bilden från dator till tv blir svartvit??? det har funkat bra ,vet ej vad som hänt.Är inte så haj på datorer.
bilden från dator till tv blir svartvit??? det har funkat bra ,vet ej vad som hänt.Är inte så haj på datorer.
Tjenna
Kolla din TV "inställningar" om du kan ändra på AV1(2)(3) osv, Video till S-video .
Du menar på tven??kablarna går in i samma skart som när det funkade
tror att det är något med datorn.
känner igen det där.. har tyvärr inget enkelt svar att ge. Brukar ändra och pillra lite på skärminställningarna.. Kan vara så att det är inställt på NTSC istället för PAL, men det som funkar för mig en gång är inte alltid säkert att det funkar.. så det är lite knäppt det där.. men testa alla möjliga inställningar tills det funkar!
Var ändrar man NTSC och PAL!?
Så du har alltid kört Dator --> S-video --> Scart --> TV ?
Det är nämligen så att för många funkar inte detta, utan det blir svartvitt. Beror på att TVn inte är så ny. Ska fungera på nya.
Det har ju funkat & tv är en sprillans ny lcd bakprojektor sony kf-42sx300
den har även data ingång, men efter som s-video o ljudkabel redan var dragna(10m) och det funkade förut så använder jag den. annars får jag
köpa 10m data kabel det kaske blir bättre överföring dom säger ju att 10m är max????
Jag fick då till inst i datorn och fixa en TwinWiew skärm skall visa dig om det går att sända en bild jag tog en med Snagit
En del grafikkort är tydligen felkonstruerade, jag hade liknande problem förut, men löste det med ett program som heter TVTOOL. Värt att testa i alla fall, för det är ett djäkligt bra program som låter dig ställa in det mesta på ett väldigt smidigt sätt.
Funkade för mig när jag uppdaterade mina drivrutiner till Grafikkortet :lol:
Jag fick det problemet när jag uppdaterade drivisarna till nvidias senaste..Löste det med att ta nview klona skärmarna ta egenskaper för tv och välj ntsc istället för pal låter kanske konstigt men pal funkade inte även om det ska vara så..Men med NTSC funkar det fint :) lycka till..
en fråga villket grafikkort är det frågan om, är det (nvidia) eller ett ATI kort ?
jag hade svartvitt på min tv. körde t.exd tvtoll och där kunde man kryssa vilken kabel man bruka S-Video eller moncrome. jag kör naturligtvis s-Video men kryssade i monocrome och fick då färgbild.
jag kör nvidia geforce 4 ti 4600... men gjorde en ominstallation av win xp och gick in på nvidia och hämta senaste drivrutinerna till nvidia och vips så hade jag färg utan något extra program.
jag kör nvidia
geforce 4 ti 4600... men gjorde en ominstallation av win xp och gick in på nvidia och hämta senaste drivrutinerna till nvidia och vips så hade jag färg utan något extra program.[/quote]
Man kan testa att dra en nylonstrumpa över tv:n också. :-)
det helt klart bästa tipset är att se till att du har de nyaste drivrutinerna.. NTSC tíll PAL ändrade jag i inställningarna för bildskärmen där jag valde att det var tvn som skulle vara primär bildskärm!
spelar det nån roll om man kör långa kablar runt 15-20 meter blir det sämre bild lr nåt då¨?
Jag var utsatt för samma sak men jag tror att det var den löstagbara scartkontakten jag fick byta.
Jag var utsatt för samma sak men jag tror att det var den löstagbara scartkontakten jag fick byta. Jag har en kabel på 10 m.
Hade samma olösliga problem. Har en bärbar HP, ganska modern. De stöder inte PAL överhuvudtaget: resultat svartvitt. kolla på korttillverkarens hemsida om det fungerar på PAL. En del videoapparater stödjer NTSC, kanske kan du köra den vägen :wink: , om detta är fallet.
Ett annat vanligt fenomen är att många tv-apparater har en s-video-imgång, men en som inte kan tolka den separerade signalen, utan tar signalen som en composit-signal. Så fungerar inte äkta s-video...
Förekommer även på rätt nya tv. Skicka istället en composit, el. RGB-signal till motsvarande ingång på tv:n, inte till "s-video" ingången.
Om du har ett ATI grafikkort så ska du ha denna http://www.s-video-to-scart.com/ saken. Jag har den mellan min dator och TV och utan den funkar de inte.
Tack för alla tips efter uppdatering av nvidia mx440grafik mycke svärande så funkar det nu ,felet var den lösa scarten som s-video o ljud går in i tv.
Jag har haft 2st scart som har funkat sedan gått sönder.Nu letar jag efter ombyggnads sats eller ritningar till jerrold orginaldekoder så man kodar av alla singnaler jag vet att det har funnits någon som vet??????
Dom nyaste drivrutinerna från nvidia klantade också till det med färgen för mig. Så jag var tvungen att använda TV-tool istället.
Du hade kommit billigare undan ifall du hade dragit till clasohlssons och köpt en S-video till Komposit, kostade mig bara 30 spänn :DCitat:
Ursprungligen postat av Snouser