Mitt abonnemang med Viasat går ut i höst. Då kommer jag, som det känns nu, att byta till boxer.
Min fråga till er andra är:
Hur kommer ni göra när ert abonnemang går ut?
* Stanna kvar hos Viasat?
* Byta, i så fall till va då?
Utskriftsvy
Mitt abonnemang med Viasat går ut i höst. Då kommer jag, som det känns nu, att byta till boxer.
Min fråga till er andra är:
Hur kommer ni göra när ert abonnemang går ut?
* Stanna kvar hos Viasat?
* Byta, i så fall till va då?
:D :D :D
Teckna nytt bättre abbonemang erbjudande första året +lite extra.
jag gå därifrån direkt.
därifrån! Viasat har inte gjort annat en att jävlas med sina kunder!
jag kommer gå från viasat så fort jag har möjlighet nu i MAJ .
Har inte saknat viasat en sekund efter det jag lämnade dom för ett år sedan till förmån för Boxer. Tänkte även avsluta CanalDigital och bara köra med Boxer, men är lite besviken på
sämre bild jämfört med CD. Så nu lutar det åt att jag behåller CD och avslutar Boxer när bindningstiden är slut. :wink:
Tja, Boxer ska ge lika bra bild som CD och Viasat, men det man måste se upp med är att ha bra signal. Kan kräva man byter antenn (iofs ska man göra det i alla fall).
Fördelen med boxer är ju TV3 och Kanal 5. Fast de känner dom flesta redan till. Sedan har boxer ganska bra kanaler.
De som gör mig besviken är att inte CD och Viasat slår sig ihop till en enda leverantör, då skulle dom ha många fler kanaler än boxer lätt. Så då skulle dom som vill ha många kanaler kunna köra det och dom som nöjer sig med Boxer grundutbudet + extra bas för 150kr månden köra det.
sodertalje har du inget behov av Kanal 5 vänta ett tag och kolla om priserna ändras. Snart blir det digitalt i stockholm och då lär det bli ett satans liv från alla som inte kan ta in boxer och priserna lär sjunka kanske.
Jag förstår inte! Ni tecknar abb hos Viasat men ni är besvikna varför? Vad har viasat gjort för not som inte CD gjort med sina kunder.
Nja, det är stor skillnad mellan mark- och satellitsändt. Boxers bild är rent kladdig förutom på
kanal 1 och 2 men även dom ligger långt bakom satellitversionerna.
:shock:
steninge säger du de, det borde inte skilja något. Förmodligen dåliga boxar kanske ?
Har hört att boxer pumpar ut junk-boxar med dåliga mjukvaror osv.
Samt dålig mottagning om man inte bor bra till ?
Boxer har sämre bild och det beror på utsändningen och inte på boxarna/mjukvaran i dom.
DVB-T nätet har mycket mer begränsad bandbred och därför "stryper" man kanalerna i marknätet för att få plats med mer. Viasat och Canal Digital har i princip samma kvalité. Canal Digital är strået vassare på vissa kanaler dock. Sen har ju Canal Digital HD och då blir det genast en stor skillnad.
Framför allt kör Boxer med hög brusreducering, därför att brus i bilden tar mycket bandbredd.
Det får till följd att även dom fina nyansena och detaljena försvinner i bilden.
Men sedan är det upp till var och en vad man är nöjd med och vilken tv man har.
Ser man inte någon skillnad och är nöjd så är allt väl.
Jag monterade en satmottagare hos en familj som har en så dåligt focuserad tv att den var suddigare än en VHS-bild . Men dom var nöjda med tv'n och använder den fortfarande efter flera år.
Sminer är det sant, du menar dom SNÅLAR på bitrate för att få in flera kanaler.
Ruttet, å andra sidan kanske detta kommer försvinna när det analoga nätet är släckt och boxer blir tilldelat mera utrymme ?
Får hoppas de.
steninge hehe, ja då ska man nog byta TV.
Jag hade en halvbra 4:3 TV förut, CRT. Sedan bytte jag till 16:9 100Hz.
WOW, vilken skillnad, bilden blev 5 gånger bättre direkt, plus att det var 100Hz.
Det är nog många som inte tycker boxer digital tv är bättre än vanlig analog, men sedan har dom ändå en sunkig tv, plus dålig antenn och signal.
Konstigt att dom inte märker någon skillnad.
Sedan är det ju så att Satellit oftast är bättre då det är microvågor. Och marknätet lär aldrig (i praktiken) köra ut HDTV tror jag. Finns helt enkelt inte plats.
Viasat kommer med HD tv framåt sommaren som jag vet.
Sedan är det ju synd att inte Sverige väntade lite så att dom kunde bygga marknätet på MPG4-standarden.
Våra kära grannar norrmännen kommer att välja MPEG4 i sitt marknät.
Men då hade väl Sverige tryck in ännu mer kanaler på en MUX och inte vunnit något i bildkvalitet.
Att vänta löser inga problem.
Då hade vi inte haft digital marksänt i 7-8 år.
Norrmännen lever kvar på stenåldern :lol:
[quote="T-bird"]Att vänta löser inga problem.
Då hade vi inte haft digital marksänt i 7-8 år.
Nog så riktigt - men dom första stöter på problem som dom som är steget efter
kan undvika. Och vad jag vet har vi inte haft digitalt marknät så länge som du säger.
Men å andra sidan bor jag ganska nära Norge och lever nog i den oupplysta forntiden.
:D
Boxer (Senda) började väll -99 tror jag....
steninge det är inte bra att hoppa på "ny teknik" för tidigt. Dessutom måste man vänta.
Om det blir så att boxer börjar köra ut kanaler i Mpeg4 så lär det bara vara ett fåtal kanaler.
Jag tror dessutom inte att dom bryr sig, bilden är tillräckligt bra på det som finns nu. Man kan ju hoppas dom höjer bitraten bara så det blir bättre bild, men man vet inte för ens allt analogt är avstängt. Vi befinner oss i en övergångs fas.
DÄREMOT kan det bli så att Mpeg4 för HDTV kommer finns i marknätet, 1-3 kanaler beroende på hur mycket plats som finns.
Återstår att se vad som händer
Ok, fel av mig att glömma Senda och Boxer men dom var väl bara lokaliserade i storstäderna vid den tiden.:oops:
Det var främst nu när den stora utrullningen över hela Sverige som jag menade. Och som jag tycker att det är synd att dom satsar på gammal bandbreddskrävande teknik. :-(
steninge jo det är klart, nog kunde staten gjort bättre ifrån sig.
Men det brukar inte bli så.
Jag tycker faktiskt staten skulle struntat HELT i digital marksänd TV, anledningen är undersökningar (forskning) som visat att det kostar jättemycket pengar, samt dålig investering.
Mycket bättre om dom istället satsat på att sätta upp 3-4 satelliter plus att CD t.ex. hade flyttat till samma possition som Sirius satelliten.
Vips hade vi haft 5st satelliter och 500 kanaler.
Sedan skulle dom precis som dom gjorde med satsningen på bredband, satsat pengar och byggt till där det behövdes så att alla i hela sverige kunde se TV via satellit. Tvingat med lag bostadsrättsförningenar att tillåta paraboler på hus och eventuellt tak samt betalat för installatörerna.
De hade ju varit perfekt.
Vips om 5år har alla FETA HDTV sändningar.
För inte tala om satellit radio och BREDBAND för dom som bor ute på landet där inte ADSL når.
Aja detta var lite väl off topic. Skriver inte mer i denna tråd.
Har ju en gång lovat att så länge Viasat och CD funkar i Dreamboxen så skall jag behålla abbonemangen, men det kostar mycket pengar :-(
Man kanske måste bryta det löftet :twisted:
Tja, man får se vad som händer när digitaliseringen av sverige är genomfört. Ganska oklart vad som händer med boxer (staten vill sälja ut) och kanalutbudet etc.
Plus dom bråkar om utrymmet som blir ledigt när det analoga upphör. Inget vet egentligen med säkerhet.
Viasat kommer med HD den 1 mars.
Det är kanalen "TV 2 SPORT Xtra" som Viasat och danska TV2 startar tillsammas. Dock kommer denna kanal enbart till Danmark. "TV 2 SPORT" kommer också sändas i vanlig icke HD.
Detta är ett första steg, så Viasat är på g med HD.
http://www.viasat.dk/main.phtml?nav=...document=98858
Sminer vet du något om nya satelliten som skulle kompletera Sirius 2 och Sirius 3 har kommit igång ?
Har för mig dom redan fått upp den, antar dom ska börja köra HDTV sändnigar därifrån eller något.
I sommar skjuter det svenska satellitbolaget SES Sirius upp sin nya tevesatellit Sirius 4 i rymden.
Det är en riktig "teracomdödare" som har plats för 120 hdtv-kanaler och som kommer att kosta ett par miljarder kronor att bygga och skjuta upp.
Sirius 4 är nog den största svenska rymdsatsningen någonsin.
Det är en lika stor investering som hela det digitala marknätet i Sverige, men ger väsentligt mycket mer bandbredd för pengarna.
Varje transponder på Sirius 4 har kapacitet för 50 megabit per sekund dvb-s2-standard.
Sirius 4 kommer att ha 20 tevetranspondrar enbart för Norden och ytterligare 20 även för övriga Europa.
Sirius 4 får plats med 3-4 hdtv-kanaler i varje transponder, vilket betyder en teoretisk kapacitet på 120 hdtv-kanaler för Sirus 4.
Hdtv kräver en bandbredd på minst 16 megabit per sekund och kanal. Det visar nyligen gjorda tester med mpeg4-kodning.
När Sirius 4 väl är på plats i sin geostationära bana 36.000 kilometer ut i rymden, cirka 100 gånger lägre ut än den internationella rymdstationen ISS, ska den ta över jobbet från både Sirius 2 och Sirius 3.
det lär vara ett bättre system än hd på gång inom en snar framtid.
Huvvá, tänk om den störtar i Vättern under uppskjutningen! :-DCitat:
Ursprungligen postat av Sminer
Ja då tittar vi på Jönköpings tv eller Karlstads man kan välja :D
Hur vet du att det är bättre :?: Kan du lämna litet närmare upplysningar, för allt som är nytt är interesant.Citat:
Ursprungligen postat av reidarberge
Mvh Kalle
Läste för något år sedan om att japanerna skissar på något system med ca 4000x2500 pixels (minns inte riktigt, men många pixlar var det). Detta skulle bli aktuellt först om 20 år.Citat:
Ursprungligen postat av reidarberge
Hoppas Dream Multimedia har börjat jobba med sin box för detta system så att de har apparater till försäljning när systemet är igång (de brukar ju kunna bli lite försenade). :)