Hejsan jag undrar bara om det finns något program till datorn för att kunna spärra bredband nätet
Utskriftsvy
Hejsan jag undrar bara om det finns något program till datorn för att kunna spärra bredband nätet
Det finns säkert sådana program, kan dock inte komma på något just nu. Dock är det mer effektivt att spärra internet i en router om den har en sådan funktion där man spärra vissa tjänster under vissa tider av dygnet.
Vad har du för router, om du har någon?
det är så här att jag behöver inte spärra nätet det är min svär föräldrar som vill spärra nätet under viss tid på dygnet dom har en son som sitter hela dagarna dom är lite trötta på det och dom har ingen router
Då ber du dem återkomma med det jag just frågade :)
dom har ingen router dom kör bara med bredbands modemet
Det finns ett program som heter iProtectYou
iProtectYou is a Internet Filtering/Parental Control package that provides parents with control over Internet usage. It allows to block e-mails, chat sessions and instant messages that contain inappropriate words, stop annoying ads, and/or restrict internet time to a pre-determined schedule. You have full control over which web sites can be accessed and which programs can have Internet access. Options include to set levels of sensitivity, detailed log files of web and application activity, time-sensitive settings and more. You can specify separate patterns, keywords or blocks for web sites, newsgroups and advertising and edit the list of inappropriate words. The program comes provided with a large built-in list of pre-screened, undesirable sites, and keywords and a Pro version is available that adds a auto-update subscription. A very good and easy to use program to restrict internet access.
//wood
kolla http://www.gamemonitor.se/
säljs på ikea sägs det
http://forum.aftonbladet.se/thread.j...ssageID=298811
mvh
t
Problemen med att köra program är att de alltid går att förbigå.
Är det en ungdom med någorlunda datorvana som förstår sig på aktiviteshanteraren tror jag inte att det är så stora problem att stänga av programmet. Visst, de har säkert förbättrat så att det inte går att bara stänga av, startar säkert igen, men det går väl alltid att komma runt det. Hur svårt det är vet jag inte, har själv aldrig använt ett sådant program.
Jag skulle nog rekommendera att köpa en router med en sådan funktion som begränsar internet under vissa tider.
Men ge programmen en chans, kanske är så att personen i fråga inte är jätteduktig på datorer och inte klarar av att stänga av programmet. Då är det ju lugnt.
Router är helt klart lösningen. Ställ in den, lösenordsskydda den med ett bra lösenord och låt honom gråta krokodiltårar :-) Det där löser han inte så lätt muhahaha
nej reset knappen är ju sååååå svår hanterad... :D
Vista har inbyggd funktion för detta- föräldrakontroll.
Hur den fungerar och så vet jag inte, sen vet jag å andra sidan inte om jag rekommenderar vista, men funktionen finns iaf, och eftersom den är intigrerad i systemet med användarhantering är den nog betydligt svårare att knäcka än tredjepartsprogram
Det framgår ju inte här vilket Op de kör, men jag gissar XP =)
En router förlorar inte inställningarna för att du trycker på reset.Citat:
Ursprungligen postat av trollhattan
Då får man köra en fabriksåterställning.
Får väl låsa in skiten i nåt skåp då!
... eller så pratar man men killen bara.
EDIT: Här är funktionerna för föräldrakontroll i Vista (taget från hjälpen):
Citat:
Du kan använda funktionen Barnspärr för att kontrollera hur barn kan använda datorn. Du kan till exempel begränsa vilka webbplatser dina barn kan använda, när på dygnet de kan logga in på datorn, vilka spel de kan spela och vilka program de kan köra.
Om Barnspärr blockerar en webbsida eller ett spel, visas ett meddelande om att webbsidan eller programmet har blockerats. Det går att klicka i meddelandet för att begära tillstånd till den webbsidan eller det programmet. Du kan bevilja åtkomst genom att ange din kontoinformation.
Innan du börjar bör du kontrollera att varje barn som du ska definiera Barnspärr för har ett standardanvändarkonto, eftersom funktionen bara gäller standardkonton. För att kunna definiera Barnspärr för ett barn måste du använda ett administratörskonto. Det går inte att aktivera Barnspärr för ett administratörskonto. Mer information om hur du skapar och definierar användarkonton finns i avsnittet Vad är ett användarkonto?
"En router förlorar inte inställningarna för att du trycker på reset."
Om du tänker på reset knappen som sitter på routern som man ska trycka in en líten stund så JO den rensar rubbet och återställer routern till samma läge som den var när du packade upp den ur lådan...
Jodå , i alla fall på dom otaliga routrar som jag använt...Citat:
Ursprungligen postat av admin
Ofta blir det väl så att om man bara trycker på reset en snabbis så startar den om, annars om man håller in dem så blir det en factory reset. Men skit samma, lås in skiten så slipper man det problemet :P
tack för svaren men jag får väll lösa det på något annat vis
något annat?
Du har ju fått massor av alternativ här.
Passar inget av dem då?
Du har fått förslag på program och har fått förslag på att fixa program. Det finns inget annat sätt! (Om man nu inte kan prata med killen och komma överrens)
Testa Cyberpatrol, finns ärlighetensnamn som testversion i 14 dagar tror jag.
Har lagt in detta i mina barns datorer, fungerar kanon.
http://www.k9webprotection.com/
Kostar gratis också.