-
Radiotjänst TV-pejling
Tjaba Grabbar
Sitter så här på morgon/kvälls-kvisten och tjafsar med en kompis om radiotjänsts befogenheter.
En kompis säger att om radiotjänst har pejlat in dig att du har TV och du nekar, så kan dom få en form av husransakan pga du eventuellt bryter mot lagen.
Någon som vet om detta har någon form av sanningen.
Eller ska man behöva ringa radiotjänst och fråga?
//KillaH
-
Det kan nog faktiskt stämma.. Eftersom det är lag på att man ska betalla tvlicens om man äger en tv....
-
Tror inte att det stämmer. Då ord står mot ord och är ganska säker på att dom inte får rätt till det.
-
De kan komma å ringa på din dörr men du har ingen som helst skyldighet att släppa in dem.
El L :lol: kk :lol:
-
Dom kan inte få till en husransakan. Däremot kan du bli dragen inför rätta om en kontrollant sett en TV hos dig, men det är bara neka, ord mot ord liksom. Radiotjänst har aldrig vunnit i rätten.
Det där med pejl är väl bara dravvel. Har ni sett många med lådor på magen och med en antenn i handen? :lol:
Dom har sina kontrollanter som far runt till alla som inte betalar licens.
-
Dom kan aldrig komma in.
Det är bara att blåneka till allt.
Nyligen avkunnad dom i saken http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12314696.asp :lol:
-
Dessutom skulle jag, om jag skulle råka hamna i rätten, hävda att kontrollanten inte är trovärdig då han får provision. Han kan därför ha en anledning att ljuga - nämligen för att tjäna sitt levebröd.
-
Dessutom så fungerar inte pejlingen.
De har listor på personer som inte betalt tv-licensen. När de kommer har de utrustning som mäter magnetiska fält. Och tex en elvisp skapar också magnetiska fält.
Råkade ut för det för några år sedan och de fick komma in och leta efter tvn. Döm deras min när de inte hittade någon. Begärde då en förklaring och då kröp det fram tillslut.
-
Okej, men om man inte har någon tv då?
Jag har ju mitt tvkort ;) iofs är inte min bordsantenn osynlig men.. :P
Men man ska ju betala till radiotjänst för att få lyssna på radio :)
-
tvkort har en tv tuner så det spelar ingen roll.. du betalar för tunern och inte själva tvn...
-
Jo, men en del snubbar kommer bara in och kollar om man har en tv eller inte. Han kan ju inte se om det sitter ett tvkort i min dator eller inte.
Kändes bara så onödigt det där med tv-avgiften då jag inte ens kommer att se på nån tv eftersom jag inte har råd med kabel-tn eller något annat :)
-
Dom har ingen rätt att komma in till din lägenhet, så du behöver inte släppa in dom, inte ens öppna dörren. Om du gör det så ta på dig ett par solglasögon och skaffa en blindkäpp till nästa gång dom plingar på. Då lär du förhoppningsvis inte få mer besök av dom. :wink:
-
Borde räcka med de där solglasögonen hehe
Nope, straffet för att inte betala licensen är inte tillräckligt för en husrannsakan (se Rättegångsbalken). I princip går det bra att be dem fara åt helvete.
Pejlingsutrustningen ger helt tokiga utslag. Idag finns det så mycket källor som sänder elektromagnetiska signaler att en pejling är närmast omöjlig. Desstom finns det ju lite andra frågor man kan ställa sig.
Hur ska de pejla dig om du bor i en radhuslänga eller ett flerfamiljshus?
Hur ska de pejla dig om du har kabel-TV?
Hur vet de att det inte är grannens signal de tar in? Min lägenhet är t ex formad som ett L i gaveln på ett höghus. Står de där fjantarna med sin antenn utanför dörren får de garanterat in grannens TV (om de nu skulle kunna pejla in den) och inte min.
Hur skulle deras Yagiantenn en klara att förstärka signalen från oscillatorn i min TV genom betongväggar så pass att de kan pejla mig? Nonsens!
Nej, släpp inte in eller öppna dörren och säg att "vi inget ska ha" :-)