http://blogg.viasat.se/ulrik.aspx
:D:D
Utskriftsvy
Bra att fler börjar göra som tele2 gjort sen digitaliseringen :)
Det här erbjudandet är faktiskt otroligt bra!
Canal Digital tycker ju själva att de redan har en sådan här lösning...
Men med viasat så kommer du inte behöva ha något basutbud överhuvudtaget för att komma åt de "bra" kanalerna.
Hoppas folk förstår hur bra det här kommer att bli!
Någon som vet exakt hur detta påverkar redan existerande kunder, men t.ex. silverpaket med bindningstid kvar? Kommer dom att tvinga på oss kanaler för att det ska motsvara samma abonemang bindningstiden ut.
Nej, du som har kvar bindningstid har kvar samma kanaler som innan och även samma pris.
När du kommer in på ett löpande avtal så kommer du få det nya uppläggets motsvarighet till silver. Då bör du ringa in och ta bort/lägga till något... Eftersom ditt pris höjs, men du får till tv4 fakta.
Jag tycker upplägget verkar bra, hoppas att CD kopierar detta. Har man inga barn och har några år på nacken är det bara bra att slippa betala för Disney och MTV.
Det är SKIT det här gör dem bara för att kunna höja priset för de mest trogna kunderna som redan har fullt paket. nu blir det helt plötsligt 20 spänn dyrare för mig att ha samma utbud.. utsugarsvin är vad de är, när ska vi gamla kunder bli premierade..
(hatar dem och jag jobbar ändå indirekt mot dem :P )
Tja, låter nästan som Skypaketet och de vet man ju hur billiga de är... om det blir bättre? Tja, det vete faen. Då skulle jag nog föredra att man kan välja mellan både silver och guld och intresse... Då hade det blivit riktigt intressant, men snacket om att det skulle finnas utrymme för prishöjningar är rent nonsens. Då ska man också ha bra kanaler och det har inte Viasat mycket av.
Den här ändringen är ju bara ett sätt att höja priset på Silver-paketet med 20:-. Vad trött man blir på Viasat... :(
Alltså tankesättet är helt rätt, och om de är på väg åt samma håll som med Tele2TV så kan man snart välja ut enstaka kanaler och sätta ihop egna paket..men, jag tycker inte prishöjningen för oss som vill ha allt är befogat.
Deras utbud är egentligen under all kritik om man jämför med CD som har både allsvenskan och elitserien att locka med, plus enligt min mening betydligt bättre filmkanaler. Men så länge de inte kommer upp i deras prissättning ska man egentligen hålla käft, för CD DE kan suga ut pengar, titta bara på multiabb. :angry:
Men alltså om det skall vara meningsfullt att plocka delar och sätta ihop sitt eget paket så får ju prissättningen vara lite vettigare. Nu är det ju så att första delen kostar 129:- andra delen 50:- och tredje delen 20:-
Om jag har tre delar och väljer bort en del tjänar jag bara 20:-. Då kan jag lika gärna ha kvar alla tre.
Om jag minskar mitt utbud med 2 delar och bara har kvar en tredjedel av utbudet, får jag ändå betala två tredjedelar av kostnaden.
Borde vara en rimligare proportion mellan utbud och kostnad om det skall kännas meningsfullt att välja.
Det kallas psykologisk prissättning.
Glöm inte bort att Viasat är ett företag som vill/måste tjäna pengar.
De vill att du ska tänka precis som du säger:
"Om jag har tre delar och väljer bort en del tjänar jag bara 20:-. Då kan jag lika gärna ha kvar alla tre."
Precis som "köp 3 betala för 2"-konceptet.
Nu har alla som har silver ab. (bindningstid kvar) fått TV4 Fakta också.
Förstår inte varför alla klagar, de som har silver eller guld abbonemang får inte någon prishöjning de behåller de priser de hade tidigare. Även de som inte har någon bindningstid kvar men som är gamla kunder behåller sitt pris. Själv så tycker jag viasat är betydligt bättre än både cd & boxer det är upp till var och en vilka kanaler som passar så sluta klaga.
ehhh vaknade du nyss eller...
Om jag inte binder mig 24 månader så går mitt upp med 20 kr/mån från och med årsskiftet, om jag väljer att behålla alla kanaler som jag har idag. Detta bara för att viasat har förändrat sin packetering, visst de kommer med ursäkter som att de inte förändrat priset på "evigheter" trots att det har tillkommit en massa kanaler.. mm visst men hur jävla bra kanaler har de egentligen.
Jag bryr mig eg. inte om priset i sig, det är principen! :rockon:
Priser ska gå ner inte upp...
Däremot så har Viasat Canal Digital och Boxer erbjudit befintliga kunder att behålla samma pris som tidigare vid prishöjningar sen ett par år tillbaks.
Givetvis måste du själv ringa in ocg be om det, men du binder dig inte i 24 månader.
Du binder dig, men du väljer själv period som är MAX 24 månader.
Efter att ha surfat runt och kollat kan jag konstatera att Viasat numera är DYRAST på jämförbara kanalpaket!
Boxer tar 159:- för Boxerpaketet.
Canal Digital tar 189:- för Familjepaketet.
Och Viasat tar 199:- för Underhållning + Dokumentär + Barn.
Och i den jämförelsen suger Viasat fett eftersom man inte får kanaler som t.ex. Eurosport, Discovery, Animal Planet, TV4 Guld, TV4 Komedi, Kanal 9 och TV4 Sport hos Viasat.
Så i mitt tycke talar allt för ett byte till Canal Digital nästa gång bindningstiden går ut.
Nu tar du inte med "jämförbara paket", du tar ett boxerpaket som inte alls är jämförbart med 3 intressepaket hos Viasat eller Familjepaketet hos Canal Digital, liten del pga att det inte finns något för barnen?
Däremot Är CDs Familjepaket ganska likt Viasats, där får du väl prioritera vilka kanaler du tycker är bättre. De mer kända kanalerna eller de reklamfria.
Sen undrar jag om du provat "surfa" fram vilket utbud de flesta har hos de respektive bolagen och vad kunderna betalar för det?
Hittar du inte det så kan jag berätta det för dig.
De flesta har alla kanaler hos respektive leverantör (Viasat och Canal Digital, boxer vet jag inte)
OK. Eftersom jag är lite mer priskänslig så är det alternativet inte aktuellt för mig.
Nej där har du fel, hos båda operatörerna så är deras "Bas" mest sålt.
Hos Viasat så var det nästan dubbelt så mycket kunder med silver som med guld om man räknar bort alla nyteckningar med bindningstid. De flesta där går ner i paket när bindningstiden tagit slut. Sen finns det toppar som vid speciella evenemang som HockeyVM, men de är kortvariga
Samma hos CD, där är deras familjepaket deras storsäljare.
Just filmkanaler är det väldigt många som väljer bort.
FALSK MARKNADSFÖRING!
Vadå Fria val? Om jag vill ha Dokumentär och Sport endast.
Kan jag välja det? NEJ det går inte! Välj till underhållning eller barnpaket uppmanas jag när jag försöker välja de paket som jag vill ha..
Det är ju som att tvingas ta med katten i deras reklamkampanj!