit i denna tråden:
http://www.comhit.net/showthread.php...up-OpenPLI-3-0
-
Dit med en HD drive klart
-
Hmmmm.
@shalle. Hur gör du då för att ta en totalbackup ?? Dvs. med bootloader osv. Du ska få en .inf fil med HELA innehållet.
-
1 bifogad(e) fil(er)
lite OT då (VU+)
Det var ju nån som föredrog Openpli framför BH för den var "slimmad" i ngn annan tråd
Men jag tycker det är bättre att grejerna är med typ backup och man disablar/avinstallerar de man inte vill ha
Då så slipper man leta paket.
Bifogad fil 1632
-
hmm flashen har begränsat utrymme, bara ram du sparar vid disable, så helt klart bättre att installera dom plugins man behöver från välfylld pli addon server :)
Glömde skriva att vid avinstallation stannar mycket skit kvar
-
-
undrar du vad som blir kvar ? många som gör ipk filer orkar inte lägga in ex rm /usr/lib/enigma2/python/Components/Sources/ och filnamn för samtliga filer som installerades utan enbart binären åker, även om vissa gör det så är det fel i sökvägen så filen stannar kvar endå
Citat:
Ursprungligen postat av
cyborgpunte
Nja, tex vaddå