Hejsan.
Har en liten fråga om canal digitals kabel och parabol abbonemang, funkar samma kort på båda? Alltså om jag har en abbonemang på ett parabol paket, kan jag då köra cardsahring med det kortet och använda det mot min kabel-tv också?
/Juppe
Utskriftsvy
Hejsan.
Har en liten fråga om canal digitals kabel och parabol abbonemang, funkar samma kort på båda? Alltså om jag har en abbonemang på ett parabol paket, kan jag då köra cardsahring med det kortet och använda det mot min kabel-tv också?
/Juppe
Det skall vara samma...
Tackar för snabbt svar.
Hur menar du? Du kan väll inte t.ex få familjepaketet via kabel om du abonnerar på satelit?
Alltså det jag undrar är ju om abbonemangs-kortet för parabolen kan användas för att koda upp dom kanaler som finns i kabel-tv nätet, jag kan ju inte få fler kanaler än dom som finns i kabel-tv, det förstår jag också. Men om t.ex tv3 finns både i parabolpaketet och kabelpaketet, blir den då uppkodad i kabel-tv nätet om jag abbonerar på den i parabol-paketet och använder det kortet för att koda upp kabel-kanalerna? Är ni med på vad jag menar nu??
Hoppas det trollhattan skrev stämmer.
/Juppe
Jag är ganska säker på att vi har avhandlat det här tidigare och då kom vi fram till att det ska fungerar, kanske har cd fixat detta men troligtvis inte...
På samma sätt fungerar Viasats IP-tv kort (Från bredbandsbolaget) på sattelitmottagarna.
T-bird, precis.
I många stadsnät (fiber) är det dessutom så att det är CD's satellit signaler som distribueras direkt ut i nätet. Om det kommer via satellit är jag dock osäker på, men det ska vara samma kanaler, kådning osv.
Så ser det ut på sollentuna energi, dom har boxer, CD, analogt grundutbud, boxer muxarna skickas direkt ut i fibern precis som CD transpondrarna. Minns inte om dom körde ut viasat också.
Hur det fungerar hos slutkunden vet jag inte säkert.
Fråga angående "canal digitals kabel och parabol abbonemang, funkar samma kort på båda" är det så? fungerar samma kort i kabel box som i parabolbox???
Då är frågan, ska man ha -C box eller -S box? Om man asså får signalen via statdsnät från CD o Viasat
Det är olika beroende på vilket stadsnät du tillhör.
Det finns dels öppna nät som man kan välja olika distributörer av IPTV och sen finns det dom som även har öppna kabeltvnät, där allt från boxers kanaler (DVB-T) till rena DVB-C leverantörer kan finnas, så enklast är nog att läsa på ditt stadsnäts hemsida om vad som gäller.
Rent tekniskt skulle Dreambox klara av IPTV men eftersom det inte finns mjukvara för det så är det inte möjligt...
kavvis, som andra säger, är det IPTV kan du inte använda dreambox, du är då hänvisad till de IPTV boxar som finns.
En del stadsnät är öppna, så du kan välja IPTV box (av dem som finns) och andra inte, t.ex. Telia, då måste du använda en 1910 box (om inte 1920 har ersatt den). Det går inte att köra tredjeparts boxar på stängda IPTV nät då dom kör med mjukvarukryptering och har special mjukvara (delvis) i sina egna boxar.
Om du talar om vilket stadsnät det är frågan om så kan någon här kolla (om du är osäker på vad man kan använda för utrustning). Så slipper du den biten. Annars är det bara kolla deras hemsida.
Det finns så många olika fibersystem för leverans av TV, det enda man kan säga med säkerhet är att informationen skickas över fiber, sedan är det tekniken som används för att skicka ut all information, TV osv som avgör vad som gäller för mottagning.
Du får nog förklara för oss vanliga dödliga för det är nog svårt att förstå vad det är du menar att han inte fattar. :)
Annars, en intressant fråga som dykt upp i mitt huvud kring det här: com hems distribuering av Viasat-kanalerna, är det samma sak här, kör det med vanlig Videoguard? (det kan det ju inte göra... com hem kör ju conax)
I så fall skulle man kunna ta det bästa från två världar och beställa com hems Viasat sportpaket... 99:- per månad med 12 månaders bindningstid. Helt suveränt jämfört med Viasat över parabol, de har ju inga abonnemang som är i närheten av de där priserna.
Men, jag misstänker starkt att com hem inte börjat köra Videoguard i sitt nät och att detta är undantaget som bekräftar regeln... :)
mvh,
Per
Blanda inte ihop äpple o päron :lol:
CD är en distributör med mer än en plattform och naturligtvis återanvänder dom sin investering i krypteringsteknik.
Viasat har bara en plattform och det satellit, sen säljer dom till andra distributörer tex ComHem, Boxer och även Tele2 (som har samma ägare men ett helt annat bolag), dessa distributörer lägger på sin egen kryptering
Så att en kanal har en kryptering hos en distributör så måste den inte ha samma hos en annan.
Ah, nej, det är sant... Canal Digital har ju både ett eget kabelnät och satellitdistribution, det är sant. :)
Hur är det med Canal Digital i com hems nät då, kör de någon egen Conax-variant eller sänder de bara ut den vanliga CD-streamen? Måste ju nästan vara det förstnämnda, eftersom det ska funka ihop med com hems vanliga programkort - right?
(Har själv varken com hem eller CD-kabelnät, bor i fel land numera. :) )
mvh,
Per
Canal Digital finns inte hos ComHem, däremot Canal+ (som numera ägs av TV4), Canal Digital är bara en distributör (jämför med Boxer eller CH) och äger inga kanaler.
Ja det som jag var ute efter är att
Jag har kabelTV i lägenheten och denna leverantören som jag kan få är CanalDigital. Också har jag en sommarstuga där det sitter en parabol.
Har tänkte att teckna abb. för Antigen CD-Cabel eller CD-Sat.
Men Testade ju med min dreambox att använda kompisen SAT kort i min dreambox där jag jag har Cabeltv(CD) och det fungerade! Så det var ju toppen!
Nu är frågan om man skall teckan CD parabol eller CD kabeltv. Finns ju flera kanaler för satelit så kanske bättre att teckna satelit.
Då även om jag inte kan få in alla kanaler i min lgh så har jag iallfall kort som kodar av dem.
Eller hur har andra gjort som varit i denna sitsen :D Kul att veta. Lutar åt Sat abb som sagt..
Ja.. Har du Canal Digital Abonnemang via Parabol så fungerar även detta med deras Kabeltv.
kavvis, om du kan använda parabol på båda platserna är det helt klart bättre med abonnemang för satellit sidan då är du säker på att allt kommer fungera. Sedan när du åker dit (om du inte behöver t.ex. tvillingkort) tar du bara med dig boxen och pluggar in den i sommarstugan. Inte krångligare än så.
Samma sak gäller boxer, däremot måste man installera om boxen eftersom kanalerna ligger på olika platser från sändarna runt om i Sverige och det är beroende av vilken sändare man tar in. Med satellit är det ju samma över allt, bara parabolen är rätt riktad och att man kan ta in satellitens signaler. Tror man får flera HDTV kanaler från satellit.
det gick ju kalasfint med kabeltv och sattelite.. boxers sändningar är eget eller? det jag menar är självklart om man kan ta in boxers sändningar med och koda av dessa? Hoppas någon förstår hur jag menar:D hej hej
kavvis, hur menar du ?
Boxer sänder ut kanalerna och där är det Viaccess systemet (tror det stavas så).
Man kan ju alltid köra "snik" varianten, dvs be någon du känner som har boxerutbudet att teckna sig för tvilling, du tar kortet kör det hemma hos dig och betalar honom pengar, han betalar i sin tur räkningen :)
Får man billig "halv" legal TV mottagning :D
Går det fortfarande att "korsbefrukta" CD kabel och satellit?
Ingen aning, tänkte faktiskt prova själv förut, har parabol här, och canal digitals kabel-tv via fibermatning. Men jag antar man måste ha en lite äldre box till CDs kabel-TV för att det ska funka. De nya boxarna för t.ex. satellit, där måste man aktivera kortet via kundtjänst innan det funkar.
Däremot vet jag att CD's kabel-tv nät, har olika huvud centraler runt om i landet, som plockar ner allt från satellit och matar ut det i kabel-tv näten. Så antagligen fungerar det i alla deras olika kabel-TV nät. Om det funkar, så att säga.
Får se om jag orkar prova själv någon gång, kan vara intressant faktiskt.
Någon annan som vet ?
Det är inte längre samma kodning av kabel och satellit som det var för några år sen. Idag går bara SVT´s sd-kanaler och TV4 att se okodat via kabel.
Verkar inte fungera, har en oscam-server med satellit-kort och försöker koda av i kabelnätet med cccam och mgcamd och får "cant decode". Inga problem att koda av mitt kabel-kort med newcs åtminstone.