Kan inte komma in på vissa hemsidor
Har hitta.se som startsida. I måndags kom jag inte åt den, inte någon dag denna veckan har jag kommit in där. Ringde till dem och de har inte gjort några ändringar sedan i fredags. De bad mig gå in på blocket.se - samma sak. Hitta och blocket har sina servrar i samma hall. Går jag till vår server och försöker så går det bra. Tar jag bort alla cookies och rensar senaste 20 dagars besökta sidor, startar om datorn - samma grej, ingen kontakt med blocket eller hitta. Det ligger tydligen någon spärr i min dator som uppstått av sig själv. Jag kan inte pinga till dom heller. Nån som känner igen detta?
Ingen av klientdatorerna kommer in på hitta.se eller blocket.se.
Från servern går det. Pingar jag (från min maskin) till 212.112.182.18 eller 195.149.144.114 blir det timeout.
Re: Kan inte komma in på vissa hemsidor
Citat:
Ursprungligen postat av folke
Ingen av klientdatorerna kommer in på hitta.se eller blocket.se.
Från servern går det. Pingar jag (från min maskin) till 212.112.182.18 eller 195.149.144.114 blir det timeout.
De har med all sannolikhet satt upp att de inte svara på ping. Om det nu är DNS-fel som det pratas om så kan du ju alltid testa att skriva in ip-adresserna i din browser. Svar då - DNS-problem, inget svar då - annat problem.
Jag skrev in http://212.112.182.18/ i adressfältet och då kom jag in på Blocket!
Jag skrev in http://195.149.144.114/ i adressfältet och då kom jag också in på Blocket!
Alltså har jag DNS-problem. Men jag är så okunnig och har NT-server. Detaljerad hjälp önskas.
Servern delar ut interna ip-nummer till klienterna vid inloggning. Man kallar det låna ett ip-nummer. Är jag borta flera dagar kan jag få ett annat internt ip-nummer än jag haft tidigare. Över en natt byts inte numret. Vad detta kallas på dataspråk vet jag inte.
Jag har haft semester i Venezuela (Isla Margarita) i 11 dar.
När jag kom tillbaks till jobbet fungerade det! Inget har gjorts, det har bara börjat fungera igen.
Kan rekommendera att ta ett avbrott i kylan med +30 grader i Karibien.
Hyra en taxi en hel dag SEK 500!
Bensinen kostar 40 öre litern!
Du behöver din spanska, de förstår sällan engelska.
Hälsningar till alla hjälpsamma och tack!