Har ena saknat forumet, känner mig så vilsen annars, men nu smilar vi upp oss och hoppas att serverjäveln sköter sig. :D :D :D :D :D
Utskriftsvy
Har ena saknat forumet, känner mig så vilsen annars, men nu smilar vi upp oss och hoppas att serverjäveln sköter sig. :D :D :D :D :D
mjo hade vi en riktig serverdator skulle det nog gå riktigt bra. just nu är det en PII-450Mhz, 256mb sdram (512 mb imorrn)! Vad sägs om det va? En riktig superburk!! Akta er alla XEON-burkar!
Puh, blir lika rädd varje gång den gått ned att det ska vara för alltid. Man vet ju aldrig vad som hänt och när den är nere i flera dagar då blir jag verkligen oroligt hehe.
Har en lite tanke om hur min oro kan lösas lite.
Nån som är delaktig i forumet kanske kan regga hemside plats på nått gratisställe samt fixa nån liknande enkel adress som detta forum har och på den sidan kan man skiva vad som hänt å om man vet ungefär hur lång tid som den beräknas vara nere.
Varje gång sidan är nere tänker jag alltid att nu är det nån myndighet eller nått som stängt ned den el nått sånt.
Bara en tanke :smile:
Skulle vi medlemmar inte kunna ha en insamling till en ny serverdator ? Det skulle gynna oss alla.Om inte, vad skulle räknas som en bra dator för er på comhit crew?Kan kanske stå till tjänst.
@rejj
Kan du inte fixa ett postgiro så vi kan skramla till en uppgradering, man får jo skrämselhicka varje gång sidan inte visa sej på skärmen.
Mvh Kalle
Håller fullständigt med.
Jo , vi medlemar bör göra en donation, tycker jag , för comhit.net gör inte reklam som de flesta forum , varje uppgradering det är comhit crew som står för kostnader , trotsa det är gemensamt hoppy och verksamhet.Citat:
Ursprungligen postat av Kalle_P
Vad tycker ni ?
låter som en bra ide! :D
nu är det såhär. Lagarna som gäller ett forum av denna typ är lite luddiga. Det finns forum och hemsidor som tidigare blivit dömda att betala stora skadestånd då de gjort reklam, som de tjänade pengar på. Enligt de uppgifter jag har sett, så är det inte tillåtet att tjäna pengar på en sådan här sida, typ 10.000 eller nåt sånt, försökte hitta sidan där jag såg det, men hittar inte.
Nu är frågan. Hur är det med donationer? Det ligger kanske i gränsen till olagligtheter... Vi vill ju inte vara olagliga!
Reklam, en sorts "gömd" inkomstkälla är olagligt.. men som sagt, donationer till en server?
Håller fullständigt med övriga talare! 8)
//Jesse James
http://www.billeberga.com/verdict.htm
Där finns domen för "Kungen i Billeberga"
Sen ska det finnas en tolkning av alla lagar gällande detta, dock hittar jag inte den sidan.
ifall ett donationskonto blir realistiskt är jag på iaf.. :smile:
ni kan ju lägga till en liten paypal ikon på sidan de är ganska lätt att göra de på ett phpbb forum
Det minsta vi kan göra för all hjälp vi får.
Släpp inte detta.
Jag kollade lite med revisorn om det här, gåva mellan familjemedlemmar, släkt på 10 000:- /år är okej, att ge en gåva till någon som tex.. comhit! det har ett syfte, då ändras det direkt till en inkomst för comhit som måste isåfall betala skatt,, hmm
ja annars får vi väll göra det lite vid sidan om ingen reklam eller nått vi bara råkar sätta in pengar på erat konto :P
det låter bra. något sätt måste det väl gå på
Jag kan inte så mycket om lagar eller regler när det gäller förum , hemsidor..., ( lagarna ibland kan tolka på olika sätt ! ), men det förvånad mig om det är olagligt eller måste beskattas att t.ex ett fritid fotbollslag , spelare samlar pengar till ett konto , pengarna ska använda till boll ,resor till tävning och annat avgift, medan tränare tar inte betalt för träning,( inte för eget vinning )
Jag ser comhit.net startade för några år sedan , har inte uppmanat om något samling , kanske det är dags nu , ( för medlemmarnas vinning ).
MITT FÖRSLAG :
* Höra med revisor ,( om nån medlem känner till )
*öppna ett konto för frivillig doationer för uppgradering server, hårdisk...
*comhit crew sparar kvitto för att bevisa det är inte för eget vinning ( till skattemyndigheter - om det behöver )
vad säger ni ?
Istället vi bruka säga : lättare sagt än gjort , men vi inte bara säger det , vi ska göra det.
Självklart är man med på "stödpeng" till en ny dator etc etc. Hoppas att det "lagliga" löser sig, annars kan "vi" fixa det på något sätt.
Skönt att "ni" är tillbaka.
Kör hårt!
Det är väl inte olagligt att ge en person pengar väl? Om jag vill ge bort 1000:- till en kompis så ska jag väl få det!
Stämmer, och serven är prtivatägd så vad är problemet, ni får väll ge Pepzi hur mycket pengar ni vill, vem ska hindra er?
En lösning är kanske att göra comhit till en ideell förening , för jag tror dom är inte skatteskyldiga. Vet inte om man kan kalla det för Sponsoring.
Mvh Kalle
Till COMHIT CREW @
När ni har öppnat ett donationskonto , eller liknande gärna PM till mig , senast 31/12 så att jag kan sätt några slant i konto den 01/01/05 ( nyttår löfte :lol: )
http://comhit.info.se
http://comhit.inc.se
Två ställen där ni kan kolla statusen för forumet.
Om det går ner under en period nån gång, så kommer det stå anledningen där!
Nu vet jag inte vad denne person hade gjort, men det känns som att han har haft reklam för vart man kan köpa t.ex. kort, vilket man knappast kan säga att ni gör.Citat:
Ursprungligen postat av rejj
Kan ni inte annars starta ett parallellt forum som handlar om TV-apparater eller nåt. Denna kan sedan stå till grund för donationerna...vi alla gillar ju TV-apparater.
Vet inte så mycket om poste restante om det måste vara ett riktigt namn annars går det väl att skicka lite cash till en poste restante adress. Måste naturligtvis vara packat bra så att inte postjävlarna stjäl pengarna.
Mycket ohederligt folk på posten.
Farsan skulle skicka in vattenprov till kommunen och fjärde gången kom det fram men då hade han skrivit på paketet "OBS! paketet innehåller ej sprit/alkohol utan vanligt brunnsvatten för vattenanalys".
Haha, de är inte bara ohederliga utan även korkade alltså? "Ohh, det verkar vara någon typ av flaska, den tar vi på fredag kväll!"Citat:
Ursprungligen postat av elvings
Jag ska ta reda på om vi inte ska kunna införskaffa en ny server.
Vi är medlemmat i ett forum på internet,jag tycker att vi borde kunna bidra
utan problem.Det är inte frågan om att sälja el köpa utan helt och hållet för vårat eget nöje.