Vad händer framåt hösten när de analoga sändningarna släcks? Kommer Kiruna fortsätta att skicka ut betalningsanmaningar trots att man inte kan ta in markbundna sändningar?
Utskriftsvy
Vad händer framåt hösten när de analoga sändningarna släcks? Kommer Kiruna fortsätta att skicka ut betalningsanmaningar trots att man inte kan ta in markbundna sändningar?
Just nu gäller att så fort du har en kanalväljare för dom analoga kanalerna i någon apparat hos dig måste du betala TV-licens (video, tv eller någon annan apparat ). Har ingen betydelse om du kan titta eller ej :evil:
Men det är på väg en ny lag en "Media avgift" som visst ska tas via skatten och betalas av alla, iallafall ligger ett förslag på det återstår att se när den kommer.
Finns det politisk enighet om denna "Media-avgift" ? ....är inte säker på det. Men frågan kvarstår - slipper man den nuvarande "Tv-licensen" när de analoga sändningarna upphör?Citat:
Ursprungligen postat av rask300
svaret är nej. Så länge de inte har infört medieavgiften och du ser på marksänd tv (märk väl inte analog) så ska du betala tv-licens. sen att man inte gör det är ju en annan sak förståss...Citat:
Ursprungligen postat av csan
saxat radiotjanst.se
Citat:
Observera att tv-avgiften inte påverkas av teknikskiftet, vilket innebär att om du innehar en tv, så ska du också betala avgift.
.... "du ser på marksänd tv " .... men om man nu INTE kan ta in marksänd digital sändning ..... Det är ju detta det egentligen handlar om! När de analoga marksända sändningarna upphör framåt hösten upphör ju de "vanliga" TV-apparaterna att fungera. Det krävs ju en digitalbox för att man ska få bild på burken igen. Så om man nu vägrar att införskaffa en digitalbox för det marksända nätet - ska man då ändå tvingas betala en avgift trots att man bevisligen ej har tekniska förutsättningar att titta på sosse-tv?
Från svt´s info om övergången till digitalteknik:
"Om du har egen tv-antenn och i dag ser SVT och TV 4, måste du skaffa dig en egen digital-tv-boxför att kunna ta del av de digitala sändingarna när du får information om detta. "
Man ska nog inte förvänta sig något annat från "en part i målet".
Låt mig förtydliga det hela.
Det spelar ingen roll var du bor i Sverige.
Det spelar ingen roll om du kan ta in några satellitkanaler, boxer eller vanliga kanaler eller bongotrummor.
Det enda som spelar roll är om du i ditt hushåll har en kanalväljare. Dvs en tv eller video eller tvkort i datorn.
Det spelar ingen roll om du inte använder din tv, video, tvkort eller om du har den i hönsgården som värprede eller regnmätare på gräsmattan. Har du en kanalväljare skall du betala.
Informationen du får på radiotjänst hemsida och av oss är inte lagtexten med förarbetena utan en förenklad svensk sammanfattning. Därför skriver de "Om du kan se marksänd tv" när det egentligen i lagen handlar om kanalväljaren.
Citat:
Ursprungligen postat av elvings
Flumm .... så du är så j*vla dum att du betalar licens för att du råkar ha en kanalväljare på din sat-mottagare ..... :( tycker faktiskt synd om din morsa.
Lågt, csan... :evil:
För det första: Har Elving sagt att han betalar TV-licens?
För det andra: Elving: Om inte csan fattar vid det här laget kommer han aldrig göra det. :snooty:
Jaha, återigen en som är illiterat.Citat:
Ursprungligen postat av csan
För det första finns det ingen avgiftsbelagd kanalväljare i en satmottagare.
För det andra försökte jag besvara din fråga på ett enkelt sätt.
För det tredje tycker jag att du skall läsa igenom tråden igen och sedan värdera din kommentar angående mig och min mor.
i18149n : Du har rätt. Ibland känns det som man kastar pärlor till svinen. Jag tror inte ens det skulle hjälpa om jag klistrade in lagtexten åt han här i forumet. :D
Synd att det inte finns en ignore funktion så att vissa medlemmars inlägg aldrig syns. :lol:
Den 1/6-05 ska de se över den gamla lagen så att eventuellt avgiften ska täcka in de som bara har digital mottagare. :?
ta ur kanalväljaren ur TVn... Slipp betala... snart har man ju ingen användning av den iaf..
(om man nu ska va laglig)
För att räta ut ett par frågetecken: Jag har i min ägo en s.k. "monitor", en 28" philips TV som saknar tuner. Den kan således ej ensam ge bild på skärmen. Jag är mycket väl medveten om att licens-tvånget är kopplat till en TV-apparat med inbyggd tuner eller annan programkälla som innehåller motsvarande funktion exvis video eller motsvarande som kan ta in det analoga marknätet.
Om jag förstått saken rätt så är denna "monitor"(standalone) licensbefriad" ... eller har jag missat något?
Om man nu gör det tanke-experimentet att denna monitor kopplas till en sat-mottagare som enda programkälla, är den då belagd med licenstvång?
Jag ställer mig tvivlande till det.
Nästa steg i tankekedjan är att man har en fullt funktionell analog TV-apparat i sin ägo. Vid teknikskiftet till digitalt marksänd sosse-tv upphör sannolikt denna apparat att ge bild .... eller har jag missat något? Är denna "ICKE-fungerande" TV fortfarande licenspliktig? Jag tror inte att våra politiker/beslutsfattare har tänkt igenom de juridiska konsekvenserna av denna komplikation.
läs högre upp
4 § Skyldigheten att betala TV-avgift omfattar inte sådana TV-mottagare som på grund av sin konstruktion inte kan användas för att ta emot markbundna sändningar. Lag (1997:1164).
Vad jag kan se så står det inget om analoga sändningar.... Sen pratas det om vad tv'n kan ta emot inte vad som sänds så det kan nog kvitta att dom slutar sända som det ser ut idag.
@csan
Du kanske ska tänka över hur man ska bete sig för dumma påhopp hör inte hemma här.....
edit: om det där med att bygga om sin TV.
http://hemsidor.torget.se/users/s/sm5snh/2/elek2.htm
Observera att informationerna på denna sida strider mot Radiotjänsts åsikter om hur §4 skall tolkas - Juridiskt prejudikat saknas än så länge. Därför fritar jag mig från juridiskt ansvar gällande ombyggnad av TV samt ev. dispyter med Radiotjänst. När prejudikat finns så kommer denna sida att uppdateras.
Tjenna
Ny på forumet men bättre sent än aldrig.
avgiften innefattar som sagt tv, video osv.
Men glöm inte bort vår kära radio P1-P4 hur du än vrider o vänder på analoga/digitala nätet kommer radion bestå och denna betalar du surt för.
Radio som finns i mobil vet jag inte hur det fungerar men men.
Vad jag vet så ingår radio numera ej i TV-licensen.Citat:
Ursprungligen postat av Icecoffee
Man kan säga upp skiten... Man behöver inte ens öppna dörren när deras kontrollanter kommer... Dom får inte ens använda sig av fönster-titt för att konstatera TV-innehav....
En kompis drev detta rätt hårt för en massa år sedan, och fick rätt... Enda chansen dom har för att konstatera TV-innehav är en hus-ransakan, och det får dom bara till om det misstänkta brottet ger 2 års fängelse eller mer...
Stämmer bra dom är väldigt godtrogna, jag åkte dit pga klantighet hehe, men sa upp det veckan senare och fick tillbaka pengarna...ja så är det likaså föräldrarna betalt i 20 år, inga frågor inte bara pengar tillbaka..
Missat det där med radio det va när jag snackade med dom förra sommaren, ändras ju hela tiden