titt som tätt. Oavsett vad jag gör.
Har kört virusprogram men den hittar inget. F-secure har jag kört.
Nån som bra tips?
//Frasse
Utskriftsvy
titt som tätt. Oavsett vad jag gör.
Har kört virusprogram men den hittar inget. F-secure har jag kört.
Nån som bra tips?
//Frasse
Värmeproblem ? Har CPU-fläkte stannat ?Citat:
Ursprungligen postat av Frallan
testa
den här datorn>egenskaper>avancerat>start och återställning>bocka av starta om automatiskt
så får du kanske felmedelande istället
ev testa köra scandisk
eller ev
Kontrollera systemfiler [Windows 2000/XP]
Windows har möjligheten att kontrollera att viktiga systemfiler inte har ändrats eller ersatts av andra program. Om så har skett kan operativsystemets stabilitet påverkas. Ett lätt sätt att bli av med problem är att helt enkelt använda "Filgranskaren" (System File Checker). Observera att du inte ska köra detta program om du har Windows 2000 och inte har installerat SP4 eller senare servicepaket - då kan det bli trubbel. Men du som har Win2k SP4+ eller XP kör kommandot "sfc /scannow". Då kontrolleras filintegriteten, och om någon fil är manipulerad erbjuds du att byta ut den mot originalfilen.
mvh
t
Ursäkta att jag bryter in, men jag har ett liknande problem, men min dator startar av sig själv efter att jag har stängt av den. Efter ungefär 10-15 min. Någon som har nåt förslag om vad att göra. Datorn är en Compaq Presario 5170 från slutet av 90-talet. Har även provat med ominstallation utan framgång.
De låter som om windows update försöker starta om datorn.
Förstår inte riktigt vad Du menar..., gör den en "riktig" omstart eller stängs den bara av, för att sen börja boota upp?. I det första fallet, kan det mycket väl vara virus, men en scanning måste göras under uppstart, annars är det bortkastat. Å helst med ett garanterat osmittat antivirus-program. I det andra fallet, är det inte ovanligt att en nätdel som är på väg att lägga av, uppvisar det Du råkar ut för. Men det finns fler anledningar, fast jag tror jag skulle börja med att kolla dom + ev minnena.
mvh humlan.
Lået mer som det är något med minnena... Kanske timmingsen eller så är kanske minnet kasst... Testa köra memtest i ett par timmar och se om du får nått fel...
http://www.memtest86.com/memtest86-3.2.iso.zip
Ladda hem, bränn, boota från CDn och testa allt ett par timmar.
lite mer
Programmet Roxio Easy CD Creator 5.0 eller Direct CD 5.0 är installerat på datorn.kan skapa problem
http://support.microsoft.com/kb/308029/sv
Ett annat alternativ kan vara att du har Wake on lan aktivt i BIOS. Datorn startar då på signal från modemet. Se till att det är disable i BIOS.
mvh
t
Jag hade samma problem när jag installerade ett firewirekort i datorn.
I mitt fall så händer följande. När jag valt att stänga av datorn så fungerar den som vanligt ända fram tills den ska stänga av, då står det "nu kan du stänga av datorn" så måste jag stänga av den manuellt, tidigare skedde det automatiskt. När sedan datorn varit avslagen som jag tidigare nämnt i ca 10-15 min. så startar den helt plötsligt igen, så om jag inte ska sitta mer vid datan så måste jag antingen dra ur sladden eller trycka in strömbrytaren på baksidan, annars så startar den igen. Den har hållt på så här i över ett år, men jag har inte märkt några andra konstigheter.
Kontaminera inte andras trådar med nya problem.Citat:
Ursprungligen postat av jaka
Skriv en ny tråd så ska jag hjälpa dig.
det kan vara ett virus som heter winblaster32.exe
har man det så uppför sig datorn på det viset
Starta om datorn i felsäkertläge gå in på
sök ; sök efter winblaster32.exe ställ in sökningen på sök i dålda filer och mappar!
Om filen hittas ta då bort den !
mvh RW800
du har varit inne i kontrollpanelen>energialternativ och kollat inställningarna i avancerat?Citat:
Ursprungligen postat av jaka
mvh
t
Har nu provat det mesta, utan framgång. Så till slut var jag inne i systemkonfigurationen och rotade, ivilket fall så bockade jag i eller bockade ur nån ruta, och då plötsligt fungerade den. Slog av själv och startade inte utan anledning. När jag sedan startade den igen så kom det något meddelande upp om att förändringarna jag gjort krävde att jag registrerade om mitt windows XP. Så när jag äntligen gjort det så är jag tillbaka på ruta Ett. Alltså startar av sig själv. Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig.
Har hämtat sensate virusfilen för F-secure.
Har bränt in memtest och bootat från den. Den startar om sig efter ca 1 timme.
Jag tror det är under tiden som processorn testas. Eller iallfall under det första testet.
Nåt fler förslag.
Har lagt in XP på annan hårddisk med samma fenomen.
Fel på minenna?
//Frasse
Som jag nämt förut, testa med en annan nätdel.
mvh humlan.
Hmmm.
Helt klart ett värmeproblem. Kan vara:
- CPU-fläkten.
- Moderkort-kylaren / fläkten.
- Grafikkorts-fläkt
- Nätdelen.
Om du har ett MB som stöder ACPI så kan du logga tempen på en massa ställen, samt även spänningen från nätdelen. Prova att köra progget sensors eg.
sensors -f > /tmp/temperatur.log
Lycka till
glömde jag nämna.
//Frasse
Har märkt nu att den startar mest om sig när jag tittar på vissa filmklipp.
Har formaterat opm hårddisken på denna dator. Ska jag trycka i den i annan dator och formatera där?
//Frasse