Hej!
Har fått hem mitt viasat paket men har fastnat. Kommer inte förbi förstagångsinstallations menyn. Är på bilden där man ser signalstyrka och signalkvalitet. Men sen då??
Har en pace tds850nv box från viasat
Utskriftsvy
Hej!
Har fått hem mitt viasat paket men har fastnat. Kommer inte förbi förstagångsinstallations menyn. Är på bilden där man ser signalstyrka och signalkvalitet. Men sen då??
Har en pace tds850nv box från viasat
Provat ringt Viasat som du betalt för att hjälpa dig!?
Dom kommer och installerar i nästa vecka. Men jag vill ju prova själv lite. :headbang:
Är nog ingen dum idé att ringa deras kundtjänst....
Alltså, jag vet inget om den boxen. Men det brukar vara så att kommer du inte ur menyn så beror det på att det finns inga kanaler i kanallistan.
Det du måste göra är alltså att tala om för boxen vilken LNB-konfiguration du har och sedan göra en kanalsökning så du får in några kanaler i kanallistan.
Exakt hur du gör detta borde framgå av pappaer som du fått med i paketet. Gissningsvis så har du fått en parabol med bara ett LNB, och då är det det som du skall ställa in i LNB-konfigurationen.
Får det att funka nu. Men bara den ena boxen. Parabolen va riktad fel, så därför kom jag nog inte vidare :lol:.
Nån som vet hur man ska koppla in den andra boxen?
Fattar inte riktigt, nu har jag en kabel från parabolen, sen en splittgrej och sen en kabel till varje box. Fast till hd boxen har jag en till splitter och två kablar in i boxen.
Har läst alla guider jag fick till men fattar ändå inte.
Sen så skulle installatören ringa inom en vecka, och jag ringde viasat i torsdags förra veckan. den 5/3 . Men dom har inte hört av sig. antar att det dröjer en vecka till innan dom är här
Verkar som att HD-boxen Pace TDS 850 ska ha två kablar från parabolen. En till "input1" och en till "input2". Se:
http://www.viasat.se/sites/viasat.se...s850plushd.pdf
Det är väl en box med dubbla tuners för att du ska kunna spela in ett program samtidigt som du tittar på ett annat. Då behövs två ledningar från parabolen.
Ja den ska ha två kablar in, men det har jag. Eller jag har en som delar sig till två :). Men den andra boxen fattar jag inte hur man ska göra med.
En box i taget funkar fint, har provat med båda boxarna.
De där SatCR eller "Unicable" är så nya att jag har ingen kläm på det heller. Beskriv gärna lite mer hur grejerna ser ut. Hur många utgångar är det på LNB:et? Hur många in eller utgångar är det på de här "splitters:na"?
två utgångar på finns det på lnb. En som det står unicable på och en annan. unicable utgången är guldplätterad. I instruktionen står det på engelska att man ska ställa in parabolen mha den ena utgången, sen ska man använda sig utav unicable utgången.
Splittern har en ingång som det står dish på och två utgångar som det står stb/if out på.
Nästa måndag kommer det en installatör och ska spana lite.
Jag tror att det ska vara så här:
En kabel från LNB:s unicable utgång till en splitter och sedan två kablar till HD-boxen.
En annan kabel från LNB:s andra utgång direkt till den andra boxen. Sedan gäller det ev. att i den andra boxen ställa in att den inte ska använda unicable.
Vad är det för beteckning på den andra boxen?
Alternativet är väl att använda en unicable splitter med fyra utgångar (tror att det finns sådana) men det har du ju ingen?
Så tänkte jag mig också att det kanske kunde va. Men om man läser i instruktionerna till lnb så står det att man ska kunna använda flera boxar tack vare unicablen.
På ett papper står det att man ska koppla sig vidare från box nr 1.
Den andra boxen är en sån pace man får med viasat.
Fick med 3 st splittrar. 1 till 2 splittrar
Du kan ju prova att koppla:
Från LNB:s unicableutgång till splitter1 -> ena utgången till box2 och andra utgången till splitter2 -> två kablar till HD-box.
Jag är som sagt inte säker på hur unicable-grejorna fungerar. Det är ganska nytt med unicable.
Har noll koll på unicable med, men hittade lite info med hjälp av google och om jag tolkar det rätt så ska det fungera med en sladd från LNB till splittern och sen en sladd till varje box
http://www.inverto.tv/guide/?p=12
http://www.ses-astra.com/business/en...able/index.php
OK, läste lite nogrannare nu. Du fick med tre splittar. Då bör du kunna koppla som i första bilden på T-birds länk:
http://www.inverto.tv/guide/?p=12
Från LNB:s unicable-utgång till splitter1. Därifrån en kabel till splitter2 och en kabel till splitter3. Koppla HD-boxen till båda utgångarna på splitter2 och den andra boxen till ena utgången på splitter3.
Ja, vi kan nog inte hjälpa dig mera. Ingen här verkar ju ha provat på unicable ännu. Men du får väl se hur installatören löser det. Och sedan får du gärna rapportera här hur det gick. :)
Såna här trådar är ju bra för vi lär oss något nytt av dem. ;)
Jag får återkomma nästa måndag :). En box funkar iallafall fint. Tack för hjälpen ändå :thumbup:
Nu har installatören varit här :). Var en inställning bara. Man skulle visst sätta den andra boxen som nr tre. Nu var jag inte här när han gjorde det men det verkar väl ganska logiskt. Hd boxen har ju två ingångar.
Konstigt att inte supporten på viasat kunde tala om det.
Men nu har jag kopplat en kabel från lnb, sen till en splitter sen en kabel till ännu en splitter och dom två till box nr 1. sen har jag den andra kabeln från den första splittern till box nr 2.
Kul att det rullar nu! :)
Tack för rapporten!