hej jag skulle vilja ha lite hjälp med att få igång en lång epg för viasat?
finns det någon guide?..
Utskriftsvy
hej jag skulle vilja ha lite hjälp med att få igång en lång epg för viasat?
finns det någon guide?..
Eddy,
TV3 ska enligt uppgift sända ut Full EPG för Viasats kanaler. Låt boxen stå på kanalen en stund och sedan kolla...
För Canal Digital är det Discovery Science.
För Comhem är det C+ Film 3.
jag antar att jag måste installera mplug eller weekepg eller nått?
det är ganska tråkigt att bara se 2 tv program framåt....
vad behöver jag?
(min box har internet uppkopling)
Det enklaste är att installera MV (MultView) med blue panel, sedan installerar du MM-grabber på din dator, med datorn tar du hem EPG från Dagenstv, upp till 7 dagar.
MM-grabber FTPar sedan den hämtade EPGn till din Dreambox (du kan göra så att schemaläggaren startar MM-grabber vid en tidpunkt varje dygn när du vet att datorn är igång). det enklaste är om du har ett USB stick i Dreamboxen dit datorn kan skicka EPGn, och där sedan MV kan hämta informationen så att du får en veckas EPG på samtliga kanaler.
Lite off topic men hur ser Viasats EPG och Canal Digitals EPG ut jämfört med Sky Digital. Någon som vet.
Jag har själv använt sky digital EPGn. Den var grymt bra, man såg TV-program långt fram i tiden. Hela dagen i princip. Enkelt navigera och bra information.
Såg bara kortfattat hur EPGn funkade på en pace (tror jag) som satt på Viasat. Såg ganska dåligt ut och man kunde inte se långt fram på dagen vad det var för program.
Plus det sugiga att dom inte skriver ut t.ex S01E11 osv på TV-serier. Och ibland inte "orginal" namnet på avsnitten. Blir ju omöjligt att hitta information på nätet om man så önskar.
EPGn med MV och MM-grabber fungerar och har inget övrigt att önska.Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Den här EPGn är sammanställd av http://www.dagenstv.com/se/frontpage/
Jag har jämfört EPGn i Dreamboxen och den man kan läsa i Dagenstv på nätet och den är identisk.
har du någon guide hur jag får i gång mm grabber...?
mimmie jasså kan man få EPGn från dagenstv. Oj de var ju riktigt grymt.
Låter kanonbra.
Någon guide har jag inte.Citat:
Ursprungligen postat av eddy79
Jag föreslår att vi hjälps åt att installera MV och MM-grabber i dina burkar, och av resultatet av den här tråden när din EPG fungerar, skapar vi en guide.
Det är ju tyvär så att om man skriver en guide rätt uppockner så glömmer man många saker.
Om du ställer frågorna, så ska jag vägleda dig till ett lysande resultat.
Börja med att ladda ner MM-grabber i din dator, sedan lägger du in MV i din Dream med blue panel, med tre tryckningar på röd knapp så aktiverar du multi EPG, med Dream knappen kan du sedan titta i menyn.
På ditt USB stick skapar du två mappat, det ska se ut så här när du är klar
var/mnt/usb/mv/mm
MM-grabber hittar du i filarkivet / windows
Samma rad ska även finnas i MM-grabbers FTP settings.
Lycka till, vi får ta resten ikväll.
Här är en bra guide till Mplug
http://digsat.net/wbb2/thread.php?threadid=25829
//JB
1.Jag har laddat ner multiview epg 3.5.0 i dreamboxen från Blåknapp-addons-plugin.
2.och i input config står det nu
Tmp detail store = /var/mnt/usb/mv
Storage dir = /var/mnt/usb/mv
3. men till vänster så är det 5 rutor att kryssa i den översta är ikryssan "enigmacache"
ska jag ändra till MM eller mplug ?
4.vart ska jag installera alla filer ifrån mm-grabber?
mm-grabber innehåller en mapp som heter mplug och en mm-grabber (icon med en djävel)
i mplug mappen finns det 5 filer.."bootmisc.sh + crond + init + Mplug +Mplug_tmp "
vart ska alla filer installeras?
Här har du en guide med bilder.
följ den noggrant så funkar de.
http://digsat.net/wbb2/thread.php?threadid=25837
MM-grabber ska du ha i din dator, inte i Dreamboxen
Det ska stå mm i input cofig.
Jag har provat med Mplug men jag fick siffror och krumelurer i EPG informationen plus att tiderna gick fel 2 timmar.
OBS:
Jag har lagt in en guide i ämnet, hoppas att den kan hjälpa någon.
jag får inte igång det... jag har installerat mm-grabber och ändrat i
**FTP settings**
DB ip = min db's ip
usernamn = root
password = dreambox
DB folder = /var/mnt/usb/mv/mm (? stämmer detta ?)
(ska jag ändra något i Mplug config menyn i mm-grabber ?)
**i dreamboxen's MV input configuration**
första rutan högst upp till vänster är i kryssad-------MM
tmp detail store: /var/mnt/usb/mv/ ** (ska det inte vara /mm) **?
storage dir : /var/mnt/usb/mv/ ** (ska det inte vara /mm) **?
auto dir är ikryssad
auto reload är ikryssad
*******************************************
ska jag ändra något i inputs .txt ?
Mplugg config använder man om man ska använda Mplug istället för MM-grabber.Citat:
Ursprungligen postat av eddy79
Den funkar dessutom inte, vill man köra Mplug får man installera den manuellt.
tmp detail store: /var/mnt/usb/mv/ ** (ska det inte vara /mm) **?
Om du tittar riktigt noga ser du att mm är storage dir om du har markerat mm uppe till vänster.
jag fattar inte vad jag gjort för fel?
ska jag ändra något i inputs .txt ?
Var hittar du inputs.txt ?
Om man kör Mplug använder man inputs.txt
Med MM-grabber använder du ingen inputs.txt (möjligen i programmet du har i datorn, men inte i Dreamboxen )
Har du tittat på USB sticket om det finns någon EPG där ?
Hej! Jag är en riktig nybörjare när de gäller dreambox.
Kan någon förklara för mig vad en grabber är för någonting.
Undrar ochså vad EPG är för nånting?
EPG är en elektronisk program guide med andra ord något som gör att du kan se vilka program som kommer att visas på olika tv kanaler, klockslag, dag, på din tv.
Grabber = hämtar något, i det här fallet information om program som visas eller kommande tv program.
Tack mimmie?
nu fick jag igång det! efter att jag gjort om alting från början...
tack mimmie du är min hjälte...
Man tackar Nu kan man sova gott inatt.Citat:
Ursprungligen postat av eddy79
PS: ett litet tips, om du sparar filen map.txt som ligger i
var-tuxbox-config-mv så kan du om du lägger in en ny image, bara kopiera in filen, så slipper du sitta och para ihop kanalerna i ALIAS MANGER.
en sista fråga kan man få vanliga epg'n (röd knapp en gång) att fungera längre än 2 prog eller måste jag alltid starta mv pluginen?
dubbelklicka på röd knapp då får du upp en meny med 3 val välj den längs ner (extern epg tror jag).Citat:
Ursprungligen postat av eddy79
Nästa gång du trycker röd knapp får du Mplug
//JB
ja vad bra! tack.....
Jag har en fråga till James Bond. (eller den som har svar på mina problem )Citat:
Ursprungligen postat av James Bond
Har du fått Mplugg att fungera med felfri EPG text ?
jag har fått igång den , men den visade fel tid med 2 timmar +att den slänger in lite siffror och krumelurer i EPG texten.Jag provade både med .dat och.xml fil, samma dåliga resultat.
Med MM-grabber däremot funkar allt perfekt.
Jag kör med .dat på min 7020 med gemini utan några problem.
Har du provat att börja om från början.
Jag har lagt in senaste PP image, och där finns det nerladdning av MV/Mplug/epg med blå knapp.
Efter lite trixande för att förstå hur dom tänkte som har gjort nerladdnings programmet, så funkar allt perfekt.
Man behöver inte editera något utan alla inställningar gör man med fjärrkontrollen.
Ps. jag använder också .dat och det verkar vara det som funkar bäst för Svensk EPG.
med usb stick menar ni usb minne då eller?