-
Samsung 9500 - EMU-hjälp
Tjena killar! Har en Samsung 9500 501, 118, 504 som jag lagt på EMU 4.7. Har följt Myhran:s Guide på Zappafree.com men får ändå inte riktigt till det på sluttampen. När jag ska skicka upp "koderna" till boxan med programmet "DSR 9500 EMU Ed42" får jag felmeddelande "Wrong FW". Men nåt har jag fått in i boxen för när man trycker "EXIT" på fjärren så står det i "System Message", "[0] CAID=0B00 PID=0069", men trycker man på "Pg+" el. "Pg-" står det bara "NO ECM" och ingen bild kommer. Jag har provat med både ett GK och ett gammalt CD-kort i läsaren... Har sökt både på den här och andra sidor utan att lyckas. Någon som känner till en annan guide eller kan hjälpa mig på sluttampen?
Tack på förhand! /PC
-
När dessa EMU uppdateras/nedgraderas händer det att inte alla språken som den hade innan får plats. Detta betyder att du kan se rena "hieroglyferna" på TV:n är det så? Kan du ändra språket till Engelska?
-
Står på Engelska nu, men jag såg det du beskrev innan jag ändrade.
-
I progget "DSR 9500 EMU Ed42" så kan du klicka på (?) högst upp till vänster och välja under Settings antingen Samsung Def eller Humax Def, beroende på vilken mottagare du har, och där väljer du även vilken comport du har kabeln sitter i datorn och till Sammyn, testa detta så skall de nog funka för dig....
När du har kört över Rambin filen med senaste koderna, så skall du stänga av boxen på den röda knappen uppe till vänster på fjärrkontrollen till Sammyn, och starta om boxen med samma knapp, detta göres för att få in nya koderna i Sammyns minne....
Lycka till nu Pcpetter...:):):)
mvh semlan.
-
Ska prova det strax! :) Spelar det någon roll om jag använder ett gammalt orginal CD-kort eller ett GK med dem rätta filerna på?
-
Nopp, det skall det inte göra, vet bara att det funkar kanon med guldkort...:):)
-
Tillägg....
Gå in i meny, och kolla att det står conax för den kortläsare som du har kortet sitter i bara...:):)
-
Tack för infon oxo Semlan. Funderar själv på att uppdatera min med ver 1.18, men det finns fler versioner av denna.
-
Det står Conax, men om man går in på den står det
1) PIC:v1.40 (Irdeto+BetaCrypt)
2) EEPROM: 12/06/2003
3) "Massa konstiga tecken"...
4) "Massa konstiga tecken"...'
osv.
Inget om Conax?
-
Det är helt normalt det som står där, så skall det vara....:):):)
-
Ok, nu har jag på nyo laddat upp koderna. Fick inget fel och har "startat om" boxen. När jag nu väljer en kanal, tex. Discovery, får jag bara upp som förut: under "System Message", "[0] CAID=0B00 PID=0069" eller "NO ECM". Vad kan ha gått fel? Är det nåt jag missat?
-
Jag har ett nybrännt GK i boxen... oxå... ;)
-
Har du valt rätt comport i "DSR 9500 EMU Ed42"???
-
Om du testar att klicka på Read i stället för Write i "DSR 9500 EMU Ed42", vad händer då??? får du en massa koder i "DSR 9500 EMU Ed42" då???
Och när du har har kört in Rambin filen till boxen och startat om denna, har du testat att dra ur och sätta tillbaka guldkortet i kortläsaren då???
-
Ja tyvärr... men när jag försöker igen så säger den "Not valid FW!". Vad kan det bero på?
-
Nej! Får samma svar där: "Not valid FW!". Verkar som om den inte har riktigt bra kontakt med boxen eller om "kodfilen" inte matchar EMU 4.7...
-
Har du testa att ändra mellan Samsung Def eller Humax Def under Settings i "DSR 9500 EMU Ed42", ???
Blir det ingen skillnad då???
-
Vad heter "kodfilen" som du använder???
-
PapagenRam.bin heter den. Nu fungerar det!! :lol: :lol: Jag stängde av boxen på baksidan och när jag "Läste" från boxen var det bara nollor inlagt! Körde en "Wright" och allt fungerar!! Tack för hjälpen! Trodde att jag höll på att bli tokig när man sitter och försöker allt man kan komma på! Nu kan jag avsluta mitt abb. på CD!! ;);)
-
Grattis Pcpetter....
PapagenRam.bin skall du förtsätta med, den funkar kanon...:):):)
Ha en trevlig tvhelg nu...:):):)
mvh semlan.
-
Vet du om man kan se vilken EMU man har inne? Blir lite osäker på om det var 4.5 eller 4.7 som jag lade in sita gången... (har ju provat några olika) ;)
-
Det samma semlan! Tack för all hjälp!
-
Pcpetter....
Det var en miss av mig, när det strular för dig, om du vill lägga in en ny kodfil, kanallista, eller patcha om din mottagare, så kan man åtgärda detta med att göra som du gjorde, att stänga av mottagaren helt med knappen på baksidan, och testa igen....:):):)
mvh semlan.
-
Pcpetter....
Kolla vilken EMU du har gör du i OSDMENY:n, för att boxen skall funka bäst när du kör med EMU, så skall du välja menyspråk till Engelska, sedan en sak till, vissa kanaler kan strula att få in ibland på vissa sateliter, då kan du testa att trycka på den röda exitknappen på fjärrdosan, och sedan ändra pid med Pg? eller Pg- på färrdosan, och därefter trycka på OK-knappen när siffrorna för Pid har ändrats, det finns flera olika pids att välja i mellan, så du får testa flera olika alternativ där....
Detta är du tvungen att göra varje gång som du har stängt av din Samsung med knappen på baksidan tyvärr, för då tappar boxen minnet för detta tyvärr, stänger du bara av boxen med den röda knappen uppe till vänster på dosan, så behåller den alla pids i minnet...:):):)
Detta med att ändra pid, får du tex göra på Hotbirdsatteliten på PrimaFila kanalerna och en del andra kanaler tyvärr, det är väl nackdelen med EMU:n i Sammyn tyvärr...
mvh semlan.
-
Sorry för kråkfötterna...:):):)
ändra pid med Pg+ eller Pg- på fjärrdosan, skall det naturligtvis stå..:)
mvh semlan.
-
Tack semlan! Jag hittar dock inte vilken ver. jag har. Menar du "OSD Settings" under "System Setup", för där får jag inte upp något...
-
Ett tips i forum teknik :D
Det finns en knapp som heter "ändra", bra att ha om man slinter på tangenterna eller vill lägga till nått :lol:
-
-
Pcpetter...
Kan tyvärr inte säga hur du kollar detta just nu, eftersom jag inte har denna Sammybox hemma för tillfället, men jag är ganska säker på att du skall se detta i Menyn högst upp någonstans i listen, och jag har för mig att detta ser du när du väljer OSD Settings, men jag är inte helt säker på dettta, i såfall får jag återkomma om detta...:)
Det som T-Bird skrev här ovan, gällde nog mig tyvärr...:):)
mvh semlan.
-
Oh well... Känner mig nöjd med kvällen och har öppnat en flaska rött! ;) Sov gott!
-
Hehe Pcpetter....
Får önska detsamma...:):):)