Har ett vanigt d-link adsl modem och skulle vilja få till en nät anslutning och frågan är då räcker denna routern ?
D-Link DIR-100
Eller ge tips på billgigast möjliga alternativ inget krav med trådlöst utan vill ha ett som fungerar bra.
Utskriftsvy
Har ett vanigt d-link adsl modem och skulle vilja få till en nät anslutning och frågan är då räcker denna routern ?
D-Link DIR-100
Eller ge tips på billgigast möjliga alternativ inget krav med trådlöst utan vill ha ett som fungerar bra.
En router med DD-WRT tex Linksys WRT-54GL
D-Link routers skulle jag inte ta i med tång ens :)
Ja det ska räcka
Ok.. tack så hemskt mycket för snabba svar ..
Funderar även på en Netgear RP614
Har ett par andra frågor till angående dessa två.
Kan man sätta adsl konto inställningar i dessa ??
menar så att det hela tiden är online ?
DD-WRT har PPPoE stöd. Tror alla routers har det.
Har en Linksys WRT54GL men tycker det är svårt att få till det verkar lite krånglig att ställa in för att det skall fungera.
Hittar ingen bra guide på svenska samt hadde varit fint med en svensk mjukvara till den.
en liten varning för D-links billigare routrar. Jag misstänker att deras FIFO buffer är väldigt liten. Vilket ställer til problem när man streamar tex från dreamboxen.
Min lösning var att sätta en D-link Gbit switch mellan de maskiner som ska titta på streamen och dreamboxen. Blev en radikal skillnad, även om "hastigheten" från boxen är den samma dvs 100Mbit
Jag har haft den billigaste Dlink routern i 5 år !
Aldrig haft problem med streaming på dreamboxen, eller inspelning genom Ngrab, eller något annat problem. Man hör bara klagomål om denna router och jag har inget annat än lovord att säga om denna billiga router ! Köp !
En router du INTE skall köpa är den billiga Netgear, där har jag inget snällt att säga, bara problem !
sa just en liten varning ;) och prislappen för en Gbit switch med garanterat större FIFO är nästan försumbar
klart stor skillnad just Dlink routern fick problem när det var en del trafik genom dess brandvägg och dessa påverkade själva switchen en del.
Idag kör jag med pfSence så inga problem där längre. Men då jag jacka in dreamboxen på Dlinks billiga 5 portars så blev streamingen klockren. dreamboxen och min HTPC med XP sitter på samma och inga FIFO problem alls, funkar till och med med 54Mb wireless om det inte är för mycket trafik på det trådlösa
Kollade upp lite på D-links "enklare" routers och switchar.
10/100 serierna använder RTL8305s chippet som är en 5 portars enchips switch med bara 1Mbit FIFO dvs ca 100KByte där av en del av problematiken med streaming på dessa, särskilt om det går annan trafik genom switchen.
Detta behöver inte betyda att det inte funkar för dig. Är man ensam på nätet så är risken klart mindre.