Hejsan!
Hur tar man bort monteringar på dreamboxen....
Utskriftsvy
Hejsan!
Hur tar man bort monteringar på dreamboxen....
Hmmmm.
Prova med umount "monteringspunkt".
Sedan för att ta bort monteringen permanent så bör du editera fstab eller mtab.
hur gör man de......
Hmmm.
Telnet eller putty till boxen. Och editera som vanligt i Linux med vi.
Lycka till
Alltså jag kan inget om något sånt, så du får gärna skriva en guide åt mig hur jag ska göra....:-)
Hmmmm.
start -> kör -> cmd -> telnet "dreambox-IP"
user: root
passwd: dreambox
mount (ger alla monteringarna)
umount "montering" (den du vill släppa).
För att sedan editera så kräver det ganska säkert den högre skolan ! Så jag tror vi stoppar där.
Lycka till
Menar du att du vill ta bort monteringen eller bara avmontera ?
Du kan ju avmontera via fjärren Setup -> Expert -> Communication -> Mounts
Såvida du inte har "Automount" markerad i menyn för den valda monteringen så räcker det ju att avmontera eller boota om.
Dock så funkar det inte ibland att avmontera mha. fjärren eller via webben. Det enda som alltid funkar är mha telnet.
Jag har lyckats att få flera mountningar... skulle vilja avmounta alla utom en.....
vad ska jag skriva förutom umount o monteringen...de är så mycke tecken......ska jag skriva allt som står på en montering...de verkar som jag har 3 lika monteringar.... kanske därför de blir dålig bild när jag ska spela in.... eller!
Hmmm.
Detta är ett typiskt "fel" som blir då man monterar mha fjärren. Enda sättet att få bort dessa är att editera filen /var/tuxbox/config/enigma/config.
Det gör du lämpligast mha vi ("viaj") som finns i boxen.
Lycka till
okej, men hur gör jag de då.... O vad är ("viaj")..... du får gärna hjälp mig mer.... kan inget om dreambox....
Tack på förhand....
Hmmm.
vi är en editor som finns till ALLA linux & Unix varianter. Den bör man absolut lära sig om man ska hålla på något med Linux.
alltså:
vi /var/tuxbox/config/enigma/config
Bläddra med pilarna.
Radera med x (tecken för tecken), radera en hel rad dd
Klipp in en raderad rad p
Mata in text i (insert) eller a (append)
avsluta inmatning Esc
Avsluta & spara
Esc : wq
Avsluta UTAN att spara (bra om man vill testa)
Esc :q!
Och det VIKTIGASTE, kom ihåg att INTE använda musen, det finns INGENTING att klicka på nu. Så helst ska du ta bort råttan.
Lycka till
Editorn "vi" är notepad i unix-världen. Eftersom man saknar mus och menyer i ett terminalfönster så får man nyttja tangentbordskommandon. Dessa kan tyckas vara lite krångliga i början men det ger sig. Googlade fram den här länken till dig:
http://www-acs.ucsd.edu/info/vi_tutorial.php
Jag har aldrig lyckats ställa till med multipla monteringar via fjärren men via webbgränssnittet är det inga som helst problem att skapa helt vansinniga monteringar.
För att se alla monteringar så skriver du helt enkelt kommandot "mount" i en telnet-session till boxen.
Du bör få en lista i stil med den här + ev monteringar som du själv gjort:
~ > mount
/dev/root on / type squashfs (ro)
none on /dev type devfs (rw)
/proc on /proc type proc (rw,nodiratime)
devpts on /dev/pts type devpts (rw)
/dev/mtdblock/1 on /var type jffs2 (rw,noatime)
none on /tmp type ramfs (rw)
För att avmontera så skriver du helt enkelt "umount" + den monteringspunkt som du vill ta bort. Du behöver INTE skriva allt på raden.
Ex.
"umount /var/mnt/hdd/movies"
Lycka till.
EDIT - HAHA vi lyckades tydligen svara på det samtidigt :)
Hmmm.
Då går du in i den mappen och söker efter strängen som dina felaktiga moneringar heter eg "/var/mnt/hdd"
Alltså:
cd /var/tuxbox/config/enigma
grep "din_sträng" *
Då får du (om du har tur !) vilken fil det är om gäller.
Men om du INTE har config så är det nog en gammal Gemini img. Vilken har du. Det är 3.1 som gäller nu.
okej, hur kollar jag vilken jag har då....?
Hmmm.
Telnet till boxen, så ser du i inloggningsrutan vilket datum det är på img. Då kan du se hos ex. IHAD vilken version av Gemini du har.
Lycka till
Hittar inte vart man kollar versionen...
Nu har jag lyckast hitta "var/tuxbox/config/enigma/config" katalogen men de går inte att gå in på den.... för att avmounta dom jag har....:(
Hmmm.
Det är ingen KATALOG utan en txt-fil, som du kan editera med lämplig editor, förslagsvis naturligtvis "vi" som ändå finns inbyggd i DB (och i alla Linuxar).
Alltså telnet till boxen.
cd /var/tuxbox/config/enigma (DÅ är du i KATALOGEN)
vi config (och nu öppnar du FILEN)
Lycka till
Vad är de jag ska ändra på, kan ju inget om de här... :-)
men snälla , nog för att man kan vara ny på saker men varför har du skaffat en dreambox när du ändå inte kan något om den?
ja, ursäkta att jag inte kan något, men bara för att man köper en dreambox så behöver man för i h*vete inte kunna något om linux....
hela dreamboxen bygger ju på att man har med linux att göra...
operativet i dreamboxen är linux...
jo, de har jag förståt... men jag kan inget om linux.... o de är därför jag behöver hjälp.... Går de mounta med telnet....? vad är bäst om man ska mounta.... webben eller boxen.....?
De är väll fstab filen som ska editeras om man ska ta bort mountningar?
Hmmm.
fstab är rätt i andra Linuxar men inte på DB. Då är det filen som vi hela tiden pratar om. Och är det sådana problem att man inte klarar av att editera en textfil så tycker jag att du ska blåsa om din DB.
Om du har varit med på DOS-tiden så känner du dig nog hyfsat hemma i Linux, men om du INTE har den vanan då är det ett ENORMT kliv från att klicka sig fram i tillvaraon och försöka göra något påtagligt i Linux (= editerar textfiler). ALLA konfig är i textfiler, så det är bara att grotta på.
Lycka till
okej, tack för all hjälp, men jag tror jag lägger ner nu... den funkar ju bra, förutom att de blir dålig bild när man ska spela in.... men jag får strunta i att spela in helt enkelt.... synd men så är de... tack än en gång för hjälpen.....
tycker du bör skaffa en vanlig pvr maskin istället , du bör klara dig med det så läge du inte kör cs...
Nog för att loolsson verkar mer än lovligt grön på linux (och att vederbörandes ambitionsnivå när det gäller att söka fakta på nätet verkar en smula begränsad) så är det väl ändå så att det är just här på ett forum för Dreambox man skall få ställa frågor om just...Dreambox.
Sen vet jag inte hur det var för dig trollhattan men när jag började med Unix en gång i tiden så hade jag varit väldigt glad över att få ställa frågor på ett forum som det här...men Internet var inte rikigt uppfunnet än då.
...alltså vad jag vill säga är att dom som kan, bör ha tålamod. Dom som inte kan, bör vara så pass ödmjuka så att man inte ställer krav på att få allt serverat.
(slut på lilla filosofistunden)
Hmmm.
Håller med föregående talare. Men ibland är nivån på detta forum under all kritik. Pajkastning är ju bara förnamnet. Och som sagt ska man hålla på med Linux då SKA man lära sig grunderna & definitivt lära sig en editor (typ vi). Annars är man ganska rökt.