Är det någon som kan bekräfta att det kommer en
ny mottagare från Humax som ska börja säljas för Comhem.
Tydligen en helt ny framtagen mycket snabb sak
ska enligt ryten börja säljas i oktober.
Utskriftsvy
Är det någon som kan bekräfta att det kommer en
ny mottagare från Humax som ska börja säljas för Comhem.
Tydligen en helt ny framtagen mycket snabb sak
ska enligt ryten börja säljas i oktober.
https://www.comhem.se/publik/www/por..._kund_tv_start
scrolla ner på denna sidan så får du se Humaxboxen.
fick detta mail som svar idag...
"Hej och tack för ditt e-postmeddelande
I mitten av denna månad kommer våra nya köpboxar. De har både optisk och digital ljudutgång. Hyrboxarna har bara analog ljudutgång. Du kan teckna abonnemang hos återförsäljare eller via telefon till vår kundservice. Du kan se de kanaler du beställer när du får programkortet.
Med vänlig hälsning"
OK . då är det bara att vänta lite till för att se om man ska byta ut
nuvarande gamla trötta elände .....
Optiskt ljud verkar ju lovande. :D
VILKEN SKITBOX!!!
Bara 1 scart och inga interaktiva tjänster. Trodde dom ÄNTLIGEN skulle fixa till Tvguiden så den blir användbar... :(
*EDIT*
Och vart är hårddisken???
Hmm.. jag ser bara Sagem ICD 503 längst ner på den sidan. Den har de haft ganska länge. Köpte min sådan i våras någon gång.
EDIT: och när FAN skall de börja stödja AC3/DTS. Förra hösten sa de att "det kommer" och att det kommer räcka med en mjukvaruuppdatering av köpboxen. Snart har det fan gått ett år. Blir vansinnig.
Har frågat 3 gånger via e-mail nu vilka TV1000 kanaler de har planer på att erbjuda men nehej inte det (de hade inte ens information uppe om TV1000 "splitten" till nya kanaler)... och TV-Guiden stödjer FORTFARANDE inte endast de kanaler som man prenumererar på.
Men vad förväntar man sig när man har en jävla skitbox. Hur de kan ens ta betalt för de boxarna är bortom min förståelse. Ibland vill jag hugga skiten till pinnved.
Deras hemsida håller vidare en "jaha, har du slagit på strömmen då?" standard. Värdelös och kundsidorna (med lösenord) kan en 5-åring göra bättre.
Förbannat också.
Klarar den nya boxen HDTV? Annars kan dom skicka den på tippen direkt.
När kommer digital video-out? Börjar väl vara rätt många som har skärmar med ingång för det. Tråkigt när utvecklingen bromsas av företag som vill sälja 3 apparater på vägen mellan en teknik och en annan.
Finns ju endå ingen kanal som sänder HDTV så så viktigt är det väl inte kanske eller... Men det vore ju bra om dom för en gångs skull kunde ligga steget före än två steg bakom...
Det finns redan testsändningar av HDTV över europa. SVT börjar förmodligen redan nästa år.
Vill man köpa en ny box för att byta den om ett år? Jag skulle i all fall inte göra det. Fast känner jag ComHem rätt så dröjer det flera år innan HDTV når deras nät.
Den europeiska testkanalen (finns bara en igång just nu iaf) kan jag vara utan men om SVT börjar redan nästa år ska dom ju självklart ha med det!!!
Så sant ang "Fast känner jag ComHem rätt så dröjer det flera år innan HDTV når deras nät." Tv3,Kanal5 & ZTV har funnits digitalt hur länge som helst nu och dom finns fortfarande bara analogt i CH! :(
Japp, har mailat comhem vid 3 tillfallet, forsta gangen for 2ar sedan. Fortfarande samma svar som gar ut pa att kunderna inte vill ha det och BETALA for. Sa jag uppmanar alla att skriva till comhem och fraga varfor dom inte sander kanalerna digitalt. For om fler gor dom uppmarksammade om att det finns efterfragan sa kanske kanske dom lyssnar.
Jag har också försökt, men de verkar inte fatta att ett digitalt basutbud (gratis) skulle få fler intresserade av att betala för en box med någon form av abonnemang.
Jag kan förstå att de inte är intresserade av att erbjuda tex TV3 och Kanal 5 bland 8 favoriter eftersom antagligen ganska få vill betala för något som man redan har, även om det är skillnad på kvaliteten (det finns förstås alltid undantag men de är nog få). Jag är det inte i alla fall. Canal+ gör de andra kanalerna ganska bleka och ointressanta.
Hoppas att man snart slutar med analoga mottagare i nya TV-apparater. Då lär väl i alla fall CH inse att det är dags att köra kanalerna digitalt.
Men som thunder säger: Skriv till CH. Någon gång kanske de fattar att vi vill ha hela utbudet digitalt.
Jag har säkert maiat och klagat 6ggr ända sen dom (Tv3, Kanal5 osv) började med digitala sändningar men alltid med samma resultat...
Då är jag en av de få som skulle ha dom i mina 8 favoriter. Det är ju svårt att hitta 8 bra kanaler i ch´s utbud...
CH har redan haft Kanal5 digitalt, men eftersom så få ville betala extra för den (så konstigt när den redan finns i basutbudet...) tog man bort den kanalen.
Jo, men jag har inte en 14" svart/vit Tv med monoljud (som du kanske har och då förstår jag att du inte bryr dig) så för mig skulle det göra stor skillnad att få dom digitalt. Det är ju dom kanalerna man tittar mest på!Citat:
Ursprungligen postat av Polisen
Som sagt... Det är svårt att få ihop 8 kanaler man vill ha (bortsett SVT1 & 2, Tv3, Tv4, Kanal5) från CHs utbud så varför inte slänga in dom så länge...
Informationen jag har fått från mina källor är att grundutbudet kommer digitalt 1-2 månader efter nya boxen är lanserad.
Jag har själv haft den nya boxen hemma en vecka och testat den, den funkar relativit bra. Startar på en sekund, jämfört med sagemboxarna som tog 10-15 sekunder. En stor nackdel är dock att S-Video inte finns på scarten, dvs bara RGB och vanligt :/ Men tydligen försöker dom få till det med hjälp av mjukvara men det är osäkert om det ens går.
Som jag har förstått det har com hem inte ens disskuterat HDTV och kommer nog inte göra det på flera flera år.
Det digitala ljudet funkar bra, dock bara C+ Film2 som sänder digitalt på 1-2 filmer om dagen (plus SVT som sänder någon gång i månaden, men dom har Riktigt kassa sändningar). Gillar även humax menyer och uppläggning, mycket mer praktiskt än Sagem.
Det ryktas även om en eller två till Humaxboxar om ca 2-3 månader. Två lite mer avancerade modeller (mer scart + andra diverse utgångar + eventuellt hårddisk (om inte på en ännu senare modell)). Men inget garanterat och det beror nog mycket hur sammarbetet med humax och försäljningen på denna boxen går. Anledningen att dom lanserar en sån "dålig" box är för att den är så otroligt billig att köpa in, och det går i hand med att com hem vill bli mer attraktiva för folk som vill skaffa box med endast 1-2 extrakanaler och då inte vill slänga 1-2k på en box utan com hem kan pratiskt taget ge bort dom här (även om dom lär ta en liten slant ändå :P)
Analog dekoder i en box från com hem kommer vi nog aldrig se igen eftersom det är enligt dom förlegat, och jag håller med så fort dom lyckas få GU digitalt.
Något som vissa kommer se som lite negativt skulle jag tro är att navigatorn och sådana tjänster inte funkar, och går inte koppla till telefon för att beställa saker (enligt Mig försumbart).
edit: sägs också att det kommer en ny mjukvara till Sagem ICD 503 vilken vecka som helst nu, man kan ju bara hålla tummarna att dom lägger in mjukvara för digitalljud.
Tack for ett bra inlagg.
Om dom nu borjar salja boxar utan analog dekoder sa kommer "svensson" borja klaga over att dom maste byta till tevens tuner for att ta in analoga. Och forhoppningsvis sa borjar dom sanda allt digitalt da. Och som det later pa dig sa verkar det ju bli sa. Later suverant.
just ja, en skillnad som kanske intresserar er som är insatt i kodningen av kanalerna... Humaxboxen klarar både Viaaccess och Conax, till skillnad av Sagemboxarna som bara klarar Viaaccess (som dom nu tunnlar conax genom på någon konstig vänster), så om det är säkrare eller inte vet jag inte. Men om man kollar på en kanal och kollar infon hur den kodats kommer både Viaaccess-loggan och Conax-loggan, troligen sänder dom två signaler parallelt, en ren conax och en missbildad VA,
Det visste vi redan om iom att de med dvb-c-kort och phoenixCAM kor conax.
Viljan att skänka pengar till ComHem i onödan är du rätt ensam om. Helst på ett piratkortsforum.Citat:
Ursprungligen postat av ktd
Sagem ICD 503 köpboxen saknar analog turner, så den bristen är inget nytt.Citat:
Ursprungligen postat av thunder
Nja... I mitt paket måste jag välja 8 kanaler och varför inte då välja 8 digitala kanaler jag tittar på och få bättre bild och bra mycket bättre ljud?..Citat:
Ursprungligen postat av Polisen
Men som sagt... Har man en 14" Tv med mono ljud så förtår jag att man inte bryr sig om kanalen är analog eller digital.
Oj du menar inte att du har bättre tv än det :lol:Citat:
Ursprungligen postat av ktd
Nä, men jag önska jag hade! Det är därför jag tjatar så mycket om det... ;)
Har snackat runt lite och som jag förstår kommer grundutbudet digitalt innan årsskiftet är com hems mål. Problemet är att com hem vill ha hela grundutbudet "gratiskanaler" dvs som 1,2,24+4 är nu. Men att viasat och canaldigital anser att om det är en digital kanal ska man betala för den, som vilken annan extrakanal som helst. Anledningen att CH vill ha dom som frivisningskanaler är att deras nya programupplägg (Small, Medium, Large) innebär att det minsta paketet blir Small, för 29:-/mån, och där ska endast grundkanalerna finnas digitalt och om man vill ha mer väljer man medium och ännu mer kanaler large(kommer nog mer info om paketen om någon dag på deras sida).
Mycket mer info om boxen har jag inte att tillägga förutom att den säljs tydligen som smör enligt com hem själva.
Humax-boxen (CX-1201C) är den bästa boxen som Comhem har släppt...Nu fattas bara HD!
http://www.comhem.se/publik/gfx/bild...humax_webb.jpg
Jaaaaaaa!!Citat:
Ursprungligen postat av VoorheesDude
*imploderar i ett moln av kontorsmaterial*
Du tror inte att com hem tittat på möjligheten att skapa en box som även tar in marknätets fria kanaler? Kunskapskanalen och Barnkanalen skulle därmed kunna avnjutas gratis. Politikerna vill ha ännu fler gratiskanaler i marknätet så en kombinerad marknät/kabelbox kanske skulle kunna bli bra.Citat:
Citat:
Du tror inte att com hem tittat på möjligheten att skapa en box som även tar in marknätets fria kanaler? Kunskapskanalen och Barnkanalen skulle därmed kunna avnjutas gratis. Politikerna vill ha ännu fler gratiskanaler i marknätet så en kombinerad marknät/kabelbox kanske skulle kunna bli bra.
Ehh, man får ju inte marknätets signaler ur antennuttaget om man har ComHem.
En sån box skulle kräva att man skaffade nån form av antenn för att kunna ta emot marknätet, låter inte som nån box med potential för succe direkt.
Att CD har en sån box är ju en helt annan sak då de flesta med parabol även har en "vanlig" antenn och därmed kan ta emot marknätet också, det skapar ju helt andra förutsättningar för att en kombo-box blir ett lyckat koncept.
Det är väl inte så svårt att köpa sig en liten aktiv inomhus-antenn. Kostar ca 200:-
Jag har testat med tre olika antenner var av en som jag tänkte sätta på fasaden... Men icke sa nicke... Radioskuggan Bengt ligger runt min lägenhete och vilar. Bor längst ner i ett hus i Sumpan...
Mailade Teracom och frågade om dom inte kunde sätta upp en slavantenn i norr/västerort men det vägrar dom göra. Jävla puckon! Alla kan ju inte ha bra singal från nackamasten...
Nej, det är varken svårt eller dyrt men vem fan vill ha en ful antenn inomhus.Citat:
Ursprungligen postat av madgunnar
Tillbaka till 60-talet liksom.
Det finns faktiskt snygga och diskreta inomhusantener.
http://www.expert.se/bilder/produkte...0131134343.jpg
http://147.14.243.142/item_img/se/large/l094529.jpg
Finns säkert ett antal flera, men detta var bara exempel. Kostnaden är iofs något högre, men men....
Det estetiska är ju olika från individ till individ.
Funderar på om man bara ska luta sig tillbaka och vänta ... man ska tydligen kunna att rycka strömsladden vänta 20 sekunder och sedan hålla in pil ner (-) på boxen, samtidigt som man ansluter sladden igen. Detta ska enligt uppgift tvinga fram en uppgradering av mjukvaran i boxen. :?:Citat:
Detta trick ska tydligen fungera bättre än att sparka på boxen när den trilskas :wink:
Jo men ifall det inte finns någon uppdatering så är det ingen mening att göra detta. Då funkar det bättre, och går snabbare att bara dra ut sladden i ca 20sek och stoppa tillbaka igen.Citat:
Ursprungligen postat av mavericken