hjälp med otäck startsida
hej på er,har fått in nåt skit i datorn,varje gång jag startar datorn kommer en internetsida upp (en otäck sådan)som jag vill ha bort har kört virusprogg,adware gjort systemåterställning men inget hjälper har aftonbladets sida som start men ändå kommer denna sida upp vid datorstart,vart brukar sådana filer lägga sig?hur får man bort skiten?
mvh anders
Jag har också problem med oönskad startsida
Jag kommer till http://search.msn.se/results.aspx?srch=105&FORM=AS5&q=Internet+Explorer fastän jag har Dagens Industri som vald startsida. Kan inte få bort det, Gjort allt vad ni föreslagit här ovan utan resultat. Är det Bill Gates? Någon idé hur jag ska göra?
Re: Jag har också problem med oönskad startsida
Citat:
Ursprungligen postat av folke
Jag kommer till http://search.msn.se/results.aspx?srch=105&FORM=AS5&q=Internet+Explorer fastän jag har Dagens Industri som vald startsida. Kan inte få bort det, Gjort allt vad ni föreslagit här ovan utan resultat. Är det Bill Gates? Någon idé hur jag ska göra?
Har du verkligen provat storsnusaren's tips ang. 'hijackthis' ? Det tror jag inte...
Re: Jag har också problem med oönskad startsida - forts
Jag har haft hjälp från annan diskussionsgrupp på webben med HijackThis men det hjälpte inte. Någon som vill se min HijackThis?
Citat:
Jag har haft hjälp från annan diskussionsgrupp på webben med HijackThis men det hjälpte inte. Någon som vill se min HijackThis?
Problemet med HijackThis är att kunna analysera logfilen, vet man inget om datorer så är det omöjligt.
Ett hjälpmedel finns här http://hjt.iamnotageek.com/ klistra bara in loggen så får du den analyserad, resultatet måste dock även DU ta ställning till.
Om du nu får upp "fel" startsida så måste det synas i HijackThis
Citat:
skadar väl inte... posta den.
någon kanske ser något. :wink:
URL till denna test är:
http://hjt2.iamnotageek.com/log-48809.html
Logfile of HijackThis v1.99.0
Scan saved at 08:30:51, on 2005-05-18
Platform: Windows 98 SE (Win9x 4.10.2222A)
MSIE: Internet Explorer v5.50 (5.50.4134.0600)
Running processes:
C:\WINDOWS\SYSTEM\KERNEL32.DLL
C:\WINDOWS\SYSTEM\MSGSRV32.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\MPREXE.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\mmtask.tsk
C:\WINDOWS\SYSTEM\MSTASK.EXE
C:\PROGRAM\F-SECURE\COMMON\FSMA32.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\KB891711\KB891711.EXE
C:\PROGRAM\F-SECURE\COMMON\FSMB32.EXE
C:\PROGRAM\F-SECURE\COMMON\FCH32.EXE
C:\PROGRAM\F-SECURE\COMMON\FNRB32.EXE
C:\PROGRAM\F-SECURE\COMMON\FAMEH32.EXE
C:\PROGRAM\F-SECURE\ANTI-VIRUS\FSGK32.EXE
C:\PROGRAM\F-SECURE\COMMON\FIH32.EXE
C:\PROGRAM\F-SECURE\ANTI-VIRUS\FSSM32.EXE
C:\PROGRAM\F-SECURE\ANTI-VIRUS\FSAV32.EXE
C:\WINDOWS\EXPLORER.EXE
C:\WINDOWS\TASKMON.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\SYSTRAY.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\ATIPTAXX.EXE
C:\PROGRAM\F-SECURE\COMMON\FSM32.EXE
C:\PROGRAM\VANLIGA FILER\ADAPTEC SHARED\CREATECD\CREATECD50.EXE
C:\PROGRAM\ADAPTEC\EASY CD CREATOR 5\DIRECTCD\DIRECTCD.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\QTTASK.EXE
C:\PROGRAM\VANLIGA FILER\REAL\UPDATE_OB\REALSCHED.EXE
C:\PROGRAM\F-SECURE\BACKWEB\7681197\PROGRAM\BACKWEB-7681197.EXE
C:\PROGRAM\PERSONAL\BIN\PERSONAL.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\WMIEXE.EXE
C:\PROGRAM\MICROSOFT OFFICE\OFFICE\1053\MSOFFICE.EXE
C:\PROGRAM\MICROSOFT OFFICE\OFFICE\OUTLOOK.EXE
C:\PROGRAM\VANLIGA FILER\SYSTEM\MAPI\1053\95\MAPISP32.EXE
C:\PROGRAM\INTERNET EXPLORER\IEXPLORE.EXE
C:\FOLKES BRAOHA\SPYWARE\HIJACKTHIS\HIJACKTHIS.EXE
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page =
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Int ernet Settings,ProxyOverride = localhost
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Länkar
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\PROGRAM\ADOBE\ACROBAT 6.0\READER\ACTIVEX\ACROIEHELPER.DLL
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\SYSTEM\MSDXM.OCX
O4 - HKLM\..\Run: [TaskMonitor] C:\WINDOWS\taskmon.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SystemTray] SysTray.Exe
O4 - HKLM\..\Run: [AtiPTA] Atiptaxx.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Aktivitetsfältet] SysTray.Exe
O4 - HKLM\..\Run: [F-Secure Manager] "C:\Program\F-Secure\Common\FSM32.EXE" /splash
O4 - HKLM\..\Run: [CreateCD50] "C:\Program\Vanliga filer\Adaptec Shared\CreateCD\CreateCD50.exe" -r
O4 - HKLM\..\Run: [AdaptecDirectCD] "C:\Program\Adaptec\Easy CD Creator 5\DirectCD\DirectCD.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [mdac_runonce] C:\WINDOWS\SYSTEM\runonce.exe
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\WINDOWS\SYSTEM\QTTASK.EXE" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [TkBellExe] "C:\Program\Vanliga filer\Real\Update_OB\realsched.exe" -osboot
O4 - HKLM\..\RunServices: [SchedulingAgent] mstask.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [ATIPOLAB] ati2evxx.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [fsaa] C:\Program\F-Secure\Common\fsaa.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [F-Secure Management Agent] C:\Program\F-Secure\Common\FSMA32.EXE
O4 - HKLM\..\RunServices: [KB891711] C:\WINDOWS\SYSTEM\KB891711\KB891711.EXE
O4 - Startup: Personal.lnk = C:\Program\Personal\bin\Personal.exe
O4 - Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Program\Microsoft Office\Office\OSA9.EXE
O4 - Global Startup: F-Secure BackWeb.lnk = C:\Program\F-Secure\BackWeb\7681197\Program\backweb-7681197.exe
O16 - DPF: {CA034DCC-A580-4333-B52F-15F98C42E04C} (Downloader Class) - https://www.stopzilla.com/_download/...ler/dwnldr.cab
O16 - DPF: {74D05D43-3236-11D4-BDCD-00C04F9A3B61} (HouseCall Control) - http://a840.g.akamai.net/7/840/537/2...ll/xscan53.cab
Citat:
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = <----- Enligt denna ska du inte ha någon startsida
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Int ernet Settings,ProxyOverride = localhost <----- Kör du med någon proxy? Eller är det någon brandvägg som satt denhär?
O4 - Startup: Personal.lnk = C:\Program\Personal\bin\Personal.exe <----- Den hoppas jag du har kolla på själv!!
Ser heller inget konstigt, förutom det som är kommenterat ovan
Om du kollar i Hijackthis --> config --> main: så finns det en ruta som visar vilken startsida som kommer att användas om inget är angivet, vad står det hos dig? Normalt brukar det vara "about:blank"